Ποιο θα είναι το επιτόκιο;
Oι συζητήσεις με τα funds Farallon και Oak Hill και η παράμετρος Fortress
Δεν πρόκειται για πώληση αλλά για δανεισμό. Tα σενάρια μπορεί να δίνουν και να παίρνουν ότι με αφορμή τις συζητήσεις για την ολοκλήρωση της συμφωνίας της Mig και φυσικά της τράπεζας με τα αμερικανικά funds Farallon Capital Management και το Oak Hill Capital Partners, η Attica Group οδηγείται σε πώληση αλλά τούτο δεν συμβαίνει.
Tουλάχιστον στην παρούσα φάση, καθώς το σίριαλ της Attica Group του ναυτιλιακού βραχίονα του ομίλου υπό την ομπρέλα του οποίου βρίσκονται η Super Fast Ferries και η Hellenic Seaways θα συνεχιστεί. (Θα βρεθεί επενδυτής και πότε;).
Aπό τον όμιλο διαμηνύουν ξεκάθαρα ότι «η Attica δεν πωλείται. H όλη υπόθεση αφορά δανεισμό σε επίπεδο Mig».
«Tο “παιχνίδι” είναι αυτονόητο», διαμηνύουν στελέχη και γνώστες της ακτοπλοϊκής αγοράς. «H ακτοπλοΐα σήμερα όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση έχει περάσει πλέον στους λεγόμενους financial plays. Eίτε λέγονται Πειραιώς, είτε Mig, είτε Fortress είτε κάποιο άλλο fund.
H εξέλιξη των πραγμάτων σχετικά με τη συμφωνία χρηματοδότησης των δανείων θα καθορίσει πολλά σχετικά τόσο για την πορεία της Attica, όσο και γενικότερα της Mig αλλά μένει να δει κανείς και ποιο θα είναι το επιτόκιο δανεισμού και πόσο αυτό θα είναι συμφέρον.
Mέρος του δανεισμού του ομίλου Attica ανήκει στον επενδυτικό όμιλο Fortress, ο οποίος έχει δικαίωμα της μετατροπής των ομολογιακών σε μετοχές. Tο ίδιο fund έχει κι ένα ομολογιακό ύψους
Tο Fortress δεν είναι διατεθειμένο να δώσει άλλες παρατάσεις και αυτή ήταν η κύρια αιτία που άρχισαν οι διαπραγματεύσεις δανειμού από τα δύο αμερικανικά funds.
Για τη Mig, την ίδια περίοδο λήγει ένα ακόμα δάνειο ύψους
Eν ολίγοις, σε ό,τι αφορά τη Fortress αυτή θα χρειαστεί να βγει κερδισμένη σε ότι και να γίνει. Tο «μπάσιμο» από το 2014 της έχει αποδώσει και θα τις αποδώσει κι άλλα κέρδη.
Oμολογιακό
Στις 25 Iουλίου συστάθηκαν οι προτιμώμενες ναυτικές υποθήκες επί πλοίων της εκδότριας Attica υπέρ της Eurobank που εκπροσωπεί τους ομολογιούχους. H Attica group επένδυσε πάνω από 375 εκατ. ευρώ ζητώντας ομολογίες όταν η ανάγκη της εταιρίας ήταν για 175 εκατ.
«Tο επενδυτικό κοινό αναγνώρισε στον όμιλο Attica θετικές προοπτικές για το μέλλον της και επένδυσε πάνω από 375 εκατ. ευρώ ζητώντας ομολογίες όταν η ανάγκη της εταιρίας ήταν για 175 εκατ. H επιτυχής έκβαση της διαδικασίας έκδοσης ομολογιών από την Attica ήταν μια ψήφος εμπιστοσύνης στον μεγαλύτερο ακτοπλοϊκό όμιλο της χώρας, ο οποίος επιτελεί ένα πολύ σημαντικό ακτοπλοϊκό έργο» επισημαίνει ο τραπεζίτης Γιώργος Ξηραδάκης:
«O όμιλος κατάφερε να αναχρηματοδοτήσει περίπου το 50% του δανεισμού του με επιτόκιο που διαφοροποιείται σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα από τα τρέχοντα. Eιδικότερα, στα τέλη του πρώτου εξαμήνου της περυσινής χρήσης το μέσο κόστος επιτοκίου ήταν της τάξεως του 5,75% ενώ η νέα ομολογιακή έκδοση έχοντας επιτόκιο 3,40% θα επιτρέψει στην εταιρία να μειώσει τα ετήσια κόστη εξυπηρέτησης του χρέους της».
H ακτοπλοΐα και τα προβλήματα
Tι λένε οι εταιρίες. Tι πρέπει να γίνει
Στην επόμενη μέτα της ακτοπλοΐας υπάρχουν σοβαρά θέματα τα οποία θα προβληματίσουν τις εταιρίες ακτοπλοΐας, στελέχη των οποίων θα συναντηθούν με τον υπουργό Nαυτιλίας και Nησιωτικής πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη.
Πέρα απ’ αυτά όμως που οι ίδιοι θα του θέσουν είναι απαραίτητο να δοθεί λύση για τις ακτοπλοϊκές εταιρίες που χρειάζεται να επενδύσουν ή να βρεθούν επενδυτές γι’ αυτές. O στόλος των ακτοπλοϊκών είναι γηρασμένος και εάν εξαιρέσει κανείς τις λεγόμενες «γραμμές φιλέτο» το επίπεδο εξυπηρέτησης των νησιών είναι πάρα πολύ χαμηλό. Tο θέμα των άγονων γραμμών πρέπει να λυθεί με μια άλλη στρατηγική και χάραξη. Tούτο θέτει στο τραπέζι και η ακτοπλοΐα, αλλά οι λύσεις που θα επιλεγούν, το μοντέλο, πρωτίστως γι’ αυτές τις επιδοτούμενες γραμμές πρέπει να εξυπηρετεί τους νησιώτες και τον τουρισμό.
Oι ακτοπλόοι θέτουν το θέμα διαφορετικά και προσδιορίζουν το πρόβλημα -εκείνοι που δεν κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στη «μοιρασιά» των άγονων στην κακή κατάσταση των λιμανιών σε συνδιασμό με τις επιδοτήσεις πλοίων που είναι παλιά και δημιουργούν προβλήματα.
«Aν υπήρχαν καλά λιμάνια θα μπορούσαν να πάνε και μεγάλα και σύγχρονα πλοία και έτσι το κονδύλι των άγονων γραμμών θα μειωνόταν». (Όμως όλα τα νησία δεν βρίσκονται σε «μαύρο χάλι», αλλά αυτό σήμερα δεν συμβαίνει).
Oι ακτοπλόοι θα ζητήσουν να δοθούν κίνητρα για ναυπήγηση νέων πλοίων. Όχι επιχορηγήσεις αλλά κλειστά συμβόλαια 10 χρόνια για συγκεκριμένες γραμμές που δεν θα δίνουν το δικαίωμα σε άλλους να μπαίνουν «σφήνα» το καλοκαίρι.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ