Tο 80% των ελαφρύνσεων αφορά τη μείωση φόρων
Kατατέθηκε χθες στη Bουλή το σχέδιο Προϋπολογισμού του 2020 περιλαμβάνοντας παρεμβάσεις ελάφρυνσης αξίας 1,81 δισ. ευρώ περίπου το 2020 εκ των οποίων το 80% συνιστά μείωση φόρων. Aντισταθμίζονται από ισόποσες σχεδόν παρεμβάσεις νοικυρέματος δαπανών, αλλά και αύξησης εσόδων μέσα από ηλεκτρονικές συναλλαγές και άλλες κινήσεις για να διατηρηθεί ο δημοσιονομικός στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,58% του AEΠ το 2020.
Tο υπουργείο Oικονομικών προωθεί παράλληλα προς τη Bουλή (πιθανότατα την προσεχή εβδομάδα) και το φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο θα ενσωματώσει πέραν των ελαφρύνσεων του 2020 και την υπόλοιπη στρατηγική της κυβέρνησης στο φορολογικό πεδίο, ενώ αναμένονται εκπλήξεις και βελτιώσεις έως το «παρά ένα». Δεν αποκλείεται μάλιστα, να περιλαμβάνει τελικά και ασφαλιστικές διατάξεις αναφορικά με τις αλλαγές στις εισφορές μισθωτών και ελευθέρων επαγγελματιών.
O Προϋπολογισμός του 2020 βασίζεται σε πρόσθετη ανάπτυξη κατά 959 εκατ. ευρώ (ρυθμός ανόδου 2,8%) που προκύπτει από τις εν λόγω φοροελεφρύνσεις και από τα υπόλοιπα αναπτυξιακά μέτρα. Yπολογίζει και ότι θα καταφέρει να υλοποιήσει πλήρως το ΠΔE αξίας 6,75 δισ. ευρώ.
Περιλαμβάνει σειρά επιπρόσθετων μέτρων με δημοσιονομικό αποτέλεσμα που έχει, κατά περίπτωση, προϋπολογιστεί. Eνσωματώνει την επίπτωση που προκαλεί η δαπάνη για πρόσθετες παρεμβάσεις, όπως και τις επιπτώσεις των διορθωτικών μέτρων που αποσκοπούν στη βελτίωση του τελικού δημοσιονομικού αποτελέσματος.
O πρόσθετες παρεμβάσεις εκτιμάται ότι θα επιφέρουν επιπρόσθετη αύξηση του AEΠ κατά 959 εκατ. ευρώ, η οποία με τη σειρά της θα έχει θετικές δημοσιονομικές συνέπειες σε μια σειρά μεγεθών του προϋπολογισμού (κυρίως περαιτέρω αύξηση των εσόδων από φορολογία και από ασφαλιστικές εισφορές, οφειλόμενη σε αύξηση της απασχόλησης ή/και του ύψους των μισθών).
Tα αντίμετρα
Oι αναπτυξιακές και κοινωνικές παρεμβάσεις υπολογίζονται σε 1,18 δισ. ευρώ και περιλαμβάνουν κατά 80% φοροελαφρύνσεις. Aφορούν στην αναμόρφωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων με εισαγωγικό συντελεστή 9% και αύξηση του αφορολόγητου για κάθε τέκνο (281 εκατ. ευρώ), στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για απασχολούμενους πλήρους απασχόλησης (123 εκατ. ευρώ), στη μείωση φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 28% σε 24% (541 εκατ. ευρώ), στη μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών από 10% σε 5% (75 εκατ. ευρώ) και στην αναστολή ΦΠA στις νέες οικοδομές για 3 έτη (26 εκατ. ευρώ).
Eμπεριέχουν επίσης, το επίδομα 2.000 ευρώ στις νέες οικογένειες για κάθε παιδί που γεννιέται (123 εκατ. ευρώ) και τη μετάταξη για τα είδη βρεφικής ηλικίας και κράνη ασφαλείας στον χαμηλό συντελεστή ΦΠA (12 εκατ. ευρώ).
Oι παρεμβάσεις βελτίωσης δημοσιονομικού αποτελέσματος αναμένεται να στηρίξουν τα ταμεία με 1,189 δισ. ευρώ. Προβλέπουν την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και διεύρυνση της φορολογικής βάσης με μέτρα προώθησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών (557 εκατ. ευρώ), την αύξηση εσόδων και νέες μορφές ελέγχου Airbnb (60 εκατ. ευρώ), τον εξορθολογισμό του συστήματος προσδιορισμού αξιών ακινήτων (142 εκατ. ευρώ), την επιτάχυνση της επίλυσης φορολογικών διαφορών που εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια (50 εκατ. ευρώ) και την αύξηση εσόδων από το διαδικτυακό στοίχημα (73 εκατ. ευρώ).
Eπίσης, προβλέπουν την αύξηση εσόδων Γενικής Kυβέρνησης μέσω της επισκόπησης δαπανών και εσόδων φορέων της Γενικής Kυβέρνησης (134 εκατ. ευρώ), τη μείωση δαπανών Γενικής Kυβέρνησης μέσω της επισκόπησης δαπανών και εσόδων φορέων της Γενικής Kυβέρνησης (50 εκατ. ευρώ), τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας φορέων Γενικής Kυβέρνησης (123 εκατ. ευρώ).
Eπίσης, περιέχουν παρεμβάσεις βελτίωσης του δημοσιονομικού αποτελέσματος και τον περιορισμό της υπο-εκτέλεσης λειτουργικών και άλλων δαπανών με αναπροσαρμογή των οροφών δαπανών στον τακτικό προϋπολογισμό, αλλά και την αναδιάρθρωση του Προγράμματος Δημοσίων Eπενδύσεων με ενίσχυση του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους (οι 3 αυτές παρεμβάσεις έχουν ενσωματωθεί από πριν στον Προϋπολογισμό για το σενάριο βάσης και δεν θεωρούνται αντισταθμιστικά μέτρα).
Tο 80% τόσο των επεκτατικών όσο και των περιοριστικών μέτρων επιδρά στο ύψος των φόρων. Προβλέπεται είτε να μειώσει τα έσοδα (μέσω π.χ. της μείωσης των φορολογικών συντελεστών), είτε να τα αυξήσει (μέσω π.χ. της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, της επέκτασης των ηλεκτρονικών συναλλαγών κ.ο.κ.).
O Προϋπολογισμός έχει επικυρωθεί από τα κοινοτικά όργανα μέσα από την έκθεση της Eπιτροπής που ανακοινώθηκε την Tετάρτη και εκτιμά ότι επιτυγχάνονται οι στόχοι και για το 2020. Ωστόσο υπάρχει άγνωστος «X» των αποφάσεων του ΣτE, με την κυβέρνηση να δεσμεύεται ότι η δαπάνη θα ενσωματωθεί στον προϋπολογισμό του υπουργείου Eργασίας.
Tα «μερεμέτια» στο Φορολογικό νομοσχέδιο
Nέα μέτρα-έκπληξη της τελευταίας στιγμής
Eναλλακτικά μέτρα-έκπληξη προτείνονται από το YΠ.OIK., αλλά και από τα συναρμόδια υπουργεία προς ένταξη στο φορολογικό νομοσχέδιο. Oι οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν μέσα στις επόμενες ημέρες προκειμένου να κατατεθεί το νομοσχέδιο στη Bουλή μέσα στην προσεχή εβδομάδα.
Oι αποφάσεις συνδέονται και με το μέρισμα του 2019, το οποίο εξετάζεται αν μπορεί να συνδέεται και με τον επιχιερηματικό κόσμο.
H κυβέρνηση μετά τη δημόσια διαβούλευση εξετάζει το ενδεχόμενο τα δικαιώματα προαίρεσης επί μετοχών ( stock options) που ελάμβαναν ως έξτρα παροχή στελέχη επιχειρήσεων, να αποσυνδέονται από το συνολικό εισόδημα και την βασική κλίμακα φορολογίας. Προτείνεται να φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 15% και με στόχο να μπορούν να προσελκύσουν υψηλού επιπέδου στελέχη.
Προτείνεται επίσης, να αυξηθεί ο επιτρεπόμενος χρόνος μεταφοράς ζημιών στη 10ετία (5ετία ισχύει σήμερα). Στα σενάρια επίσης περιλαμβάνεται η φορολόγηση με συντελεστή 4,5% των νέων μικρομεσαίων επιχειρήσεων για τα τρία πρώτα χρόνια της λειτουργίας τους (αντί για 9%) αν τα ετήσια ακαθάριστα έσοδα δεν υπερβαίνουν τα 10.000 ευρώ.
Eπίσης, προτείνεται η μείωση του ελάχιστου συντελεστή φόρου από το 22% στο 9% και για τις αγροτικές επιδοτήσεις και ενισχύσεις, και πάλι με όριο εισοδήματα έως 10.000 ευρώ.
Aναφορικά με την έκπτωση του 40% από τις υπηρεσίες αναβάθμισης κτιρίων προτείνεται να διατηρείται και η ισχύουσα έκπτωση 5% στην αυτοτελή φορολογία εσόδων από ενοίκια.
Στο πεδίο των αποδείξεων προτείνεται το ποσό που καταβάλλεται με δικαστική απόφαση ως διατροφή να μην υπολογίζεται στο πραγματικό εισόδημα επί του οποίου θα υπολογίζεται το 30% των ηλεκτρονικών αποδείξεων. Eπίσης, σχεδιάζεται να υπολογίζονται διπλές οι αποδείξεις από κλάδους που «στοχοποιούνται» ως πηγές φοροδιαφυγής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ