Τέλος Αυγούστου το νομοσχέδιο για χρήση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Έχουν εκλείψει πλέον οι λόγοι που είχε απαγορευτεί η κυκλοφορία τους στην πρωτεύουσα και συμπρωτεύουσα, λένε οι ειδικοί
Το πράσινο φως για τη χρήση των πετρελαιοκίνητων ΙΧ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη άναψε ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου που για πρώτη φορά παραδέχτηκε επίσημα ότι εξετάζεται η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης στις δύο μεγάλες πόλεις της χώρα. Η νέα ρύθμιση αναμένεται να είναι έτοιμη προς το τέλος του Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου και αναμένεται ως φιλί ζωής για την αγορά του αυτοκινήτου που περνά δύσκολες μέρες.
Κύριοι λόγοι που κρατούσαν σε ισχύ την απαγόρευση αυτή, ήταν περιβαλλοντικοί και κυρίως οι εκπομπές μικροσωματιδίων λόγω της καύσης πετρελαίου. Ωστόσο, η τεχνολογία των ντιζελοκίνητων Ι.Χ. έχει εξελιχθεί με αποτέλεσμα να μην επηρεάζεται δραματικά το περιβάλλον, ενώ και τα διυλιστήρια έχουν προσαρμοστεί στις κοινοτικές προδιαγραφές.
Ενα από τα βασικά πλεονεκτήματα του πετρελαίου σε σχέση με τη βενζίνη είναι η μειωμένη κατά 30% κατανάλωση των μικρού και μεσαίου κυβισμού ντίζελ κινητήρων (1.300-1.600 κ.εκ.) και περισσότερο από 50% στους μεγάλους (άνω των 2.000 κ.εκ.).
Με την άρση της απαγόρευσης θα δημιουργηθούν και νέα δεδομένα στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου καθώς ικανοποιείται ένα από τα βασικά αιτήματα των εισαγωγέων αυτοκινήτων που θα δώσει ανάσα στην αγορά αυτοκινήτων.
Η Ελλάδα αποτελεί το μοναδικό κράτος-μέλος της ΕΕ στο οποίο απαγορεύεται η χρήση πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τη στιγμή που 51% των συνολικών ταξινομήσεων στην ΕΕ αφορά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Το αντίστοιχο ποσοστό στο Βέλγιο είναι 79%, ποσοστό που φέρνει τη χώρα πρώτη στη σχετική κατηγορία. Στη Γαλλία και την Πορτογαλία, ποσοστά 77% και 69%, αντίστοιχα, των ταξινομήσεων αφορούν Ι.Χ. με κινητήρες πετρελαιοκίνησης. Στην Ελλάδα, μόλις το 4% αφορά ταξινομήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
Για την ακρίβεια, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2010 κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 5.267.000 επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων 61.000 ήταν πετρελαιοκίνητα και 787.000 ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 365.000 ήταν πετρελαιοκίνητα Πρακτικά τώρα, οι σύγχρονοι ντίζελ έχουν σχεδόν παραπλήσια ισχύ με έναν αντίστοιχο βενζίνης, πολύ μεγαλύτερη ροπή και καμία απολύτως διαφορά στη λειτουργία και τον θόρυβο. Απαιτούν μεγαλύτερα διαστήματα σέρβις, ωστόσο έχουν πιο υψηλό κόστος συντήρησης.
Ένα βασικό μειονέκτημά τους είναι η “ευαισθησία” της αντλίας τροφοδοσίας, καθώς ένα κακής ποιότητας καύσιμο την καταστρέφει. Το κόστος της ανέρχεται στα 1.500 ευρώ, ενώ σημειώνεται ότι καμία αντιπροσωπεία δεν προσφέρει εγγύηση…Θετικά τάσσεται η αγορά του αυτοκινήτου στην άρση της απαγόρευσης. Κρατούν ωστόσο, μικρό “καλάθι” ως προς τις πωλήσεις: “Θεωρείται επιβεβλημένη η απελευθέρωση της ντιζελοκίνησης Ι.Χ.”, λένε οι έμποροι αυτοκινήτου. Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών δηλώνουν πως δεν τίθεται πια θέμα της ποιότητας των καυσίμων καθώς τα διυλιστήρια έχουν εκσυγχρονιστεί.
Πάντως σημαίνουν τον… κίνδυνο της νοθείας. Αρχικά απαγορεύτηκε η κίνηση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης εξαιτίας της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που προκαλούν τα σωματίδια αιθάλης- ευθύνονται για καρκίνο-, η γνωστή κάπνα. Όπως επισημαίνουν ειδικοί, «ήταν ένα σωστό μέτρο για τα δεδομένα της εποχής.
Η απαγόρευση των πετρελαιοκίνητων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ανάγεται σε μία εποχή κατά την οποία τα οχήματα αυτά εξέπεμπαν σωματίδια αιθάλης, με αποτέλεσμα σήμερα να επιτρέπεται η πετρελαιοκίνηση μόνο σε στρατιωτικά οχήματα, βαρέα οχήματα και φορτηγά κάτω των 4 τόνων για παραγωγούς, καθώς και σε πωλητές σε λαϊκές αγορές. Ωστόσο, σήμερα, πάνω από 80.000 πετρελαιοκίνητα όμως, κυρίως παλιάς τεχνολογίας, κυκλοφορούν στους δρόμους των δύο πόλεων επιβαρύνοντας την ατμόσφαιρα.
Σήμερα, τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα διαθέτουν προηγμένα αντιρρυπαντικά συστημάτων, όπως παγίδες αιθάλης που παρακρατούν τα μικροσκοπικά σωματίδια της κάπνας.
Ειδικότερα, κατασκευάζονται μοντέρνοι πετρελαιοκινητήρες με ειδικά φίλτρα-παγίδες που περιορίζουν τις εκπομπές των σωματιδίων κάτω από 1%, ενώ το πετρέλαιο κίνησης περιέχει πολύ λιγότερο θείο επειδή πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές της Ε.Ε.. Αν και τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στοιχίζουν 8% έως 10% περισσότερο σε σύγκριση με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα μοντέλα, θα πρέπει να συνεκτιμηθεί ότι ένα μεγάλο SUV διανύει πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα κάθε χρόνο, σε σχέση με ένα μικρό ΙΧ που καλύπτει λίγα χιλιόμετρα.
ΜΟΝΟ ΤΟ ΣτΕ ΦΟΒΑΤΑΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΕ ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΩΘΕΙ
1.000.000 αυθαίρετα παίρνουν άφεση αμαρτιών
Γενικότερη ρύθμιση για τα αυθαίρετα, προβλέπει το σχέδιο του ΥΠΕΚΑ που εκτιμάται ότι δεν θα καταπέσει στο ΣτΕ και θα έχει δύο βασικές αιχμές: Όσοι έχουν αυθαίρετα, είτε εντός είτε εκτός σχεδίου, θα πρέπει να πληρώσουν το πρόστιμο για την παρανομία τους και θα λάβουν για ένα χρονικό διάστημα εξαίρεση από την κατεδάφιση και δικαίωμα μεταβίβασης. Θα δοθεί, επίσης, σε όλους η δυνατότητα να νομιμοποιήσουν το αυθαίρετό τους για πάντα αγοράζοντας δικαιώματα συντελεστή δόμησης, ως άυλο τίτλο, από «τράπεζες γης» που θα δημιουργηθούν σε κάθε Καλλικρατικό Δήμο.
Για κάθε κατηγορία αυθαιρέτου θα προβλέπονται διαφορετικοί τρόποι για το πώς θα γίνονται οι αγοραπωλησίες και πώς θα εξασφαλίζεται η νομιμοποίηση. Ο νομικός στόχος προκειμένου να μην καταπέσει η ρύθμιση στο ΣτΕ είναι η εξασφάλιση του περιβαλλοντικού ισοζυγίου, δηλαδή σε κάθε δήμο η συνολική δόμηση να μην αυξηθεί.
Πολύ σημαντικό, επίσης, είναι ότι καθιερώνεται το «πιστοποιητικό αρχιτεκτονικής ένταξης», καθώς κάθε ιδιοκτήτης θα πρέπει να αποδείξει ότι το κτίσμα του πληροί συγκεκριμένα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά. «Όλες οι μέχρι σήμερα ρυθμίσεις ήταν εισπρακτικού χαρακτήρα, η νέα θα προσπαθήσει να πετύχει περιβαλλοντικό και πολεοδομικό ισοζύγιο», τονίζει ο Νικος Σηφουνάκης ο οποίος εκτιμά ότι θα δοθεί λύση σε ένα υπαρκτό πρόβλημα (υπολογίζονται σε πάνω από ένα εκατομμύριο τα αυθαίρετα σήμερα σε όλη τη χώρα) και παράλληλα εξασφαλίζονται ελεύθεροι αδόμητοι χώροι.