Σημαντικές αστοχίες διακρίνει στη μελέτη της McKinsey για την ελληνική επιχειρηματικότητα την επόμενη δεκαετία, το Ινστιτούτο Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος κι εκτιμά ότι αυτές οι αστοχίες οδήγησαν σε ευρήματα τα οποία ”αποκλίνουν σημαντικά από τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία”.
Όπως αναφέρεται στην κριτική της ΓΣΕΒΕΕ ”εκτός από τον κατακερματισμό της επιχειρηματικότητας σε μικρή κλίμακα, που καταγράφει η έρευνα, μεγάλο δομικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας είναι και η ολιγοπώλησή της. Και σε αυτό δεν υπάρχουν επαρκείς απαντήσεις στη μελέτη της McKinsey”.
Η ΓΣΕΒΕΕ αναφέρει στην κριτική της σχετικά για τα συμπεράσματα της μελέτης για το λιανεμπόριο ότι ”η συγκεκριμένη μελέτη δίνει την εντύπωση ότι επιθυμεί να προωθήσει στην Ελλάδα μεγάλα καταστήματα λιανικής όταν στη χώρα μας, στην παρούσα τουλάχιστον συγκυρία, δεν φαίνεται να συντρέχουν ούτε οι οικονομικές και ούτε βέβαια οι κλιματολογικές συνθήκες που θα δικαιολογούσαν μία τέτοια πρωτοβουλία. Αντίθετα, λόγοι χωροταξικοί-οικιστικοί καθώς και οικολογικοί αλλά και αισθητικοί μάλλον μας απωθούν από τη δημιουργία τεράστιων καταστημάτων. Και ας μην ξεχνάμε πως τα κεφάλαια που χρηματοδοτούν τέτοια έργα διαγράφουν την «πορεία του χελιδονιού» μεταναστεύοντας κάθε φορά που οικονομική συγκυρία δεν είναι η κατάλληλη ενώ οι μικρές επιχειρήσεις (εμπορικές, μεταποιητικές, τουριστικές) είναι εδώ και μένουν”.
Η ΓΣΕΒΕΕ αναφέρει ότι η εξέταση των δεδομένων για το λιανεμπόριο σε εγχώριο αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο σε ένα και μόνο έτος (2007) που παρουσιάζει η μελέτη είναι στατική, δεν πληροφορεί για το πώς διακυμάνθηκε η Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία τα τελευταία χρόνια και συνεπώς δεν είναι δυνατόν να οδηγήσει σε ασφαλή συμπεράσματα.
Επίσης, συμπληρώνεται ότι ”η εμμονή της μελέτης ότι δηλαδή το μικρό μέγεθος των επιχειρήσεων τις καθιστά αυτομάτως και λιγότερο αποδοτικές δε φαίνεται να αποτελεί κοινώς αποδεκτή θέση στη διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία, αλλά μικρές και μεγάλες αντιμετωπίζουν προβλήματα και αντιπαραβάλλουν πλεονεκτήματα. Παράλληλα, η χρήση των αριθμών δεν λέει πάντα την αλήθεια, ιδιαίτερα όταν οι χώρες που διαμορφώνουν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο έχουν επιλεχθεί χωρίς να έχουν σταθμιστεί με κάποιο συγκεκριμένο κριτήριο όπως το μέγεθος του πληθυσμού ή τα διαμορφωμένα καταναλωτικά πρότυπα ή όταν δεν έχει ληφθεί καθόλου υπόψη το μέγεθος της παραοικονομίας. Από την άλλη πλευρά βέβαια, αυτό σε καμία περίπτωση δε σημαίνει πως η παραγωγικότητα του λιανεμπορίου στην Ελλάδα δε χρήζει βελτίωσης”.
Κρίθηκε επίσης σκόπιμο από τη ΓΣΕΒΕΕ να τονιστεί πως αν δεν ενισχυθεί το επίπεδο του διαθέσιμου εισοδήματος, δεν είναι δυνατόν να αυξηθούν τα έσοδα της λιανικής, ιδιαίτερα όταν η εξαιρετικά δυσμενής οικονομική συγκυρία έχει διαμορφώσει τις προσδοκίες των καταναλωτών στο χειρότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών. Επιπλέον, η υιοθέτηση πρακτικών ευέλικτης εργασίας ως μέτρο για την τόνωση του τζίρου των επιχειρήσεων και της απασχόλησης είναι βέβαιο πως επιφέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα, θυσία μάλλον μεγάλη για να αντισταθμιστεί από μία αμφίβολη αύξηση της παραγωγικότητας.
Η ΓΣΕΒΕΕ υπογραμμίζει ότι στη μελέτη παρουσιάζονται οι τομείς ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλον χωρίς την αλληλοεπίδραση που υπάρχει.