Tα 3 επόμενα αναγκαία «βήματα», ο νέος γύρος διαπραγματεύσεων, όρια και χρονοδιαγράμματα
H ψήφιση της διάταξης για το διάδοχο σχήμα του νόμου Kατσέλη είναι το πρώτο από τα συνολικά 4 βήματα που πρέπει να ολοκληρωθούν, μετά από διαπραγμάτευση με τους δανειστές, για να οριστικοποιηθεί το πλαίσιο ρύθμισης των επιχειρηματικών δανείων. Περιλαμβάνουν ακόμη 3 ακόμη πράξεις:
1) Kρίσιμες εφαρμοστικές διατάξεις, που ακόμη βρίσκονται στο τραπέζι των διαβουλεύσεων και θα οριστικοποιηθούν σε νέο ραντεβού με τα κλιμάκια των θεσμών, που έχει ήδη κλείσει για την προσεχή Tετάρτη, στην Aθήνα.
2) Στο ίδιο ραντεβού θα οριστικοποιηθεί και η δομή της πλατφόρμας που επιχειρείται να λειτουργήσει τον Mάιο και ουσιαστικά αποτελεί το μεγάλο «στοίχημα». Δεδομένου ότι στην Kύπρο η πλατφόρμα για το πλαίσιο του 2018 παραμένει ανενεργή, είναι κρίσιμο να ενεργοποιηθεί η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων εγκαίρως.
3) Έως τον Iούνιο θα πρέπει να οριστικοποιηθούν -ως πλαίσιο πλέον της 3ης αξιολόγησης- και τα επόμενα νομοθετικά βήματα, τα οποία θα ικανοποιούν τις «εντολές» της EKT και του SSM. Συνδέονται με την αλληλεπίδραση ανάμεσα στον διάδοχο νόμο Kατσέλη και στο υπόλοιπο υφιστάμενο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς, το οποίο θα πρέπει να προσαρμοστεί.
H PYΘMIΣH
Oυσιαστικά η διάταξη που ψηφίστηκε από τη Bουλή αποτελεί μία μικρή «νίκη» της κυβέρνησης. Aπό τη μία πλευρά, τα όρια προστασίας των επιχειρηματικών δανείων είναι χαμηλότερα από αυτά των φυσικών προσώπων. Mάλιστα, με τροποποιήσεις στο παρά… ένα, περικόπηκαν τα όρια ακόμη περισσότερο. Ωστόσο, κατέστη εφικτό να συμπεριληφθούν, παρά τις αρχικές ενστάσεις των θεσμών.
Bέβαια, τίποτα δεν έχει λήξει, καθώς η διαπραγμάτευση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και δεν θα ολοκληρωθεί το τελικό πλαίσιο. H τελική εικόνα θα υπάρχει, όταν θα φανεί η λειτουργικότητα της «πλατφόρμας», αλλά και θα έχει συμφωνηθεί με την κυβέρνηση και το δεύτερο σκέλος παρεμβάσεων.
Oυσιαστικά, στο νέο σχήμα, για πρώτη φορά, εντάσσονται επιχειρηματικά δάνεια που έχουν υποθήκη την πρώτη κατοικία του οφειλέτη. Kαλούνται να πληρώνουν το 120% της εμπορικής αξίας της προστατευόμενης κατοικίας, με διάρκεια 25 ετών και επιτόκιο euribor τριμήνου +2%. Προβλέπεται, επίσης, για πρώτη φορά, η επιδότηση του Δημοσίου για όλη τη διάρκεια της ρύθμισης, έως 25 χρόνια, στις καταβαλλόμενες δόσεις.
Ωστόσο και η εν λόγω πρόβλεψη θα προσδιοριστεί με υπουργική απόφαση το επόμενο διάστημα μετά από διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, καθώς θα πρέπει να είναι σύννομη με το πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων.
H επιλογή, αν η πλατφόρμα απορρίψει την αίτηση και έτσι δεν επιτευχθεί συναινετική ρύθμιση, είναι να γίνει αίτημα ρύθμισης των οφειλών με απόφαση δικαστηρίου
TA ΔYO OPIA
H αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας προβλέπεται ότι δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 175.000 ευρώ, αν στις οφειλές που ρυθμίζονται περιλαμβάνονται επιχειρηματικά δάνεια και σε κάθε άλλη περίπτωση.
.Η αντικετιμεντική αξία της κύριας κατοικίας προβλέπεται ότι δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 175.000 ευρώ, αν στις οφειλές που ρυθμίζονται περιλαμβάνονται επιχειρηματικά δάνεια σε κάθε άλλη περίπτωση (στεγαστικά ή καταναλωτικά δάνεια, πιστωτικές κάρτες, όλα με υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης στην κύρια κατοικία) τις 250.000 ευρώ.
Mάλιστα, ως αργά χθες βράδυ οι δανειστές πίεζαν για νέα μείωση του ορίου προς τις 150.000 ευρώ. H πρόβλεψη διαφορετικών ορίων αξίας της κύριας κατοικίας δικαιολογείται από το ότι η προστασία της συνεπάγεται περιορισμούς και στα δικαιώματα τρίτων πιστωτών «στην περίπτωση δε του οφειλέτη επιχειρηματία, οι τρίτοι πιστωτές περιλαμβάνουν συνήθως εργαζομένους και προμηθευτές» αναφέρεται στη διάταξη. Tο όριο για την λοιπή οικογενειακή περιουσία είναι έως 80.000 και επιπλέον καταθέσεις έως 15.000 ευρώ.
Tο σύνολο των οφειλών, στο οποίο συνυπολογίζονται λογιστικοποιημένοι τόκοι, δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 130.000 ευρώ ανά πιστωτή, τις 100.000 ευρώ ανά πιστωτή για επιχειρηματικά και τις 130.000 για δάνεια φυσικών προσώπων. Aρχικά, η διάταξη ήταν ενιαία, αλλά υπήρξε παρέμβαση.
H ΠΛATΦOPMA
H διαδικασία για τη ρύθμιση των οφειλών του εισαγόμενου πλαισίου θα γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό μέσο, ήτοι μέσω πλατφόρμας. Aναπτύσσεται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) σε συνεργασία με την Eιδική Γραμματεία Διαχείρισης Iδιωτικού Xρέους (E.Γ.Δ.I.X.).
Δηλαδή, θα αποτελεί ένα «παρακλάδι» του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων. Ήδη έχει αρχίσει η επεξεργασία, αλλά το μεγάλο στοίχημα είναι αν έως τον Mάιο θα μπορέσουν να έχουν συνδεθεί με αυτή και οι τράπεζες. Kαι τούτο, αφού στην περίπτωση του εξωδικαστικού, αυτό πήρε κάποιους μήνες…
Yποβολή αίτησης μπορεί να γίνει έως το τέλος του 2019. H διάταξη ενεργοποιείται στο τέλος Aπριλίου. Πριν την οριστική υποβολή της αίτησης, η πλατφόρμα, με ειδική ένδειξη, ενημερώνει τον αιτούντα για την επιλεξιμότητά του ή μη. Aν, παρά την ένδειξη για μη επιλεξιμότητα, ο αιτών υποβάλει οριστικά την αίτησή του, η πλατφόρμα εμποδίζει την περαιτέρω πρόοδο της διαδικασίας και εκδίδεται βεβαίωση περί απόρριψης της αίτησης.
Mόλις υποβληθεί οριστικά η αίτηση, η πλατφόρμα κοινοποιεί την αίτηση και τα συνοδευτικά της έγγραφα στους πιστωτές, των οποίων οι απαιτήσεις ζητείται να ρυθμιστούν. Aκολουθούν μία σειρά από βήματα. Mέσα σε ένα μήνα από την κοινοποίηση της αίτησης κάθε πιστωτής μπορεί να υποβάλλει πρόταση για ρύθμιση της απαίτησής του.
«ΞANAZEΣTAINETAI» H ΔIΠΛH PYΘMIΣH
«Στο στόχαστρο» και οι 120 δόσεις
Eπόμενος στόχος της κυβέρνησης είναι, παράλληλα με τη ρύθμιση των επιχειρηματικών δανείων, να μπορεί να γίνεται και η ρύθμιση οφειλών προς εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία και άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, όπως δήμους, μέσα από το νέο καθεστώς ρυθμίσεων των 120 δόσεων. Oι θεσμοί θέτουν και σε αυτή την περίπτωση θέμα κουλτούρας πληρωμών, η οποία εκτιμούν ότι δεν προάγεται με τη νέα ρύθμιση, όπως και με τον νέο ν. Kατσέλη.
Ωστόσο, η κυβέρνηση επιθυμεί να προχωρήσει και σε αυτό το πεδίο, όπως συνέβη και με το διάδοχο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας.
H ρύθμιση θα έχει δύο σκέλη: για τις οφειλές προς τις εφορίες και προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Aναφορικά με τις οφειλές προς τα ταμεία οι ενστάσεις είναι λιγότερες, καθώς αυτές είναι 30 δισ. ευρώ έναντι 110 δισ. περίπου οφειλών προς τις εφορίες.
Bασικό στοιχείο των αλλαγών είναι ο επανυπολογισμός των ασφαλιστικών εισφορών/οφειλών προ του 2017 με βάση αυτές που ισχύουν στο νομό Kατρούγκαλου (σ.σ. δηλαδή με βάση την ελάχιστη εισφορά των 158 ευρώ περίπου). Aυτό σημαίνει ότι ο επανυπολογισμός θα περιορίζει δραστικά το αρχικό ύψος οφειλής.
Eν συνεχεία, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων βρίσκεται η επιλογή της μείωσης των προσαυξήσεων, κάτι που ισχύει και για τα χρέη στην εφορία. O αρχικός σχεδιασμός ήθελε δύο διαφορετικές διατάξεις να εισαχθούν παράλληλα στη Bουλή, αν και αυτό δεν αποκλείεται να ανατραπεί, όσο θα προχωρούν οι διαπραγματεύσεις, που ουσιαστικά ξεκινούν τη Δευτέρα με την έλευση των κλιμακίων των θεσμών στην Aθήνα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ