Περισσότεροι από 8 στους 10 Έλληνες περιορίζουν τα έξοδά τους λόγω της κρίσης- με το 64% να δηλώνει ότι αναγκάστηκε σε περικοπές λόγω μείωσης εισοδήματος- και με το «μαχαίρι» να μπαίνει πρώτα σε δαπάνες για τη διασκέδαση, όπως δείχνει η έρευνα «Lifestyles» της Focus Bari AE.
Ιδιαίτερα αυξημένο σε σχέση με πέρυσι εμφανίζεται το ποσοστό των Ελλήνων πολιτών που δηλώνουν ότι έχουν μειώσει τις δαπάνες στο νοικοκυριό τους, περιορίζοντας την καταναλωτική τους συμπεριφορά, λόγω της οικονομικής ύφεσης και της αβεβαιότητας που επιφέρει.
Σύμφωνα με την έρευνα, «ο αντίκτυπος της οικονομικής κρίσης στα ελληνικά νοικοκυριά», που έλαβε χώρα στο διάστημα Σεπτέμβριος 2010 – Μάρτιος 2011, το Μάρτιο του 2011 το 83% όσων ρωτήθηκαν είπαν ότι έχουν περικόψει δαπάνες, έναντι 17% που είπαν ότι δεν έχουν κάνει περικοπές, ενώ το Σεπτέμβριο του 2010 τα ποσοστά αυτά διαμορφώνονταν σε 66% και 34% αντίστοιχα.
Στην πορεία του χρόνου η τάση ισχυροποιείται αφού το Μάρτιο του 2010 το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι έχουν περικόψει δαπάνες ήταν 52%, έναντι 48% όσων είπαν ότι δεν έχουν κάνει περικοπές εξόδων.
Τα μεσοκατώτερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα και οι περιοχές της περιφέρειας δηλώνουν «περικοπές» σε λίγο μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με τις υπόλοιπες ομάδες του πληθυσμού αν και ο μέσος όρος όσων είπαν ότι κάνουν περικοπές σε όλες αυτές τις κατηγορίες ξεπερνά το 80%.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία, στην περιοχή της Αττικής ποσοστό μόλις 19% είπε ότι δεν κάνει περικοπές έναντι 81% που απάντησε καταφατικά, ενώ στη Θεσσαλονίκη δήλωσε ότι κάνει περικοπές το 84%, ποσοστό ίσο με αυτό στην περιφέρεια. Ως βασικότερος λόγος που οδήγησε σε περικοπές προβάλλεται η πραγματική μείωση του εισοδήματος για 4 στους 6 Έλληνες (σχεδόν οι διπλάσιοι με όσους δήλωσαν το ίδιο πράγμα πέρυσι).
Είναι ενδεικτικό ότι το Μάρτιο του 2011 το 64% δήλωσε ως λόγο τη μείωση εισοδήματος, το 19% είπε ότι το κάνει για προληπτικούς λόγους, ενώ το 17% είπε ότι δεν έχει κάνει περικοπές. Αντίστοιχα τον Σεπτέμβριο του 2010 το 44% μίλησε για μείωση εισοδήματος κι ένα 22% για προληπτικούς λόγους (με το υπόλοιπο να λέει ότι δεν έκανε περικοπές) κι ένα χρόνο πριν δηλαδή το Μάρτιο του 2010, 35% είχε μιλήσει για μείωση εισοδήματος και 17% για προληπτικούς λόγους.
Όσο για τις κατηγορίες εξόδων που αφορούν οι περικοπές, η έρευνα δείχνει ότι «μαχαίρι» μπαίνει πρώτα στη διασκέδαση, που συγκεντρώνει ποσοστό 75%, ακολουθεί η ένδυση/υπόδηση με 69%, οι διακοπές και τα ταξίδια με 52%, τα supermarket με 46%, τα τρόφιμα – ποτά με 39% και τέλος έπιπλα και τηλέφωνο με ποσοστά 28% και 23% αντίστοιχα.
Όπως φαίνεται από την έρευνα ένας στους πέντε Έλληνες δηλώνει περιορισμό δαπανών σε έξοδα κίνησης (22%), καλλυντικά (21%), αγορά εντύπων (20%) και σε κατανάλωση νερού και ρεύματος (19%).
Λόγω εισοδήματος
Η μείωση του εισοδήματος προβάλλεται ως ο βασικότερος λόγος περικοπής των εξόδων από τα μεσοκατώτερα κοινωνικά στρώματα και την περιφέρεια σε ποσοστά που πλησιάζουν το 70%. Συγκεκριμένα, το μεγαλύτερο ποσοστό, ήτοι 68%, αντιστοιχεί στην κατηγορία του δείγματος που ανήκουν ανειδίκευτοι υπάλληλοι σε χειρωνακτικές εργασίες ή χαμηλού επιπέδου μόρφωσης υπάλληλοι.
Ακολουθούν με 65% όσοι ανήκουν στην κατηγορία ειδικευμένοι υπάλληλοι, με 55% οι υψηλού επιπέδου μόρφωσης ενώ στην κατηγορία στελέχη επιχειρήσεων και επαγγελματίες οι μισοί, δηλαδή το 50% είπε ότι κάνει περικοπές λόγω μείωσης εισοδήματος.