Θετικό διαφαίνεται το άμεσο μέλλον για την ελληνική βιομηχανία αλουμινίου, σύμφωνα με την Ελληνική Ένωση Αλουμινίου.
Στην εγχώρια αγορά αναμένεται περαιτέρω αύξηση της ζήτησης στον τομέα της οικοδομής λόγω των μεγάλων οικιστικών έργων και του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον».
Παράλληλα στις διεθνείς αγορές παρατηρείται μια συνεχώς αύξουσα ζήτηση αλουμινίου στη βιομηχανία ιδιαίτερα στον τομέα των μεταφορών και σε μεγάλα οικιστικά έργα. Στον τομέα των μεταφορών η χρήση του αλουμινίου, πέραν της αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι πλέον ευρεία στα αεροπλάνα, στα λεωφoρεία, στα γρήγορα ferry boats, στα τραμ και σε όλων των ειδών τα τραίνα.
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ, για την ικανοποίηση αυτής της αυξημένης ζήτησης δρομολογούνται, σύμφωνα με την Ελληνική Ένωση Αλουμινίου, νέες επενδύσεις. Οι επενδύσεις αυτές αφορούν τον εκσυγχρονισμό και την εγκατάσταση νέων μονάδων για παραγωγή προϊόντων αιχμής για τους κλάδους της α΄ύλης, της έλασης και διέλασης.
Ο ελληνικός κλάδος αλουμινίου αποτελείται από 5.000 μεγάλες, μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις σε όλα τα στάδια μεταποίησης και εμπορίου και απασχολεί άμεσα ή έμμεσα 25.000 άτομα.
Προτεραιότητα η εξωστρέφεια
Οι εξαγωγές του ελληνικού κλάδου αλουμινίου, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής το 2017 αντιπροσώπευαν το 5,6% περίπου των συνολικών εξαγωγών της χώρας. Ο κλάδος κατατάσσεται ανάμεσα στους 99 κλάδους της συνδυασμένης ονοματολογίας, ως ο δεύτερος πιο εξαγωγικός κλάδος της χώρας με 1.610 εκατ. ευρώ περίπου αξία εξαγωγών, μετά τα ορυκτά καύσιμα, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 16% περίπου σε σχέση με το 2016 και δεύτερος με το καλύτερο εμπορικό ισοζύγιο, περίπου 641 εκατ. ευρώ, μετά τον κλάδο των παρασκευασμένων λαχανικών, παραμένοντας στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2016.
Οι πωλήσεις πρωτόχυτου και δευτερόχυτου αλουμινίου το 2017 παρέμειναν στα επίπεδα του 2016 αλλά με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν το 58% των πωλήσεων και να σημειώνουν αύξηση πάνω από 5% σε σχέση με το 2016.
Οι πωλήσεις προϊόντων πρώτης μεταποίησης το 2017 σημείωσαν αύξηση κατά 4% σε σχέση με το 2016. Η εγχώρια αγορά απορρόφησε μόλις το 17% των πωλήσεων σημειώνοντας όμως αύξηση κατά 6% σε σχέση με το 2016, ενώ οι εξαγωγές απορρόφησαν το 83% των πωλήσεων, αυξανόμενες και αυτές κατά 4% περίπου.
Οι πωλήσεις προϊόντων έλασης τo 2017 παρουσίασαν αύξηση κατά 3% περίπου. Η εγχώρια αγορά απορρόφησε το 13% των συνολικών πωλήσεων και σημείωσε αύξηση κατά 7% περίπου σε σχέση με το 2016. Οι εξαγωγές, αποτελούν το 87% των πωλήσεων και αυξήθηκαν και αυτές κατά 3% περίπου σε σχέση με το 2016.
Οι εξαγωγές κατευθύνθηκαν πάνω από το 50% στην αγορά της Δυτικής Ευρώπης. Η κύρια αγορά που απευθύνονται τα προϊόντα έλασης είναι η συσκευασία τόσο στην εγχώρια αγορά ( 65%) όσο και στις εξαγωγές με περισσότερο από 50%.
Ο κλάδος της διέλασης αν και επηρεάστηκε αρνητικά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, λόγω της κατάρρευσης της οικοδομικής δραστηριότητας στην εγχώρια αγορά, σύντομα ανέκαμψε με τον δυναμικό προσανατολισμό των εταιρειών στις δύσκολες αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Ως αποτέλεσμα οι συνολικές πωλήσεις προϊόντων διέλασης το 2017 σημείωσαν αύξηση κατά 6% περίπου σε σχέση με το 2016. Η εγχώρια αγορά απορρόφησε το 27% των συνολικών πωλήσεων και σημείωσε αύξηση, για 2η συνεχόμενη μετά το 2007, κατά 4% περίπου σε σχέση με το 2016.
Οι εξαγωγές που απορρόφησαν το 73% των πωλήσεων αυξήθηκαν κατά 6% περίπου σε σχέση με το 2016. Οι εξαγωγές κατευθύνθηκαν πάνω από το 50% στις απαιτητικές αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Η κύρια αγορά που απευθύνονται τα προϊόντα διέλασης είναι η οικοδομή τόσο στην εγχώρια αγορά (77%) όσο και στις εξαγωγές (40%) αξιοποιώντας τα διεθνώς πιστοποιημένα συστήματα αλουμινίου των ελληνικών εταιρειών.