Δίνεται σήμερα στην δημοσιότητα
Στη δημοσιότητα αναμένεται να δοθεί σήμερα η 3η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας, και όπως αναφέρουν πληροφορίες θα καταγράφει κίνδυνο δημοσιονομικού εκτροχιασμού σε συνδυασμό με περιορισμένη έως μηδαμινή πρόοδο στην υλοποίηση σωρείας βασικών μεταμνημονιακών δεσμεύσεων, αποδομούν πλήρως το κυβερνητικό αφήγημα περί success story στην οικονομία.
. Αποδεικνύουν επίσης ότι η πολιτική της υπερφορολόγησης και της άτυπης στάσης πληρωμών του κράτους, προκειμένου να προκύψει «υπερπλεόνασμα» που θα αξιοποιηθεί για παροχές, καθηλώνει την οικονομία σε απογοητευτικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Η εκτίμηση των θεσμών για το 2020 αφορά τα ήδη ψηφισμένα μέτρα που εφαρμόζονται από φέτος («13η σύνταξη», μειώσεις ΦΠΑ) και αναμένεται με ενδιαφέρον να φανεί σήμερα εάν η έκθεση θα κάνει αναφορά στο αφορολόγητο όριο. Χθες ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας «θυμήθηκε» προεκλογικά την ακύρωση του μέτρου, προαναγγέλλοντας ότι θα κατατεθεί σχετική τροπολογία στη Βουλή την Παρασκευή. Μόλις την περασμένη Παρασκευή και προχθές κυβερνητικά στελέχη διέψευδαν ότι η κυβέρνηση θα ακυρώσει τη μείωση του αφορολογήτου ορίου, ενώ πριν από ένα μήνα η κυβερνητική πλειοψηφία είχε απορρίψει τη σχετική τροπολογία της ΝΔ.
Η μείωση του αφορολογήτου ορίου είχε δημοσιονομικό όφελος 1% του ΑΕΠ (1,9 δισ. ευρώ), αλλά συνοδευόταν από θετικά «αντίμετρα» ύψους 1% του ΑΕΠ (μείωση φορολογικών συντελεστών, ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και ΕΝΦΙΑ). Συνεπώς, εάν ακυρωθεί μόνο η μείωση του αφορολογήτου, προκύπτει δημοσιονομικό κόστος 2% του ΑΕΠ ή 3,8 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, η 3η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας θα ρίχνει βροχή από κίτρινες και κόκκινες κάρτες για θέματα όπως:
1. Η υπέρβαση του ορίου πρόσληψης προσωρινού προσωπικού στο Δημόσιο και ειδικά σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου. Το πρόβλημα είχε επισημανθεί από την Κομισιόν από τον Φεβρουάριο και πλέον θα ζητηθεί να μειωθεί το προσωπικό κατά 1.550 άτομα.
2. Η επέκταση της προσωπικής διαφοράς στους νεοπροσληφθέντες υπαλλήλους των υπουργείων Οικονομικών και Οικονομίας, παρακάμπτοντας το Ενιαίο Μισθολόγιο.
3. Οι καθυστερήσεις στην κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων.
4. Η μη ολοκλήρωση της μερικής επικαιροποίησης των αντικειμενικών τιμών των ακινήτων έως τα μέσα του 2019.
5. Οι ρυθμίσεις οφειλών σε έως 120 δόσεις, οι οποίες, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, θα έχουν τελικά αρνητικό δημοσιονομικό αντίκτυπο και θα πλήξουν την πειθαρχία στις πληρωμές.
6. Η μείωση του ρυθμού αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες.
7. Οι μεγάλες καθυστερήσεις στις ιδιωτικοποιήσεις, ιδίως στην αγορά ενέργειας (αποεπένδυση ΔΕΗ από τις λιγνιτικές μονάδες, ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ)
8. Η καθυστέρηση στην ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την υποβολή αιτήσεων ένταξης στο νέο νομικό πλαίσιο προστασίας της Α΄ κατοικίας από πλειστηριασμούς.
9. Η πιο αδύναμη από τις προβλέψεις επίδοση στο πεδίο των φορολογικών εσόδων.
10. Η απουσία σχεδίου για την αντιμετώπιση του δημοσιονομικού κόστους που μπορεί να προκύψει από τις εκκρεμείς δικαστικές αποφάσεις για τις συντάξεις.