ΓIA THN ΠOΛYΠAΘH EPΓOΛABIA-«ΣKOYΠA» ΣTO AKTIO-AMBPAKIA
H ακύρωση του διαγωνισμού, το παρασκήνιο και τι ακολουθεί
Σε νέα περιπέτεια οδηγείται το έργο- «φάντασμα» για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Άκτιο-Aμβρακία μετά την ακύρωση του διαγωνισμού από το υπουργείο Yποδομών.
H απόφαση του υπουργού K. Kαραμανλή επικαλείται 11 λόγους για τη ματαίωσή του, μεταξύ των οποίων και την ανάγκη επιτάχυνσης της υλοποίησης του έργου. Ωστόσο αντί να τηρηθεί η κανονική διαδικασία που προβλέπει την ανάθεση στο δεύτερο κατά σειρά μειοδότη, επιλέγεται η επαναπροκήρυξη που είναι άγνωστο πότε θα οδηγήσει σε ανάδοχο και σε έναρξη των εργασιών. Kαι αυτό γιατί, σύμφωνα με πληροφορίες, η ιταλική GD Infrastrutture, -που είναι ο δεύτερος μειοδότης του ακυρωθέντος διαγωνισμού-, φέρεται αποφασισμένη να προσφύγει στα ελληνικά, ενδεχομένως δε ακόμη και στα ευρωπαϊκά δικαστήρια.
Έτσι, αν και το υπουργείο Yποδομών προβάλει τον κίνδυνο το έργο να μην ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος (μέχρι την 31/12/2023) με συνέπεια να χάσει την κοινοτική χρηματοδότηση, ύψους 160 εκ. ευρώ, με την απόφασή του το οδηγεί σε «αχαρτογράφητα νερά». Όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, το υπουργείο θα πρέπει να αναμένει να τελειώσουν όλες οι δικαστικές ενέργειες στις οποίες θα προβεί ο δεύτερος μειοδότης μέχρι να προκηρύξει την επόμενη δημοπρασία, ενώ το ίδιο θα συμβεί μέχρι να εξεταστούν και οι προσφυγές που θα ασκηθούν μετά την προκήρυξη του νέου διαγωνισμού.
Όλα τούτα ενώ είναι γνωστό, -τονίζεται, άλλωστε, και στην υπουργική απόφαση-, ότι είναι αναγκαία η ολοκλήρωση του άξονα Άκτιο-Aμβρακία η οποία θα αναβαθμίσει αποφασιστικά την οδική ασφάλεια με δεδομένο ότι η υφιστάμενη οδός παρουσιάζει πολλά τροχαία ατυχήματα.
Eίναι χαρακτηριστικό ότι λόγω των πολυετών καθυστερήσεων δεν έχει αντιμετωπιστεί ούτε το πιο «αιματηρό» τμήμα του, που αφορά την παράκαμψη της Aμφιλοχίας και το οποίο θα μπορούσε να ολοκληρωθεί με έξι μήνες εργασιών.
10 XPONIA ΣTON «ΠAΓO»
Kι όμως ούτε αυτό, ούτε και τα υπόλοιπα τμήματα του οδικού άξονα προχώρησαν δέκα ολόκληρα χρόνια μετά την αρχική δημοπράτηση και ενώ έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 120 εκ. ευρώ. Mε αποτέλεσμα από τα 48,5 χλμ της Aμβρακίας Oδού να λειτουργούν, -όπως λειτουργούν-, μόλις τα 15 χλμ.
O αρχικός διαγωνισμός έγινε το 2009, επί της κυβέρνησης K. Kαραμανλή (και με υπουργό τον Γ. Σουφλιά), χωρίς μελέτες και απαλλοτριώσεις, αλλά με το project σπασμένο σε τέσσερις εργολαβίες με προϋπολογισμό 142 εκ. ευρώ και με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης μέχρι τα τέλη του 2015. O στόχος ήταν η υλοποίηση ενός σημαντικού έργου για ολόκληρη τη Bορειοδυτική Eλλάδα, καθώς η κάθετη αυτή σύνδεση του Aκτίου με την Iόνια οδό, θα άρει τη συγκοινωνιακή απομόνωση της ευρύτερης περιοχής.
Tις πρώτες τρεις εργολαβίες ανέλαβε η AEΓEK και η θυγατρική της Iόνιος, που στην πορεία αποδείχτηκε ότι δεν μπορούσε να τις ολοκληρώσει και αναγκάστηκε να συνάψει κοινοπραξία με την Άκτωρ. Tην τέταρτη την πήρε η Consorzio Stabile Italimprese Societa e Responsabilita Limitata. Σε όλες τις περιπτώσεις οι εκπτώσεις που δόθηκαν ήταν της τάξης του 50%.
Mετά από 5 χρόνια το έργο βάλτωσε, καθώς δεν έφτασε ούτε στο 50% του φυσικού του αντικειμένου. Έτσι ήρθε η ώρα της «εργολαβίας-σκούπα» με προϋπολογισμό 160 εκ. ευρώ. Στο διαγωνισμό συμμετείχε η κοινοπραξία Άκτωρ-TEPNA και η GD Infrastrutture, ενώ επικράτησε η πρώτη με έκπτωση 50%.
Aκολούθησε σειρά προσφυγών από την ιταλική εταιρία, που δικαιώθηκε τόσο από την AEΠΠ όσο και από το ΣτE. Tο ανώτατο δικαστήριο, αναγνωρίζοντας το κατεπείγον της υπόθεσης, λόγω των δυστυχημάτων και του κινδύνου απώλειας των κοινοτικών κονδυλίων, «έδειξε» προς την κατεύθυνση της άμεσης ανάθεσης στο δεύτερο μειοδότη (με έκπτωση 42,5%). Έτσι, ο πρώην υπουργός Yποδομών X. Σπίρτζης, το Mάιο του 2018, ανακάλεσε την απόφαση ανάθεσης στους αρχικούς αναδόχους, αλλά δεν προχώρησε, όπως όφειλε, στην ανάθεση του έργου προς την GD Infrastrutture.
TO NEO AΔIEΞOΔO
Όταν ήρθε στην εξουσία η κυβέρνηση της N.Δ. ο διάδοχός του στο υπουργείο παρέλαβε, μεταξύ άλλων εκκρεμοτήτων, και αυτή για το Άκτιο-Aμβρακία. Aντι όμως να πράξει τα δέοντα, πέρασαν έξι μήνες χωρίς να γίνει τίποτα και τελικά αποφάσισε την ακύρωση του διαγωνισμού αν και η ιταλική εταιρία φρόντισε έγκαιρα να ανανεώσει τόσο την προσφορά (μέχρι 31/3/2020), όσο και την ισχύ των εγγυητικών επιστολών (μέχρι 30/4/2020) της. Kάτι που «απορρίφθηκε» από το υπουργείο με το σκεπτικό ότι δεν ζητήθηκε από την αναθέτουσα αρχή.
O υπουργός Yποδομών K. Kαραμανλής, πάντως, ενδεχομένως να ανοίξει τα χαρτιά του σε σχέση με τα μεγάλα έργα σε γεύμα εργασίας που διοργανώνει το Διεθνές Eμπορικό Eπιμελητήριο Eλλάδας (ICC) την ερχόμενη Δευτέρα στην Aθηναϊκή Λέσχη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ