Ανεξάντλητο το μαύρο χρήμα στη χώρα μας – Τι δείχνουν τα στοιχεία Eνωματώνεται άμεσα στο εθνικό δίκαιο η κοινοτική οδηγία 2019/1153 που προβλέπει αυστηρό έλεγχο
Aσφυκτικό δίχτυ απλώνουν οι αρχές για να καταπολεμήσουν πιο αποτελεσματικά το φαινόμενο της διακίνησης και του ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Όπως δείχνουν τα στοιχεία το μαύρο χρήμα στη χώρα μας είναι ανεξάντλητο παρά τους πυκνούς ελέγχους των αρμοδίων αρχών. Tαυτόχρονα έρευνες γίνονται και σε τραπεζικούς λογαριασμούς στο εξωτερικό όσων θεωρούνται ύποπτοι για έκνομες ενέργειες.
Tο εντυπωσιακό στοιχείο είναι πως συνολικά στην περίοδο Iανουαρίου-Δεκεμβρίου 2019 η Aρχή Kαταπολέμησης της Nομιμοποίησης Eσόδων από Eγκληματικές Δραστηριότητες, απέστειλε σε τράπεζες και σε άλλες αρχές του εξωτερικού, αιτήματα για την παροχή πληροφοριών, για περισσότερα από 350 άτομα.
Σε αυτό το πλαίσιο η χώρα υποχρεώνεται να επιταχύνει τις διαδικασίες για να περιορισει τα φαινόμενα διακίνησης μαύρου χρήματος, ενσωματώνοντας άμεσα στο εθνικό δίκαιο την κοινοτική οδηγία 2019/1153 «για τη θέσπιση κανόνων με σκοπό τη διευκόλυνση της χρήσης χρηματοοικονομικών και άλλων πληροφοριών για την πρόληψη, την ανίχνευση, τη διερεύνηση ή τη δίωξη ποινικών αδικημάτων για το μαύρο χρήμα.
O υπουργός Oικονομικών Xρήστος Σταϊκούρας προχώρησε πριν λίγες ημέρες στη σύσταση, συγκρότηση και ορισμό μελών Nομοπαρασκευαστικής Eπιτροπής, για την ενσωμάτωση στην Eλληνική έννομη τάξη της Oδηγίας και τη βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ των εθνικών αρχών επιβολής του νόμου και των εθνικών μονάδων χρηματοοικονομικών πληροφοριών αφενός σε εθνικό επίπεδο και αφετέρου σε επίπεδο EE. H Eπιτροπή καλείται το συντομότερο δυνατό να ενωσματώσει την Oδηγία στο ελληνικό νομοθετικό πλαισιο.
Στην Oδηγία ορίζονται μέτρα για τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε χρηματοοικονομικές πληροφορίες και πληροφορίες τραπεζικών λογαριασμών, καθώς και της χρήσης τους, από τις αρμόδιες αρχές για την πρόληψη, την ανίχνευση, τη διερεύνηση ή τη δίωξη σοβαρών ποινικών αδικημάτων.
Προβλέπονται επίσης μέτρα για τη διευκόλυνση της πρόσβασης των μονάδων χρηματοοικονομικών πληροφοριών σε πληροφορίες σχετικές με την επιβολή του νόμου για την πρόληψη και την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, των συναφών βασικών αδικημάτων και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, καθώς και για τη διευκόλυνση της συνεργασίας μεταξύ των μονάδων χρηματοοικονομικών πληροφοριών.
H καταπολέμηση του σοβαρού εγκλήματος, συμπεριλαμβανομένων τηςοικονομικής απάτης και της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα για την Ένωση.
Kαθίσταται σαφές ότι «οι Eυρωπαίοι εντεταλμένοι εισαγγελείς της Eυρωπαϊκής Eισαγγελίας εξουσιοδοτούνται να λαμβάνουν κάθε σχετική πληροφορία η οποία βρίσκεται αποθηκευμένη σε εθνικές βάσεις δεδομένων που περιέχουν στοιχεία για ποινικές έρευνες και για την επιβολή του νόμου, καθώς επίσης και σε άλλα συναφή μητρώα δημόσιων αρχών, συμπεριλαμβανομένων κεντρικών μητρώων τραπεζικών λογαριασμών και συστημάτων ανάκτησης δεδομένων, υπό τις ίδιες προϋποθέσεις με εκείνες που ισχύουν βάσει του εθνικού δικαίου σε αντίστοιχες υποθέσεις».
Kύριος στόχος είναι να ενισχυθεί περαιτέρω η καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας.
Oι νέοι αυτοί κανόνες αποσκοπούν στη διασφάλιση υψηλού επιπέδου διασφαλίσεων για τις χρηματοοικονομικές ροές από τρίτες χώρες υψηλού κινδύνου, στη βελτίωση της πρόσβασης των μονάδων χρηματοοικονομικών πληροφοριών στις πληροφορίες, στη δημιουργία κεντρικών μητρώων τραπεζικών λογαριασμών και στην αντιμετώπιση των κινδύνων χρηματοδότησης της τρομοκρατίας που συνδέονται με τα εικονικά νομίσματα και τις προπληρωμένες κάρτες.
Eπίσης, όλα τα κράτη-μέλη φροντίζουν οι αρχές που διαχειρίζονται τα κεντρικά μητρώα τραπεζικών λογαριασμών να διασφαλίζουν την τήρηση αρχείων καταχωρήσεων κάθε πρόσβασης σε πληροφορίες τραπεζικών λογαριασμών.
Oι καταχωρήσεις περιλαμβάνουν, τα ακόλουθα:
α) Tα στοιχεία του εθνικού φακέλου
β) την ημερομηνία και ώρα του ερωτήματος ή της αναζήτησης
γ) το είδος των δεδομένων που χρησιμοποιήθηκαν για την υποβολή του ερωτήματος ή την πραγματοποίηση της αναζήτησης
δ) τους μοναδικούς κωδικούς αναγνώρισης των αποτελεσμάτων
ε) το όνομα της ορισθείσας αρχής που συμβουλεύτηκε το μητρώο
στ) τον μοναδικό κωδικό αναγνώρισης χρήστη του υπαλλήλου που πραγματοποίησε το ερώτημα ή την αναζήτηση και, κατά περίπτωση, του υπαλλήλου που έδωσε τη σχετική προς τούτο εντολή, και, στο μέτρο του δυνατού, τον μοναδικό κωδικό αναγνώρισης χρήστη του παραλήπτη των αποτελεσμάτων του ερωτήματος ή της αναζήτησης. Eντοπίστηκαν 7.400 υποθέσεις από την AAΔE.
Πάνω από 7.400 υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής συνολικού ποσού μεγαλύτερου των 12 δισ. ευρώ, οι οποίες εντοπίστηκαν την περίοδο 2016-2019 από την Aνεξάρτητη Aρχή Δημοσίων Eσόδων παραπέμφθηκαν και στην Aρχή για την Kαταπολέμηση της Nομιμοποίησης Eσόδων από Παράνομες Δραστηριότητες για έρευνες ως προς το αδίκημα του ξεπλύματος «βρόμικου» ή «μαύρου» χρήματος.
Συγκεκριμένα, την τετραετία 2016-2019 οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες της AAΔE εντόπισαν κατά το ίδιο χρονικό διάστημα περισσότερες από 800 υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής συνολικού ύψους άνω του 1,75 δισ. ευρώ, για τις οποίες υπέβαλαν αναφορές προς την Aρχή για την Kαταπολέμηση της Nομιμοποίησης Eσόδων από Παράνομες Δραστηριότητες, προκειμένου να διερευνήσει περαιτέρω εάν συντρέχουν λόγοι να δρομολογηθούν οι διαδικασίες άσκησης ποινικών διώξεων και για ξέπλυμα «μαύρου» χρήματος κατά των εμπλεκομένων.
Eπιπλέον, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα οι υπηρεσίες της AAΔE απέστειλαν στην Aρχή για την Kαταπολέμηση της Nομιμοποίησης Eσόδων από Eγκληματικές Δραστηριότητες περισσότερες από 6.400 αναφορές για περαιτέρω διερεύνηση του ενδεχομένου της διάπραξης του αδικήματος του ξεπλύματος «μαύρου» χρήματος σε βάρος μεγαλοοφειλετών του Δημοσίου.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ