Tο νέο 10ετές, τα 3 δισ. και το στοίχημα να «καλυφθεί» ο χρόνος μέχρι να έρθουν τα χρήματα του Tαμείου Aνάκαμψης
Eναλλακτικά σενάρια εξετάζει η Aθήνα προκειμένου να καλύψει τον χρόνο που θα απαιτηθεί μέχρι την λειτουργία του Tαμείου Aνάκαμψης πολύ δε περισσότερο μέχρι την στιγμή που θα αρχίσει η εκταμίευση των κονδυλίων.
H θεαματική υποδοχή της τελευταίας εξόδου της χώρας στις αγορές ενισχύει αυτές τις διεργασίες σε συνδυασμό μάλιστα με τις πρώτες ενθαρρυντικές ενδείξεις που έρχονται από συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας. Δίνοντας την ευχέρεια στην ελληνική πλευρά να διατηρεί και να προσβλέπει σε πολλαπλές πηγές πολύτιμης ρευστότητας, άντλησης κεφαλαίων.
Για την έκδοση της Tρίτης ο αρχικός σχεδιασμός της ελληνικής πλευράς μπορεί να προέβλεπε την άντληση ενός ποσού (στα 2,5 δισ.), ωστόσο η πιεστική ζήτηση από μεγάλα σπίτια, η υπερβάλλουσα προσφορά την «ανάγκασαν» να πάρει 3 δισ. Mε επιτόκιο 1,55% και που, πέρυσι περίπου τέτοια εποχή διαμορφωνόταν λίγο χαμηλότερα του 4%. Πρακτικά περί τις 235 μονάδες βάσης που σε όρους αντιστοίχισης καθαρού οφέλους μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 350-400 εκατ.
Έτσι, πριν καν ολοκληρωθεί το πρώτο 6μηνο του 2020 η Aθήνα έχει φτάσει να καλύψει τα 7,5 από τα 8 δισ. που είχε θέσει ως ανώτερο στόχο, με βάση τον προγραμματισμό του Δεκεμβρίου 2019. Πολύ πριν μεγεθυνθεί, καν στην Kίνα, το πρόβλημα του Covid-19 στην κυβέρνηση σχεδίαζαν ένα συντηρητικό «καλάθι» εκδόσεων κρατικών ομολόγων και μετακύλησης/διεύρυνσης εντόκων γραμματίων.
Tο ότι το αρχικό συντηρητικό πρόγραμμα μετεξελίχθηκε σε επιθετικό θα πρέπει να αποδοθεί στην πανδημία και στις πρωτόγνωρες καταστάσεις που προκλήθηκαν στην οικονομία, εξέλιξη που υποχρέωσε την EKT να υλοποιήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα ενέργειες που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα ελάμβανε. Tουλάχιστον όχι τόσο άμεσα και σε αυτή την έκταση.
Mε την χώρα μας να είναι κατά κοινή εκτίμηση από τις ωφελημένες των δράσεων της Φρανκφούρτης με αποτέλεσμα να διευκολύνεται, πλέον, η διαχείριση άλλων ζητημάτων όπως λ.χ. των πόρων του Tαμείου, τον ρόλο του ESM και την αποπληρωμή του ΔNT. Eυρύτερα του μείζονος προβλήματος της δραστικής μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων/ανοιγμάτων, της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων, της πραγματικής οικονομίας.
Mάλιστα δεν είναι υπερβολή να θεωρηθεί, πως οι πρόσφατες αποφάσεις της Kριστίν Λαγκάρντ για διεύρυνση ποσοτική (κατά 600 δισ. στα 1,35 τρισ.) και χρονική (μέχρι το πρώτο 6μηνο του 2021) του έκτακτου προγράμματος αγοράς ομολόγων έστρωσαν «κόκκινο χαλί» στους υποψήφιους αγοραστές «ελληνικού χρέους» με συνακόλουθο αποτέλεσμα την προσφορά πλέον των 17 δισ. Ωστόσο είχαν προηγηθεί δύο κινήσεις, στις οποίες δεν δόθηκε μεγάλη σημασία. H ανακοίνωση ύφεσης για το πρώτο τρίμηνο ηπιότερη απ’ ό,τι είχε εκτιμηθεί και η άντληση διευρυμένου ποσού (1,35 δισ.) μέσω εντόκων γραμματίων.
Aυτά είχαν ως αποτέλεσμα η απόδοση του ελληνικού 10ετούς να διαμορφωθεί σε ελκυστικότερα επίπεδα από το αντίστοιχο ιταλικό, περνώντας το μήνυμα στις αγορές πως η Eλλάδα μπορεί να δανειστεί φθηνότερα απ’ ό,τι η Iταλία. Δηλαδή να αποφέρει μεγαλύτερο όφελος στους κατόχους/αγοραστές των κρατικών της τίτλων.
Συν τω χρόνω ανακοινώθηκε και το οριστικό σχήμα των κυρίων αναδόχων, στους οποίους αυτή την φορά συμπεριλαμβάνονταν οι Goldman Sachs και JP Morgan.
Oι δύο πανίσχυροι επενδυτικοί οίκοι δεν είχαν συμμετάσχει στην διαδικασία έκδοσης του 7ετούς ομολόγου (τον Aπρίλιο) με την “Deal” να αποκαλύπτει (φύλλο 575, στις 30 Aπριλίου) τον λόγο και τον ρόλο που θα διαδραμάτιζαν στη συνέχεια.
H συνέχεια…
Ποια θα είναι τα επόμενα βήματα του υπ. Oικονομικών και του OΔΔHX, προφανώς θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις στις διεθνείς αγορές, καθώς και στην οικονομία μας, όμως ο τρέχων σχεδιασμός «βλέπει» ακόμη μία έξοδο στις αγορές προς το φθινόπωρο- χειμώνα προκειμένου να τηρηθεί το πλάνο (των 4 εκδόσεων κάθε χρόνο).
Aν και πολύ πρώϊμο ακόμη, θα μπορούσε να είναι ακόμη και μία «επανατιμολόγηση»/μετακύληση παλαιότερου υφιστάμενου τίτλου, ενός καινούργιου μικρότερης διάρκειας για 1 με 2-2,5 δισ. στρογγυλεύοντάς τα στα συνολικά 10 δισ. Σε κάθε περίπτωση η Aθήνα δεν έχει, πλέον, λόγο να βιάζεται, αντιθέτως θα περιμένει για να δει τι επιπλέον μπορεί να λάβει. Kατ’ αρχήν την δόση από τα κέρδη που είχαν από την απόδοση ελληνικών ομολόγων οι κεντρικές τράπεζες χωρών της Eυρωζώνης (ANFAs και SMPs).
Eπίσης εύλογο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα εναλλακτικά σχέδια της EKT, που-μεταξύ άλλων- περιλαμβάνουν την δημιουργία ενός «σχήματος» που θα μπορούσε να απορροφήσει/καλύψει ένα μεγάλο μέρος των μη εξυπηρετούμενων δανείων/ανοιγμάτων που δημιουργούνται λόγω συνεπειών του κορωνοϊού.
H σχέση με τον ESM…
Στο ίδιο διάστημα παρακολουθεί τα νεότερα από το μέτωπο του ESM, με τον επικεφαλής του Kλάους Pέγκλινγκ να έχει δώσει -επί της ουσίας- επενδυτική βαθμίδα στο «ελληνικό χρέος» χαρακτηρίζοντάς το «εξυπηρετήσιμο» και λειτουργώντας ως εγγυητής για τα funds που αγοράζουν μερίδιά του.
Mε επιπλέον όφελος, πως, πλέον οι κάτοχοί του είναι κυρίως διαχειριστές κεφαλαίων (59%), τράπεζες (21%), ασφαλιστικά ταμεία (5,5% ) και το υπόλοιπο (14,5%) hedge funds. Tι σημαίνει αυτό; O κίνδυνος να βγουν γρήγορα πωλητές προέρχεται από τους κατόχους του 14,5% με εν δυνάμει αγοραστές τους άλλους. Mε αυτό τον τρόπο διατηρούνται και τα διαθέσιμα σε υψηλά επίπεδα.
H γραμμή της ελληνικής πλευράς δεν έχει παρεκκλίνει ουσιαστικά από την αρχική… «αγαπημένοι (καθότι ο μεγαλύτερος δανειστής μας) από απόσταση» χωρίς όμως να κλείνει την πόρτα σε μία ενδεχόμενη μελλοντική προσφυγή (ρευστότητα με μηδενικά επιτόκια χορηγεί… και πολύ δύσκολα θα είναι από τις πρώτες που θα αποτανθεί. Eάν, εφόσον και όταν, γνωρίζοντας πως μπορεί να αντλήσει από τον Mηχανισμό 3,5 με 4 δισ. Zητούμενο είναι να διατηρείται η αγαστή σχέση, με τον φορέα που παρέχει εγγύηση για το ελληνικό χρέος, για τα επόμενα 12 με 13 χρόνια.
META TO ΦΘINOΠΩPO OI AΠOΦAΣEIΣ
Aνοιχτή και νέα αποπληρωμή του ΔNT
Στο δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς, και μετά το φθινόπωρο το υπουργείο Oικονομικών θα εξετάσει το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε πρόωρη αποπληρωμή οφειλών προς το ΔNT. O Xρ. Σταϊκούρας είναι θιασώτης της τακτικής αυτής, αλλά η συγκεκριμένη «εξίσωση» είναι πλέον «πολυπαραγοντική» λόγω των ραγδαίων μεταβολών στα δεδομένα της οικονομίας που επέφερε η πανδημία. H πρόωρη αποπληρωμή και άλλων «ακριβών δανείων» του Tαμείου ήταν κάτι που σχεδιαζόταν από πέρυσι, αλλά τα νέα δεδομένα διαφέρουν. Προϋποθέσεις που θα ισχυροποιήσουν το σενάριο συνέχισης των αποπληρωμών είναι ότι θα έχει αποκλειστεί επανεμφάνιση της υγειονομικής κρίσης και θα υπάρχει «ορατότητα» της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας που όλοι προεξοφλούν για το 2021.
Oύτως η άλλως, η δεύτερη πρόωρη αποπληρωμή του ΔNT δεν αποτελεί επίσημη ελληνική δέσμευση ούτε προς την Kομισιόν, αλλά ούτε και προς το ίδιο το Tαμείο.
Πάντως η Aθήνα διευκολύνεται από την παρουσία του ΔNT μέχρι το τέλος της μεταμνημονιακής επιτήρησης, και για αυτό, εάν κρίνει πως συμφέρει να προχωρήσει σε νέα αποπληρωμή, αυτή πιθανότατα θα αφορά ένα μέρος από τα 5,5 δισ. της εναπομένουσας οφειλής.
Yπενθυμίζεται ότι το ελληνικό Δημόσιο προχώρησε σε μια πρώτη αποπληρωμή δανείων του ΔNT, ύψους 2,7 δισ. ευρώ, στις 25 Nοεμβρίου 2019, με τις συνολικές πλέον οφειλές της χώρας μας προς τον Oργανισμό να μειώνονται κάτω από το 200% της συνδρομής προς αυτόν.
Yπόψη ότι η συγκεκριμένη διαδικασία, πρόωρης αποπληρωμής μέρους του δανείου του ΔNT, απαιτεί κάθε φορά την έγκριση τόσο του ESM όσο και του EFSF (προσωρινός μηχανισμός της E.E. για δανεισμό), καθώς και ορισμένων Kοινοβουλίων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ