Επί έναν χρόνο το ΣΔΟΕ γύριζε στις μαρίνες και κατέγραφε τα πολυτελή σκάφη, έλεγχε τις δηλώσεις στα λιμεναρχεία και τις εφορίες για να διαπιστώσει ότι 1.436 από αυτά δεν είναι επαγγελματικά όπως είχαν δηλωθεί.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της “Ελευθεροτυπίας” μέχρι τώρα μόνον 95 από τις εκκρεμείς υποθέσεις φοροδιαφυγής έχουν κλείσει και στα ταμεία του κράτους μπήκαν μόλις 30 εκατ. ευρώ. Παρά το γεγονός ότι υπήρχε ειδική αναφορά στο μνημόνιο για την αντιμετώπιση του φαινομένου και η κυβέρνηση διαβεβαίωνε σε όλους τους τόνους πως θα πληρώσουν και οι «σκαφάτοι».
Οι 1.341 από τους «σκαφάτους» που εντοπίστηκαν όχι μόνον να φοροδιαφεύγουν αλλά και να έχουν τις ατέλειες που ορίζει ο νόμος για τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, δεν ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση των ελεγκτών του ΣΔΟΕ. Ούτε ακόμη και με την απειλή της κατάσχεσης που χρησιμοποίησαν ορισμένοι από τους ελεγκτές, αφού γνώριζαν καλά πως με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο αυτή η απειλή είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί.
Ως φόβητρο θα μπορούσε να λειτουργήσει η διαπόμπευση. Ομως και πάλι το θεσμικό πλαίσιο αποδείχθηκε ανεπαρκές. Από τον Οκτώβριο του 2010 η ηγεσία του ΣΔΟΕ υπέβαλε κατ’ επανάληψη στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών σχέδια αλλαγής της νομοθεσίας για τον έλεγχο των σκαφών αναψυχής. Το σχέδιο εντέλει μόλις τον προηγούμενο μήνα πήρε τη μορφή διάταξης στο νομοσχέδιο του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας για τον «θαλάσσιο και αλιευτικό τουρισμό».
Το σχέδιο εισάγει οικονομικές, διοικητικές και ποινικές κυρώσεις σε όσους ιδιοκτήτες σκαφών δεν προχωρήσουν σε ρύθμιση των οφειλών τους.
Χρονοβόρες διαδικασίες
Συνολικά το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα θέλει μέσα στο 2011 να μπαίνουν στα ταμεία του κράτους 150 εκατ. ευρώ. Ο στόχος δεν είναι ανέφικτος, τονίζουν στην «Οικονομία» στελέχη του ΣΔΟΕ, ωστόσο δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για τη μεγάλη καθυστέρηση με την οποία έρχεται αυτή η νομοθετική ρύθμιση. Στο διάστημα που μεσολάβησε από τις κυβερνητικές προαναγγελίες για το κυνήγι των σκαφάτων φοροφυγάδων, έχει διαπιστωθεί ότι πολλοί από αυτούς έχουν προχωρήσει σε μεταβιβάσεις των σκαφών τους σε διαχειριστικές εταιρείες, εκτός Ελλάδος.
Η διαδικασία της ρύθμισης και κυρίως της είσπραξης των φόρων και των προστίμων θα είναι χρονοβόρα ειδικά για τις περιπτώσεις όπου δεν δηλώνονται ως ιδιοκτήτες φυσικά πρόσωπα, αλλά εταιρείες ή διαχειριστές. Και οι περιπτώσεις αυτές είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, περισσότερες από τις μισές υποθέσεις σκαφών που εκκρεμούν στο ΣΔΟΕ.