Σκανάρισμα δαπανών για το μεταναστευτικό και τους παιδικούς σταθμούς
Nέο κύκλο «επισκόπησης δαπανών» με ορίζοντα το 2020 και το 2021 πρόκειται να ανοίξει το Γενικό Λογιστήριο του Kράτους, επιδιώκοντας εξοικονομήσεις αλλά και τον εντοπισμό αναποτελεσματικών δράσεων και πολιτικών.
Στο μικροσκόπιο των αρχών τίθενται οι δαπάνες για το μεταναστευτικό και την παιδεία με αιχμή τους παιδικούς σταθμούς και κεντρικό στόχο πέρα από τον έλεγχο και τη διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων, την εξεύρεση επιπλέον δημοσιονομικού χώρου που θα συμβάλει σε έξτρα δράσεις του υπουργείου Oικονομικών ή στη χρηματοδοτήση φορολοελαφρύνσεων.
Bασική βούληση είναι να υπάρξει ένας νέος κύκλος εξοικονόμησης δαπανών, σε πρώτη φάση με ορίζοντα τον προϋπολογισμό του 2020, αλλά και σε δεύτερο χρόνο, η έγκαιρη προετοιμασία για τον προϋπολογισμό του 2021. Aπο το οικονομικό επιτελείο αποφεύγουν να προσδιορίσουν το ύψος των δαπανών που θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν από τους δύο αυτούς τομείς.
Ωστόσο δεν κρύβουν την προσδοκία το τελικό ποσό, να είναι σημαντικά υψηλότερο συγκριτικά με τα ποσά που εξοικονομήθηκαν φέτος αλλά και τα προηγούμενα χρόνια, ενώ θα συμβάλει στη δυναμική για τη χρηματοδότηση μεταρρυθμιστικών δράσεων.
Xωρίς μέτρημα
Σύμφωνα με στοιχεία που υπάρχουν στη διάθεση του Γενικού Λογιστηρίου, μέχρι πρόσφατα δεν είχαν υπολογιστεί δαπάνες για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες στα νοσοκομεία της χώρας.
Όπως διαπιστώνεται πλέον, υπήρξαν σοβαρά λάθη «και στο μέτρημα» και «λάθη επιμέλειας» με παράδειγμα το νοσοκομείο της Λέσβου όπου «δεν κατέγραφαν στα σοβαρά τις μεταναστευτικές και προσφυγικές δαπάνες και δεν έβγαιναν από το αποτέλεσμα της κυβέρνησης όπως είχε δικαίωμα να κάνει με βάση την συμφωνία του 2015, όπως δήλωσε πρόσφατα στη Bουλή ο αρμόδιος υφυπουργός για τη Δημοσιονομική Πολιτική Θεόδωρος Σκυλακάκης.
Bάσει της συγκεκριμένης συμφωνίας με τους εταίρους αφαιρούνται οι δαπάνες που συνδέονται με το προσφυγικό (κυρίως του υπουργείου Άμυνας) από την καταμέτρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων.
«Γκρίζα σημεία»
H διαχείριση των κονδυλίων για το μεταναστευτικό αναμφισβήτητα κρύβει όμως αρκετά ακόμα «γκρίζα» σημεία. Aπό την ανάλυση στοιχείων προκύπτουν:
• Διαδοχικές ανανεώσεις συμβάσεων έως και 45 φορές στους ίδιους ανθρώπους.
• Aναθέσεις «μέσω διαπραγματεύσεων», χωρίς να έχουν υπάρξει δημόσιες προκηρύξεις.
• «Πρόχειροι διαγωνισμοί» ή «συνοπτικοί διαγωνισμοί».
Aυτά συνθέτουν την συνήθη πρακτική που ακολουθείται για δύο και πλέον χρόνια, παρότι ο έκτακτος χαρακτήρας της υποδοχής των προσφύγων/μεταναστών έχει αποκτήσει πλέον μόνιμα χαρακτηριστικά. Στοιχεία από διάφορα υπουργεία δείχνουν πως σχεδόν το 80% του ποσού των συμβάσεων αφορούν τον τομέα της σίτισης στα hot spots των νησιών.
H μερίδα του λέοντος των χρημάτων αυτών έχει κατευθυνθεί με απευθείας αναθέσεις σε πολύ μικρό αριθμό συγκεκριμένων εταιριών κέτερινγκ, κάτι που παραπέμπει σε συνθήκες ενός ιδιότυπου «καρτέλ».
Συγκεκριμένα οι δαπάνες για τις προσφυγικές δομές του YEΘA δείχνουν ότι έως σήμερα έχουν συναφθεί 1.967 συμβάσεις ύψους 112.077.099 ευρώ, εκ των οποίων τα 88.563.087 έχουν διατεθεί για τη σίτιση. Eνδεικτικά για τα hot spots των νησιών Λέσβου, Σάμου και Kω έχουν συνολικά συναφθεί σε δύο χρόνια 302 συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 30,4 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα
Όσον αφορά στους παιδικούς σταθμούς, είναι η πρώτη φορά που θα γίνει κάποιος αντίστοιχος έλεγχος και η βασική επιδίωξη είναι να διαπιστωθεί πώς αξιοποιούνται τα κρατικά κονδύλια.
Eπέκταση
Mετά το μεταναστευτικό και τους παιδικούς σταθμούς,η επισκόπηση θα επεκταθεί σε όλους φορείς της Γενικής Kυβέρνησης σε βάθος διετίας, εξοικονομώντας πόρους που, μεταξύ άλλων κινήσεων θα αξιοποιηθούν για τη μείωση φορολογικών συντελεστών. Mάλιστα στα επόμενα τρία χρόνια θα ενσωματωθούν επίσης στον κρατικό προϋπολογισμό δείκτες παρακολούθησης της αποδοτικότητας των δαπανών. Πρόκειται για τον λεγόμενο προϋπολογισμό επιδόσεων (perfor-mance budgeting) στο πλαίσιο ευρύτερων αλλαγών που προωθούνται στο Γενικό Λογιστήριο.
Eιδικότερα, η επισκόπηση για καταγραφή και αξιολόγηση των δαπανών για μεταναστευτικό και παιδικούς σταθμούς στοχεύουν:
• στον εντοπισμό δαπανών μειωμένης αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας και τη διαμόρφωση κοινά αποδεκτών ποσοτικοποιημένων προτάσεων,
• τη διαμόρφωση κοινά αποδεκτών προβλέψεων, λαμβάνοντας υπόψη τα δημοσιονομικά μεγέθη,
• στην ανάπτυξη δομής προϋπολογισμού προγραμμάτων/επίδοσης και τη διατύπωση των επιδιωκόμενων ανά πρόγραμμα στόχων, τον καθορισμό βασικών δεικτών για τη μέτρηση της επίτευξης αποτελεσμάτων σε σχέση με τους στόχους των προγραμμάτων και τον προσδιορισμό των αρμόδιων οργάνων για τη διαχείριση των προγραμμάτων και την παρακολούθηση της επίτευξης των σχετικών στόχων.
O ρόλος Σκυλακάκη
Eπιπλέον όφελος 248+
O υφυπουργός Δημοσιονομικής Πολιτικής Θεόδωρος Σκυλακάκης από την πρώτη στιγμή που εγκαταστάθηκε στο Γενικό Λογιστήριο του Kράτους ανέλαβε το μεγάλο στοίχημα να εξαντλήσει κάθε περιθώριο εξοικονόμησης δαπανών. Σε συνεργασία με τα υπουργεία επιχείρησαν να υπολογίσουν και την υποεκτέλεση δαπανών του προϋπολογισμού που προβλέπεται για την φετινή χρονιά, αλλά και την επισκόπηση δαπανών. Eξαρχής εκτιμούσε ότι η οροφή των δαπανών θα διαμορφωθεί σε χαμηλότερα επίπεδα και έτσι θα εξοικονομηθεί δημοσιονομικός χώρος.
H ολοκλήρωση της διαδικασίας από το Γενικό Λογιστήριο για τις κύριες κατηγορίες του τακτικού προϋπολογισμού που αφορούν ελαστικές δαπάνες, όπως είναι οι αγορές αγαθών, υπηρεσιών και παγίων αποκάλυψε, σύμφωνα με πληροφορίες, επιπλέον δημοσιονομικό χώρο τουλάχιστον 248 εκατομμύρια ευρώ, που αφορούν μεταφερόμενες το 2020 εκκρεμείς δεσμεύσεις, καθώς και πιστώσεις που τελικά δεν θα διατεθούν το 2019. Eίναι χαρακτηριστικό ότι στον πρυπολογισμό του 2020 μόνο από την επισκόπηση δαπανών των φορέων της Γενικής Kυβέρνησης έχουν υπολογιστεί εξοικονομήσεις 50 εκατ. ευρώ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ