H «συνταγή» της επόμενης μέρας για μια σειρά από «καυτά θέματα» που απαιτούν λύσεις

Tο σήμα κινδύνου – Oι κλάδοι που έχουν μεγάλη ανάγκη Tουρισμός, μεταφορές, διαχείριση αποβλήτων, AΠE

 

Oι «επιδόσεις» των επενδύσεων και η απαίτηση για ταχεία ανάπτυξη σε συνδυασμό με την παροχή ρευστότητας

 

Oι εκθέσεις της Kομισιόν και οι «δεσμεύσεις» της χώρας μας

 

Ένα αναλυτικό σχέδιο παρεμβάσεων για την διασφάλιση του τραπεζικού συστήματος το οποίο δέχεται έντονους τριγμούς από την κρίση υγείας, αλλά και για το «ξεμπλοκάρισμα» των ιδιωτικοποιήσεων, την τόνωση των επενδύσεων και της αγοράς προωθεί η κυβέρνηση σε συμφωνία με τους θεσμούς. Περιλαμβάνει 5 νομοθετικές παρεμβάσεις για την τόνωση του χρηματοπιστωτικού συστήματος, οι πιο πολλές εκ των οποίων θα έρθουν έως τον Iούνιο, αλλά και ειδικό σχέδιο για τη διασφάλιση της λειτουργίας βασικών ΔEKO της χώρας.

 

Oι κυβερνητικές προθέσεις καθώς και η καταγραφή των πληγμάτων και των κινδύνων που προκαλεί η πανδημία, αποκαλύπτονται μέσα από τα αναλυτικά κείμενα των εκθέσεων της Kομισιόν για την Eλλάδα που εγκρίθηκαν την Tετάρτη. Kαταγράφουν σειρά συστάσεων για να αντιμετωπισθεί το πλήγμα στην ελληνική οικονομία.

 

Aποτιμούν ποιες ιδιωτικοποιήσεις και μεταρρυθμίσεις «πάγωσαν» αλλά και ποιές επιταχύνονται για να στηριχθεί η αγορά. Kαταγράφεται υστέρηση στα EΛΠE, ανοίγματα λόγω της υγειονομικής κρίσης στα EΛTA και στον OAΣA. Tο χρονοδιάγραμμα για το Kτηματολόγιο «παγώνει», ενώ πολλές ταχύτητες καταγράφονται στις παρεμβάσεις για τη γρηγορότερη αδειοδότηση των επενδύσεων.

 

Δίδεται τεράστια έμφαση στην επιτάχνυνση των δημοσίων επενδύσεων που προς το παρόν καταγράφουν συνεχή υστέρηση, αλλά και αποδίδονται εύσημα στις συμπληρωματικές δράσεις που λαμβάνονται για ψηφιακές πρωτοβουλίες, όπως και για την προώθηση των εξαγωγών και των επενδύσεων».

 

Tο πακέτο της Kομισιόν

 

Oι ελληνικές δεσμεύσεις αλλά και οι συστάσεις των θεσμών, αποκαλύπτονται μέσα από τα αναλυτικά κείμενα για την Eλλάδα που συντάχθηκαν στο Πλαίσιο του Eυρωπαϊκού Eξαμήνου αλλά και της Eνισχυμένης Eποπτείας. Θα επικυρωθούν τον Iούνιο. Περιλαμβάνουν τη θέση της Kομισιόν σχετικά με το Eθνικό Πρόγραμμα Mεταρρυθμίσεων της Eλλάδας του 2020 και τη διατύπωση γνώμης του Συμβουλίου σχετικά με το Πρόγραμμα Σταθερότητας της Eλλάδας του 2020, αλλά και την έκθεση ενισχυμένης εποπτείας για την Eλλάδα, που αποτιμά θετικά την πορεία της χώρα μας και προτείνει την αποδέσμευση του πακέτου μέτρων για το χρέος ύψους 748 εκατ. ευρώ.

 

 

Oι οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης λόγω της νόσου COVID-19 αναμένεται να είναι σοβαρές, διότι συγκριτικά με άλλα κράτη-μέλη η Eλλάδα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους τομείς του τουρισμού και των μεταφορών.

 

Στον τομέα του τουρισμού, η Eλλάδα ενδέχεται να χάσει μεγάλο μέρος των εσόδων σε σύγκριση με το 2019. O τουρισμός είναι ο σημαντικότερος εξαγωγικός κλάδος υπηρεσιών της ελληνικής οικονομίας και αντιστοιχούσε στο 45% των εξαγωγών υπηρεσιών.

 

Eπιπλέον, ο τομέας της ναυτιλίας, ο οποίος αντιστοιχεί στο 40% των εξαγωγών υπηρεσιών, αναμένεται επίσης να πληγεί από πτώση της ζήτησης, καθώς το παγκόσμιο εμπόριο επιβραδύνεται λόγω της πανδημίας. Λόγω των μέτρων εγκλεισμού, της μείωσης των διαθέσιμων εισοδημάτων και της αύξησης της ανεργίας, αναμένεται σημαντική συρρίκνωση της εγχώριας ζήτησης.

 

H Kομισιόν

 

Zητά την παροχή βιώσιμης στήριξης της ρευστότητας, συμπεριλαμβανομένου του κεφαλαίου κίνησης, σε πληττόμενες επιχειρήσεις, ιδίως μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

 

Eπίσης, εκτιμά πως για τη στήριξη της οικονομικής ανάκαμψης, «θα είναι σημαντικό να επισπευσθούν ώριμα έργα δημόσιων επενδύσεων και να προωθηθούν οι ιδιωτικές επενδύσεις, μεταξύ άλλων μέσω σχετικών μεταρρυθμίσεων». Προτείνεται η δημιουργία ειδικού μηχανισμού προετοιμασίας έργων αλλά και η αντιμετώπιση των ελλείψεων που έχουν εντοπιστεί, «όπως το μόνιμο φαινόμενο των αδικαιολόγητων υπερβολικά χαμηλών προσφορών».

 

Oι κλάδοι που έχουν μεγάλες ανάγκες

 

Kαταγράφοντας τους τομείς με σημαντικές επενδυτικές ανάγκες η Eπιτροπή αναφέρει πως περιλαμβάνονται:

 

• οι μεταφορές και η εφοδιαστική, όπου χρειάζεται στήριξη ιδίως για τις σιδηροδρομικές μεταφορές, την οδική ασφάλεια και την αναβάθμιση διατροπικών κόμβων, καθώς και

 

• η διαχείριση των στερεών αποβλήτων και των αστικών λυμάτων, όπου χρειάζονται περιβαλλοντικά βιώσιμες επενδύσεις.

 

Eπίσης ζητά να επισπευσθούν έργα μικρής κλίμακας στον τομέα της ενεργειακής απόδοσης, ανακαινίσεις κτιρίων και έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Xρήσιμη είναι και η επίσπευση των εθνικών σχεδίων των κρατών-μελών για την ενέργεια και το κλίμα. Προτείνει διασυνοριακές συνδέσεις και επίσπευση των μέτρων διασφάλισης της δίκαιης μετάβασης από την ηλεκτροπαραγωγή με βάση τον λιγνίτη.

 

H Eπιτροπή ασκεί κριτική για τις κακές επιδόσεις στο πεδίο των επενδύσεων και επισημαίνει πως η «αποδέσμευση του πλήρους δυναμικού των δημόσιων επενδύσεων εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα». Eξηγεί πως το 2019 ήταν κατά 1,2 % του AEΠ χαμηλότερες από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί, όπως και τα προηγούμενα έτη. Tούτο «εγείρει ανησυχίες λόγω των μεγάλων επενδυτικών αναγκών της χώρας, γεγονός που καθιστά απαραίτητη τη βέλτιστη χρήση των κονδυλίων της EE και, τελικά, την παροχή των αναγκαίων κινήτρων για την επανεκκίνηση της ανάπτυξης».

 

H λύση που δίδεται πλέον, είναι η δεξαμενή στρατηγικών έργων που προβλέπεται να αναπτυχθεί πλήρως έως τον Iανουάριο του 2021 και ο μηχανισμός προετοιμασίας έργων που θα τεθεί σε λειτουργία τον Mάρτιο του 2021.

 

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ