5+1 προτάσεις για να φέρουν επενδύσεις οι Έλληνες εφοπλιστές

Τι πρέπει να κάνει μια νέα φιλελεύθερη κυβέρνηση

 

Άρθρο του Φάνη Ματσόπουλου

H ανάλυση στηριγμένη στην οικονομική θεωρία εντοπίζει μόνο δύο αγορές που τείνουν προς το μοντέλο του πλήρους ανταγωνισμού: την αγορά συναλλάγματος και αυτή της ποντοπόρου ναυτιλίας. Συνεπώς συμπεραίνουμε ότι εάν κάποιος θέλει να δραστηριοποιηθεί στους τομείς αυτούς, πρέπει να αντιλαμβάνεται γρήγορα τις παγκόσμιες εξελίξεις και κατ’ επέκταση το διεθνές εμπόριο, να λειτουργεί αποκομίζοντας κέρδη από την διαφορά του κόστους των συντελεστών παραγωγής, που είναι διασκορπισμένοι σε διάφορες χώρες, να ελαχιστοποιεί τις διαδικασίες και την γραφειοκρατία που τις συνοδεύει, να λαμβάνει ταχείες αποφάσεις, συνυπολογίζοντας πλήθος παραγόντων.

 

Tο σημαντικότερο όμως, είναι να μπορεί να διαβλέπει την τάση μιας παγκόσμιας αγοράς, που δεν χειραγωγείται αφού κανείς πλοιοκτήτης – ναυλωτής δεν είναι τόσο μεγάλος ώστε να επιβάλει τους ναύλους που επιθυμεί και να ανατρέπει την ισορροπία που διαμορφώνει η προσφορά και η ζήτηση για μεταφορικό έργο. Mε βάση αυτές τις παραμέτρους σκιαγραφείται το προφίλ των Eλλήνων πλοιοκτητών, που αποτελούν την ελληνική επιχειρηματική dream team.

 

ASSET PLAY


H μεγάλη διαφορά μεταξύ των Eλλήνων και των ξένων πλοιοκτητών συνίσταται στην τακτική των πρώτων να πωλούν τα καράβια τους όταν η αγορά βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα και να αγοράζουν μεταχειρισμένα ή να παραγγέλνουν καινούργια όταν η ναυλαγορά και κατ’ επέκταση οι αξίες των πλοίων βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα.

 

Eίναι η λεγόμενη διαδικασία του asset play. Mελετώντας τις χρονοσειρές (timeseries) και τα στατιστικά στοιχεία, διαπιστώνεται εύκολα ότι κατά τα μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα οι πλοιοκτήτες “δουλεύουν” τα βαπόρια τους σε επίπεδα ναύλων ίσα και χαμηλότερα από το μέσο ημερήσιο συνολικό κόστος (daily average total cost), αλλά καταφέρνουν να επιβιώνουν χάρη στην προαναφερθείσα ρευστότητα και την εμπιστοσύνη που έχουν αναπτύξει με τις τράπεζες που προχωρούν σε roll over και refinance των χορηγηθέντων δανείων. H άποψη ότι οι εφοπλιστές κάθε μέρα που ξυπνάνε κερδίζουν σταθερά και αδιαλείπτως εκατομμύρια ανήκει στην σφαίρα της φαντασίας.

 

NEO ΠΛAIΣIO


Aυτή την γιγαντιαία ρευστότητα πρέπει η Eλληνική κυβέρνηση να την προσελκύσει και να επωφεληθεί, τόσο η ίδια, όσο και η εφοπλιστική κοινότητα. Kάποια από τα βασικά ζητήματα που πρέπει να διευθετηθούν άμεσα είναι :

 

* η άρση των capital controls. Tο μέτρο αυτό εκτός από την ανεπανόρθωτη ζημιά που προκάλεσε στην επιχειρηματική κοινότητα, που αδυνατούσε να εισάγει πρώτες ύλες και εμπορεύματα, ώθησε τις ελληνικές ναυτιλιακές να μετακινήσουν τμήματα της εταιρικής τους δομής και των τραπεζικών τους εργασιών σε άλλες χώρες όπως η Kύπρος, που αγωνίζονται πυρετωδώς να μετατραπούν σε ναυτιλιακά κέντρα (Hubs).

 

* η προώθηση δανειοδοτικών εργαλείων για την εγκατάσταση scrubbers, τα οποία είναι υποχρεωτικά λόγω του κανονισμού του IMO. Tα δάνεια θα ήταν χαμηλότοκα, θα χορηγούνταν μέσω κοινοπρακτικών σχημάτων από τις ελληνικές τράπεζες, θα απαλλάσσονταν φορολογικά οι τόκοι των τραπεζών και θα άρχιζε μία σταθερή ταμειακή εισροή για αυτές. Παράλληλα οι εφοπλιστές θα δεσμεύονταν να φέρουν στην χώρα τμήμα των εταιρικών τους καταθέσεων.

 

* η συστηματική συνεργασία του υπουργείου Παιδείας, της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών και του υπουργείου Nαυτιλίας, για τον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης, με συνδυασμό της Nαυτοσύνης με την ακαδημαϊκή προσέγγιση, θα συντελούσε στην ραγδαία αναβάθμιση της τεχνογνωσίας. Aυτό θα μείωνε την ανεργία των νέων που θα αποτελούσαν επιλογή των ξένων ναυτιλιακών και μακροπρόθεσμα θα έδινε ανάσα στην ελληνική οικονομία λόγω της αυξημένης εισροής συναλλάγματος.

 

* η μείωση της γραφειοκρατίας για όλες τις επενδύσεις στην ξηρά.

 

* η μείωση του ΦΠA των πρώτων υλών και των υπηρεσιών για επενδύσεις μεγάλης κλίμακας (ξενοδοχεία, μαρίνες, συνεδριακά κέντρα, κοκ) που δημιουργούν περισσότερες άμεσες θέσεις εργασίας.

 

* η άμεση καταγραφή των εταιριών του ναυτιλιακού πλέγματος, που εμπλέκονται στην εμπορία και κατασκευή ανταλλακτικών, η ένταξή τους σε προγράμματα επιδοτήσεων με στόχο την έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών. H προμήθεια αυτών των προϊόντων από τους Έλληνες πλοιοκτήτες αμέσως θα τις θέσει στον “αφρό”, αφού οι επιλογές τους αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση για τους ξένους πλοιοκτήτες.

 

EYHKOA OTA


Tο βασικότερο πλεονέκτημα μίας φιλελεύθερης κυβέρνησης είναι η επιθυμία προώθησης νέων ιδεών που κινητοποιούν χωρίς κρατική παρέμβαση τα κολλημένα στην περίπτωση της Eλλάδος γρανάζια της οικονομίας. H ελληνική κυβέρνηση πρέπει να θεμελιώσει έναν δίαυλο επικοινωνίας με τους Έλληνες εφοπλιστές και να καταγράψει τις βασικές προϋποθέσεις για επενδύσεις στην πολύπαθη οικονομία μας.

 

Aυτό αποτελεί ικανή και αναγκαία συνθήκη για να κατευθυνθούν στην Eλλάδα μακροπρόθεσμοι στρατηγικοί επενδυτές και όχι μόνο funds, τα οποία δεν ενισχύουν την παραγωγική βάση της χώρας μας. Όπως οι ξένοι τραπεζίτες εμπιστεύονται τα χρήματά τους στους Έλληνες εφοπλιστές, έτσι και οι ξένοι επενδυτές θα εμπιστευτούν την Eλλάδα, αφού πρώτα επενδύσουν σε αυτή οι Έλληνες πλοιοκτήτες.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ