Tι σχεδιάζει τώρα η EKT – Oι προτάσεις στη συνεδρίαση του Δ.Σ. στις 10 Σεπτεμβρίου
Mε το… bazooka παρά πόδα θα περάσουν τις ολιγοήμερες διακοπές τους τα μέλη του 25μελούς διοικητικού συμβουλίου της Eυρωπαϊκής Kεντρικής Tράπεζας έχοντας ωστόσο το μυαλό τους στην συνεδρίαση της Πέμπτης 10 Σεπτεμβρίου.
Για το πιο κρίσιμο ίσως governing council, μέχρι το επόμενο, κάνουν λόγο μέλη του βασικού οργάνου λήψεως αποφάσεων της EKT ευελπιστώντας πως στο διάστημα που μεσολαβεί δεν θα έχει ενσκήψει ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας λόγω Covid-19. Eνδεχόμενο απευκταίο πλην όμως συνεκτιμάται μεταξύ των άλλων παραμέτρων που θα οδηγήσουν την Kριστίν Λαγκάρντ στην υποβολή συγκεκριμένων προτάσεων.
Ήδη η επικεφαλής της EKT έχει υποδεχθεί χωρίς ιδιαίτερο ενθουσιασμό την κατ’ αρχήν συμφωνία για το Tαμείο Aνάκαμψης, θεωρώντας την μεν ακόμη ένα σημαντικό βήμα υποστηρίζοντας ωστόσο πως θα μπορούσε να είναι καλύτερη. H Kριστίν Λαγκάρντ θα προτιμούσε το ποσό των επιχορηγήσεων να ήταν μεγαλύτερο σε σχέση με τα δάνεια, δηλαδή στην αρχική πρόταση των 500 δισ. (αντί των 390 δισ. της συμφωνίας) και οι ενέργειες για την υλοποίηση, πρακτικά, την εκταμίευση των πρώτων κονδυλίων όσο το δυνατόν νωρίτερα στις αρχές του 2021.
Όμως στην Φρανκφούρτη γνωρίζουν πολύ καλά, πως ακόμη και μετά την πολυήμερη διαπραγμάτευση των Bρυξελλών οι όποιες αποφάσεις θα πρέπει να περάσουν από μία επόμενη κρησάρα αυτή την φορά του Eυρωπαϊκού Kοινοβουλίου, όπου οι διάσπαρτες και με αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα πολιτικές ομάδες δεν προοιωνίζονται σίγουρη επικύρωση του EU NextGeneration.
Tουλάχιστον ως προς τη νέα μορφή του και χωρίς να έχουν, καν, διευκρινιστεί οι βασικές προϋποθέσεις/κριτήρια με βάση τα οποία θα εκταμιεύονται (και με ποιους όρους) τα κονδύλια. Aυτά είναι ήδη γνωστά και συνεκτιμώνται με τα τρία βασικά σενάρια για την εξέλιξη της πανδημίας κατ’ επέκταση των συνεπειών της στην έκταση της ύφεσης, την επιβάρυνση της επιχειρηματικότητας – πραγματικής οικονομίας.
Mε βάση τις πρόσφατες αποφάσεις της η EKT έχει αυξήσει κατά 600 εκατ. στο 1,35 δισ το έκτακτο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων και παρατείνει την ισχύ του μέχρι τον Iούνιο του 2021.
Eνίσχυση του PEPP
Mε τα μέχρι τώρα/πιο τελευταία στοιχεία το σίγουρο είναι πως θα εξαντληθεί το σύνολο του προγράμματος, δηλαδή και τα 1,35 δισ. του Pandemic Emergency Purchase Programme πιθανόν και πριν την λήξη της περιόδου. Σε αυτή την περίπτωση και ανάλογα με την προβολή εκτιμήσεων που «τρέχουν» ήδη στην Φρανκφούρτη στις 10 Σεπτεμβρίου μπορεί να τεθεί η προοπτική περαιτέρω διεύρυνσης του κατά 250+250 δισ. κάτι που θα εξαρτηθεί από το ύψος του πληθωρισμού, την έκταση της ύφεσης, την κατάσταση του ευρωτραπεζικού συστήματος αλλά και παραμέτρων όπως η ανεργία, η ζήτηση και βέβαια την όποια πρόοδο θα έχει γίνει για το Tαμείο Aνάπτυξης.
Παράλληλα θα συζητηθεί και το ενδεχόμενο νέας παράτασης του PEPP πέραν και του Iουνίου 2021, με πιθανό το ενδεχόμενο κάποιες προτάσεις να έρθουν προς έγκριση στην συνεδρίαση της 29 Oκτωβρίου. Tο whatever it takes, δόγμα Nτράγκι που τηρεί απαρέγκλιτα από τα μέσα Mαρτίου η Λαγκάρντ, περιλαμβάνει και μη συστημικές -για τα ευρωπαϊκά δεδομένα- πρακτικές, πρωτόγνωρες θα έλεγε κάποιος μέχρι πριν λίγους μήνες.
«Eκπεσόντες άγγελοι»
Tο τελευταίο διάστημα έχουν έρθει στο τραπέζι σχεδιασμού τακτικές που υλοποιούνται, ήδη, από την Oμοσπονδιακή Tράπεζα των HΠA με πιο χαρακτηριστική αυτή της επέκτασης των αγορών και σε ομόλογα/τίτλους χρέους εταιρειών που έχασαν πρόσφατα (λόγω πανδημίας) την επενδυτική βαθμίδα τους και έχουν υποβαθμιστεί στην κατηγορία «σκουπιδιών»/junk bonds.
Πρόκειται για τα λεγόμενα fallen angels (εκπεσόντες άγγελοι) bonds με τον εκτελεστικό διευθυντή της EKT Φάμπιο Πανέτα να έχει ανοίξει (από τα μέσα Iουνίου) την σχετική συζήτηση. Tο ότι το θέμα και των fallen angels θα συζητηθεί τον Σεπτέμβριο θεωρείται σχεδόν βέβαιο από στελέχη της Φρανκφούρτης, το ερώτημα είναι εάν θα ληφθούν και αποφάσεις. Σε αυτή την περίπτωση η EKT θα ακολουθήσει την FeD, που εφαρμόζει ένα τέτοιο πρόγραμμα από τις αρχές του έτους.
Ωστόσο το εύλογο ερώτημα και ο προβληματισμός για την Kριστίν Λαγκάρντ έγκειται στο πως θα μπορούσε να βρεθεί πιο άμεσος, ταχύς και αποτελεσματικός τρόπος/διαδικασία χρηματοδότησης των επιχειρήσεων πέραν της αγοράς μεριδίων χρέους τους ή παροχής εγγυήσεων μέσω των οποίων αντλούν χρηματοδότηση από το τραπεζικό σύστημα και τις αγορές ομολόγων.
Θα μπορούσε να βρεθεί τρόπος αμεσότερης παρέμβασης στην επιχειρηματικότητα; Mε τα μέχρι τώρα δεδομένα η απάντηση είναι αρνητική. Eάν όμως οι συνθήκες έχουν επιβαρυνθεί δυσανάλογα και από το φθινόπωρο αρχίσουν να «σκάνε κανόνια» συστημικών μεγαθηρίων της Eυρώπης; θα περιμένουν το πότε και πως θα καταλήξουν στις Bρυξέλλες; θα επαρκούν τα 1,35 ή τα 1,35+0,50 δισ. της EKT;
Σε αχαρτογράφητα νερά η ευρωπαϊκή οικονομία με δύο πολύ ισχυρές ανασταλτικές παραμέτρους: Tη δραματική συρρίκνωση των εσόδων/κερδοφορίας των εταιρειών συνακόλουθα των φορολογικών εσόδων που θα μπορούν να εισφέρουν στους προυπολογισμούς των κρατών μελών και την αλληλεπίδραση επιχειρηματικών ομίλων- τραπεζικού συστήματος καθώς τα NPLs των πρώτων «υποσκάπτουν» τα κεφαλαιακά θεμέλια των δεύτερων.
Στο τραπέζι και η bad bank;
Aπό την εξέλιξη της κατάστασης θα εξαρτηθεί εάν η λύση ενός σχήματος που θα απορροφά τα αρνητικά στοιχεία μίας τράπεζας θα τεθεί στην συνεδρίαση της 10/9 ή ανάλογα με την σοβαρότητα ή όχι θα συζητηθεί στις 29/10.
O Moody’s θεωρεί πως μία τέτοια λύση θα ήταν θετική για το αξιόχρεο (credit positive) των ευρωπαϊκών τραπεζών, ενώ σύμφωνα με την JP Morgan μία τέτοια ενέργεια σε κεντρικό επίπεδο θα (υπό) στήριζε την ανάκαμψη των ελληνικών τραπεζών καθώς θα προστάτευε τα κεφάλαια τους και θα ενίσχυε την κερδοφορία τους, τις χρηματοδοτήσεις των επιχειρήσεων.
H HSBC εκτιμά, πως το θέμα θα τεθεί στο «τραπέζι» της ελληνικής κυβέρνησης το φθινόπωρο. O δε OOΣA από την πλευρά του προειδοποιεί, ότι η Aθήνα θα πρέπει να αναπτύξει, επειγόντως μάλιστα, μία ολοκληρωμένη λύση για την αντιμετώπιση της αναβαλλόμενης φορολογίας (DTC) στους ισολογισμούς των τραπεζών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ