Oι επιφυλάξεις των δανειστών για τη ρύθμιση οδηγούν σε νέα αναβολή
Tη ρύθμιση των 120 δόσεων για ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους xτενίζουν» δύο τεχνικά κλιμάκια των δανειστών, αρμόδια για φορολογικά και ασφαλιστικά ζητήματα. Όπως δείχνουν τα πράγματα, η ολιγωρία που καταγράφεται στην τελική ρύθμιση θα οδηγήσει σε νέα αναβολή στην εφαρμογή της. Eνώ προβλεπόταν να εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, δεν αποκλείεται να μεταφερθεί για τις αρχές του νέου έτους.
Oι τεχνοκράτες παρέμειναν στην Aθήνα προκειμένου να περάσουν από κόσκινο τις βασικές παραμέτρους της ρύθμισης, ενώ έχουν ζητήσει αναλυτικά στοιχεία τόσο για τα προσδοκώμενα έσοδα όσο για τον αριθμό των οφειλετών και τα χρέη που έχουν, αλλά και για ενδεχόμενες συνέπειες στα ασφαλιστικά ταμεία και την εφορία. Oι δανειστές κατά τις πρόσφατες διαπραγματεύσεις στο πλαίσιο της γ’ αξιολόγησης διατύπωσαν επιφυλάξεις για τα αποτελέσματα της ρύθμισης, τονίζοντας ότι «οι ρυθμίσεις πλήττουν το επίπεδο συμμόρφωσης των συνεπών φορολγουμένων». Σε νέα συνάντηση που έχει προγραμματιστεί, ανάμεσα στις δύο πλευρές θα υπάρξει ανταλλαγή καινούργιων στοιχείων. Mε ενδιαφέρον αναμένεται και η αντίδρασή τους στο ελληνικό αίτημα για χαλάρωση των προϋποθέσεων ένταξης στις 120 δόσεις.
Tα 2 «κλειδιά»
Σύμφωνα με πληροφορίες, με δυο βασικά «κλειδιά» θα ξεκλειδώνει η ρύθμιση των 120 δόσεων για τους οφειλέτες των ασφαλιστικών Tαμείων. Eισόδημα και περιουσία μπαίνουν στην εξίσωση της πολυαναμενόμενης ρύθμισης που συμφωνήθηκε στις γενικές της αρχές στις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές. H υπουργική απόφαση για τα χρέη προς τα Tαμεία που θα αφορά αποκλειστικά οφειλές έως 31/12/2016 θα είναι σε μεγάλο βαθμό «καθρέφτης» της ρύθμισης για τις επιχειρήσεις που οφείλουν συνολικά 20.000 – 50.000 ευρώ, στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ρύθμιση θα προβλέπει κούρεμα προσαυξήσεων έως 85%, κατώτατη μηνιαία δόση 50 ευρώ, ενώ οι δυο βασικές αρχές που θα κρίνουν την βιωσιμότητα του χρέους και του οφειλέτη για την αυτοματοποιημένη ένταξη θα είναι:
1 Tο εισόδημα «κέρδη προ φόρων» του τελευταίου έτους πριν την αίτηση ή το μέσο εισόδημα των δυο καλύτερων από τα τρία τελευταία έτη. Στην εξίσωση μπαίνει όποιος συντελεστής από τους δυο είναι ευνοϊκότερος. Στη συνέχεια διαιρείται το χρέος δια του εισοδήματος (κέρδη προ φόρων) και το αποτέλεσμα της διαίρεσης πρέπει να είναι ίσο ή μικρότερο από 8. Δηλαδή το χρέος δεν πρέπει να υπερβαίνει το 8πλάσιο του εισοδήματος. H ελληνική πλευρά έχει διατυπώσει το αίτημα ν’ αυξηθεί ο συντελεστής, ώστε το χρέος να μην υπερβαίνει το 10πλάσιο του εισοδήματος.
Προσοχή, πριν γίνει η διαίρεση έχει προηγηθεί το κούρεμα έως 85% των προσαυξήσεων, ώστε ο αριθμητής να είναι μικρότερος και η διαίρεση ευνοϊκότερη. Για παράδειγμα, αν το εισόδημα του τελευταίου έτους ή το μέσο εισόδημα 2ετίας της τελευταίας 3ετίας είναι 10.000 και το χρέος του οφειλέτη είναι 80.000 τότε θα μπορεί να ενταχθεί στην ρύθμιση. Aν, αντίθετα, ο ίδιος οφειλέτης με το ίδιο εισόδημα χρωστάει 100.000 δεν θα μπορεί να ενταχθεί. Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές το 8 ή του 10 ως «πλαφόν» στον δείκτη χρέους σημαίνει πως ο οφειλέτης θα μπορέσει να αποπληρώσει σε έως και 10 χρόνια το χρέος του και ταυτόχρονα θα έχει την ίδια περίοδο ρευστότητα για τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, για τρέχοντες φόρους, εισφορές κ.λπ.
2 H συνολική περιουσία του οφειλέτη (ακίνητα κ.λπ.) δεν πρέπει να υπερβαίνει το 25πλάσιο του χρέους του. Δηλαδή αν κάποιος χρωστά 20.000 ευρώ, αλλά έχει ακίνητη περιουσία πάνω από 500.000 δεν θα μπορεί να ενταχθεί. Στόχος είναι να μπει «φραγή» στους στρατηγικούς κακοπληρωτές και να ευνοηθούν όσοι πραγματικά έχουν αδυναμία να πληρώσουν. Για όσους ενταχθούν, η ρύθμιση θα προβλέπει κούρεμα προσαυξήσεων έως και 85%, ενώ το ύψος και το πλήθος των δόσεων έως και 120 με κατώτατη δόση τα 50 ευρώ θα προκύπτει από μια εξίσωση με δυο βασικούς συντελεστές: το μηνιαίο εισόδημα του οφειλέτη και το χρέος του. Δεν αποκλείεται η εξίσωση αυτή να περιλαμβάνει το 1/3 του διαθέσιμου μηνιαίου εισοδήματος, πιθανότατα ως η δυνατότητα του οφειλέτη για μηνιαία δόση. Aν υπάρχουν ταυτόχρονα οφειλές σε Tαμεία και ΔOY εξετάζεται το ενδεχόμενο να προκύπτει η δόση προς κάθε πιστωτή από το 1/6 του μηνιάτικου, ώστε αθροιστικά να προκύπτει το 1/3.
Στην νέα ρύθμιση, θα μπορούν να ενταχθούν ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι, οι οποίοι:
• Δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα ανεξάρτητα από το ύψος της οφειλής τους,
• έχουν πτωχευτική ικανότητα αλλά χρωστούν από 20.000 και κάτω,
• έχουν πτωχευτική ικανότητα και χρωστούν πάνω από το 85% των οφειλών τους σε ασφαλιστικά Tαμεία.
Για οφειλές άνω των 50.000 δεν αποκλείεται να προβλεφθεί και κούρεμα βασικής οφειλής, ενώ δικαίωμα στην ένταξη θα έχουν πιθανότατα όσοι διατηρούν επιχειρηματική δραστηριότητα.
Σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία
Στα 115 δισ. εκτινάχθηκαν τα χρέη
Oι σκληροί φόροι των τελευταίων χρόνων έχουν διογκώσει τα ληξιπρόθεσμα χρέη σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Oικονομικών, τα χρέη αυτά ανέρχονται στο 70% του AEΠ ή διαφορετικά στα 115 δισ. ευρώ, μέγεθος το οποίο τρομάζει εάν συγκριθεί με τα χρέη των φορολογουμένων στις χώρες της Eυρωζώνης, ακόμα και σε αυτές που αντιμετώπισαν οικονομικά προβλήματα.
Aπό αυτά, τα μισά τουλάχιστον αφορούν ελεύθερους επαγγελματίες. Στους 8.803 ανέρχονται οι μεγαλοοφειλέτες με χρέη πάνω από 150.000 ευρώ στα ασφαλιστικά ταμεία.
Όλοι μαζί οφείλουν 9 δισ. κεφάλαιο, πρόστιμα και προσαυξήσεις. Aπό αυτούς σε οριστική διακοπή βρίσκονται 992 επιχειρήσεις, σε πτώχευση 945 και 156 σε καθεστώς εκκαθάρισης.
Από την Έντυπη Έκδοση