Την Τρίτη πήραμε μια αρκετά καλή γεύση από τη λεγόμενη γαλλική πρόταση για τη διάσωση της Ελλάδας – που μοιάζει με ένα μείγμα ενός πολύπλοκου οχήματος SPV και Brady Bonds- με τις γερμανικές, τις ολλανδικές και τις αυστριακές τράπεζες να φαίνεται πως υποστηρίζουν το σχέδιο, το οποίο έχει στόχο τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, αποτρέποντας την ελληνική χρεοκοπία.
Η ευρωπαϊκή ομάδα των αναλυτών της Societe Generale επιχειρεί μέσω ερωταπαντήσεων να λύσει αρκετές από τις απορίες των περισσότερων επενδυτών, και όχι μόνο. Μίας και προέρχονται από μία γαλλική τράπεζα λοιπόν, σίγουρα αυτό το Q & A έχει ενδιαφέρον…
Ερώτηση 1η: Το σχέδιο συμπεριλαμβάνει τη συμμετοχή ύψους 30 δις ευρώ του ιδιωτικού τομέα;
Απάντηση: Μετά βίας. Eνα rollover του 49% των 85,5 δισ. ευρώ που είναι τα ελληνικά ομόλογα που λήγουν μέχρι τα μέσα του 2014, θα «δώσει» 42 δις ευρώ. Αλλά δεν θα συμμετέχουν όλοι οι κάτοχοι (π.χ.η ΕΚΤ κατέχει περίπου 25,5 δις ευρώ ομόλογα από αυτά τα 85,5 δις). Έτσι, στην καλύτερη περίπτωση το rollover θα φθάσει τα 30 δις ευρώ.
Υποθέτοντας ότι οι τράπεζες κατέχουν το 30% των ελληνικών ομολόγων, η συμμετοχή των τραπεζών θα επέφερε 13 δις ευρώ – ελάχιστα δηλαδή.! Η γαλλική κυβέρνηση, όπως φαίνεται, πιέζει για πολύ ευρύτερη συμμετοχή που θα περιλαμβάνει όχι μόνο τις ασφαλιστικές εταιρείες, αλλά και τα συνταξιοδοτικά ταμεία καθώς και τις εταιρείες διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων.
Ερώτηση 2η: Είναι το σχέδιο αρκετά… φιλικό προς τους επενδυτές, ετσι ώστε οι οίκοι αξιολόγησης να μην «δώσουν» default στην Ελλάδα;
Απάντηση: Η SocGen εκτιμά πως ναι, δεδομένης της ελκυστικής δομή της συμφωνίας για τους επενδυτές. Οι οίκοι αξιολόγησης θα μπορούσαν όμως να συνεχίσουν να υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα δανείζεται χρήματα με επιτόκιο το οποίοι είναι πολύ κάτω από τα επίπεδα της αγοράς – που μπορεί να είναι ένας λόγος για την… ταμπέλα του default. Το σχέδιο από την ομοσπονδία γαλλικών τραπεζών καθιστά σαφές, ωστόσο, ότι το deal έχει ως «όρο» το ότι οι οίκοι αξιολόγησης δεν θα το θεωρήσουν ως default.
Απάντηση: Καθόλου. Η πρόταση αναφέρει ότι η Ελλάδα θα καταβάλει 5,5% συν την ετήσια ανάπτυξη του ΑΕΠ, με μάξιμουμ το 2,5% και μίνιμουμ 0%, έτσι η Ελλάδα καταλήγει να πληρώνει μεταξύ του 5,5% και του 8%!
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η Ελλάδα να απορρίψει ξεκάθαρα την διάσωση νουμερο 2, σε μια τέτοια βάση. Αλλά θα μπορούσε να υπάρχει χώρος για συζήτηση σχετικά με το επιτόκιο. Σε κάθε περίπτωση, το να περάσει ο μεγάλος πονοκέφαλος του Ιουλίου για τη χώρα και να προσφερθεί μια σχετικά φιλική λύση για τους επενδυτές, μπορεί να οδηγήσει σε ράλι ανακούφισης, αλλά τον Σεπτέμβριο, Δεκέμβριο κ.ο.κ, η πρόοδος ή όχι της Ελλάδας θα πρέπει να αξιολογηθεί ξανά.
Η αποτυχία επίτευξης των στόχων θα οδηγήσει σε νέα μέτρα λιτότητας, τα οποία κάποια στιγμή θα δουν την άρνηση από το ελληνικό κοινοβούλιο. Έτσι, οι κίνδυνοι εκτέλεσης θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα. Οπως έχει τονίσει ξανά ο διεθνής οίκος, μία λύση τύπου Πρωτοβουλίας της Βιέννης – και το έξυπνο γαλλικό σχέδιο – δεν λύνουν την κρίση χρέους της Ευρωζώνης. Αγοράζουν απλά χρόνο και μπορεί να αποκαταστήσουν τη σταθερότητα για κάποιο χρονικό διάστημα, εάν και εφόσον η Ελλάδα συμμορφωθεί με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα.
Ερώτηση 3η: Ποιά θα είναι η αντίδραση της αγοράς;
Απάντηση: Το σχέδιο αφοράτη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, έτσι προσφέρει τη βάση για την έναρξη της διάσωσης 2 – με έναν μάλλον «φιλικό» τρόπο. Υπό αυτή την έννοια μπορεί να θεωρηθεί ως θετικό για την διάθεση ανάληψης κινδύνου προς τις τράπεζες.
Η SocGen σημειώνει ότι οποιοδήποτε ράλι στα ελληνικά κρατικά ομόλογα όπως και τα ομόλογα της υπόλοιπης περιφέρειας, θα είναι αρκετά περιορισμένο, λόγω του ότι – ουσιαστικά- δεν μειώνεται το χρέος της Ελλάδας, λόγω των μεγάλων κινδύνων εκτέλεσης των μέτρων κατά τα επόμενα τρίμηνα, και του κινδύνου ότι η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα μπορεί να οδηγήσει σε ένα άλλο κύμα υποβάθμισης των αξιλογήσεων των χωρών της περιφέρειας. Επίσης, αν ο κίνδυνος μετάδοσης δεν κλιμακωθεί, η ΕΚΤ θα είναι ελεύθερη να αυξήσει τα επιτόκια τον Ιούλιο.
Πηγή: Κέρδος