Στα ίδια, ίσως και οριακά υψηλότερα επίπεδα, κινήθηκε ο εμπορικός τζίρος την περίοδο των Χριστουγέννων, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ.
Συγκεκριμένα, για το 55% των επιχειρήσεων, οι πωλήσεις είτε αυξήθηκαν είτε παρέμειναν στάσιμες ενώ για το 42% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις μειώθηκαν.
Σε τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις ο τζίρος κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς, σε μία στις τρεις παρέμεινε σταθερός και μία στις πέντε πραγματοποίησε μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων σε σύγκριση με πέρυσι.
Από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σύγκριση με την περυσινή χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο, μία στις δέκα είχε πτώση πωλήσεων έως και 10%, μία στις τρεις ανέφερε ότι η μείωση κυμάνθηκε μεταξύ 10% με 20%, μία στις τέσσερις μεταξύ 20% με 30%.
Η καλύτερη περίοδος των εορτών σύμφωνα με τη γνώμη του εμπορικού κόσμου ήταν η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα σε ποσοστό 46%, ενώ το 29% των επιχειρηματιών δήλωσαν ότι η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και πρωτοχρονιάς υπήρχε εντονότερη αγοραστική κίνηση.
Τέλος ένα στους τέσσερις επιχειρηματίες δεν διέκρινε κάποια διαφοροποίηση όσον αφορά την αγοραστική κίνησης κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.
Σαφώς πιο ρεαλιστικός φάνηκε φέτος ο εμπορικός κόσμος όσον αφορά τις προσδοκίες που είχε για την χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο. Το 7% των ερωτώμενων ανέμενε υψηλή αγοραστική κίνηση, ποσοστό πολύ μικρότερο από το αντίστοιχο περυσινό που είχε διαμορφωθεί στο 26%. Ένας στους δύο εκτιμούσε ότι η αγορά θα κινηθεί σε μέτρια επίπεδα και ένας στους πέντε σε χαμηλά επίπεδα. Χαρακτηριστικό είναι ότι το ποσοστό που δεν μπορούσε να προβεί σε κάποια εκτίμηση για την πορεία της αγοράς αυξήθηκε από 3% πέρυσι σε 21% φέτος.
Σχεδόν διπλάσιο βρέθηκε το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποίησαν προσφορές κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, σε σύγκριση με την περυσινή έρευνα. Συγκεκριμένα το 57% των επιχειρήσεων διέθεσαν κάποια από τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές ώστε να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό. Το ύψος των προσφορών για την πλειονότητα των επιχειρήσεων, κυμάνθηκε είτε μεταξύ 10% έως 20%, είτε μεταξύ 20% έως 40%.
Η πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων να λειτουργήσει το κατάστημά τους και τις τρεις Κυριακές κατά τη διάρκεια των εορτών. Ένας στους τρεις άνοιξε την επιχείρησή του δύο από τις τρεις Κυριακές και ένας στους δέκα είτε άνοιξε μία Κυριακή είτε καμία.
Η επιπλέον Κυριακή όπου μπορούσαν να λειτουργήσουν τα εμπορικά καταστήματα σε σύγκριση με πέρυσι, άφησε ανεπηρέαστο το 50% του επιχειρηματικού κόσμου.
Ποιες περιοχές εμφάνισαν τη μεγαλύτερη κίνηση
Σύμφωνα με τους Εκπροσώπους των Εμπορικών Συλλόγων, οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου στο διάστημα των φετινών εορτών παρουσίασαν σταθερότητα. Οι πωλήσεις
ανήλθαν στα επίπεδα από -2% έως +5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή εορταστική περίοδο.
Σημαντικό εύρημα αποτελεί το γεγονός ότι για πρώτη φορά εμφανίζεται ανοδική τάση σε αρκετές περιοχές της χώρας σε σχέση με την περυσινή χρονιά.
Ξεκινούν στις 8 Φεβρουαρίου οι εκπτώσεις
Η ΕΣΕΕ ενημέρωσε ότι μετά το πέρας των γιορτών ξεκινά η περίοδος χειμερινών εκπτώσεων του 2018, τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου και θα λήξουν την Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου 2018.
Η ΕΣΕΕ στη σχετική εγκύκλιο επισημαίνει ότι κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»).
Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κατά την διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους συναδέλφους, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται λόγω λάθους. Γενικά, στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 €.
Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης. Ειδικότερα, για την περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 €, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.
Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την παρ. 1 άρθρου 16 ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι την Κυριακή, 14 Ιανουαρίου 2018. Να υπενθυμίσουμε στους συναδέλφους ότι το πλαίσιο ωραρίου για την ανωτέρω Κυριακή καθορίζεται από ώρα 11:00 έως ώρα 20:00. Τέλος, η ΕΣΕΕ ζήτησε από την Υπουργό Εργασίας την κήρυξη ως υποχρεωτικής, της εθιμικής και θρησκευτικής αργίας των Θεοφανείων το Σάββατο 6/1/18, ώστε όλα τα εμπορικά καταστήματα να είναι όπως κάθε χρόνο κλειστά.
Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε σχετικά:
«Μόλις τελείωσε μία εορταστική περίοδος, η οποία όπως φαίνεται από τα διαθέσιμα στοιχεία της έρευνας του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών, χαρακτηρίστηκε για πρώτη φορά εδώ και χρόνια από ένα κλίμα κανονικότητας, ενώ αφήνει έστω και οριακά, θετικό πρόσημο τόσο σε αγοραστική κίνηση όσο και σε τζίρο.
Ελπίζουμε η τάση αυτή να συνεχιστεί την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, όπου κύριο χαρακτηριστικό θα είναι οι χαμηλές τιμές για τους καταναλωτές, απόρροια της συνολικής απορρόφησης της 1,5 μονάδας του πληθωρισμού από τις εμπορικές επιχειρήσεις. Φυσικά, ούτε οι απώλειες τζίρου που βιώσαμε τα προηγούμενα χρόνια αντισταθμίζονται, ούτε φυσικά εξέλειψαν η υπερφορολόγηση, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, η έλλειψη ρευστότητας και η οικονομική ανασφάλεια, παράγοντες οι οποίοι διαχρονικά έχουν πλήξει τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στα χρόνια της κρίσης.
Για να επουλωθούν αυτές οι πληγές, απαιτείται η σταθεροποίηση που παρατηρούμε να αποκτήσει διάρκεια και δυναμική όλο το 2018. Στόχος μας, λοιπόν, είναι να διατηρήσουμε το ψυχολογικό θετικό πρόσημο των εορτών και στις χειμερινές εκπτώσεις, ξεπερνώντας τον περυσινό τζίρο του πρώτου διμήνου των 5,5 δις ευρώ.
Ωστόσο, φέτος κάτι διαφαίνεται να αλλάζει στη ψυχολογία της αγοράς, που μας επιτρέπει να προσδοκούμε σταδιακή αύξηση της κατανάλωσης, καλύτερους τζίρους και μία επιτέλους καλύτερη νέα χρονιά για το εμπόριο. Οφείλουμε, τέλος, να αναγνωρίσουμε ότι η όποια βελτίωση των μεγεθών στον κλάδο του εμπορίου οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην υπομονή, την επιμονή και την ικανότητα των μικρομεσαίων εμπόρων, στους οποίους προσωπικά αποδίδω όλα τα εύσημα.»