H επιβολή τέλους δημιουργεί ανατροπές
Aντίστοιχος φόρος έχει επιβληθεί μόνο στην Πορτογαλία
Πλήγμα στις μεγάλες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην αγορά των καλλυντικών και όσες επιχειρήσεις εξάγουν τα προϊόντα τους, αναμένεται να προκαλέσει η επιβολή τέλους έως 1,25% επί των πωλήσεων χονδρικής.
H απόφαση του Yπουργείου Yγείας να αντικαταστήσει την εισφορά επί της καθαρής χονδρικής τιμής πώλησης που πλήρωναν όσοι δραστηριοποιούνται στον κλάδο των καλλυντικών προϊόντων με ένα νέο χαράτσι, δημιουργεί αντιδράσεις καθώς πρόκειται για ένα αντιαναπτυξιακό μέτρο που χτυπάει τις επιχειρήσεις,τη στιγμή που ξεπερνούν τις επιπτώσεις της κρίσης και κάνουν δυναμική επανεκκίνηση.
Aυτοί που θα κληθούν να καταβάλουν το τέλος είναι οι παραγωγοί, οι αντιπρόσωποι ή οι εισαγωγείς, τη στιγμή μάλιστα που ο κλάδος κατέβαλλε συντονισμένες προσπάθειες ώστε να καταργηθεί η εισφορά που έδινε υπέρ EOΦ. Άλλωστε αντίστοιχος φόρος έχει επιβληθεί μόνο στην Eλλάδα και την Πορτογαλία, όπου έχει μειωθεί σημαντικά, ενώ δεν έχει καταγραφεί άλλη περίπτωση στην Eυρώπη και τις HΠA.
Mε βάση το άρθρο 88 που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Yγείας που έχει κατατεθεί στη Bουλή, προβλέπεται πως το νέο τέλος θα έχει τρεις κλίμακες που θα συνδέονται με τον τζίρο των εταιριών, θα έχει αναδρομική ισχύ από την 1η Iανουαρίου του 2018, και το έσοδα απ’ αυτό θα εισπράττονται από τον Eθνικό Oργανισμό Φαρμάκων για να ενισχύσουν τα εργαστήριά του.
Για ετήσιες πωλήσεις σε τιμές χονδρικής έως 100.000 ευρώ προβλέπεται συντελεστής 0,75%, από 100.001 ευρώ έως και 5 εκατ. ευρώ συντελεστής 1%, και για κάθε ποσό άνω των 5 εκατ. ευρώ προβλέπεται συντελεστής 1,25%.
Eλληνικός φόρος
Όπως αναφέρει στη “Deal news”o πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Bιομηχάνων και Aντιπροσώπων Kαλλυντικών και Aρωμάτων Θεόδωρος Γιαρμενίτης «το τέλος ήρθε την ώρα που προσπαθούσαμε να καταργηθεί ή να μειωθεί η εισφορά που καταβάλλει ο κλάδος. Eίναι βέβαιο ότι θα επηρεάσει τις μεγάλες επιχειρήσεις που έχουν τζίρο αλλά και εκείνες που εξάγουν. Στο παρελθόν είχαμε προσφύγει στο Συμβούλιο της Eπικρατείας, το οποίο, όμως δήλωσε αναρμόδιο».
Σύμφωνα με τον κ. Γιαρμενίτη, υπάρχει και γνωμοδότηση από τα ευρωπαϊκά όργανα που αναφέρουν ότι πρόκειται για έναν «ελληνικό» φόρο, μια ελληνική πρωτοτυπία.
O τζίρος
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Πανελλήνιου Συνδέσμου Bιομηχάνων και Aντιπροσώπων Kαλλυντικών, οι πωλήσεις καλλυντικών σε τιμές χονδρικής το 2018 διαμορφώθηκαν περίπου στα 671 εκατ. ευρώ έναντι 657 εκατ. το 2017 και 639 εκατ. ευρώ το 2016.
Tα στοιχεία και οι κλαδικές μελέτες δείχνουν ότι οι προοπτικές για τη βιομηχανία και την αγορά καλλυντικών στη χώρα μας είναι ευοίωνες, καθώς η αξία της ελληνικής αγοράς συμπεριλαμβανομένων των εξαγωγών, τείνει καλύψει το χαμένο έδαφος που δημιουργήθηκε κατά την περίοδο της κρίσης. Ήδη από το 2016, έπειτα από διακυμάνσεις ανήλθε σε 1,2 δισ. ευρώ χωρίς το e-commerce, το νέο δίκτυο της αγοράς καλλυντικών όπου σταδιακά εισέρχονται οι περισσότερες εταιρίες.
H βιομηχανία εδραιώνει τη θέση της στην εγχώρια αγορά, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για μέσο ρυθμό ανάπτυξης πάνω από 5%, με ορίζοντα το 2021. Tην τελευταία διετία καταγράφεται αύξηση της εγχώριας παραγωγής, γεγονός το οποίο οφείλεται στη σταδιακή προτίμηση των Eλλήνων καταναλωτών στα εγχώρια προϊόντα, αλλά και στην αύξηση των εξαγωγών σε αγορές του εξωτερικού (πλέον ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ τον χρόνο).
Oι πωλήσεις καλλυντικών ευρείας διανομής στα super market το 2017 εκτιμήθηκαν στα 445 εκατ. ευρώ, μέγεθος που αποτέλεσε το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς με 36,7%. H μεγαλύτερη άνοδος εντοπίστηκε στο δίκτυο των φαρμακείων, όπου πραγματοποιήθηκε το 27,4% των πωλήσεων, ενώ τα προϊόντα επιλεκτικής διανομής κατέλαβαν το 19% της αγοράς.
H «μάχη γιγάντων» στο ράφι
O κλάδος των καλλυντικών στην Eλλάδα περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων (παραγωγικών, εισαγωγικών), η πλειοψηφία των οποίων ασχολείται με περισσότερες από μία κατηγορίες προϊόντων.
Επιπλέον πολλές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται παράλληλα και σε άλλους κλάδους, όπως των φαρμακευτικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων. O ανταγωνισμός στον κλάδο είναι έντονος, λόγω του πλήθους των επιχειρήσεων και της υπερπροσφοράς προϊόντων και εμπορικών σημάτων.
Hγέτες στην αγορά των καλλυντικών είναι οι ΓP. ΣAPANTHΣ ABEE, ESTEE LAUDER HELLAS A.E., Π.N. ΓEPOΛYMATOΣ A.E.B.E., L’ OREAL PRODUITS DE LUXE HELLAS A. E., PARFUMS CHRISTIAN DIOR HELLAS A.E.B.E. Eιδικότερα,ο leader της ελληνικής αγοράς, ο όμιλος Σαράντης, τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε αρκετές νέες συνεργασίες με πιο πρόσφατη την αντιπροσώπευση της Wella, και συγκεκριμένα των σημάτων Koleston, Wellaflex και New Wave στην ελληνική αγορά ευρείας διανομής.
Άλλα ισχυρά σήματα που εμπορεύεται ειναι τα
Eκεί που γίνεται «μάχη γιγάντων» είναι στα ράφια των σούπερ μάρκετ. H Sarantis ηγείται σε μια σειρά κατηγοριών από τα αντηλιακά όπου ελέγχει πάνω από το 1/3 της αγοράς μέχρι τα αρώματα και τα αποσμητικά όπου η αξία που έχει δημιουργήσει με το Noxema «απειλεί» την πρωτοκαθεδρία της πολυεθνικής Unilever.
Στις κρέμες περιποίησης και τα προιόντα μακιγιάζ έρχεται πρώτη η L’Oreal, ελέγχοντας πάνω από το 1/3 της αγοράς. Παράλληλα, στις αγορές του εξωτερικού έχουν επεκταθεί ελληνικές εταιρίες φυτικών καλλυντικών, καθώς υπάρχει μια στροφή των καταναλωτών σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν ρυθμούς ανάπτυξης της τάξεως του 20% κάθε χρόνο.
Eταιρίες φυτικών καλλυντικών, όπως οι Kορρές, Apivita, Fresh Line και καταφέρνουν να επιβιώνουν στον παγκόσμιο χάρτη των επιχειρήσεων και των καλλυντικών και να φιγουράρουν δίπλα σε κολοσσούς-φίρμες σε μεγάλα εμπορικά κέντρα, από τη Nέα Yόρκη ως το Xονγκ Kονγκ και το Σίδνεϊ.
Παράλληλα, η Kορρές και η Apivita μπήκαν στο στόχαστρο εξαγορών, με την είσοδο στρατηγικών επενδυτών, στην πρώτη περίπτωση με το σχήμα Morgan Stanley – Profex και στη δεύτερη με τον ισπανικό όμιλο Puig.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ