Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των μεγάλων έργων έδωσε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης στην ομιλία του για τον προϋπολογισμό στη Βουλή.
Το πρώτο τρίμηνο του 2018 ξεκινούν τα έργα για την υποθαλάσσια οδική σύνδεση της Σαλαμίνας δήλωσε ο κ. Σπίρτζης, Όπως είπε, ξεκινούν άμεσα τα έργα στην Πατρών-Πύργου, ενώ ξεκινούν και τα έργα στο νότιο τμήμα της Ε65( Λαμία-Ξυνιάδα) και θα γίνει προσπάθεια να ξεκινήσουν μέσα στο 2018 και τα έργα στο βόρεια τμήμα της.
Επίσης, εντός του Δεκεμβρίου, αναμένεται να προκηρυχθούν δυο διαγωνισμοί για τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, έχει δημοπρατηθεί, από τον Αύγουστο, η σημαντική γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, προχωρούν τα έργα της επέκτασης προς Πειραιά -ήδη ο Μετροπόντικας έφτασε στο Δημοτικό θέατρο- και μέσα στο 2019 θα λειτουργήσουν τρεις σταθμοί.
Προχωρούν τα έργα στο Μετρό Θεσσαλονίκης και η επέκτασή του προς την Καλαμαριά, ενώ ξεκινούν και οι πρόδρομες εργασίες για τις επεκτάσεις του προς τα δυτικά. Προχωρούν, επίσης, οι πρόδρομες εργασίες για τις επεκτάσεις της Αττικής οδού και του Προαστιακού μέχρι το Λαύριο. Μέσα στον Ιανουάριο, εγκαινιάζεται η νέα ηλεκτροδοτούμενη γραμμή του Σιδηροδρομικού Δικτύου Σταθμός Λάρισης- Πειραιάς. Ολοκληρώνεται, ακόμα, ο διαγωνισμός για το Αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.
Επίσης, μέσα στο 2017 έγινε και ο διαγωνισμός για την εφαρμογή του αναλογικού διοδίου στους αυτοκινητοδρόμους είπε ο κ. Σπίρτζης, υπογραμμίζοντας: «Γι’ αυτό ό,τι και να κάνετε, ό,τι και να λέτε, τα νέα έργα θα τα εγκαινιάσει και πάλι ο Αλέξης Τσίπρας, έξω από τα προγράμματα, με πολιτικές κοινωνικής δικαιοσύνης και σχέδιο δίκαιης ανάπτυξης».
Ειδικότερα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης ανέφερε:
Οδικοί άξονες
Πρώτη κατηγορία είναι οι οδικοί άξονες.
Μαζί με τους πέντε οδικούς άξονες ολοκληρώθηκε πλήθος δημοσίων έργων οδικών υποδομών.
Ο κάθετος άξονας της Εγνατίας στη Ροδόπη «Κομοτηνή – Νυμφαία», o κάθετος άξονας της Εγνατίας οδού «Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή», o κάθετος άξονας της Εγνατίας οδού «Φλώρινα – Νίκη», το οδικό τμήμα Μουδανιά – Ποτίδαια . Και ακολουθεί το οδικό τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα και ο κάθετος άξονας της Εγνατίας «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας».
Παραδίδεται την άλλη εβδομάδα το «Μάνδρα-Ψαθάδες» στον κάθετο άξονα του Έβρου, εργολαβία από το 2005.
Μέσα στο 2017 ολοκληρώθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τον αυτοκινητόδρομο από Πάτρα έως τον Πύργο.
Ολοκληρώθηκε μέσα στο 2017 η διαδικασία για την ολοκλήρωση του δρόμου στη Μεσσαρά, στην Κρήτη.
Επειδή το 2017 δεν τέλειωσε, δουλεύουμε συνεχώς για να βγουν εντός Δεκεμβρίου δύο διαγωνισμοί, του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης, από τα Χανιά ως τον Άγιο Νικόλαο, ένα ακόμα έργο εξήντα χρόνων εξαγγελίας και υποσχέσεων του παλαιοκομματισμού, που το υλοποιεί και αυτό η Κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα. Μετά από δεκαετίες υποσχέσεων, σειρά λαθεμένων, τμηματικών και ασύνδετων κατασκευών, θα δημοσιευτεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος και η διαδικασία προεπιλογής.
Θα ήθελα να αναφέρω και έναν ακόμα διαγωνισμό εντός του 2017, αυτόν του ηλεκτρικού συστήματος αναλογικών διοδίων για όλη τη χώρα.
Το 2018 για εμάς ξεκινά η αρχή της υλοποίησης του Ε65 από τη Λαμία ως την Ξυνιάδα. Θα προσπαθήσουμε εντός του 2018 να εκκινήσει και το βόρειο τμήμα του έργου.
Εντός του 2017 δημοπρατήθηκε και εντός του πρώτου τριμήνου του 2018 θα ξεκινήσει η κατασκευή της υποθαλάσσιας οδικής σύνδεσης της Σαλαμίνας.
Άλλες δύο «πληγές» που κληρονομήσαμε και επουλώνουμε είναι ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία, που δημοπρατείται τον Γενάρη, και Άκτιο-Λευκάδα, στο πρώτο τρίμηνο του ίδιου έτους.
Εντός του πρώτου διμήνου του 2018 δημοπρατείται η παράκαμψη της Χαλκίδας. Ετοιμάζουμε τον φάκελο για την κατασκευή των πρόδρομων εργασιών και των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και, βέβαια, του Προαστιακού Σιδηρόδρομου μέχρι το Λαύριο.
Τέλος, εγκρίθηκε ένα πρόγραμμα οδικής ασφάλειας σε όλη τη χώρα συνολικού προϋπολογισμού 500 εκατομμυρίων και το πρώτο έργο που θα δημοπρατηθεί οδικής ασφάλειας είναι στην Κρήτη, προϋπολογισμού 25 εκατομμυρίων.
Σιδηροδρομικά έργα
Το 2017 είχαμε πει ότι συνεχίζουμε την υλοποίηση έργων προϋπολογισμού 832 εκατομμυρίων, που είναι απαραίτητα. Τι κάναμε;
Ολοκληρώνουμε τη νέα διπλή ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός. Το τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι δίνεται τον Ιανουάριο 2018, το τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός τον Ιούνιο 2018 και Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, για να είναι όλη η γραμμή έτοιμη, τον Απρίλιο του 2018.
Ολοκληρώθηκε ο Σταθμός Λαρίσης και η κατασκευή του ηλεκτροκινούμενου τμήματος Σταθμός Λαρίσης-Πειραιάς στη σιδηροδρομική γραμμή Πειραιάς-Τιθορέα και τίθεται σε λειτουργία στις 15 Ιανουαρίου 2018.
Θα συνδεθεί επιτέλους το λιμάνι του Πειραιά με το αεροδρόμιο. Ολοκληρώνουμε εντός του 2018 την κατασκευή του σιδηροδρομικού τμήματος Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος. Είναι σήμερα στο 72%. Ήταν πέρυσι στο 60%.
Υπεγράφη σύμβαση, όπως είχαμε πει πριν από έναν χρόνο, για την κατασκευή στο τμήμα Ψαθόπυργος-Μποζαΐτικα στην Πάτρα.
Δημοσιεύτηκε η προκήρυξη της υπογειοποίησης των Σεπολίων και μέχρι τον Φεβρουάριο του 2018 προκηρύσσονται νέα σιδηροδρομικά έργα προϋπολογισμού 250 εκατομμυρίων ευρώ. Συγκεκριμένα, το Κιάτο-Ροδοδάφνη, το Λάρισα-Βόλος, το Παλαιοφάρσαλα-Καλαμπάκα.
Επίσης, έχουμε και το μνημόνιο με τη Βουλγαρία για τη σύνδεση των τριών λιμανιών της Βορείου Ελλάδας με του Εύξεινου Πόντου, έργο που -μετά τις πρωτοβουλίες του Πρωθυπουργού- στηρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Πρόεδρος Γιούνκερ, και θέλει και η Ρουμανία να ενταχθεί.
Είναι στο Ελεγκτικό Συνέδριο ο διαγωνισμός για το Θριάσιο, ολοκληρώνεται και, προφανώς, υπάρχει και η συνέχεια για το υπόλοιπο κομμάτι του Θριασίου, που είναι χίλια εξακόσια στρέμματα.
Μετρό Θεσσαλονίκης και Αθήνας
Γραμμή Μετρό Θεσσαλονίκης. Τον Μάρτιο 2017, όπως είχαμε πει, ολοκληρώθηκαν τα έργα πολιτικού μηχανικού και συνεχίζουμε. Το 2019 ολοκληρώνεται και η επέκταση για Καλαμαριά και το βασικό έργο. Το 2020 παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης επιτέλους για χρήση.
Και το 2018 ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες των νέων σταθμών για τη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Προχωρούν τα έργα στο τμήμα Χαϊδάρι-Πειραιάς. Μέσα στο 2019 παραδίδονται οι τρεις πρώτοι σταθμοί για χρήση. Ο μετροπόντικας έφτασε στον Πειραιά. Το είδε ο Πειραιάς. Και προφανώς βγήκε ο διαγωνισμός, όπως είχαμε πει, στις 10 Αυγούστου 2017 για τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας και πολλά άλλα.
Υποδομών αεροδρομίων και άγονες γραμμές
Έγινε ο διαγωνισμός και ολοκληρώνεται στο Καστέλι, για να πούμε για κανένα αεροδρόμιο. Έγινε, όπως ξέρετε, δωρεάν της Πάρου και δωρεάν ο εκσυγχρονισμός του υπάρχοντος αεροδρομίου του Ηρακλείου.