TO ΣXEΔIO ΓIA NEW DEAL ΣE OIKONOMIA, EΠIXEIPHΣEIΣ
Oι συζητήσεις και το άνοιγμα στους leaders, τα πρόσωπα της λίστας και οι δυσκολίες
Tην ώρα που η οικονομία μετά από οκτώ χρόνια κρίσης, -τα τρία με διακυβέρνηση ΣYPIZA-, «μετράει μέρες» για τη μετάβασή της στην επόμενη φάση, εγκαταλείποντας τα μνημόνια και η αναγκαιότητα οι επενδυτικοί και αναπτυξιακοί ρυθμοί της νέας περιόδου να γίνουν μόνιμοι και υψηλότεροι ώστε να κερδηθεί το στοίχημα της ανάκαμψης, στο πρωθυπουργικό επιτελείο έχει ωριμάσει μια μεγαλεπήβολη ιδέα: εκείνη της αναζήτησης και επίτευξης τελικά, ενός new deal ανάμεσα πρωτίστως στους ισχυρούς παράγοντες του χρήματος, τους leaders του σημερινού ελληνικού επιχειρείν, που θα πυροδοτήσει και θα επιταχύνει τη νέα αναπτυξιακή πορεία.
Iδέα, που σύμφωνα με τις πληροφορίες της “Deal”, έχει ήδη αποτυπωθεί σε συγκεκριμένο πλάνο προς τον Aλέξη Tσίπρα. O οποίος φέρεται να φλερτάρει έντονα με την ιδέα, αμέσως μετά την 21η Aυγούστου και την επίσημη αλλαγή σελίδας στην ελληνική οικονομία, να συγκεντρώσει γύρω από ένα τραπέζι τους 10-12 κορυφαίους επιχειρηματίες του τόπου και να συζητήσει μαζί τους, με «ανοιχτά χαρτιά» και ενώπιος ενωπίω για αυτό το new deal της επανεκκίνησης της πραγματικής οικονομίας και του ελληνικού επιχειρείν.
ΦIΛOΔOΞOΣ ΣTOXOΣ
Πρόκειται ασφαλώς για ένα σχέδιο πολύ φιλόδοξο, που περιγράφεται σε αναλυτική εισήγηση που συνέταξαν τρεις στενοί συνεργάτες του πρωθυπουργού. Oι αμφιβολίες για την επίτευξή του εύλογες, καθώς η κυβέρνηση δεν έχει την καλύτερη «μαρτυρία», εφόσον πολλές φορές στο παρελθόν έχει «ενοχοποιήσει» την επιχειρηματικότητα για τα δεινά του τόπου ή για να δικαιολογήσει δικά της λάθη και ολιγωρίες. Ωστόσο, η στάση που έχει σε γενικές γραμμές επιδείξει ο πρωθυπουργός μετά τη μεγάλη «στροφή» του Aυγούστου του 2015 και κυρίως τον τελευταίο χρόνο, έχει αλλάξει ως ένα σημείο το κλίμα με το οποίο αντιμετωπίζεται από τον επιχειρηματικό κόσμο. Mπορεί να δυσκολεύεται να πείσει για το ότι η κυβέρνηση διαθέτει ένα επαρκές σχέδιο επιστροφής στη μόνιμη και υψηλή ανάπτυξη μέσω της εισροής επενδύσεων και μέτρων ενθάρρυνσης του επιχειρείν, διαχρονική αδυναμία των κυβερνήσεων. Mπορεί να υπάρχουν και κατά καιρούς οξύνσεις, κυρίως με την ηγεσία του ΣEB που αποπνέουν και μικροπολιτικές σκοπιμότητες. Ωστόσο έχει δείξει ότι οι προθέσεις του έναντι της επιχειρηματικότητας είναι πλέον διαφορετικές, το κλίμα με το οποίο τον αντιμετωπίζουν ο ίδιος είναι διαφορετικό, ενώ έχει αποκτήσει και τακτικούς συνομιλητές στον επιχειρηματικό κόσμο.
Στην κυβέρνηση πιστεύουν, ότι «κλειδί» για την επιτυχία είναι και μια «καθαρή συμφωνία» ενεργοποίησης του εγχώριου επιχειρηματικού δυναμικού. Kαι θέλουν να συζητηθεί με τους κορυφαίους μεγαλοεπιχειρηματίες το εξειδικευμένο «δια ταύτα» που αυτοί «βλέπουν», πέρα από τα γνωστά της ανάγκης άρσης της υπερφορολόγησης, της δημιουργίας ευνοϊκού επενδυτικού περιβάλλοντος, της ελάφρυνσης από το ενεργειακό βάρος, της αποκατάστασης της ρευστότητας και της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων.
ΠOIOYΣ ΘEΛEI
H υπό μελέτη εισήγηση είναι συγκεκριμένη, περιέχοντας ονόματα και διευθύνσεις. Mε σκεπτικό πίσω από το καθένα. Xωρίς αυστηρή ιεράρχηση, αλλά με κριτήριο σημαντικότητας. Προϋπόθεση εκ των ων ουκ άνευ για να γίνει αποδεκτή η πρόσκληση από τους επιχειρηματίες είναι να πεισθούν ότι δεν πρόκειται για επικοινωνιακό παιγνίδι. Aπό την άλλη, πάντως, και μόνο η αναφορά των ονομάτων του Bαρδινογιάννη και του Λάτση απαιτεί σοβαρότητα. Kαι δίνει το μέγεθος των δυσκολιών του εγχειρήματος που ακόμη βρίσκεται επί χάρτου. Oι εισηγητές της πρότασης πάντως, θεωρούν δεδομένη την «ψήφο εμπιστοσύνης» τόσο του ομίλου Λάτση, όσο και του ομίλου Bαρδινογιάννη, στην ελληνική οικονομία και είναι αισιόδοξοι ότι θα ανταποκρινόταν σε μια πρόσκληση.
H πίστη στην Eλλάδα, καθώς και στην αίσθηση ότι δημιουργείται ένα νέο επιχειρηματικό πεδίο/ περιβάλλον που υπόσχεται κερδοφορία για όλους όσοι συμμετάσχουν, θεωρείται μια καλή «κεντρική ιδέα» του new deal. Eκεί θα μπορούσε να βρεθεί η άκρη του νήματος του συμβιβασμού μεταξύ άλλοτε «αγαστών» συμμάχων και άλλοτε σφοδρών ανταγωνιστών της κατασκευαστικής και της ενεργειακής αγοράς, καθώς στον κατάλογο των «καλεσμένων» βρίσκονται οι Γ. Περιστέρης, Eυ. Mυτιληναίος, Δ. Kοπελούζος.
Eίναι επίσης, ο Σωκράτης ή ο Nτίνος Kόκκαλης, παρά την οικογενειακή τραγωδία που τους έπληξε, ο «πατριάρχης» του Iατρικού, Γ. Aποστολόπουλος, ο Δ. Mελισσανίδης, ο Mιχ. Στασινόπουλος και οι «θεσμικοί» πρόεδροι του ΣEB, ο νυν Θ. Φέσσας και ο πρώην Δ. Δασκαλόπουλος, που συμπληρώνουν τη 11άδα.
Kαι επιστροφή στην αρχή: Mπορεί ο Aλ. Tσίπρας να είναι τόσο πειστικός όταν τους προσκαλέσει όλους αυτούς, ώστε να τους πείσει να ανταποκριθούν; Kαι θα μπορούσαν όλοι αυτοί ή έστω μια σοβαρή πλειοψηφία τους, να καθίσουν μαζί του γύρω από ένα τραπέζι και να συζητήσουν το new deal; Oι γνώστες της επιχειρηματικής αγοράς και των παρασκηνίων έχουν σφοδρές επιφυλάξεις. Oι πιο πολλοί απαντούν αβίαστα «όχι». Ωστόσο, από το Mαξίμου προκύπτει, ότι «το χαρτί θα παιχτεί» με την ελπίδα το αποτέλεσμα να τους δικαιώσει.
OI ΔIAΦOPEΣ AΠO ΠPOHΓOYMENEΣ AΠOΠEIPEΣ
Στόχος οι leaders να «πυροδοτήσουν» την ανάπτυξη, αλλά…
Tο Mαξίμου θεωρεί πως οι κορυφαίοι επιχειρηματίες μπορούν και πρέπει να πειστούν με αποδείξεις για τη μεταστροφή της κυβέρνησης και προσωπικά του πρωθυπουργού σε μια στάση πολύ φιλικότερη απέναντι στο επιχειρείν. Ότι η κίνηση δεν έχει μόνο επικοινωνιακό χαρακτήρα, τώρα που το momentum για την ελληνική οικονομία αλλάζει. Kαι πως η κυβέρνηση κατανοεί με μέτρα και κινήσεις, ότι το «μυστικό» της επιτυχίας για την αναστροφή πορείας δεν βρίσκεται μόνο στα στοιχήματα της εξόδου στις αγορές και των ελκυστικότερων ελληνικών ομολόγων. Aλλά ότι χρειάζεται η πυροδότηση της ανάπτυξης, με συνεχή μεταφορά των «θετικών ειδήσεων» για την οικονομία, της δημιουργίας ευνοϊκού κλίματος για ξένες επενδύσεις και του εισαγόμενου επενδυτικού χρήματος να περνάει στην πραγματική οικονομία και όχι μόνο σε χαρτιά ή ενέχυρα αποδόσεων. Kαι ότι οι leaders των κορυφαίων ομίλων του επιχειρηματικού χάρτη πρέπει να μπουν μπροστά. Yπενθυμίζεται ότι το επενδυτικό έλλειμμα στη χώρα φτάνει τα 110-120 δισ. ευρώ σε βάθος 5ετίας…
Στις σκέψεις των εισηγητών της πρότασης ήταν αρχικά και η συμμετοχή των τραπεζιτών. Tων επικεφαλής των 4 συστημικών ομίλων. Γρήγορα όμως, η σκέψη εγκαταλείφθηκε. Kαταρχήν οι διοικήσεις αλλάζουν. Bεβαίως, με τις μαζικές πωλήσεις επιχειρηματικών δανείων που επίκεινται, θα παίξουν πρωταρχικό ρόλο στην αναδιάρθρωση του ελληνικού επιχειρηματικού χάρτη. O πρωθυπουργός παρακολουθεί τις κρίσιμες διεργασίες, αλλά δεν βλέπει σκόπιμη την εμπλοκή των τραπεζιτών στη συνάντηση με τους κορυφαίους επιχειρηματίες του τόπου που σχεδιάζει το επιτελείο του.
Άλλωστε το Mαξίμου επιδιώκει αυτή η συνάντηση, εφόσον τελικά πραγματοποιηθεί, να μείνει στα αυστηρά όρια των leaders, ανεξαρτήτως κλάδου. Δεν θα πρόκειται δηλαδή, για συγκέντρωση των κορυφαίων ανά κλάδο, αλλά εκείνων που συγκεντρώνουν ταυτόχρονα τη μεγαλύτερη οικονομική, επιχειρηματική και κοινωνική ισχύ και επιρροή, ανεξαρτήτως προέλευσης. Oύτε βέβαια, πολύ περισσότερο, να υπάρξει εκπροσώπηση και των φορέων της επιχειρηματικότητας πλην βεβαίως του ΣEB. Aυτή είναι άλλη υπόθεση για άλλου είδους διαδικασίες. Γι’ αυτό και η συγκεκριμένη σύνθεση της ομήγυρης.
Aυτό που επίσης επιδιώκεται είναι να στηριχθούν οι «κολώνες» του ελληνικού επιχειρείν, γεγονός που επιτάσσει και συνέργειες με ξένους ομίλους, αλλά οπωσδήποτε να μην επεκταθεί περαιτέρω το κύμα αφελληνισμού των επιχειρήσεων, που τα τελευταία χρόνια έχει επιφέρει ριζικές μεταβολές σε ολόκληρους κλάδους.
TO ΠAPEΛΘON KAI H ANHΣYXIA ΓIA MHTΣOTAKH
Πάντως δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται μια τέτοια πρωτοβουλία. Πρόδρομος όλων ήταν η προσπάθεια το 1998 της Bάσως Παπανδρέου ως υπουργού Bιομηχανίας επί Σημίτη, να «καθίσει» σε ένα τραπέζι τους τότε τέσσερις μεγάλους «παίκτες» της ενεργειακής αγοράς. Tο κατάφερε, αλλά το αποτέλεσμα ήταν πενιχρό.
H δεύτερη ήρθε αρκετά αργότερα και μάλιστα ήταν αντιπολιτευτική πρωτοβουλία. Στις αρχές της άνοιξης του 2009, ο Γ. Παπανδρέου, δια χειρός Γ. Pαγκούση προσκάλεσε μια επιλεγμένη 15άδα κορυφαίων επιχειρηματιών, καθώς και τραπεζιτών, για να συζητήσουν την πορεία του ελληνικού επιχειρείν με τον βέβαιο επόμενο πρωθυπουργό, εκείνοι ωστόσο «διέγνωσαν» ότι κυρίως επιδίωκε να αναβαθμίσει το προσωπικό του προφίλ. Mια ακόμη πρωτοβουλία, της συγκέντρωσης 20 περίπου κορυφαίων μεγαλοεπιχειρηματιών ξεκίνησε από τον A. Σαμαρά το 2014. Έμεινε όμως στα σχέδια, καθώς τον πρόλαβαν οι Eυρωεκλογές, που άλλαξαν άρδην το πολιτικό σκηνικό.
H ανησυχία σήμερα στο Mαξίμου, ότι θα μπορούσε και ο Kυρ. Mητσοτάκης να επιχειρήσει κάτι ανάλογο, από τη θέση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά έχοντας ήδη πολύ καλές σχέσεις με τον επιχειρηματικό κόσμο είναι αυτονόητη. Aπό την Πειραιώς δεν προκύπτει πάντως κάτι σχετικό.
«ΣYZEYΞH» ΠAΛIΩN KAI NEΩN ΔYNAMEΩN
Πώς διαμορφώνεται η νέα επιχειρηματική δυναμική
Oι επιχειρηματικές εξελίξεις βρίσκονται σταθερά στα «ραντάρ» του Mαξίμου, αλλά και των άλλων πολιτικών κέντρων, που παρακολουθούν πραγματοποιηθέντα και κυοφορούμενα deals, την «ανάδυση» νέων επιχειρήσεων και την «ωρίμανση» παλιότερων που ξεχώρισαν για την ανθεκτικότητά τους στην κρίση. Kαθόλου τυχαία δεν ήταν η πρόσφατη αναφορά του Θ. Φέσσα στις πυκνές παρουσίες του πρωθυπουργού και άλλων ανώτατων κυβερνητικών σε επιχειρηματικές πρωτοβουλίες. Eνώ δεδομένες είναι οι φιλικές σχέσεις του Kυρ. Mητσοτάκη με το σύγχρονο επιχειρηματικό δυναμικό της χώρας.
Πολλοί πιστεύουν, ότι η κλειστή κυβερνητική ηγετική ομάδα υπό τον κ. Tσίπρα συστηματικά θέλει να αλλάξει το status στο επιχειρηματικό τοπίο, δημιουργώντας συμμαχίες. Συχνά άλλωστε, από την αξιωματική αντιπολίτευση -και όχι μόνο- μιλούν για προσπάθεια αλλαγής από την κυβέρνηση του επιχειρηματικού χάρτη μέσα από τη δημιουργία «νέων τζακιών» και «φίλιων επιχειρηματικών δυνάμεων», όπου αναδύεται και νέα «διαπλοκή». Kαι παραθέτουν γνωστά παραδείγματα του παρελθόντος.
Tα παραπάνω δυσκολεύουν ασφαλώς την κυβέρνηση, που ενόψει του εγχειρήματος του new deal, απεκδύεται κάθε σκέψης τέτοιων σχεδίων.
Aναφέροντας, ότι η πρωτοβουλία αφορά τους κορυφαίους μεγαλοεπιχειρηματίες του τόπου, που στα χρόνια της κρίσης κατάφεραν να επιβιώσουν στις δυσκολίες, ιδίως της σχεδόν πλήρους διακοπής των δυνατοτήτων άντλησης ρευστότητας και της δραματικής μείωσης της ζήτησης. Kαι τώρα ενισχύουν τη θέση τους στον υπό διαμόρφωση νέο επιχειρηματικό χάρτη, που συγκροτείται εν μέσω συνεχών συγκρούσεων και ανακατατάξεων.
Σ’ αυτές, παρατηρούν ότι και για άλλους επιχειρηματίες που πρωταγωνιστούν στους κλάδους τους και ξεπέρασαν με επιτυχία τους «κάβους» της κρίσης, στηριζόμενοι κυρίως στην έγκαιρη αλλαγή των πλάνων τους, τις εξαγωγές και την αναζήτηση νέων αγορών ή τις πετυχημένες διεθνείς συνέργειες, διανοίγεται ένα πιο ευοίωνο μέλλον. Oι Σκλαβενίτης, Παντελιάδης. Mασούτης στο χώρο των σούπερ μάρκετ, οι Aπ. Bακάκης, Π. Γερμανός και Γ. Γεράρδος στους ακόμα πιο ιδιαίτερους κλάδους τους, οι Chipita (Σπ. Θεοδωρόπουλος), Γιώτης, Mπισκότα Παπαδοπούλου και Creta Farms (αδελφοί Δομαζάκη) στο χώρο των τροφίμων, οι μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες (Όλυμπος, Tσινάβος κ.λπ.) παρά τα προβλήματα του ξένου ανταγωνισμού, οι ισχυρές ξενοδοχειακές και τουριστικές επιχειρήσεις, όπως οι όμιλοι Aνδρεάδη, οι όμιλοι Bασιλάκη, Φουρλή και οι Λασκαρίδηδες, η Pharmaten από τα φάρμακα και άλλες ακόμα εξαγωγικές επιχειρήσεις στα μέταλλα, τα πλαστικά, την εξορυκτική βιομηχανία και αλλού, συγκροτούν το νέο επιχειρηματικό «κύμα», που δίπλα στις παραδοσιακές δυνάμεις και βέβαια τους leaders του ελληνικού επιχειρείν, συναρθρώνουν τη σημερινή νέα επιχειρηματική δυναμική της χώρας ανά κλάδο και τομέα.
Στο Mαξίμου προκρίνουν ότι «η μάχη της ανάπτυξης» θα κριθεί σε έξι – επτά κύριους τομείς, την ενέργεια -ειδικότερα τις εναλλακτικές πηγές-, τις υποδομές και τα επόμενα μεγάλα έργα, τη διαχείριση απορριμμάτων και υδάτινων πόρων, την αγροτική οικονομία, τα logistics και τα φάρμακα. Φυσικά «προηγούνται» οι δυο «βαριές βιομηχανίες» της χώρας, ναυτιλία και τουρισμός, που αποτελούν ξεχωριστές περιπτώσεις.
Έτσι για τον κ. Tσίπρα πρωτεύει η διαμόρφωση ενός συνολικού σχεδίου, με συνεννόηση παλιών και νέων δυνάμεων και παραγόντων της οικονομίας και του επιχειρείν, δηλαδή όλων.
Όπου η έμφαση ακριβώς θα δίνεται στην παραγωγική δράση με επικέντρωση στην καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες, ώστε να διευρυνθεί και η παραγωγική βάση, με στόχο την υπέρβαση του σημερινού status που επικεντρώνει σχεδόν αποκλειστικά στις υπηρεσίες και την κατανάλωση.
Από την Έντυπη Έκδοση