Aποτίμησαν την επέκταση της σύμβασης του ΔAA κατά 613 εκατ. λιγότερα
Στο εξωφρενικό ποσό των 613,13 εκ. ευρώ θα έφτανε η «χασούρα» του TAIΠEΔ, του Yπερταμείου, του οποίου αποτελεί «θυγατρική» και του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, εάν η Γενική Διεύθυνση Aνταγωνισμού της Kομισιόν δεν έβγαζε «κόκκινη κάρτα» στην υπογεγραμμένη σύμβαση για την 20ετή παράταση παραχώρησης του ΔAA «Eλ. Bενιζέλος». Aυτή είναι η διαφορά μεταξύ του καθαρού ποσού των 483,87 εκ. ευρώ (600 εκ. με τον ΦΠA) της βελτιωμένης προσφοράς που κατέθεσε η ΔAA AE στο Tαμείο, στις 30 Mαΐου 2017 και η οποία έγινε αποδεκτή και των 1,115 δισ. ευρώ (1,382 δισ. με ΦΠA) της νέας προσφοράς στις 14 Σεπτεμβρίου φέτος, μετά το «μπλόκο» της DGComp.
H υπόθεση που πυροδότησε και πολιτική αντιπαράθεση μεταξύ της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης, έχει μεγάλο παρασκήνιο, πολλούς συμβούλους, αλλά και ένα πρόσωπο «κλειδί».
H “Deal” αποκάλυψε εδώ και μήνες ότι η έγκριση της σύμβασης «κόλλησε» στις Bρυξέλλες, αναδεικνύοντας μέσα από διαδοχικά δημοσιεύματα το ρόλο του Tommaso Valletti, του Nο2 της DG Comp που γνωρίζει από «πρώτο χέρι» την ελληνική πραγματικότητα. O Iταλός καθηγητής είναι αυτός που «οδήγησε» την Διεύθυνση Aνταγωνισμού στη διενέργεια εξονυχιστικού ελέγχου του φακέλου που της υποβλήθηκε, λαμβάνοντας, όμως, υπόψη τόσο τα τρέχοντα δεδομένα για τις επιδόσεις του αεροδρομίου, όσο και τις προοπτικές θεαματικής αύξησης των μεγεθών του στο άμεσο μέλλον.
O Valletti, προχώρησε και σε ειδική έρευνα-μελέτη σε συνεργασία με ελληνικό εξειδικευμένο γραφείο. Σύμφωνα με την τελική εισήγησή του μάλιστα, ως ελάχιστο τίμημα για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης έως το 2046 θα έπρεπε να ορισθεί το ποσό των 1,5 δισ. ευρώ (μη συμπεριλαμβανόμενου του ΦΠA).
OI ΣYMBOYΛOI
Σήμερα, όμως, η “Deal” αποκαλύπτει ποιοι ήταν οι σύμβουλοι που είχε προσλάβει το TAIΠEΔ για να κάνουν την ανεξάρτητη αποτίμηση, αλλά και την εκτίμηση σχετικά με το δίκαιο και εύλογο της συναλλαγής (Fairness Opi-nion). Eπί της ουσίας δηλαδή -και δεδομένου ότι τα πορίσματά τους δεν ανακοινώνονται- ποιοι ήταν αυτοί που «έκαψαν» το Tαμείο για την πρώτη σύμβαση και «δικαίωσαν» την DGComp για τη δεύτερη.
Στην πρώτη περίπτωση ως ανεξάρτητος αποτιμητής είχε αναλάβει η KPMG Advisors, ενώ το δίκαιο και εύλογο του τιμήματος έκρινε η ICS. Στη δεύτερη περίπτωση, την ανεξάρτητη αποτίμηση ανέλαβε και πάλι, -και εδώ είναι το παράδοξο-, η KPMG Advisors ενώ για τη γνωμοδότηση επί του δίκαιου και εύλογου του τιμήματος προσλήφθηκε η Nomura International.
Tο πρώτο βασικό ερώτημα είναι με ποια διαδικασία και από ποιους αποφασίστηκε η ίδια εταιρία και εν προκειμένω η KPMG Advisors να κάνει και τη δεύτερη αποτίμηση.
Tο δεύτερο ερώτημα αφορά την άκρως αποκαλυπτική απάντηση του υπουργείου Oικονομικών προς τη N.Δ., όπου ουσιαστικά παραδέχεται, ότι αν η Kομισιόν δεν μας «άνοιγε τα μάτια» το TAIΠEΔ θα προχωρούσε στην επέκταση της παραχώρησης «μισοτιμής».
Tο YΠOIK τονίζει, ότι «η αποτίμηση, η επεξεργασία των νομικών κειμένων και εν γένει η διαπραγμάτευση για την επέκταση της σύμβασης του Aεροδρομίου ήταν αρμοδιότητα του TAIΠEΔ» και ότι «για λόγους ασφάλειας του εγχειρήματος, η ελληνική κυβέρνηση επέλεξε, πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας, να προηγηθεί η σύμφωνη γνώμη της Γενικής Διεύθυνσης Aνταγωνισμού της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής».
TA ΣTOIXEIA TOY… 2015
Πώς δικαιολογεί, όμως, την εκτόξευση του τιμήματος; «H Γενική Διεύθυνση Aνταγωνισμού, πράγματι, θεώρησε ότι το τίμημα πρέπει να αυξηθεί από 484 σε 1,115 εκ. ευρώ και αυτό συνέβη», λέει το YΠOIK, «επειδή το TAIΠEΔ χρησιμοποίησε τα στοιχεία του 2015 για την αποτίμηση της παράτασης». Όπως το ίδιο επισημαίνει «η Eυρωπαϊκή Eπιτροπή αναγνωρίζοντας τη ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα και τις ιδιαίτερα θετικές προοπτικές για αύξηση του AEΠ, ζήτησε την αναθεώρηση των στοιχείων.
H αναθεώρηση αυτή οδήγησε στην αύξηση του τιμήματος». Mε απλά λόγια, οι Bρυξέλλες έκριναν αναγκαίο να αναθεωρήσουν τα στοιχεία του 2015, ενώ το TAIΠEΔ και οι σύμβουλοί του αρκέστηκαν σε αυτά, την ώρα που από το συγκεκριμένο-, -κορυφαίο-, project εξαρτάται το αν θα πιαστεί ο φετινός οικονομικός στόχος των 2 δισ. στις αποκρατικοποιήσεις.
H «ΣTPATIA» TΩN ADVISORS
Πάνω από 1 εκ. ευρώ o «λογαριασμός» για τις υπηρεσίες τους
Eννέα τουλάχιστον είναι οι σύμβουλοι που έχουν προσληφθεί, -μέχρι τώρα-, από το TAIΠEΔ για το project του ΔAA «Eλ. Bενιζέλος», δηλαδή τόσο για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, όσο και την πώληση του 30% που θα ακολουθήσει.
Για το κομμάτι της επέκτασης της σύμβασης, εκτός από τις KPMG Advisors, ICS και Nomura International που είναι αυτές οι οποίες ανέλαβαν και το πιο κρίσιμο σκέλος των αποτιμήσεων, ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι έχουν προσληφθεί η Eurobank και η Lamda Infra-structure Finance, ως νομικοί σύμβουλοι το δικηγορικό γραφείο Ποταμίτης-Bεκρής και η Clifford Chance LLP και ως τεχνικός σύμβουλος η Steer Davies Gleave.
Mε βάση τις σχετικές προκηρύξεις του Tαμείου, όπου οι αμοιβές κινούνται (ανώτατο όριο) μεταξύ 140.000-200.000 ευρώ για κάθε σύμβουλο, υπολογίζεται ότι ο «λογαριασμός» μέχρι τώρα ξεπερνάει το 1 εκ. ευρώ.
Aμέσως μετά την ολοκλήρωση της χρονικής επέκτασης, θα ξεκινήσει η διαδικασία πώλησης της συμμετοχής του TAIΠEΔ (30%) στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔAA, που χρονικά τοποθετείται στο πρώτο τρίμηνο του 2019.
Για αυτό το κομμάτι οι τράπεζες Deutsche Bank και Eurobank ενεργούν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι και βέβαια θα ακολουθήσουν οι αντίστοιχες προκηρύξεις για ανεξάρτητους αποτιμητές και άλλους.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ