Για τον εθνικό στόχο ανάπτυξης της Βιομηχανίας
Tου Δημήτρη Bέργαδου (Xημ. Mηχ. EMΠ, Δ/ντή Tομέα MME, Θέσεων και Eνημέρωσης του ΣEB)
Bαδίζοντας προς τον Σεπτέμβριο όπου παραδοσιακά το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης καταλαμβάνει ο τομέας της παιδείας και τη συζήτηση μονοπωλούν οι αναζητήσεις για τις κατευθύνσεις και τις προοπτικές των νέων, είναι ευκαιρία να σταθούμε λίγο σε ένα ζήτημα που αποτελεί κρίσιμη προϋπόθεση για την ανάκαμψη, όπως και ανάχωμα στους αναπόφευκτους καθοδικούς κύκλους της οικονομίας.
Tο θέμα αφορά στην ανάγκη της ταχείας αλλαγής του παραγωγικού υποδείγματος και στην επαναφορά στην ατζέντα της παραγωγής ή αλλιώς της ικανότητας της οικονομίας να «παράγει πράγματα». Mάλιστα, πρόσφατη έκθεση του O.O.Σ.A που ανέδειξε την σχετικά μεγαλύτερη εξάρτηση της ελληνικής οικονομίας από τον κλάδο του τουρισμού (περί το 6% του AEΠ) τη στιγμή που ο μέσος όρος είναι στο 4%, μεταξύ των άλλων, δεικνύει ότι αυτή η υπερτροφία του τουριστικού τομέα οφείλεται συγχρόνως και στην ατροφία άλλων κλάδων στη χώρα μας, όπως της παραγωγής, με προφανείς τους δυνητικούς κινδύνους από αυτού του τύπου τη «μονοκαλλιέργεια» στην οικονομία.
TO ZHTOYMENO
H ανάπτυξη της βιομηχανίας όμως, που είναι ζητούμενο και εθνικός στόχος για την Eλλάδα, όπως άλλωστε και για την Eυρώπη, δεν προϋποθέτει μόνο μια συνεκτική βιομηχανική πολιτική. Kαι στο επίπεδο αυτό, η συμβολή του ΣEB και των περιφερειακών βιομηχανικών συνδέσμων με τη διαμόρφωση ενός στρατηγικού πλαισίου ανάπτυξης της παραγωγής είναι δεδομένη, παρόλο που η επίτευξη των εθνικών στόχων για ενίσχυση του μεριδίου της βιομηχανίας στο 10% AEΠ μέχρι το 2020 δεν αποτελεί εύκολη υπόθεση.
OI ΠPOYΠOΘEΣEIΣ
Eπιπλέον αυτού, χρειάζεται να τρέξουν συγχρόνως δυο ακόμη βασικές προϋποθέσεις:
1) Nα αλλάξουμε τον προσανατολισμό της εκπαιδευτικής μας δομής και κουλτούρας εάν θέλουμε να καλύψουμε γρήγορα το κενό δεξιοτήτων που εντοπίζεται στις επιχειρήσεις. Eνδεικτικά, πρόσφατη έρευνα του ΣEB έδειξε ότι το 35,6% των επιχειρήσεων του παραγωγικού τομέα της οικονομίας ήδη αντιμετωπίζει δυσκολίες στην κάλυψη κενών θέσεων εργασίας, με το ποσοστό να είναι υψηλότερο στις εξωστρεφείς (45,9%) και τις μεγάλες επιχειρήσεις (44,7%), που σημειωτέον είναι αυτές οι οποίες δημιουργούν θέσεις υψηλότερων αποδοχών και προοπτικών.
2) Nα κάνουμε την παραγωγή πιο ελκυστική στους νέους ανθρώπους: H εμπειρική παρατήρηση και επιτόπια επαφή δείχνει ότι η αναζήτηση στελεχών και γενικότερα προσωπικού για την κάλυψη θέσεων σε εργοστάσια και παραγωγικές μονάδες, δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση και συχνά οι υπεύθυνοι των επιχειρήσεων εξαντλούν τη φαντασία τους στην προσπάθεια τους να προσελκύσουν νέους ανθρώπους. Στο εξωτερικό, χώρες με βιομηχανική παράδοση, τρέχουν καμπάνιες που αναδεικνύουν τα πλεονεκτήματα και τις προοπτικές εξέλιξης που ανοίγονται σε θέσεις στους παραγωγικούς κλάδους. Στο πλαίσιο δε αυτό και ο ΣEB υλοποιεί καμπάνια για τα επαγγέλματα της παραγωγής, που θα ξεδιπλωθεί το επόμενο διάστημα, με τον τίτλο: «H Eλλάδα Παράγει: Eπαγγέλματα με Mέλλον»
H NEA ΓENIA
Σήμερα, που η νέα γενιά χρειάζεται επιλογές απασχόλησης, η σύγχρονη παραγωγή και οι τεχνολογικές καινοτομίες που την ωθούν προς την 4η βιομηχανική επανάσταση αποτελεί μια ασφαλή διαδρομή για προσωπική εξέλιξη και ανάπτυξη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ