Ο επικεφαλής Οικονομολόγος – Τεχνοκράτης των επιστημονικών υπηρεσιών της Εθνικής Ομοσπονδίας με διεθνή αναγνώριση Κος Κρητικός Σ. Ευάγγελος κατόπιν προσεχτικής και σχετικής επεξεργασίας όλων των υπαρχόντων στοιχείων και των δεδομένων προβαίνει στην παρακάτω ανακοίνωση για το παρόν και το μέλλον καθώς και την εξέλιξη της εθνικής οικονομίας.
Αναμφίβολα βιώνουμε και ζούμε ιστορικές καταστάσεις. Η πρωτοφανής πανδημία του Κορωνοϊού δημιουργεί τριγμούς στη λειτουργία του παγκόσμιου οικονομικού συστήματος. Είναι τέτοια η δυναμική του προβλήματος που αναπτύσσεται, όπου το επερχόμενο οστικό κύμα είναι δύσκολο ανιχνεύσιμο και απροσδιόριστων ακόμα διαστάσεων. Λαμβάνοντας σαν προσομοίωση το τι συνέβη οικονομικά στη Κίνα μπορούμε ίσως με μία αξιόπιστη για τα δεδομένα προσέγγιση να προβλέψουμε το τι θα συμβεί.
Εάν προσομοιώσουμε το τι συνέβη σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών στην Κίνα, στη περίπτωση της Ευρωπαϊκής ένωσης, η οποία υστερεί και δεν διαθέτει ούτε τη βιομηχανική υποδομή , ούτε τις γραμμές παραγωγής και πολύ περισσότερο ούτε τις τεχνολογίες αιχμής που διαθέτει η Κίνα, τότε μπορούμε να ομιλήσουμε για μία ύφεση στην Ευρώπη που κατά το υπεραισιόδοξο σενάριο θα κυμανθεί από -2,5% έως -3,5%. Κατά το ρεαλιστικό σενάριο θα κυμανθεί από -3,5% έως -8% και κατά το απαισιόδοξο σενάριο η Ευρωπαϊκή οικονομία μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με μία πρωτοφανή ύφεση της τάξεως του -8% έως -12%. Εξειδικεύοντας τα παραπάνω νούμερα στα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να προβληματιστούμε έντονα. Καθότι η εθνική οικονομία στερείται τεχνολογιών αιχμής, καινοτομιών, σοβαρής βιομηχανικής υποδομής καθώς και γραμμών παραγωγής και στηρίζεται κυρίως στον τομέα παροχής υπηρεσιών προεξάρχοντος του τομέα του τουρισμού, καθώς επίσης και στον τομέα της ναυτιλίας.
Η σημερινή κρίση είναι σύνθετη και το κυριότερο η διάρκεια της είναι δύσκολα προσδιορίσιμη. Έχει ουσιαστικές διαφορές από όλες τις προηγούμενες κρίσεις που έχουμε βιώσει από το χρηματιστηριακό Κραχ του 1929,από την Πετρελαϊκή Κρίση του 1974,από την Παγκόσμια Κρίση Μεταφορών 1981-1985, από την κρίση του 1987,από την Ρωσική Κρίση Χρέους, από το «σκάσιμο» της φούσκας των εταιριών τεχνολογίας, από την 11η Σεπτεμβρίου, από την οικονομική αρρώστια των οικονομικών «τίγρεων» της Άπω Ανατολής ,από την Παγκόσμια Οικονομική κρίση του 2008 που ξεκίνησε με την κατάρρευση της «Leman Brothers».Η ουσιαστική διαφορά της σημερινής καταστάσεως σε ένα παγκοσμιοποιημένο οικονομικό περιβάλλον που θα την εγγράψει σαν πρωτοφανή στα ιστορικά δεδομένα είναι ότι πλήττεται σε παγκόσμιο επίπεδο ταυτόχρονα τόσο η προσφορά όσο και η ζήτηση.
Προκειμένου να αιτιολογήσουμε πλήρως τις προβλέψεις για την Εθνική Οικονομία θα αναλύσουμε λεπτομερώς όλα τα στοιχεία που ελήφθησαν υπόψιν.
1Ο Εθνική Οικονομία
Η εθνική οικονομία τόσο σε μακροοικονομικό όσο και σε μικροοικονομικό επίπεδο εξερχόταν αποδυναμωμένη από μια πρωτοφανή δεκαετή οικονομική κρίση και ύφεση που έπληξε κάθετα και οριζόντια όλους τους τομείς της οικονομίας και είχε ως αποτέλεσμα δεκαετή περίοδο δυσβάσταχτων μνημονίων με καταληκτική συνέπεια την μείωση κατά 25% κατά την ανωτέρω χρονολογική περίοδο του ΑΕΠ της χώρας.
2Ο Εμπόριο
Στον τομέα του Εμπορίου και δη του Λιανεμπορίου αξιολογείται ότι τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις που έκλεισαν δυστυχώς δεν θα ξαναλειτουργήσουν διότι πρόκειται για πολύ μικρές, μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που μετά βίας και δια κόπου επιβίωσαν την τελευταία μνημονιακή δεκαετία με αποτέλεσμα να έχουν εξαντλήσει όλες τις εφεδρείες των δυνάμεων τους.
Στον εμπορικό τομέα της χώρας και δη στο Λιανεμπόριο απασχολούνται περίπου 250.000 εργαζόμενοι. Εκτιμάται ότι 30% των ανωτέρων θέσεων εργασίας θα απολεσθεί οριστικά.
3Ο Εξαγωγές
Οι ελληνικές εξαγωγές θα υποστούν σημαντικό πλήγμα καθότι στους σημαντικότερους εξαγωγικούς προορισμούς των ελληνικών προϊόντων οι κοινωνίες βρίσκονται σε κατάσταση σοκ με αποτέλεσμα η κατανάλωση στις συγκεκριμένες χώρες να υποστεί καθίζηση για σημαντικό χρονικό διάστημα ακόμα και μετά την κρίση του Κορωνοϊού και φυσικά και οι συγκεκριμένες οικονομίες θα εισέλθουν σε περίοδο είτε ύφεσης είτε βαθιάς ύφεσης με απροσδιόριστο χρονικό ορίζοντα ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες τις κάθε οικονομίας αλλά και τα μέτρα αντίδρασης που θα λάβει κάθε χώρα. Ενδεικτικά αναφέρουμε την Ιταλία, την Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.
4ο Ελληνικός Τουρισμός
Κατά πολλούς η βαριά βιομηχανία της χώρας.
Το ευαίσθητο προϊόν του Τουρισμού εξαρτάται από τους κάτωθι παράγοντες:
Συνθήκες ομαλότητας
Αίσθημα ασφάλειας
Καλή Ψυχολογία
Διαθέσιμο εισόδημα
Όπως γίνεται αντιληπτό από την ανάγνωση και μόνο των παραπάνω παραγόντων ουδεμία από τις παραπάνω προϋποθέσεις θα υπάρχει ή θα συνυπάρχει για τα επόμενα 2 – 3 χρόνια διεθνώς.
Πρακτικά και σε νούμερα τα παραπάνω μετουσιώνονται ως ακολούθως:
Ο τομέας του ελληνικού τουρισμού απασχολεί περίπου το 25% – 30% της συνολικής απασχόλησης που πρακτικά μεταφράζεται σε περίπου 800.000 άτομα που απασχολούνται είτε άμεσα είτε έμμεσα.
Το τουριστικό προϊόν ετησίως συνεισφέρει στην ρευστότητα της ελληνικής οικονομίας με την εισαγωγή 18 δις ευρώ τουριστικού συναλλάγματος.
Ως εκ τούτου για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος του προβλήματος μία μείωση των σχετικών εσόδων κατά 20% θα μείωνε το ΑΕΠ κατά περίπου 2,5 % ή σε διαφορετική ανάγνωση για κάθε 1 δις ευρώ που χάνεται από τον τουρισμό το ΑΕΠ θα μειωθεί κατά 0,6 μονάδες,δηλαδή αν χαθούν τα 12 δις ευρώ από τα περίπου 18 δις ευρώ έσοδα που είχαμε το 2019 η οικονομία θα βρεθεί σε ύφεση χάνοντας τουλάχιστον 7,2 ποσοστιαίες μονάδες. Εάν χαθεί το σύνολο των τουριστικών εσόδων δηλαδή και τα 18 δις ευρώ όπως είναι σφόδρα πιθανό τότε η οικονομία θα χάσει 10,8 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ εισερχόμενη σε περίοδο βαθιάς ύφεσης (deep recession).
Πρόβλεψη για την τουριστική περίοδο 2020:
Μείωση του ποσοστού του τουριστικού ρεύματος σε κατακλυσμιαίο ποσοστό της τάξης του 90% έως και 95%.
Πρόβλεψη για την τουριστική περίοδο 2021:
Μείωση του ποσοστού του τουριστικού ρεύματος σε συντριπτικό ποσοστό της τάξεως κατ’ ελάχιστον του 50%.
Προνομιούχοι πελάτες του ελληνικού τουρισμού είναι τουρίστες που προέρχονται από Ιταλία, Γερμανία, Αγγλία, Αμερική (στον τομέα της κρουαζιέρας) ,Ολλανδία, Αυστρία, Κίνα.
Στην συντριπτική πλειοψηφία των ανωτέρω χωρών η υγειονομική κρίση θα κορυφωθεί τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2020 ενώ οι απαγορεύσεις θα συνεχιστούν και για ικανό χρονικό διάστημα μετά π.χ. στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Το τουριστικό ρεύμα που προέρχεται από τις ανωτέρω χώρες αντιστοιχεί περίπου στο 80% με 85% του συνολικού τουριστικού ρεύματος της Ελλάδος.
Πρέπει να ληφθεί ιδιαίτερα υπόψιν το γεγονός ότι σε όλες τις ανωτέρω πληττόμενες χώρες θα δοθεί έμφαση και ώθηση στον εσωτερικό τουρισμό για τους κάτωθι λόγους:
Διότι ο μέσος πολίτης της οποιαδήποτε χώρας θα νιώθει ενισχυμένο το αίσθημα ασφάλειας εάν μετακινηθεί εντός της χώρας του πχ, οδικώς και δεν εκτεθεί σε κινδύνους δια μέσου πολλαπλών και συνδυασμένων μεταφορών δηλαδή είτε αεροπορικώς και οδικώς είτε αεροπορικώς και ακτοπλοϊκώς κ.τ.λ.π.
Διότι θα αισθάνεται επαυξημένο αίσθημα ασφαλείας εάν βρίσκεται πλησίον των υγειονομικών δομών της χώρας του.
Διότι είναι σφόδρα πιθανό οι κυβερνήσεις των ανωτέρω πληττόμενων χωρών να θελήσουν να ενισχύσουν και να δώσουν ώθηση στο εσωτερικό τουριστικό ρεύμα για τους κάτωθι λόγους:
Για να ενισχύσουν την εγχώρια τουριστική βιομηχανία τους που πλήττεται παρομοίως.
Για να τονώσουν την εσωτερική τους ζήτηση και κατανάλωση.
Πρακτικά 800.000 απασχολούμενοι εργαζόμενοι άμεσα και έμμεσα στον τομέα του τουρισμού x κατ’ ελάχιστον 3 προστατευόμενα μέλη η κάθε οικογένεια δηλαδή περίπου ένα πληθυσμιακό δείγμα 2.500.000 ατόμων για την τουριστική περίοδο 2020 και πιθανότατά και την τουριστική περίοδο 2021 θα βρεθεί με μηδενικά εισοδήματα και για να επιβιώσει θα χρειάζεται την κρατική αρωγή, ενίσχυση ,επιχορήγηση.
5ο Ναυτιλία
Η ναυτιλία είναι ο δεύτερος μεγάλος πυλώνας στήριξης της εθνικής οικονομίας τόσο σε επίπεδο απασχόλησης όσο και σε επίπεδο εισαγωγής σκληρού συναλλάγματος.
Η πανδημία έχει προκαλέσει ανατάραξη διαρκείας διεθνώς τόσο στην λειτουργία των λιμένων όσο και στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων αλλά και χύδην εμπορευμάτων.
Διεθνώς παρατηρείται μία μείωση προσεγγίσεων πλοίων και φορτίων σε λιμένες με ποσοστό που ξεκινάνε από 20% και φτάνει μέχρι 70%.Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ήδη η Ιταλία αντιμετωπίζει εντονότατο πρόβλημα καθότι μεγάλος αριθμός εμπορικών πλοίων αρνούνται να προσεγγίσουν σε ιταλικά λιμάνια είτε για φορτώσουν είτε για να παραδώσουν εμπορεύματα γιατί μετά μπαίνουν σε καραντίνα 15 ημερών και απαγορεύεται να προσεγγίσουν σε οποιοδήποτε λιμάνι.
Μεγάλος αριθμός χωρών και ενδεικτικά αναφέρουμε Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κύπρο, Σαουδική Αραβία κ.τ.λ.π. έχουν απαγορεύσει στα λιμάνια τον κατάπλου εμπορικών πλοίων που προέρχονται από την Ιταλία.
Μία πρόσκαιρη κινητικότητα παρατηρείται στον τομέα των δεξαμενοπλοίων καθότι παραγωγές χώρες πετρελαίου, έμποροι πετρελαίου καθώς και διυλιστήρια αγοράζουν λόγω της κατάρρευσης των τιμών του πετρελαίου μεγάλες ποσότητες πετρελαίου και τα αποθεματοποιούν σε δεξαμενόπλοια προκειμένου σε συνέχεια όταν ομαλοποιηθεί ή όλη κατάσταση να εκμεταλλευθούν την άνοδο των τιμών. Και αυτή όμως η κινητικότητα που οφείλεται σε λόγους αποθεματοποίησης θα διαρκέσει για βραχύβιο χρονικό διάστημα.
Η αναδυόμενη αρρυθμία διαρκείας στις διεθνείς αγορές εμπορευμάτων είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι θα επηρεάσει το επίπεδο απασχόλησης των πλοίων ξηρού φορτίου. Τα ανωτέρω σε συνδυασμό με την καταβαράθρωση της επιβατικής κίνησης στην ακτοπλοΐα σε ένα ποσοστό που προσεγγίζει το 80% και συνδυαστικά με τον μηδενισμό ουσιαστικά της επιβατικής κίνησης στον τομέα της κρουαζιέρας, των σκαφών αναψυχής, των επιβατικών – τουριστικών ημερόπλοιων δημιουργεί ένα εφιαλτικό τοπίο στον τομέα της απασχόλησης των ναυτικών και των εσόδων.
Η ναυτιλία με το σύνολο των κλάδων της ετησίως συνεισφέρει με ένα ποσοστό της τάξεως του 7% έως 9% στο ΑΕΠ της χώρας.
6ο Επιστημονικοί κλάδοι
Το σύνολο του επιστημονικού δυναμικού της χώρας ήτοι οικονομολόγοι, λογιστές, δικηγόροι, μηχανικοί, αρχιτέκτονες κλπ πλήττονται άμεσα από την ενσκήψασα κρίση. Εκτιμάται ότι ένας αριθμός 25.000 έως 30.000 επιστήμονες στο προσεχές διάστημα θα εξέλθουν του κλάδου τους και θα σταματήσουν κάθε επαγγελματική δραστηριότητα στο αντικείμενο των σπουδών τους.
7οΤομέας Ζωικής & Αγροτικής Παραγωγής
Οι συγκεκριμένοι τομείς που αντιμετωπίζουν ήδη πολλά διαρθρωτικά προβλήματα αλλά και προβλήματα βιωσιμότητας θα πληγούν επίσης είτε για γενικότερους είτε για ειδικότερους λόγους. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Το ισχυρό πλήγμα που ήδη δέχεται ο τομέας ζωικής παραγωγής και δη η παραγωγή αμνοεριφίων λόγω της καθολικής απαγόρευσης εορτασμού του Ορθόδοξου Πάσχα 2020 σύμφωνα με το καθιερωμένο λατρευτικό τυπικό.
Την πίεση που θα δεχτούν το σύνολο των ανωτέρων προϊόντων είτε ζωικής είτε φυτικής προέλευσης λόγω πτώσης του διαθέσιμου εισοδήματος και επομένως της αντίστοιχης πτώσης της ζήτησης και της κατανάλωσης.
8ο Κτηματαγορά
Προβλέπεται ότι η Κτηματαγορά θα συρρικνωθεί σε χαμηλά δεκαετίας και για να οριοθετεί η πρόβλεψη θα προκύψει μεγαλύτερη συρρίκνωση από την δραματική περίοδο 2010-2014 όπου ουσιαστικά σχεδόν μηδενίστηκαν οι αγοραπωλησίες και οι μεταβιβάσεις ακινήτων.
Συνοπτικά τα ανωτέρω βασίζονται στους κάτωθι λόγους:
Στο γενικευμένο αίσθημα οικονομικής ανασφάλειας που δυστυχώς θα εδραιωθεί.
Στην μείωση νομισματικής κυκλοφορίας που θα προκύψει.
Στην παντελή έλλειψη αγοραστικού ενδιαφέροντος από πελάτες του εξωτερικού.
Στην πλήρη αδυναμία του τραπεζικού συστήματος τουλάχιστον για την επόμενη τριετία να χορηγήσει το οποιοδήποτε στεγαστικό δάνειο λόγω του καινούργιου δυναμικού κύματος κόκκινων δανείων που θα προκύψουν.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
Η πρωτοφανή οικονομική κρίση η οποία έχει ενσκήψει λόγω της υγειονομικής πανδημίας και η οποία κατά μοναδικό τρόπο έπληξε παγκοσμίως τόσο την ζήτηση όσο και την κατανάλωση θέλει ριζικά, δραστικά και ριζοσπαστικά μέτρα για να αντιμετωπιστεί.
Ουσιαστικά με την μέθοδο του σοκ καλούμαστε να επανεκκινήσουμε από το μηδέν τόσο την παραγωγή όσο την προσφορά και την ζήτηση.
Στα ανωτέρω πλαίσια προτείνονται τα ακόλουθα:
ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΙ – ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΙΣ
Προτείνεται η πλήρης αναστολή κάθε καταδιωκτικού μέτρου έως τις 30/06/2021
ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ
Προτείνεται η παράταση προστασίας της πρώτης κατοικίας μέχρι τις 30/06/2021.
Η διεύρυνση των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής στις διατάξεις του Ν.4605/2019 που αφορά φυσικά πρόσωπα καθώς και του Ν.4469/2017 που αφορά επιχειρήσεις με επέκταση ισχύος τους μέχρι 30/06/2021.
Η επαναφορά του Ν.3869/2010 – Νόμος Κατσέλη με αυστηριοποίηση ελέγχων και όρων υπαγωγής αλλά με διεύρυνση κριτηρίων υπαγωγής ούτως ώστε να υπάγονται επίσημα οι μικροέμποροι, οι μικροεπαγγελματίες και οι μικροεπιχειρηματίες.
ΟΦΕΙΛΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ,ΔΟΥ, ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ, Ο.Τ.Α.
Αναστολή κάθε είδους καταδιωκτικού ή ποινικού μέτρου κατά οφειλετών μέχρις 30/06/2021.
ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ Ή ΔΟΣΕΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ,ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ,Ο.Τ.Α.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση προτείνεται να εκληφθεί ως σημείο 0 η 1/07/2021.Επομένως μέχρι εκείνη την συγκεκριμένη χρονική στιγμή που ονομάζουμε σημείο «0» παγώνει η καταβολή κάθε τρέχουσας δόσεις ή δόσης ρυθμίσεως προς το Ελληνικό Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία,δήμους. Η επαναμέτρηση των δόσεων αρχίζει να προσμετράται από 01/07/2021.Δηλαδή όσοι έχουν ενταχθεί στις 120 δόσεις είτε σε πάγιες ρυθμίσεις 12,24 και 48 δόσεων, οι δόσεις τους θα επανεκκινηθούν από 01/07/2021.Οι απολεσθείσες δόσεις πάσης φύσεως και μορφής για το χρονικό διάστημα 01/03/2020 έως 30/06/2021 θα μετακυληθούν στο τέλος των εκάστοτε ρυθμίσεων.
Επομένως:
120 δόσεις + 15 απολεσθείσες δόσεις = 135 δόσεις.
48 δόσεις + 15 απολεσθείσες δόσεις = 63 δόσεις
24 δόσεις + 15 απολεσθείσες δόσεις = 39 δόσεις
12 δόσεις + 15 απολεσθείσες δόσεις = 27 δόσεις
Τρέχουσες δόσεις + 15 απολεσθείσες =15 δόσεις
ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗ ΔΟΣΕΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ
Προτείνεται μέχρι την 01/07/2021 για τα πάσης φύσεως δάνεια, ρυθμίσεις καθώς και πιστωτικές κάρτες η μηνιαία αποπληρωμή του 1/10 του αποδεδειγμένα διαθέσιμου εισοδήματος ανεξαρτήτου πηγής προελεύσεως των δανειοληπτών. Δηλαδή είτε προέρχεται από άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος ,είτε παραγωγικής δραστηριότητας είτε συντάξεως είτε επιδομάτων, κρατικής ενίσχυσης, κρατικής βοηθείας πάσης φύσεως και μορφής. Η ισχύς του ανωτέρω μέτρου θα έχει διάρκεια μέχρι 01/07/2021 δηλαδή το σημείο επανεκκίνησης.
ΜΙΣΘΟΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟΜΕΑ,ΣΤΟΝ ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟΜΕΑ,ΣΤΟΥΣ Ο.Τ.Α
Από 01/05/2020 προτείνεται η μείωση των μισθών στις ανωτέρω κατηγορίες εργαζομένων σε ποσοστό 40%.Η ισχύς του ανωτέρω μέτρου θα έχει διάρκεια μέχρι 01/07/2021 δηλαδή το σημείο επανεκκίνησης.
Από τις παραπάνω μισθολογικές μειώσεις εξαιρούνται:
1)τα Σώματα Ασφαλείας (Αστυνομικοί,Λιμενικό,Στρατός κλπ)
2)το Υγειονομικό Πρόσωπο της χώρας.
ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
Μείωση των πάσης φύσεως και μορφής συντάξεων σε ποσοστό 30%.Η ισχύς του ανωτέρω μέτρου θα έχει διάρκεια μέχρι 01/07/2021 δηλαδή το σημείο επανεκκίνησης.
ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΠΟΛΑΒΕΣ
Προτείνεται μισθολογική μείωση στις ανωτέρω κατηγορίες κατά ποσοστό 50%.Η ισχύς του ανωτέρω μέτρου θα έχει διάρκεια μέχρι 01/07/2021 δηλαδή το σημείο επανεκκίνησης.
ΜΙΣΘΟΙ ΜΕΛΩΝ Δ.Σ. ΤΡΑΠΕΖΩΝ,GOLDENBOYSΕΙΣΗΓΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΜΕΛΩΝ Δ.Σ. Δ.Ε.Κ.Ο
Προτείνεται μισθολογική μείωση στις ανωτέρω κατηγορίες κατά ποσοστό 50%. Η ισχύς του ανωτέρω μέτρου θα έχει διάρκεια μέχρι 01/07/2021 δηλαδή το σημείο επανεκκίνησης.
ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ
Προτείνεται η οριζόντια μείωση των πάσης μορφής και φύσεως μισθωμάτων είτε αφορούν ενοικιάσεις κατοικιών είτε ενοικιάσεις κάθε μορφής επαγγελματικών χώρων σε ποσοστό 50%.Η ισχύς του ανωτέρου μέτρου θα έχει διάρκεια μέχρι 30/06/2021 δηλαδή το σημείο επανεκκίνησης και μετά από 01/07/2021 το σύνολο των μισθωμάτων αυτομάτως θα επανέλθει στα προηγούμενα επίπεδα.
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
Προτείνεται η παροχή βραχυπρόθεσμων δανείων από την ΕΚΤ προς τις εμπορικές τράπεζες με επιτόκιο – 1%.
Προτείνεται η παροχή μακροπρόθεσμων δανείων από την ΕΚΤ προς τις εμπορικές τράπεζες με επιτόκιο -2%.
Προτείνεται η χαλάρωση των απαιτήσεωνκεφαλαιακήςεπάρκειας και βιωσιμότητας των εμπορικών τραπεζών. Δηλαδή να επιτρέπει στα τραπεζικά ιδρύματα να χρησιμοποιούν κεφαλαιακά εργαλεία που δεν συνυπολογίζονται στα βασικά εποπτικά κεφάλαια – C.E.T.1 όπως για παράδειγμα κεφαλαιακά εργαλεία που προβλέπονται στο TIER I και στο TIERII.Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανωτέρω στήριξη θα πρέπει να αποτελεί ότι οι τράπεζες θα αναπτύξουν μια ευρεία γκάμα χρηματοδοτικών εργαλείων που αποκλειστικά και μόνο θα διοχετευθούν σε επιχειρηματικές δραστηριότητες δηλαδή στην πραγματική οικονομία και όχι σε χρηματιστηριακές δραστηριότητες.
ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ ΑΝΕΡΓΕΙΑΣ
Στο σύνολο των ανέργων που θα δημιουργηθούν είτε από τον κλάδο του τουρισμού, είτε από τον κλάδο της ναυτιλίας, είτε από τον κλάδο των εμποροϋπαλλήλων κ.λπ. προτείνεται η κατ’ ελάχιστο χορήγηση μέχρι 31/03/2021 ( διότι στην συγκεκριμένη χρονική περίοδο το μέτρο θα πρέπει να επανεξεταστεί ανάλογα με τις τάσεις της επερχόμενης τουριστικής περιόδου 2021) επιδόματος ανεργίας 300,00 ευρώ που σε συνδυασμό με τα μηνιαία κουπόνια τροφίμων που θα χορηγούνται για αγορά τροφίμων από τα Κοινωνικά Παντοπωλεία και της ελεύθερης πρόσβασης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αλλά και στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας , για τους ίδιους και για τις οικογένειες τους, θα τους δώσει την δυνατότητα να επιβιώσουν έστω και στα ελάχιστα όρια της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΜΕ ΕΓΓΥΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Προτείνεται η εφάπαξ εκταμίευση ποσού με ισχύ μόνο για το 2020 υπό την μορφή ατόκων δανείων 10000,00 ευρώ για αυτοαπασχολούμενους και επιχειρήσεις από 0 –10 εργαζόμενους και 20000,00 ευρώ εφάπαξ ποσό για επιχειρήσεις 10-50 εργαζόμενους, υπό την αυστηρή προϋπόθεση της διατήρησης των υφιστάμενων θέσεων εργασίας.
Με τα ανωτέρω ποσά θα δυνηθούν οι ανωτέρω επιχειρήσεις και οι αυτοαπασχολούμενοι να καλύψουν πάγια μηναία έξοδα τους όπως ενοίκια, λογαριασμοί ηλεκτρικού, τηλεφώνων κ.τ.λ.
Τα ανωτέρω δάνεια θα πρέπει να είναι δεκαετούς διάρκειας και η αρχή εξόφλησης της πρώτης δόσης να λογίζεται από 01/07/2021.
Θα πρέπει να προβλεφθεί η δημιουργία ειδικής πλατφόρμας όπου θα αναγγέλλονται οι επιχειρήσεις με βάση το Α.Φ.Μ. τους και των αριθμών των εργαζομένων και σε συνέχεια να γίνεται η απαραίτητη διασταύρωση της αληθείας των δηλώσεων από τις αρμόδιες αρχές.
Η εκταμίευση των ποσών θα πρέπει να γίνεται από τις εμπορικές τράπεζες μόνο με τη επίκληση του Α.Φ.Μ. της κάθε επιχείρησης και χωρίς ουδεμία άλλη ανάμειξη των τραπεζών. Άμα την εκταμίευση αυτομάτως να ενημερώνεται η καρτέλα της κάθε επιχείρησης στην σχετική πλατφόρμα.
Αναφέρουμε εδώ χαρακτηριστικά τα παραδείγματα δύο χωρών, αυτά των Η.Π.Α. και της Νότιας Κορέας, όπου μεν στην Αμερική χορηγήθηκε επίδομα βοηθείας περίπου 2000,00 δολαρίων σε κάθε αμερικάνικο νοικοκυριό και η Νότιος Κορέα επίδομα βοηθείας περίπου 800,00 δολαρίων σε κάθε οικογένεια πλην αυτών με υψηλά εισοδήματα στην προσπάθεια τους να κρατήσουν ζωντανή αλλά και να τονώσουν την εσωτερική ζήτηση και κατανάλωση.
ΑΝΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ
Οι αναγκαίοι πόροι για την πραγματοποίηση των ανωτέρω μπορούν να προέρθουν από τις κατωτέρω πηγές:
1)Από τις εμπορικές τράπεζες διαμέσου των ενέσεων ρευστότητας που θα λάβουν από την Ε.Κ.Τ.
2)Από τα διαθέσιμα προγράμματα ΕΣΠΑ με διεύρυνση όρων ,κριτηρίων και τομέων υπαγωγής.
3)Από την εξοικονόμηση πόρων δημοσίου χρήματος από τις ανωτέρω περιγραφόμενες μειώσεις μισθών και συντάξεων.
4)Με την διευκόλυνση και παρότρυνση είτε εγκατάστασης επιχειρήσεων είτε προσελκύσεως καινούργιων επενδύσεων αντιγράφοντας στον αντίστοιχο τομέα το Ολλανδικό φορολογικό σύστημα με την παροχή φορολογικών κινήτρων στις ανωτέρω κατηγορίες.
5)Κίνητρα φορολογικά, χρηματοοικονομικά και διευκόλυνσης εγκαταστάσεως έδρας για τις ελληνικών αλλά και αλλοδαπών συμφερόντων ναυτιλιακές και ναυτικές εταιρείες κατά το πρότυπο του CITYτου Λονδίνου με διατάξεις που ήταν σε ισχύ και όπως θα επανέρθουν σε ισχύ μετά το BREXIT.
6)Διασφάλιση ρευστότητας είτε με την έκδοση ευρωομολόγου είτε άλλου ισοδύναμου μέτρου που θα αποφασιστεί από τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής ένωσης κατόπιν σχετικών διαβουλεύσεων με το σύνολο των κρατών – μελών.
7)Ευρωπαϊκή Τράπεζα ανάπτυξης
8)Ευρωπαϊκό Επενδυτικό Ταμείο
9)Αξιοποίηση του χρηματοδοτικού μαξιλαριού ασφαλείας των 37 δις ευρώ.
Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι ο Ιδιωτικός Τομέας δια της φορολόγησης του σε ένα σημαντικότατο βαθμό χρηματοδοτεί και στηρίζει τον Δημόσιο Τομέα και τις δαπάνες αλλά και ο Κρατικός Τομέας κα δη οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι συνταξιούχοι σε ένα σημαντικότατο βαθμό δια της κατανάλωσης και της ζήτησης στηρίζουν των Ιδιωτικό Τομέα. Επομένως είναι απαραίτητη η συνύπαρξη και η επιβίωση τόσου του Δημόσιου όσο και του Ιδιωτικού Τομέα.
Το δημοσιονομικό κόστος δια τα ανωτέρω υπολογίζεται περίπου σε μια κλίμακα της τάξεως των 40 δις ευρώ.
ΚΡΙΣΙΜΟΙ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ
Ακόμα και μετά την εύρεση λύσεως οι διεθνείς αγορές θα χρειαστούν 2 με 3 χρόνια προκειμένου να ισορροπήσουν.
Επαναφορά δεύτερου κύματος του Κορωνοϊού COVID- 19 από τον Οκτώβριο 2020 όπως πολλές κυβερνήσεις και ειδικοί επιστήμονες προβλέπουν που θα οδηγήσει σε εμβάθυνση της παγκόσμιας ύφεσης λόγω πολλαπλών παραγόντων όπως π.χ. η εκ νέου καταβαράθρωση της παγκόσμιας βιομηχανίας του τουρισμού.
Σημαντικό παράγοντα θα αποτελέσει το ποσοστό συρρίκνωσης της παγκόσμιας οικονομίας με βάση το δεδομένο ότι αξιόπιστοι αναλυτές και οργανισμοί όπως η Deutsche Bank ή το Τμήμα Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων των Ηνωμένων Εθνών, προβλέπουν κλιμακούμενα ποσά συρρίκνωσης της παγκόσμιας ανάπτυξης που φτάνουν μέχρι το – 1% από ανάπτυξη 2,5%.
Η πανδημία του COVID-19 μπορεί να προκαλέσει πολλές ισχυρές και παράπλευρες κρίσεις όπως να απειληθεί η συνοχή της Ευρωζώνης, να σημειωθεί κύμα πτωχεύσεων, αδύναμων οικονομιών υπανάπτυκτων κρατών κυρίως στην Αφρική και στην Λατινική Αμερική, να επικρατήσουν τάσεις εθνικισμού και επομένως απομονωτισμού σε μεγάλους διεθνείς παίκτες όπως είναι η Αμερική που έχει και ιστορικό προηγούμενο κ.τ.λ.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΚΡΙΣΙΜΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΠΡΕΙΠΕΙ ΝΑ ΛΗΦΘΟΥΝ ΥΠΟΨΗΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΜΕΓΕΘΩΝ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Η εξαύλωση των εσόδων από τον τομέα του τουρισμού για την τουριστική περίοδο 2020, και αν ενσκήψει όπως προβλέπεται και δεύτερο κύμα της πανδημίας από τον Οκτώβριο 2020,ενδεχομένως να οδηγήσει και σε καταβαράθρωση εσόδων της τουριστικής βιομηχανίας για την τουριστική περίοδο 2021.
Αναμενόμενη μείωση εσόδων και εισαγωγής ναυτιλιακού συναλλάγματος.
Ήδη έχουν οδηγηθεί είτε σε αναγκαστικό κλείσιμο είτε σε αναστολή λειτουργίας 650.000 ιδιωτικές επιχειρήσεις που απασχολούσαν περίπου 1.300.000 μισθωτούς.
Περίπου 600.000 ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι και ιδιοκτήτες ατομικών επιχειρήσεων οδηγήθηκαν σε αναστολή λειτουργίας.
ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΑΕΠ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Με βάση τα ήδη περιγραφέντα προκύπτουν τρία σενάρια για την εξέλιξη του ΑΕΠ:
Α) ΑΙΣΙΟΔΟΞΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Μηδενική ανάπτυξη έως – 5% ΑΕΠ
Β)ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Μείωση ΑΕΠ από – 5% έως – 10%
Γ)ΑΠΑΙΣΙΟΔΟΞΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Μείωση ΑΕΠ από – 10% έως – 16% (βαθιά ύφεση – deep recession)
Σε συνάφεια με τα ανωτέρω σημειώνεται:
Α) Πρόβλεψη μείωση κατανάλωσης για το 2020 σε ποσοστό 50% έως 60%.
Β)Πρόβλεψη μείωση κατανάλωσης για το 2021 σε ποσοστό 20% έως 30% ανάλογα με τα μέτρα που θα ληφθούν.
Γ) Πρόβλεψη μείωσης νομισματικής κυκλοφορίας για το έτος 2020 σε ποσοστό 30% έως 35%.
Δ)Πρόβλεψη μείωσης νομισματικής κυκλοφορίας για το έτος 2021 σε ποσοστό περίπου 20% ανάλογα με τα μέτρα που θα ληφθούν.
ΕΞΕΛΙΞΗ ΔΕΙΚΤΗ ΑΝΕΡΓΙΑΣ
Ανάλογα με τον βαθμό κατάρρευσης του τουριστικού προϊόντος για την περίοδο 2020 ο δείκτης ανεργίας θα εκτιναχθεί σε ένα ποσοστό:
Α) ΑΙΣΙΟΔΟΞΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Υπάρχουσα ανεργία 16,5%+25%=41,5%
Β) ΑΠΑΙΣΙΟΔΟΞΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Υπάρχουσα ανεργία 16,5%+40%=56,5%
Για να αποτραπεί η ανωτέρω επερχόμενη κατάρρευση τα μέτρα που θα ληφθούν θα πρέπει να είναι άμεσα, ολοκληρωμένα, δραστικά ,ριζοσπαστικά παρακάμπτοντας και καταργώντας την κάθε γραφειοκρατία είτε του Δημοσίου είτε των τραπεζών και ενισχύοντας άμεσα άνευ όρων και προϋποθέσεων τόσο τους εργαζόμενους όσο και τις επιχειρήσεις. Γιατί εργαζόμενοι χωρίς επιχειρήσεις δεν λογίζονται και το αντίθετο.
Επισημαίνεται ότι αν ληφθούν ημίμετρα με ποσά της τάξεως των 10 δις, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, δηλαδή χαμηλότερα της ιστορικότητας των περιστάσεων και της σφοδρότητας και έντασης του οικονομικού φαινομένου, τότε θα οδηγηθούμε σε ακόμα βαθύτερη ύφεση έχοντας απωλέσει και κρίσιμα κεφάλαια των 10 δις ευρώ που θα έχουν ριχθεί εις τον Καιάδα.
Διατυπώνεται η πρόβλεψη ότι η παρούσα κρίση που θα πλήξει την εθνική οικονομία θα διαρκέσει για χρονικό διάστημα 3 – 5 ετών ανάλογα με την δραστικότητα και την αποτελεσματικότητα των οικονομικών μέτρων που θα ληφθούν.
Η παραπάνω μελέτη συντάχθηκε με ευθύνη του επικεφαλής οικονομολόγου των επιστημονικών υπηρεσιών της Εθνικής Ομοσπονδίας Δανειοληπτών Κου Κρητικού Σ. Ευάγγελου.