Λουκέτο στα πρατήρια που θα εντοπιστούν να εξαπατούν τον καταναλωτή με πειραγμένες αντλίες, ποινή φυλάκισης μέχρι πέντε χρόνια και πρόστιμα που φτάνουν στο διπλάσιο του ποσοστού κλοπής προβλέπει τροπολογία που θα κατατεθεί μαζί με το πρώτο νομοσχέδιο του Yπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας που θα πάει στη Βουλή αμέσως μετά τις γιορτές.
Αυτό ανέφερε ο υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Ντ. Ρόβλιας, ενώ σημείωσε, σε ό,τι αφορά στις τιμές των υγρών καυσίμων, ότι υπάρχει άνοδος των τιμών λόγω της διεθνούς συγκυρίας και της ισοτιμίας ευρώ – δολαρίου, και αυτό έχει επιφέρει αύξηση, το τελευταίο τρίμηνο, στην διυλιστηριακή τιμή κατά 10 λεπτά -η οποία όμως δεν έχει περάσει στην λιανική τιμή καθώς εταιρείες εμπορίας και πρατήρια έχουν απορροφήσει μέρος της αύξησης.
Ο υφυπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν έχουν εντοπιστεί εναρμονισμένες πρακτικές στη διαμόρφωση των τιμών και δεν συντρέχει προς το παρόν λόγος επιβολής πλαφόν όπως είχε γίνει στο πρόσφατο παρελθόν και σχολίασε ότι το υπουργείο έχει στόχο να αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα ο ανταγωνισμός στην αγορά χωρίς να ξεκαθαρίσει εάν οι παρεμβάσεις θα είναι προς την πλευρά άσκησης πίεσης στα διυλιστήρια μια και οι εταιρείες και τα πρατήρια, όπως προείπε, έχουν απορροφήσει το ποσοστό της αύξησης που μπορούσαν.
Από τα στοιχεία προκύπτει ότι σήμερα, η ελάχιστη τιμή της αμόλυβδης στην Αττική διαμορφώνεται στο 1,498 ευρώ το λίτρο, η μέγιστη στο 1,697 ευρώ το λίτρο, και ο μέσος όρος είναι στο 1,566 ευρώ το λίτρο όταν από την πανελλαδική μέτρηση προκύπτει ότι η ελάχιστη τιμή είναι 1,494 ευρώ το λίτρο, η μέγιστη 1,8 ευρώ το λίτρο και ο μέσος όρος 1,591 ευρώ το λίτρο.
Η περιφέρεια Κρήτης αναδεικνύεται για μια ακόμη φορά πρωταθλητής της ακρίβειας στα υγρά καύσιμα με ελάχιστη τιμή να ξεκινάει από 1,597 ευρώ το λίτρο, μέγιστη τιμή το 1,8 ευρώ το λίτρο και μέσο όρο το 1,680 ευρώ το λίτρο.
Ειδικά για την κατάσταση που διαμορφώνεται σε Κρήτη (μαζί με την Κεφαλονιά) που είναι οι ακριβότερες περιοχές κυρίως εξαιτίας του ότι δεν υπάρχουν οι αποθηκευτικοί χώροι που απαιτούνται το υπουργείο περιμένει ένα νέο πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που αφορά μόνο την επίλυση του προβλήματος που παρουσιάζεται στην Κρήτη.
Ο υφυπουργός σημείωσε ότι η χώρα μας κατατάσσεται στην 9η θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ για τα ακριβότερα υγρά καύσιμα εάν δεν συνυπολογιστούν οι φόροι στην τιμή και ανεβαίνει στην πρώτη θέση με τους φόρους μια και το ποσοστό των φόρων είναι κοντά στο ένα ευρώ στην τιμή του λίτρου.
Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων του υπουργείου για τη μείωση των τιμών στην αγορά αλλά και για την πάταξη της εξαπάτησης των καταναλωτών προωθείται η εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος εισροών εκροών στα πρατήρια. Ήδη το σύστημα έχει εγκατασταθεί σε περίπου 2000 πρατήρια αλλά επειδή το κόστος είναι υψηλό – περίπου 12000 με 13000 ευρώ – γίνονται προσπάθειες να χρηματοδοτηθεί μέρος ή το σύνολο της επένδυσης από τα ανεξάρτητα πρατήρια (μικροβενζινάδικα).
Ο υφυπουργός είπε ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η ενδοκυβερνητική διαβούλευση για το θέμα αλλά όπως δείχνουν τα πράγματα θα υπάρξει λύση για το θέμα αυτό καθώς ήδη έχει αρχίσει και τρέχει ο χρόνος που προβλέπει η νομοθεσία για την εγκατάσταση του συστήματος και θα πρέπει να υπάρξουν, ταχύτατα, σχετικές αποφάσεις.
Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, κ. Στ. Κομνηνός, εξήγησε, σε ό,τι αφορά στην αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τη δίωξη όσων βρεθούν να εξαπατούν τον καταναλωτή, ότι μέχρι σήμερα η νομοθεσία “έδενε” τα χέρια των ελεγκτών διότι όπως υπενθύμισε, προβλεπόταν πρόστιμο 2% επί του τζίρου όταν έχει διαπιστωθεί ότι οι πρατηριούχοι που εγκαθιστούν αυτά τα συστήματα με τα οποία πειράζουν τις αντλίες κλέβουν περίπου 5% του παραδοτέου καυσίμου και αυτό γίνεται προκειμένου να μην γίνεται εύκολα αντιληπτό από τον καταναλωτή, δεν μπορούσαν να προχωρήσουν στην δίωξη όσων συλλαμβάνονταν να κλέβουν, διότι έπρεπε να συλληφθούν επ’ αυτοφώρω και δεν υπήρχε θέμα αφαίρεσης άδειας ή ποινικής δίωξης.
Με το νέο πλαίσιο προβλέπεται ότι με την πρώτη φορά που θα συλληφθεί πρατηριούχος όχι μόνο να έχει εγκαταστήσει μηχανισμό αλλά ακόμα και αν διαπιστωθεί από τους ελεγκτές ότι έχει πειράξει τα καλώδια της αντλίας χωρίς να υπάρχει μηχανισμός επιβάλλεται πρόστιμο που είναι το διπλάσιο του ποσοστού κλοπής, δίνεται η εντολή στην αρχή που έχει εκδώσει την άδειά του να ξεκινήσει η διαδικασία αφαίρεσης άδειας και προβλέπεται και ποινική δίωξη με ποινή φυλάκισης μέχρι πέντε έτη. Παράλληλα, προβλέπεται ποινή και για τον εγκαταστάτη του συστήματος.
Ο υφυπουργός σχολίασε ότι η εκτίμηση είναι πως δεν είναι μεγάλης έκτασης το φαινόμενο αυτό στην αγορά και αναφέρθηκε από το γενικό γραμματέα ότι ζητήθηκε η συμβολή του Πολυτεχνείου για να εντοπιστεί το πώς δουλεύει ένα τέτοιο σύστημα “καθώς δεν είναι εύκολος ο εντοπισμός του” και ζητήθηκε η συνδρομή του Σώματος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος που σύντομα θα εφοδιάσει τους ελεγκτές με ειδικό μηχανισμό που εντοπίζει τα ραδιοκύματα που εκπέμπονται από το συγκεκριμένο σύστημα.
Ο υφυπουργός υπενθύμισε ότι από ελέγχους που είχαν γίνει στο πρόσφατο παρελθόν είχαν εντοπιστεί 14 πειραγμένες αντλίες μετά από πολύ προσεκτική εργασία τριών ελεγκτών που υπερέβησαν εαυτόν. Μάλιστα, ο κ. Κομνηνός ανέφερε ότι το σύστημα αυτό “κινείται στα όρια που δρα η μαφία” και σημείωσε ότι οι υπάλληλοι δέχθηκαν ακόμη και απειλές. Στη συνέχεια οι μηχανισμοί πήγαν στο Πολυτεχνείο και ξεκίνησε η προσπάθεια εντοπισμού τέτοιων μηχανισμών και αλλαγής του σημερινού ανίσχυρου νομοθετικού πλαισίου με βάση τι συμβαίνει σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Διαβάστε επίσης: Αυστηρότερες ποινές σε πρατήρια που παρανομούν