Οι επιδόσεις των λοιπών Περιφερειών
Για σημαντική βελτίωση των εξαγωγικών επιδόσεων της Ελλάδας κάνει λόγο o Παναγιώτης Χασάπης, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος (ΣΕΒΕ), επικαλούμενος και τα στοιχεία μελέτης του φορέα, με τίτλο «Χαρτογράφηση της εξαγωγικής δραστηριότητας της Ελλάδας ανά περιφέρεια και νομό».
Συγκεκριμένα, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM», ο κ.Χασάπης εξήγησε πως με βάση το σύνολο των δεδομένων, στην Ελλάδα υπάρχει σημαντική βελτίωση των εξαγωγικών επιδόσεων, παρότι σε σχέση με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, υπάρχει ακόμα διαδρομή που μπορεί να διανυθεί.
«Αν και βλέπουμε πως οι εξαγωγές έχουν μεγαλώσει αρκετά και το 2018 έχουμε κλείσει με άνοδο περίπου στο 17%, πάλι είμαστε κοντά στις 20 μονάδες κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (σ.σ. σε ό,τι αφορά τον συγκεκριμένο δείκτη)», ανέφερε και σχολίασε πως τα αποτελέσματα στον τομέα αυτό της ελληνικής οικονομίας έχουν ουσιαστική συμβολή στην εικόνα των χρηματοοικονομικών της χώρας. Αυτό (σ.σ το να βρεθεί η Ελλάδα εγγύτερα στο ευρωπαϊκό μέσο όρο) είναι σημαντικό, καθώς σύμφωνα με μια έρευνα της Τραπέζης της Ελλάδος κάθε τέσσερις μονάδες αύξησης των εξαγωγών ισούνται με μια μονάδα αύξησης του ΑΕΠ. Αν λοιπόν ήμασταν στον μέσο ευρωπαϊκό όρο θα είχαμε περίπου πέντε μονάδες παραπάνω στο ΑΕΠ της χώρας κι αυτές οι μονάδες μεταφράζονται σε περίπου 9 δισ. ευρώ: μπορεί να μην χρειαζόμασταν μνημόνια, καταλήγει ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ.
Ο κ. Χασάπης εξήγησε πως μέσα από τις αναλύσεις όπως η συγκεκριμένη, οι εξαγωγείς πλέον κοιτούν το εμπορικό ισοζύγιο κάθε περιφέρειας, ενώ ασχολούνται και με έναν ακόμη σημαντικό, όπως τον χαρακτήρισε, δείκτη, «τον επονομαζόμενο “δείκτη επικάλυψης”, που αφορά την αναλογία των εισαγωγών προς εξαγωγές. Πρόκειται για “το κατά πόσον κάποια περιοχή είναι ‘αυτάρκης’, αν μπορούσαμε να το πούμε έτσι» εξηγεί.
Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ αναφέρθηκε στην Περιφέρεια Αττικής, που έχει μεν να επιδείξει «περίπου το 50% των εξαγωγών (της χώρας)», παρουσιάζει όμως «ένα εμπορικό έλλειμμα σχεδόν ίσο με ολόκληρης της υπόλοιπης χώρας, έλλειμμα που φτάνει περίπου τα 20 δισ. ευρώ μέχρι το 2017». Αυτό, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του ΣΕΒΕ, δεν αναιρεί πως η συγκεκριμένη είναι μια περιφέρεια καθαρά εισαγωγική επίδοση που «βασίζεται και στα πετρελαιοειδή λόγω και των διυλιστηρίων που διαθέτει».
‘Πρωταθλήτρια’ αναδεικνύεται μέσα από τα στοιχεία η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΚΜ), στην οποία εμφανίζεται η «καλύτερη εξαγωγική επίδοση».
«Είμαστε σχεδόν δύο μονάδες παραπάνω από τον μέσο όρο της Ελλάδας κάτι που σημαίνει πως πρόκειται για μια αρκετά εξαγωγική και εξωστρεφή περιφέρεια» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ.Χασάπης, που ανίχνευσε ως πηγή της εξέλιξης κύρια την γαλακτοκομία. ‘(Η επίδοση) έχει εξήγηση, καθώς αυτό συμβαίνει γιατί στην ΠΚΜ βρίσκεται το μεγαλύτερο κομμάτι της γαλακτοκομικής παραγωγής, από τη στιγμή που το μεγαλύτερο κομμάτι του αγελαδοτροφικού τομέα βρίσκεται στην ΠΚΜ, ενώ επιπλέον υπάρχει στη συγκεκριμένη περιφέρεια μεγάλο κομμάτι τις πρωτογενούς αγροτικής παραγωγής», σημειώνει.
Ένα άλλο παράδειγμα που ξεχωρίζει μέσα από τους δείκτες είναι, αναφέρει ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ, αυτό της Περιφέρειας Θεσσαλίας, η οποία «έχει εξαιρετικούς δείκτες». Ο κ.Χασάπης εξηγεί πως η συγκεκριμένη περιφέρεια έχει μεγαλύτερες εξαγωγές από ό,τι εισαγωγές και μάλιστα ο επονομαζόμενος δείκτης επικάλυψης είναι 200%. «Αυτό σημαίνει σχεδόν διπλάσιες εξαγωγές από εισαγωγές. Από τις εξαγωγές σχεδόν το 50% αφορά τρόφιμα ενώ το μεγαλύτερο κομμάτι των τροφίμων είναι γαλακτοκομικά και σε μια ακόμη πιο βαθιά ανάλυση θα δούμε πως μιλάμε για τυροκομικά» σημειώνει. Στοιχεία χρήσιμα για τους σχεδιασμούς των Περιφερειών και τις Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας όπως λέει. “Από αυτό μπορεί κανείς να βγάλει στρατηγική σε ότι αφορά π.χ το πόσο μια περιφέρεια πρέπει να επικεντρωθεί σε κάτι. Είναι δε και ένα εργαλείο για τις περιφέρειες καθώς κάποιες αυτές π.χ θα κάνουν αποστολές στο εξωτερικό και θα συμμετέχουν σε εκθέσεις”, εξηγεί.
Τα δεδομένα λοιπόν από τη μελέτη αυτή είναι «ένα εργαλείο με το οποίο (σ.σ οι περιφέρειες) μπορούν να επικεντρωθούν σε κάτι και να στοχοποιήσουν σε ποιους τομείς θα κατευθυνθούν. Τη μελέτη αυτή την έχουμε δείξει σε όλες τις περιφέρειες, έτσι ώστε, αν το επιθυμούν, να κάνουμε και μια μεγαλύτερη ανάλυση και ανά νομό και ανά γεωγραφική περιοχή και ανά κλάδο όπως και σε ποιους τομείς να επικεντρώσουν παραπάνω», συμπληρώνει ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ.
Την ίδια ώρα μέσα από τα στοιχεία που εμφανίζουν οι εισαγωγές στην επικράτεια μπορεί κανείς να εκτιμήσει ποιες είναι οι σημαντικότερα αγορές για τις εξαγωγικές εταιρίες της Ελλάδας. «Οι τρεις μεγαλύτεροι εξαγωγικοί προορισμοί σε όλους τους κλάδους είναι η Ιταλία, η Γερμανία και η Τουρκία. Αν ενώσουμε δε θεωρητικά το Μόναχο, το Μιλάνο και την Κωνσταντινούπολη σε ένα νοητό τρίγωνο έχουμε μέσα και τη Θεσσαλονίκη κάτι που δείχνει και τον στρατηγικό ρόλο της πόλης και ενόψει της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού αλλά και πόσο δυναμικό και στρατηγικό μπορεί ρόλο να έχει η περιοχή μας», αναφέρει ο κ.Χασάπης.