Την άμεση απελευθέρωση των πόρων του ΕΣΠΑ που παραμένουν “εγκλωβισμένοι” σε έργα τα οποία βρίσκονται στα χαρτιά, ζήτησε σήμερα από τους φορείς του δημόσιου τομέα ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχάλης Χρυσοχοίδης.
Ενδεικτικά ο υπουργός ανέφερε ότι η Περιφέρεια Αττικής, από τα 3 δισ. ευρώ που διαχειρίζεται συνολικά έχει “παρκαρισμένα” τα μισά σε νεκρές εκχωρήσεις και ανενεργά έργα. Ο κ. Χρυσοχοίδης ανήγγειλε, επίσης, αύξηση της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στα προγράμματα του ΕΣΠΑ, ενώ παρουσίασε πακέτο μέτρων μέτρα με στόχο την επιτάχυνση της απορρόφησης των κονδυλίων.
Σε καθεστώς επανεξέτασης τίθενται άμεσα 4.762 έργα αξίας 5,5 δισ. ευρώ για τα οποία ως το τέλος Σεπτεμβρίου θα αποφασισθεί αν θα δημοπρατηθούν για να προχωρήσουν, ή θα απενταχθούν από το ΕΣΠΑ, προκειμένου οι πόροι να κατευθυνθούν σε δράσεις που είναι ώριμες και μπορούν άμεσα να συμβάλουν στην αύξηση της απορρόφησης των Κοινοτικών κονδυλίων.
“Έχω προσωπική εμπειρία”, τόνισε ο υπουργός, “ότι υπάρχουν έργα που μπορούν να προχωρήσουν άμεσα. Αποκλειστικό κριτήριο είναι η άμεση χρηματοδότηση της οικονομίας. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να αφήνουμε χρήματα να κάθονται. Όποιος δεν είναι σε θέση να υλοποιήσει το έργο, που έχει εντάξει, απορρίπτεται”. Κάλεσε δε τους Περιφερειάρχες, τα υπουργεία, τους δήμους και λοιπούς φορείς να επιταχύνουν τις σχετικές διαδικασίες.
Την προηγούμενη εβδομάδα, όπως είναι γνωστό, η κυβέρνηση κατέληξε σε συμφωνία με την Κομισιόν για αύξηση της κοινοτικής συμμετοχής στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα στο 85 % με αντίστοιχη μείωση της εθνικής συμμετοχής στο 15 %, συμφωνία που απεγκλωβίζει πόρους συνολικού ύψους 14 δισ. ευρώ για την εθνική οικονομία. Το ποσό αυτό, ανέφερε σήμερα ο κ. Χρυσοχοίδης, αντιστοιχεί στο 50 % περίπου των πόρων που έχει στερήσει η ύφεση από την ελληνική οικονομία και αγορά τα δύο τελευταία χρόνια.
Τις επόμενες ημέρες θα υποβληθεί εξάλλου αίτημα για περαιτέρω μείωση της ελληνικής συμμετοχής σε συμβολικό επίπεδο, της τάξης του 5 %. Στο “πακέτο” που βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση με την ΕΕ περιλαμβάνεται και το ζήτημα του κόστους των απαλλοτριώσεων για τα μεγάλα έργα το οποίο, όπως ανέφερε ο κ. Χρυσοχοϊδης, είναι το υψηλότερο στην ΕΕ (10 % επί του συνολικού κόστους του έργου, έναντι 3 – 4 % στην υπόλοιπη Ευρώπη). Όπως τόνισε ο υπουργός, το ζήτημα είναι σοβαρό και θα απασχολήσει στο μέλλον στο πλαίσιο και της Συνταγματικής αναθεώρησης.
Ο υπουργός Ανάπτυξης στάθηκε σήμερα ιδιαίτερα στην ανάγκη διαμόρφωσης “Συμμαχίας για την Ανάπτυξη” σε ευρωπαϊκό, αλλά και σε εθνικό επίπεδο. “Η Ευρωπαϊκή Ένωση, παρότι κάποιες ηγεσίες της φαίνεται να το έχουν ξεχάσει, αποτελεί μια συμμαχία λαών και κρατών για την ανάπτυξη”, τόνισε ο κ. Χρυσοχοίδης. Στο πλαίσιο αυτό την ερχόμενη Πέμπτη κλιμάκιο του υπουργείου θα μεταβεί στο Βερολίνο για συζητήσεις με τον Σύνδεσμο των Γερμανικών Βιομηχανιών αναφορικά με την προοπτική ενίσχυσης των επενδύσεων στην Ελλάδα και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ενώ ως το τέλος του μήνα θα γίνουν επαφές με τις πρεσβείες έξι χωρών της ΕΕ με τις οποίες θα συναφθούν το φθινόπωρο διακρατικά σύμφωνα τεχνογνωσίας σε αναπτυξιακά ζητήματα.
Σε εθνικό επίπεδο ο υπουργός Ανάπτυξης τόνισε την ανάγκη να προσυπογράψουν όλοι μια εθνική συμφωνία για την ανάπτυξη. “Τα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής και οι διαρθρωτικές αλλαγές είναι αναγκαία, αλλά δεν αρκούν. Πέρα και έξω από το μνημόνιο πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι ότι χρειάζονται αλλαγές για γίνει η χώρα παραγωγική και εξωστρεφής”.
Στα μέτρα για την επιτάχυνση της απορρόφησης των πόρων του ΕΣΠΑ περιλαμβάνονται (εκτός από την απένταξη των ανενεργών προγραμμάτων) η απλούστευση των διαδικασιών με κατάργηση φορέων που διαμεσολαβούν στην εκχώρηση των πόρων, η αποκέντρωση της λήψης αποφάσεων προς τις περιφέρειες, η ενεργοποίηση όλων των προγραμμάτων, η υποστήριξη “αδύναμων” δικαιούχων με τεχνική βοήθεια για να κινηθούν με πιο ταχείς ρυθμούς.
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Θ. Μωραΐτης, παρουσίασε εξάλλου τις διαδικασίες αναθεώρησης του ΕΣΠΑ με στόχο τον αναπροσανατολισμό των κονδυλίων σε προγράμματα στήριξης της επιχειρηματικότητας, της καινοτομίας, των εξαγωγών, αντιμετώπισης των επιπτώσεων της ανεργίας και αύξηση της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα, μέσω των ΣΔΙΤ αλλά και των χρηματοδοτικών εργαλείων που συγχρηματοδοτούνται από κοινού με τις τράπεζες.