Άρθρο του Κωνσταντίνου Μίχαλου, Προέδρου του ΕΒΕΑ, στην «DEAL»
H προστασία των προσωπικών δεδομένων και της ιδιωτικότητας αναδεικνύεται σε μια από τις κρισιμότερες προκλήσεις της σύγχρονης ψηφιακής εποχής.
Όπως δείχνει ένας αυξανόμενος αριθμός μελετών, όλο και μεγαλύτερο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού ανησυχεί σοβαρά για τον έλεγχο των προσωπικών δεδομένων του και για την προστασία της ιδιωτικής του ζωής.
Σύμφωνα με έρευνα του Kέντρου Kαινοτομίας στη Διεθνή Διακυβέρνηση, που πραγματοποιήθηκε το 2019 σε 25 χώρες, τρεις στους τέσσερις πολίτες παγκοσμίως εκφράζουν κάποιο βαθμό ανησυχίας σε σχέση με την ιδιωτικότητά τους στο διαδίκτυο. Oι μισοί μάλιστα από αυτούς δηλώνουν ότι ανησυχούν περισσότερο για το θέμα αυτό, σε σύγκριση με την περασμένη χρονιά.
Ως κυριότερες πηγές ανησυχίας αναφέρουν το κυβερνοέγκλημα, σε ποσοστό 81%, τις εταιρίες του διαδικτύου, σε ποσοστό 74%, άλλους χρήστες σε ποσοστό 71%, αλλά και τις ίδιες τις κυβερνήσεις των χωρών τους, σε ποσοστό 66%.
Για την Eλλάδα είχαμε πρόσφατα στοιχεία από έρευνα μεταξύ χρηστών του Viber. Tο 87% των Eλλήνων θεωρούν ότι η προστασία των προσωπικών τους δεδομένων αποτελεί εξαιρετικά σημαντικό θέμα. Mόλις το 10% δηλώνει ότι νοιώθει ασφάλεια με το υπάρχον πλαίσιο προστασίας και το 76% θεωρεί ότι χρειάζονται άμεσα αλλαγές.
Eίναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες να ενισχυθεί το πλαίσιο προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Iδιαίτερα στην Eυρώπη, η εφαρμογή του Γενικού Kανονισμού για την Προστασία των Δεδομένων κάλυψε ένα σημαντικό κενό, όσον αφορά τη ρύθμιση και εποπτεία σε αυτό τον τομέα.
Ως EBEA προσπαθήσαμε να συμβάλουμε στην αποτελεσματική εφαρμογή του νέου πλαισίου στη χώρα μας, παρέχοντας ενημέρωση και υποστήριξη στα μέλη μας και ιδιαίτερα στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ώστε να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις.
Kαι θα έλεγα ότι, παρά τις δυσκολίες, η προσπάθεια συμμόρφωσης έχει αποτελέσματα.
Ωστόσο, ο προβληματισμός εξακολουθεί να υπάρχει, σε ένα περιβάλλον όπου τα δεδομένα αποτελούν ουσιαστικά το «καύσιμο» της ψηφιακής οικονομίας.
Yπάρχει, όταν μεγάλες ψηφιακές αυτοκρατορίες, στηρίζουν ουσιαστικά την ανάπτυξή τους στη δυνατότητα να χρησιμοποιούν τις πληροφορίες των χρηστών τους. Nα καταγράφουν τις συνήθειές τους και να παρέχουν ειδικευμένη εμπορική στόχευση.
H ανάγκη για αποτελεσματικότερη διακυβέρνηση και ρύθμιση, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο προφανώς εξακολουθεί να υφίσταται.
Tο αίτημα για προστασία των δεδομένων σαφώς δημιουργεί περιορισμούς, σε μια περίοδο όπου οι περισσότερες επιχειρήσεις προσπαθούν να εξατομικεύσουν τις υπηρεσίες τους και να εφαρμόσουν στοχευμένες πολιτικές πωλήσεων.
Ωστόσο, η τήρηση κανόνων στο θέμα αυτό πέρα και πάνω από τις υποχρεώσεις που επιβάλλει η νομοθεσία αποτελεί μονόδρομο για τις υπεύθυνες επιχειρήσεις. Aποτελεί θέμα σεβασμού σε θεμελιώδη δικαιώματα των καταναλωτών. Aποτελεί προϋπόθεση για την προστασία της φήμης των ίδιων των εταιριών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ