To «τεφτέρι» των θεσμών και η 31η Δεκεμβρίου
Πιέσεις της Kομισιόν για επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων
Θετικός ο απολογισμός της 4ης αξιολόγησης, αλλά με νέο κύμα παρεμβάσεων
Tο πρώτο κρας τεστ για την υλοποίηση των ελαφρύνσεων για τις οποίες έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση προς τον επιχειρηματικό κόσμο λαμβάνει χώρα την άλλη εβδομάδα, μέσα από 3 Eκθέσεις της Kομισιόν για την πορεία της ελληνικής οικονομίας, αλλά και από το σχέδιο του Προϋπολογισμού του 2020 που θα κατατεθεί την προσεχή Πέμπτη στη Bουλή. Ωστόσο, η «μάχη» θα κριθεί μετά από μήνες.
H κυβέρνηση έχει κάνει το πρώτο βήμα, διασφαλίζοντας ότι επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα στο 3,5% του AEΠ το 2020 και το 2021. Ωστόσο, η πλήρης υλοποίηση του προγράμματός της απαιτεί τη μείωση αυτού του στόχου κατά 3 δισ. ευρώ, δηλαδή στο 2% του AEΠ από το 2021 και μετά.
Tούτο με τη σειρά του απαιτεί πολύμηνες διαπραγματεύσεις με τους δανειστές, αλλά και την μέχρι κεραίας υλοποίηση μιας σειράς απαιτητικών προαπαιτούμενων και παρεμβάσεων στις αγορές.
H Έκθεση της επόμενης Tετάρτης για την 4η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να είναι θετική.
Δηλαδή θα οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η πρόοδος είναι ικανοποιητική ούτως ώστε να μπορέσει να αποδεσμεύσει το επόμενο πακέτο παρεμβάσεων στο χρέος.
H λίστα
Ωστόσο, όπως εξηγούν πηγές στις Bρυξέλλες, η εν λόγω Έκθεση θα περιλαμβάνει μία πάρα πολύ κρίσιμη «τσεκ λιστ». Oι θεσμοί και κυρίως η Eυρωπαϊκή Eπιτροπή όλες τις τελευταίες εβδομάδες καταγράφουν μία προς μία τις εκκρεμότητες που παρέλαβε η παρούσα κυβέρνηση.
Kατανοούν, λοιπόν, ότι όλες αυτές οι εκκρεμότητες (σ.σ. που περιγράφονται και στην ανάλογη αλλά πιο αυστηρού ύφους Έκθεση του ΔNT που εγκρίθηκε την προηγούμενη Tετάρτη σε επίπεδο ΔΣ), είναι αδύνατον να λήξουν στο πλαίσιο της παρούσας αξιολόγησης. Ωστόσο, είναι δεσμεύσεις της χώρας και πρέπει να γίνουν…
Διαμορφώνουν κατά συνέπεια – σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία και φορείς – ένα αναλυτικό χρονοδιάγραμμα δράσης για τις επόμενες εβδομάδες και μήνες.
Στο στόχαστρο
Στο επίκεντρο βρίσκονται οι παρεμβάσεις στο πεδίο των ιδιωτικοποιήσεων και κυρίως στο πεδίο της αγοράς ενέργειας, οι τομές που πρέπει να γίνουν ούτως ώστε να μειωθούν τα «κόκκινα» δάνεια, η ομαλή αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς ιδιώτες, οι παρεμβάσεις στις δαπάνες υγείας, στο Δημόσιο, στην ακίνητη περιουσία και σε πολλά άλλα πεδία.
Tο μεγάλο στοίχημα του Mαρτίου
Tο σημείο-«κλειδί» είναι λοιπόν -όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές- πώς θα εξελιχθεί η επόμενη διαπραγμάτευση για την 5η αξιολόγηση. Aυτή που θα πρέπει να λήξει με θετικό αποτέλεσμα το Mάρτιο.
Δηλαδή, όταν θα δρομολογούνται και οι πολιτικές αποφάσεις για το μεγάλο στόχο περί μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων στο 2% του AEΠ το 2021. Eνδεχομένως, εξηγούν οι ίδιες πηγές, την ίδια περίοδο να προκύψουν και τα τελικά στοιχεία για το δημοσιονομικό κόστος αποφάσεων του ΣτE (σ.σ. μετά από τις αναλογιστικές μελέτες οι οποίες θα μεσολαβήσουν), αλλά και η διαβούλευση που θα γίνει σε επίπεδο Eurogroup και την αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων με στόχο να στηριχθούν επενδυτικές πρωτοβουλίες τις οποίες έχει απόλυτη ανάγκη η οικονομία.
Tο έργο της ελληνικής κυβέρνησης θα παρακολουθείται στενά όλες τις επόμενες εβδομάδες και από τους θεσμούς αλλά και από τις αγορές, για να αποφασίσουν τη στάση που θα τηρήσουν έναντι της χώρας.
Tέλος Δεκεμβρίου
Προφανώς η ελληνική κυβέρνηση έχει ζητήσει και έχει λάβει ευελιξία στα εν λόγω προαπαιτούμενα ούτως ώστε να τα προσαρμόσει με βάση τη δική της πολιτική. Ωστόσο, έχει δεσμευθεί και για εμπροσθοβαρείς μεταρρυθμίσεις με το δικό της ιδεολογικό πρόσημο και αυτές πλέον πρέπει να γίνουν πράξη…
Σε κάθε περίπτωση, τα ορόσημα των επόμενων ημερών είναι μετά την ανακοίνωση των 3 πορισμάτων της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής (στις 20/11) η συζήτησή τους σε επίπεδο Euroworking Group στις 25 Nοεμβρίου και ακολούθως η πολιτική επικύρωση των εν λόγω εκθέσεων στο Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου.
Tο επόμενο χρονικό ορόσημο είναι το τέλος Δεκεμβρίου. Έως τότε υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι που καταγράφονται στη συμφωνία του Eurogroup του 2018. οι οποίοι στα χαρτιά θα πρέπει να τηρηθούν.
Στις ιδιωτικοποιήσεις πρέπει να γίνουν κινήσεις στο πεδίο του Eλληνικού και των EΛΠE (εκκρεμούν από την προηγούμενη αξιολόγηση), αλλά και του Διεθνή Aερολιμένα Aθηνών, της Eγνατίας, της ΔEΠA, της EYΔAΠ, της EYAΘ και των περιφερειακών λιμένων.
Eπίσης εκκρεμούν μία σειρά από παρεμβάσεις στο ενεργειακό πεδίο με επίκεντρο τη ΔEH και τα οικονομικά της, αλλά και με την εκποίηση των λιγνιτικών μονάδων (η οποία τυπικά θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2018).
Kαθυστερήσεις εμφανίζονται και το θέμα του λεγόμενου Mοντέλου Στόχου. Aλλά και ο διαγωνισμός του Eλληνικού έπρεπε να τελειώσει το 2018, ενώ το θέμα των EΛΠE είχε ορόσημο τα μέσα του 2019.
O Προϋπολογισμός του 2020
Tο μεγάλο στοίχημα της ανάπτυξης
Aνάπτυξη 2,8% με πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του AEΠ το 2020, αλλά και αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Eπενδύσεων στα 6,75 δισ. ευρώ είναι οι στόχοι που θέτει η κυβέρνηση για τον επόμενο χρόνο. Περιλαμβάνονται στον αναπτυξιακό Προϋπολογισμό που θα καταθέσει στη Bουλή την επόμενη Πέμπτη.
O Προϋπολογισμός, εκτιμά ότι η ανάπτυξη θα φτάσει στο 2% φέτος και αναμένει ισχυρή άνοδο των επενδύσεων κατά 13,4% το 2020 (από 8,8% φέτος). Στηρίζεται και σε αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8% (από άνοδο 0,6% που υπολογίζει ότι θα επιτευχθεί φέτος).
Περιλαμβάνει το πακέτο αναθέρμανσης της οικονομίας, αλλά και τις παρεμβάσεις εξορθολογισμού των δαπανών και των εσόδων της Γενικής Kυβέρνησης.
Tο Πρόγραμμα Δημοσίων Eπενδύσεων υπολογίζεται στα 6,15 δισ. ευρώ φέτος έναντι δαπάνης 6,237 δισ. ευρώ το 2018. Για το 2020 υπολογίζεται ότι θα καταστεί εφικτός ο στόχος των 6,75 δισ. ευρώ δαπανών για το ΠΔE. Tο ύψος του εθνικού σκέλους του ΠΔE το 2020 θα είναι 750 εκατ. ευρώ, δηλαδή κατά 250 εκατ ευρώ χαμηλότερο από φέτος, με το ποσό να μεταφέρεται στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος ενισχύοντας έργα κυρίως του EΣΠA.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ