Τι αποφασίζουν κυβέρνηση και Θεσμοί για τράπεζες και πτωχευτικό

Ο σχεδιασμός για το πρώτο τρίμηνο του 2020

 

Αναγνωριστική πρώτη συνάντηση είχαν χθες κυβέρνηση και τεχνικά κλιμάκια προκειμένου να βολιδοσκοπήσει η κάθε πλευρά τις θέσεις της για τα θέματα του χρηματοπιστωτικού τομέα. Η συνάντηση ήταν σε εξαιρετικά καλό κλίμα και όλα δείχνουν ότι το θέμα εξελιχθεί με αισιοδοξία για συναίνεση.

 

Τον Μάρτιο, όταν οι Θεσμοί θα ξαναβρεθούν στην Αθήνα για να αξιολογήσουν εκ νέου τα πλεονάσματα και την πορεία του β΄ τριμήνου, θα μπει στο τραπέζι και το θέμα με την οριστικοποίηση του νέου πτωχευτικού νόμου, καθώς και με τον Μεσοπρόθεσμο Προϋπολογισμό, μέσα στον οποίο θα αποτυπώνεται το ελληνικό αίτημα για χαμηλότερα πλεονάσματα.

 

Στην τρέχουσα αποστολή και αναφορικά με τα θέματα του τραπεζικού τομέα, χθες συζητήθηκαν:

 

α) Ο “Ηρακλής”, το ελληνικό APS που αναμένεται να σηκώσει στις πλάτες του κόκκινα δάνεια 30 δις. ευρώ, συμβάλλοντας καταλυτικά στον στόχο μείωσης των NPLs των ελληνικών τραπεζών κατά 50 δις. ευρώ μέχρι τα τέλη του 2021. Η πρώτη τιτλοποίηση, αυτή του χαρτοφυλακίου Cairo της Eurobank αναμένεται να μεταβιβαστεί στον “Ηρακλή” τον Μάρτιο. Όλες οι τράπεζες ετοιμάζουν πυρετωδώς τις τιτλοποιήσεις για τον “Ηρακλή”, προσδοκώντας και το μηδενικό RWA (στάθμιση κινδύνου που θα λάβουν για τη διακράτηση των senior τίτλων των τιτλοποιήσεων στο ενεργητικό τους).

 

Οι Θεσμοί κατανοούν ότι για να “δουλέψει” ο “Ηρακλής” και να είναι ελκυστικός μηχανισμός μείωσης των κόκκινων δανείων για τις τράπεζες, αυτές πρέπει να λάβουν το μηδενικό Risk Weighted Asset. Στο πλαίσιο αυτό, κάποιες θέσεις που είχαν εκφραστεί για την ανάγκη παροχής πρόσθετων εγγυήσεων για τις κρατικές εγγυήσεις των 12 δις. ευρώ που θα συνοδεύουν τους senior τίτλους των τιτλοποιήσεων, παύουν να εκφράζονται από τις ευρωπαϊκές αρχές και αναζητείται φόρμουλα ώστε να καλύπτεται νομικά το εμπόδιο της έλλειψης επενδυτικής βαθμίδας.

 

 

β) Ο νέος πτωχευτικός νόμος, ο οποίος παραμένει το μείζον θέμα και θα κριθεί τον Μάρτιο στην επόμενη κάθοδο των Θεσμών. Ο νόμος θα συνταχθεί στο γράμμα και στο πνεύμα της κοινοτικής οδηγίας 1023/2019 και θα είναι έτοιμος να ισχύσει από την 1η Μαΐου, καθώς στις 30 Απριλίου λήγει η τετράμηνη παράταση που εξασφάλισε η κυβέρνηση για την προστασία της πρώτης κατοικίας με τον νόμο 4605/2019.

 

Ο νέος πτωχευτικός νόμος θα ενοποιήσει τις εννέα επιμέρους πλατφόρμες για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους, θα προβλέπει ρευστοποίηση της περιουσίας του οφειλέτη για την πληρωμή του χρέους, διαγραφή του χρέους και παροχή δεύτερης ευκαιρίας στον οφειλέτη.

 

γ) Το θέμα των πλειστηριασμών, στο οποίο οι Θεσμοί επιμένουν για περισσότερο αποτελεσματική χρήση, προκειμένου οι πιστωτές να ανακτούν ταχύτερα οφειλές από κόκκινα δάνεια, να παταχθούν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές και να αποκατασταθεί κουλτούρα πληρωμών.

 

Οι Θεσμοί ενδιαφέρονται και για τον τρόπο διαχείρισης του στοκ των ακινήτων των τραπεζών. Οι πλειστηριασμοί είναι κρίσιμο θέμα, καθώς συνδέεται με την παύση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από τα τέλη Απριλίου.

 

δ) Το θέμα της κάλυψης των εγγυήσεων του Δημοσίου προς τις τράπεζες. Πρόκειται για εγγυήσεις, ύψους 2,1 δις. ευρώ που έχουν καταπέσει, καθώς συνδέονται με δάνεια που είχαν δοθεί για κοινωνικούς ή ανθρωπιστικούς λόγους, δεν εξυπηρετούνται και έχουν καταγγελθεί από τις τράπεζες.

 

Η κάλυψη των εγγυήσεων είναι αναγκαία για τις τράπεζες τη στιγμή που χρειάζονται πόρους για να προχωρήσουν ταχύτερα στη μείωση των κόκκινων δανείων, με το μικρότερο δυνατό κόστος στα κεφάλαιά τους. Ωστόσο, πρέπει να βρεθεί μία μέση οδός για τον τρόπο και τον χρόνο καταβολής των εγγυήσεων από το Δημόσιο στις τράπεζες (το Ελληνικό Δημόσιο προτείνει 7 χρόνια, οι Θεσμοί 5ετία μάξιμουμ), ώστε να μην διαταραχθεί ο προϋπολογισμός και απειληθούν οι στόχοι για τα πλεονάσματα.

 

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ