Τα πλεονεκτήματα που παρέχουν στους φορολογούμενους οι φορολογικές αρχές, ανά τον κόσμο, μέσω της υιοθέτησης των τεχνολογικών λύσεων παρουσιάζει η 14η ετήσια έκθεση «Paying Taxes 2020» της PwC και της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2020.
Τόσο στη Βραζιλία όσο και στο Βιετνάμ, ο χρόνος που απαιτείται για τη συμμόρφωση με τις φορολογικές υποχρεώσεις ήταν κατά 23% συντομότερος το 2018 σε σύγκριση με το 2017 ενώ στην Ακτή του Ελεφαντοστού, την Κιργιζία και το Ισραήλ καταγράφηκαν μεγάλες μειώσεις στον αριθμό των φορολογικών πληρωμών, όπως υπολογίστηκαν από την έρευνα.
Σε γενικές γραμμές, το παγκόσμιο μέσο κόστος της φορολογικής συμμόρφωσης των επιχειρήσεων παρέμεινε σχετικά σταθερό με βάση τέσσερα βασικά κριτήρια που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση της ευκολίας στην πληρωμή των φόρων από τις επιχειρήσεις: χρόνος συμμόρφωσης (234 ώρες), αριθμός πληρωμών (23,1), συνολικό συντελεστή φόρων και συνεισφορών (40,5%) και τις διαδικασίες που απαιτούνται σε συνέχεια της υποβολής φορολογικής δήλωσης (60,9 στα 100).
Ενώ ο παγκόσμιος μέσος όρος του συνολικού συντελεστή φόρων και συνεισφορών παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητος, υπήρξαν σημαντικές αλλαγές πολιτικών σε επιμέρους οικονομίες. Η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα καθιέρωσαν φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ), καθώς και οι δύο οικονομίες επιζητούν την διεύρυνση της φορολογικής τους βάσης και τη μείωση της στήριξής τους από τα έσοδα των φυσικών πόρων. Η Γκάνα έχει κάνει μερική στροφή από το ΦΠΑ σε φόρους πωλήσεων ενώ παράλληλα έγιναν σημαντικές μειώσεις στους φόρους επί των κερδών στην Γκάμπια, τις ΗΠΑ, την Κίνα και το Μαρόκο.
Επιπλέον, η αυξημένη πρόσβαση σε επιστροφές ΦΠΑ έπαιξε σημαντικό ρόλο στη βελτίωση των διαδικασιών που ακολουθούν την υποβολή δήλωσης στην Αρμενία και την Αίγυπτο.
Από το 2012, ο μέσος χρόνος συμμόρφωσης με τις φορολογικές υποχρεώσεις είναι κατά 27 ώρες συντομότερος ενώ ο αριθμός των πληρωμών έχει μειωθεί κατά 4,4 πληρωμές. Οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι αυτές που οδήγησαν και στις δύο αυτές βελτιώσεις. Το συνολικό ποσοστό φόρων και συνεισφορών μειώθηκε ελαφρά στο 40,5%, από 41,9% κατά την ίδια περίοδο.
Ο μετά την υποβολή δήλωσης δείκτης, ο οποίος υπολογίζεται από το 2014, έχει ανέλθει στο 60,9 το 2018, από 58,9 πριν πέντε χρόνια. Η ήπια, σε γενικές γραμμές, αύξηση κρύβει σημαντικές βελτιώσεις σε αρκετές οικονομίες. Η πιο σημαντική είναι η εφαρμογή επιστροφής ΦΠΑ σε περιπτώσεις όπως της Αιγύπτου και της Αρμενίας, ενώ η Τουρκία έχει εξαιρέσει τις αγορές επενδυτικών αγαθών από τον ΦΠΑ. Οι διαδικασίες επιστροφής ΦΠΑ έχουν καταστεί πολύ πιο αποτελεσματικές στο Ισραήλ και την Ακτή Ελεφαντοστού. Η διόρθωση των δηλώσεων φόρου εισοδήματος εταιρειών έχει εξορθολογιστεί ουσιαστικά στο Ελ Σαλβαδόρ, την Ουγγαρία, την Ταϊλάνδη και την Τυνησία.
Οι νέες τεχνολογίες προσφέρουν πολλαπλές ευκαιρίες στις φορολογικές διοικήσεις για να καταστήσουν τη διαδικασία πληρωμής φόρων πιο αποδοτική, ενώ εξελίσσονται συνεχώς. Είναι σημαντικό για τις φορολογικές διοικήσεις να παραμένουν ενήμερες σχετικά με τις τεχνολογικές εξελίξεις και να τις εκμεταλλεύονται προς όφελος δικό τους αλλά και των φορολογούμενων. Οι επιχειρήσεις, από την πλευρά τους, θα έπρεπε να ενσωματώσουν τις νέες φορολογικές τεχνολογίες στις λειτουργίες τους για να καταφέρουν να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση των φορολογικών διοικήσεων για δεδομένα.
PwC Ελλάδας: Η μεταστροφή στη τεχνολογία και η χρήση τεχνολογικών εργαλείων δείχνουν θετικά αποτελέσματα στην Ελλάδα
Η Κατερίνα Γριβάκη, Tax Director της PwC Ελλάδας σχολιάζει: «Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι η μεταστροφή στη τεχνολογία και η χρήση τεχνολογικών εργαλείων έχουν αρχίσει να δείχνουν θετικά αποτελέσματα στην Ελλάδα όσον αφορά στο χρόνο και στο διαχειριστικό κόστος που απαιτείται τόσο για τις εταιρείες που θέλουν να συμμορφώνονται με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις όσο και για το ελληνικό κράτος που επιθυμεί να αλληλεπιδρά αποτελεσματικά με τους φορολογούμενους. Η απλοποίηση και ο αυτοματισμός των συναλλαγών μεταξύ κράτους και φορολογούμενου, παρόλο που δεν αποτελούν το μόνο κίνητρο, μπορεί να αποτελέσουν κινητήριο δύναμη προς την κατεύθυνση της συμμόρφωσης των φορολογούμενων αλλά και να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης και συνεργασίας. Αυτό, θα έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη αποτελεσματικότητα στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, την παροχή κινήτρων για επενδύσεις και συνολικά θα οδηγήσει σε ένα πιο αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη».
Η Rita Ramalho, Senior Manager του Global Indicators Group της Παγκόσμιας Τράπεζας αναφέρει σχετικά: «Για το σύνολο των κυβερνήσεων, η αποτελεσματική φορολογική διοίκηση αποτελεί προτεραιότητα. Η αποτελεσματικότητα της λειτουργίας της φορολογικής διοίκησης μπορεί να επηρεάσει την αντίληψη περί διακυβέρνησης γενικότερα. Η αντίληψη της διαδικασίας πληρωμής φόρων ως εύκολη, άμεση και δίκαιη, θα δημιουργήσει μια θετική εικόνα και θα διασφαλίσει την υποστήριξη στην είσπραξη των εσόδων που είναι απαραίτητα για την παροχή κρίσιμων υπηρεσιών».
Ο Andrew Packman, επικεφαλής του τομέα Φορολογικής Διαφάνειας και Συνολικής Φορολογικής Συνεισφοράς της PwC προσθέτει: «Τα αποτελέσματα της έρευνας αποτυπώνουν τη ζωτική σημασία που έχει για τις κυβερνήσεις και τις φορολογικές αρχές η συνέχιση των επενδύσεων στον εκσυγχρονισμό των συστημάτων φορολογικής διοίκησης. Ταυτόχρονα, όλες οι κυβερνήσεις θα χρειαστεί να αντιληφθούν τις επιπτώσεις που ενδέχεται να προκύψουν από τυχόν νέα συναίνεση στο πλαίσιο των τρεχουσών εργασιών του ΟOΣΑ και των G20 σχετικά με τη φορολόγηση στην ψηφιακή οικονομία».