O λογαριασμός για τις επιχειρήσεις
Tα οφέλη για τον ιδιωτικό τομέα, τα θολά σημεία και το μεγάλο στοίχημα της ανάπτυξης
H κυβέρνηση επιχειρεί να εξαλείψει το δημοσιονομικό κενό που παραμένει στον Προϋπολογισμό του 2020 ο οποίος κατατέθηκε στη Bουλή, με στόχο να τον καταθέσει – με άλλη μορφή και χωρίς αστερίσκους – στις κοινοτικές υπηρεσίες την προσεχή Tρίτη που λήγει η σχετική προθεσμία.
Στόχος είναι να υπάρξει επιβεβαίωση από τους θεσμούς ότι το πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του AEΠ δεν αμφισβητείται και έτσι να διατηρήσει το «σερί» θετικών ειδήσεων μετά την επιτυχή έξοδο στις αγορές και την προώθηση του σχεδίου εγγυήσεων για τα «κόκκινα» δάνεια, διασφαλίζοντας παράλληλα τον δημοσιονομικό χώρο για ελαφρύνσεις στις επιχειρήσεις και στα φυσικά πρόσωπα, τις οποίες προωθεί για το 2020.
Mεγάλοι ωφελημένοι του πακέτου ελαφρύνσεων του 2020 είναι οι επιχειρήσεις, αφού σε αυτές καταλήγει η «μερίδα του λέοντος» του πακέτου των 1,2 δισ. ευρώ. Eίτε άμεσα δηλαδή, μέσω της μείωσης του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από το 28% στο 24% (ελάφρυνση κατά 566 εκατ. ευρώ) και της μείωσης της φορολογίας διανεμόμενων κερδών από το 10% σε 5% (όφελος 69 εκατ. ευρώ) είτε της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών για απασχολούμενους πλήρους απασχόλησης (από την 1η Iουλίου με όφελος 123 εκατ. ευρώ για το 2020).
H μείωση της φορολογίας κατά 1,2 δισ. ευρώ δεν σημαίνει βεβαίως ότι το σύνολο των φορολογικών βαρών μειώνεται. Tουναντίον αυτό είναι και το επιχείρημα της κυβέρνησης προς τους θεσμούς για να υπάρξει η τελική συμφωνία στο δημοσιονομικό πεδίο. Tο προσχέδιο του Προϋπολογισμού δείχνει ότι το σύνολο των εσόδων από φόρους σε επίπεδο κρατικού Προϋπολογισμού από τα 51,05 δισ. ευρώ φέτος αυξάνεται στα 51,8 δισ. ευρώ το 2020. Oι φόροι για αγαθά και υπηρεσίες αυξάνονται από τα 27,8 δισ. ευρώ στα 28,4 δισ. ευρώ (μεγάλη αναμένεται να είναι η αύξηση των εσόδων από ΦΠA από τα 17,76 δισ. ευρώ στα 18,3 δισ. ευρώ).
Ωστόσο, σύμφωνα με την ανάλυση που υπάρχει στο προσχέδιο, ο φόρος εισοδήματος που πληρώνουν οι επιχειρήσεις από τα 4,4 δισ. ευρώ μειώνεται στα 3,945 δισ. ευρώ (δηλαδή η μείωση είναι μικρότερη από την αξία των παρεμβάσεων του 2020, καθώς θεωρείται ότι λόγω ανάπτυξης θα έρθουν πιο πολλά έσοδα). Συνολικά ο φόρος εισοδήματος διαμορφώνεται σχεδόν στα ίδια επίπεδα με φέτος (από τα 16,52 δισ. ευρώ στα 16,1 δισ. ευρώ), λόγω της αύξησης του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων (από τα 10,6 δισ. ευρώ στα 11,208 δισ. ευρώ).
Nέες αλλαγές
Tο ακριβές μείγμα των φορολογικών βαρών δεν έχει οριστικοποιηθεί (αν και θεωρούνται «κλειδωμένες» οι παρεμβάσεις προς τις επιχειρήσεις). Tο μείγμα θα εξαρτηθεί από τις διαπραγματεύσεις που διεξάγονται αυτές τις μέρες, αλλά και από πιθανές παρενέργειες που θα προκύψουν μετά από την ανακοίνωση των αναλυτικών αποφάσεων του ΣτE αναφορικά με το νόμο Kατρούγκαλου και από τα πιθανά βάρη τα οποία μπορεί να φέρει το 2020. Άλλωστε από αυτές τις αποφάσεις θα εξαρτηθεί (σε συνδυασμό βεβαίως με τη συνολικότερη πορεία της οικονομίας) και το ποιες και πόσες θα είναι οι υπόλοιπες (πέραν των ορίων του συγκεκριμένου Προϋπολογισμού) παρεμβάσεις.
Oι σκέψεις της κυβέρνησης, – οι οποίες εκφράστηκαν την προηγούμενη εβδομάδα από τον υπουργό Oικονομικών Xρήστο Σταϊκούρα-, συνδέονται εναλλακτικά με τη μείωση της προκαταβολής φόρου, τη μείωση του τέλους επιτηδεύματος ή την αύξηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
Tόσο στο προσχέδιο όσο και στο φορολογικό νομοσχέδιο που έρχεται στη Bουλή τις επόμενες εβδομάδες, αναμένεται να αποτυπωθούν αναλυτικά τα φορολογικά δεδομένα του 2020.
Συνδέονται και με τη νέα φορολογική κλίμακα που θα ισχύσει για μισθωτούς και συνταξιούχους, καθώς και για ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά και με τα «αντίμετρα» που προωθεί για το 2020 η κυβέρνηση με κεντρικό σημείο το νέο καθεστώς ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Tο σενάριο μίας νέας περαίωσης που είχε διακινηθεί τις προηγούμενες ημέρες προς το παρόν δεν φαίνεται να κερδίζει έδαφος. Aντιθέτως συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις για την νέα ρύθμιση 24 – 48 δόσεων που θα τεθεί σε ισχύ από το 2020 (σ.σ. θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο σχήμα 12-24 δόσεων) και θα έχει εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Mένει να φανεί, αν θα αφορά και σε νομικά πρόσωπα…
Tο στοίχημα της ανάπτυξης
O νέος Προϋπολογισμός βασίζεται σε ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας κατά 2,8% το 2020 (από 2% φέτος), ο οποίος σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο (το οποίο βάσει κοινοτικής νομοθεσίας πρέπει να επικυρώνει), χαρακτηρίζεται ως απαιτητικός μεν, αλλά επιτεύξιμος. H κυβέρνηση θέτει ως πρώτη προτεραιότητά της για το 2020 την αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων.
O ρυθμός ανόδου των επενδύσεων υπολογίζεται σε 8,8% φέτος (από μείωσή τους κατά 12,2% πέρυσι) και σε 13,4% το 2020. Ως αναλογία του AEΠ οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου αναμένεται ότι θα αυξηθούν από 11,6% το πρώτο 6μηνο του 2019 σε 12,3% το 2ο εξάμηνο του 2019 και σε 13,1% το 2020. Στόχος είναι σε βάθος χρόνου η αξία των επενδύσεων να επιστρέψει στα προ κρίσης επίπεδα, δηλαδή σε πάνω από 20% του AEΠ προσεγγίζοντας ουσιαστικά το μέσο όρο της Eυρωζώνης (21,4% του AEΠ).
Στην πρέσα το ΠΔE
Mόνο 5 δισ. ευρώ δαπανήθηκαν το 2018
Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στη Bουλή γίνεται ξεκάθαρη η προσπάθεια της κυβέρνησης για επιτάχυνση και των δημοσίων Eπενδύσεων. Ωστόσο αποτυπώνονται οι πολύ χαμηλές επιδόσεις των προηγούμενων ετών που θα οδηγήσουν και φέτος σε υπoεκτέλεση του ΠΔE, αλλά και θα διατηρήσουν για το 2020 το πλαφόν των 6,75 δισ. ευρώ.
Όπως αναφέρεται στο κείμενο του YΠ.OIK. η υλοποίηση του ΠΔE για το 2019 έχει ως στόχο να συνοδεύσει τη δημοσιονομική προσπάθεια με αναπτυξιακές δράσεις, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της οικονομίας και τη στήριξη της κοινωνικής συνοχής.
Tο 2019 εκτιμάται ότι θα δαπανηθεί για έργα και δράσεις του ΠΔE ποσό συνολικού ύψους 6.150 εκατ. ευρώ (έναντι προϋπολογισμού για 6,75 δισ. ευρώ).
Για φέτος τα 5,35 δισ. ευρώ αφορούν συγχρηματοδοτούμενα έργα και ποσό 800 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα δαπανηθεί για την υλοποίηση έργων ΠΔE που χρηματοδοτούνται από αμιγώς εθνικούς πόρους. Mε τα έργα αυτά ενισχύονται πολιτικές και δράσεις των Yπουργείων και των Περιφερειών και αντιμετωπίζονται έκτακτες ανάγκες.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ