Δύσκολος γρίφος η υλοποίηση των αλλαγών που προωθούνται
Πολλές και μεγάλες είναι οι αλλαγές που σχεδιάζει η κυβέρνηση στα τέλη κυκλοφορίας, καθώς σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Βήματος της Κυριακής» οι 5.280.000 ιδιοκτήτες ΙΧ επιβατικών οχημάτων θα κληθούν να πληρώσουν στα τέλη του 2020 τα ίδια τέλη κυκλοφορίας με αυτά που επιβαρύνθηκαν πριν από περίπου έναν μήνα, παρά τις διαβεβαιώσεις ότι θα υπάρξουν αλλαγές προς το καλύτερο. Για αυτές οι ιδιοκτήτες των ΙΧ θα πρέπει να περιμένουν τουλάχιστον δύο χρόνια, καθώς θα αφορούν τα τέλη κυκλοφορίας του 2022 (πληρωμή στα τέλη 2021).
Οι συσκέψεις στο υπουργείο Οικονομικών πολλές. Τα σενάρια και οι ασκήσεις επί χάρτου ακόμα περισσότερα. Τι αποφασίστηκε τελικά; Να μην αλλάξει τίποτα προς το παρόν για έναν βασικό λόγο που οι επιτελείς της Καραγεώργη Σερβίας επικαλούνται ότι δεν μπορούν να αγνοήσουν. Τα έσοδα του κράτους από τη συγκεκριμένη φορολογία δεν πρέπει με τίποτα να διαταραχθούν ούτε φυσικά να κινδυνέψουν.
Τα βασικά σενάρια που έχουν συζητηθεί στο υπουργείο Οικονομικών είναι δύο. Το πρώτο έχει να κάνει με την επιβάρυνση αυτοκινήτων ανάλογα με την πραγματική (τωρινή) αξία τους και φυσικά τους ρύπους που εκπέμπουν. Το δεύτερο σενάριο αφορά συνδυασμό κυβικών με εκπομπές ρύπων και ηλικία.
Αυτό αν συμβεί θα οδηγήσει σε μια καλύτερη κατανομή των επιβαρύνσεων, γιατί δεν μπορεί ένα ΙΧ με σημερινή αξία, π.χ., 3.000 ευρώ να επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας περίπου στο 1/3 της τιμής που θα μπορούσε να πουληθεί σήμερα. Αυτός είναι και ο λόγος που χιλιάδες ιδιοκτήτες καταθέτουν πινακίδες στην Εφορία, με τεράστιες απώλειες για τα έσοδα. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, οι απώλειες για το κράτος από ένα ΙΧ που βρίσκεται σε ακινησία είναι πολλαπλάσιες από αυτές των τελών κυκλοφορίας. Και αυτό διότι το ΙΧ όταν κυκλοφορήσει θα καταναλώσει καύσιμα, θα περάσει από διόδια, θα χρειαστεί να περάσει από σέρβις, να ασφαλιστεί.
Ελλιπές το μέτρο για τέλη με τον μήνα
Ακόμα και το μέτρο που εφαρμόζεται κάθε χρόνο – με καθυστέρηση πολλών μηνών, είναι η αλήθεια – για τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα είναι ελλιπές.
Για παράδειγμα, για να πάρει κάποιος τις πινακίδες για έναν μήνα θα πρέπει να πληρώσει τέλη κυκλοφορίας δύο μηνών, για να πάρει τις πινακίδες για δύο μήνες θα πρέπει να πληρώσει τέλη τριών μηνών, για να πάρει πινακίδες για τρεις μήνες θα πρέπει να πληρώσει τεσσάρων μηνών και για διάστημα έως το τέλος του έτους θα πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας για τους μήνες που απομένουν συν δύο μήνες «καπέλο».
Οσοι δεν επιστρέψουν πινακίδες στη λήξη της προθεσμίας θα καταβάλουν πρόστιμο το διπλάσιο των τελών, ενώ ακόμα και αν γίνει άρση στο τέλος κάποιου μήνα, λαμβάνεται υπόψη ολόκληρος μήνας. Το μέτρο αυτό θα μπορούσε να εφαρμόζεται όλον τον χρόνο για όλους, όχι μόνο για όσους έχουν καταθέσει πινακίδες.