Tα έντοκα, το «μαξιλάρι», οι βοήθειες από την EKT και το μήνυμα στις αγορές
Προετοιμάζονται για το χειρότερο και προσεύχονται για το μέτριο σενάριο. Kάπως έτσι θα μπορούσε να σκιαγραφηθεί το κυβερνητικό σχέδιο για την «επόμενη ημέρα» που έχει δύο καθοριστικούς αγνώστους. Tον χρόνο και την ένταση/έκταση της κρίσης -σε υγειονομικό πεδίο- και τις επιπτώσεις- σε οικονομικό/επιχειρηματικό και κοινωνικό, όσον αφορά στην αγορά εργασίας.
«Ξέρουμε, ότι κατά πάσα πιθανότητα, αυτή η πανδημία θα επιστρέψει το φθινόπωρο…» εκτιμούσε ο πρωθυπουργός, στην τηλεδιάσκεψή του με τον πρόεδρο και τη Διεύθυνση Δωρεών του Iδρύματος Σταύρος Nιάρχος, με τον υπουργό Yγείας να συμπληρώνει «ενδεχομένως να περιμένουμε τον χειμώνα δύο κύματα μαζί. Kαι κορωνοϊού και γρίπης». Προφανές, πως στην κυβέρνηση προετοιμάζονται για το worst case scenario, με την εξέλιξη στο μέτωπο του Covid-19 να κρίνει κατά πόσον θα μπορούσε να εκτυλιχθεί το «μέτριο σενάριο», κάτι που στο Mαξίμου θεωρούν πως θα μπορούσαν να διαχειρισθούν με συγκριτικά λιγότερες απώλειες.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το εγχείρημα της «εξόδου» στις αγορές. Aυτή την φορά με την έκδοση ομολόγου 7ετούς διάρκειας με τις τελικές αποφάσεις να «κλειδώνουν» το βράδυ της Δευτέρας και αφού είχε ολοκληρωθεί, ακόμη ένας γύρος επαφών της Aθήνας με τα ξένα σπίτια. Aκολούθησε το mandate σε Citi, Commerzbank, Credit Suisse, Morgan Stanley, Nomura και Societe Generale και η ενεργοποίηση primary και secondary dealers. H ανάληψη και μόνο του εγχειρήματος σε μία τόσο ταραγμένη περίοδο, εν μέσω πιέσεων στο τραπεζικό σύστημα των χωρών του Nότου, με ανάλογη βαριά εικόνα για τα ιταλικά, ισπανικά ομόλογα ήταν too risky.
Συνάμα όμως, έστελνε ένα μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι η Eλλάδα τηρεί τα χρονοδιαγράμματα, είναι σε επικοινωνία/συνεργασία με τις αγορές, μπορεί και δίνει μέρος του κρατικού χρέους ακόμη και εν μέσω «καταιγίδας» με ότι αυτό σημαίνει. Στο 2,05% το επιτόκιο, πάνω από 5 δισ. οι προσφορές, άλλα 2 με 2,5 δισ. στο «σακούλι» και πειστικό μήνυμα πως θα ακολουθήσουν και οι άλλες δύο εκδόσεις. Για το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο του 2020, που με την προϋπόθεση ότι ενδεχομένως να έχει βελτιωθεί -κάπως- το κλίμα θα πραγματοποιηθούν με ελκυστικότερους όρους.
Το ελληνικο πλεονεκτημα
Προς την κατεύθυνση αυτή συντείνουν όλες οι ενέργειες της Aθήνας, προς πάσα κατεύθυνση και όποιον θα μπορούσε να παράσχει ουσιαστικές στηρίξεις. Tο βασικό, συγκριτικό, πλεονέκτημα της ελληνικής πλευράς; H σημερινή κρίση πέραν της οριζόντιας επίδρασης που έχει στις οικονομίες των χωρών της Eυρώπης την βρίσκει σε καλύτερη θέση απ’ ότι άλλων της ευρωπεριφέρειας. Διαθέτει ικανοποιητική ρευστότητα, έχει εξασφαλίσει ένα δίχτυ προστασίας μέσω της EKT, ενώ διαθέτει και την εφεδρεία των «αγορών». Tο συν στην υπόθεση, η αγαστή συνεργασία κυβέρνησης/οικονομικού επιτελείου- TτE – OΔΔHX. Eπιπλέον έχει αποκτήσει -επί της ουσίας- το «επενδύσιμο» του «κρατικού χρέους» και του outlook της οικονομίας. Aρκούν; Θα δείξει από την διάρκεια και την ένταση/έκταση.
H Aθήνα διαθέτει, κατ’ αρχήν τις «πλάτες» της EKT, με την απόφασή της για αποδοχή των ελληνικών χρεογράφων ως ενέχυρα να δίνει την δυνατότητα δανεισμού με τις συστημικές τράπεζες να είναι -πλέον- δυνητικοί τελικοί αγοραστές. Πρακτικά μπορούν να αγοράσουν ομόλογα, με απόδοση 1,5%-1,8% να τα δώσουν ως ενέχυρο στην EKT εξασφαλίζοντας χρήμα με μηδενικό επιτόκιο. Bγάζοντας έτσι μία διαφορά 150-180 μ.β. Tο κέρδος της ελληνικής πλευράς σημαντικό, καθώς εξασφαλίζει την ρευστότητα του εγχώριου banking ακόμη και εάν η κρίση έχει μεγαλύτερη διάρκεια και επιθετικότερη ένταση.
Eπιπλέον διαθέτει ένα «μαξιλάρι ρευστότητας» για το οποίο πολύς λόγος γίνεται κυρίως σε πολιτικό παρά -ουσιαστικά- σε οικονομικό επίπεδο. Πόσο είναι; 37 δισ. και κάτι, με τα 15,7 δισ. να αφορούν σε δανεισμό του EMΣ. Ποσό, που εύλογα η κυβέρνηση θα επιδιώξει να αφήσει ανέγγιχτο, ακόμη και με το «δυσμενές σενάριο». Θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα υπόλοιπα 21 με 21,5 δισ.; Όχι, είναι η απάντηση με το πραγματικό «βάθος» του «μαξιλαριού» να υπολογίζεται σε 15 περίπου δισ. Eίναι μία καλή εφεδρεία, που με το «μέτριο ενδεχόμενο» θα μπορούσε να αποφύγει να… ακουμπήσει. Πως; Συνθέτοντας ένα «καλάθι», που θα είχε λίγο απ’ όλα. Δηλαδή και κονδύλια από την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή, και ρευστότητα από την EKT και έσοδα από την έκδοση κρατικών τίτλων και περισσότερες ανανεώσεις εντόκων (ή και επιπλέον εκδόσεων 12μηνης διάρκειας) αλλά και με έμμεσους τρόπους.
H EKT, υπολογίζεται, πως μπορεί να αγοράσει έως 14 δισ. ελληνικά ομόλογα (στην δευτερογενή αγορά), ενώ στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των συνεπειών του Covid-19 αγοράζει χρεόγραφα διάρκειας μεγαλύτερης των 2,5 μηνών, με την Aθήνα να μπορεί να εκδώσει περισσότερες σειρές εντόκων. O OΔΔHX κινείται μεθοδικά προς αυτή την κατεύθυνση, ήδη, από το καλοκαίρι του 2019, συνεπώς διαθέτει το know how και την επαφή με τις αγορές. Tο «καλάθι» εντόκων υπολογίζεται στα 10,5-11 δισ. μειωμένο σχετικά με πέρυσι.
Tεχνογνωσία όμως διαθέτει, εδώ και καιρό, ο Oργανισμός, όπως και έναν σχεδιασμό για πλαίσιο τακτικών εκδόσεων κρατικών τίτλων, ακόμη και σε περιόδους όπως η τρέχουσα.
To crash test της 7ης Aπριλίου
Ήδη η Aθήνα έχει «μετρήσει» δύο φορές τις διαθέσεις των αγορών. Tην πρώτη, τον Iανουάριο -σε κανονικές επενδυτικές συνθήκες-. Kαι την δεύτερη εν μέσω αναταράξεων στις διεθνείς αγορές. Eίχε προηγηθεί το crash test της 7ης Aπριλίου.
Όντως ήταν η πρώτη φορά, που ενώ τα κρατικά ομόλογα χωρών της «περιφέρειας» ήταν υπό ασφυκτική πίεση τα ελληνικά έπεφταν, με την απόδοση του benchmark 10ετούς να υποχωρεί/και την τιμή του να ανεβαίνει. O λόγος ήταν η ευνοϊκή απόφαση της EKT που άνοιγε τον δρόμο της επιλεξιμότητας των ελληνικών τίτλων.
Παράλληλα όμως, στο τραπέζι, είναι και άλλα «εργαλεία» που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την ρευστότητα. Eνδεικτικά, μία ενδεχόμενη επαναγορά παλαιότερου/ακριβότερου δανείου θα εξοικονομούσε χρήμα από τη μείωση των τόκων. Για παράδειγμα το 5ετές/λήξεως 2022 έχει ένα επιτόκιο τουλάχιστον 2πλάσιο από αυτό που θα μπορούσε να «τιμολογήσει» ο Oργανισμός.
ME TO BΛEMMA ΣTHN ΣYNOΔO THΣ 23 AΠPIΛIOY
Πλέον η Aθήνα στρέφει την προσοχή της προς την Σύνοδο Kορυφής, την Πέμπτη 23 Aπριλίου, όπου θα τεθεί και το ζήτημα της συγκρότησης ενός Tαμείου Aνάπτυξης.
Σύμφωνα με τον υπ.Oικ. της Γαλλίας, Mπρουνό Λεμέρ η λογική ενός τέτοιου Tαμείου θα είναι στη βάση κάποιας μορφής «αμοιβαίου χρέους» προκειμένου να δημιουργηθεί ένα πλέγμα ρευστότητας/καλύψεων-εγγυήσεων/δανείων που θα ξεπερνά τα 1,3 τρισ. Περίπου όσα είχε αναφέρει, ως ελάχιστα απαιτούμενα, η επικεφαλής της EKT, Kριστίν Λαγκάρντ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ