ME KOΣTOΣ 0,75 ευρω TO KIΛO ΣTA KAYΣIMA
Ανοίγει νέες προοπτικές για την αγορά και την επιχειρηματικότητα
Tο CNG και τα οφέλη μιας επιδότησης μετατροπής των IX σε διπλού καυσίμου
Tην ώρα που προχωρά με αργούς ρυθμούς το project της ηλεκτροκίνησης στη χώρα, ως «χρυσή» λύση προβάλλει μια άλλη τεχνολογία για την αυτοκίνηση. Πρόκειται για τη μετατροπή των συμβατικών αυτοκινήτων σε υβριδικά, με τη χρήση διπλού καυσίμου και συγκεκριμένα συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG).
H επιδότηση της μετατροπής του απαρχαιωμένου στόλου ή και της αγοράς των υπαρχόντων εργοστασιακών μοντέλων, θα έχει πολλαπλά οφέλη για το περιβάλλον, την εθνική οικονομία, την αγορά εργασίας, αλλά και την… τσέπη των καταναλωτών, αφού μπορεί να ανοίξει έναν τεράστιο νέο κλάδο στην αγορά.
H ευκαιρία
Δεν πρόκειται για μια άγνωστη, καινούρια τεχνολογία. Περισσότερα από 20 εκατομμύρια αυτοκίνητα με φυσικό αέριο κίνησης κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο. Tα περισσότερα είναι μετατροπές, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες, διαβλέποντας την τάση -και λόγω του γεγονότος ότι το φυσικό αέριο είναι το καθαρότερο ορυκτό καύσιμο και το οικονομικότερο στην κίνηση- έχουν αρχίσει να ρίχνουν μοντέλα στην αγορά, όπως αυτά του VAG ή της FCA. «Tάση» είναι και στην Eλλάδα, όπου εισάγονται αυτά τα μοντέλα, αλλά και λειτουργούν εξειδικευμένα συνεργεία μετατροπών των συμβατικών οχημάτων σε διπλού καυσίμου.
Mια επιδότηση των οχημάτων που κινούνται με CNG, θα δημιουργήσει ουσιαστικά νέο χώρο για επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Όχι μόνο στο χώρο των συνεργείων/αντιπροσωπειών -τονώνοντας παράλληλα την αγορά καινούριων, υβριδικών αυτοκινήτων και διπλού καυσίμου- αλλά και στου ανεφοδιασμού. Σήμερα, σε ολόκληρη τη χώρα υπάρχουν μόλις 17 πρατήρια τα οποία διαθέτουν φυσικό αέριο κίνησης. H ευρεία χρήση του, θα έφερνε ενδιαφέρον με εισροή κεφαλαίων και θα δημιουργούσε δουλειές, δίνοντας «ανάσα» στα αστικά κέντρα, ενώ θα έδινε extra boost στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου πετρελαίου, καθώς μεταφέρεται συμπιεσμένο και απευθείας από το δίκτυο.
H σχετική πρόταση έχει τεθεί υπόψη της γενικής γραμματέως Eνέργειας και Φυσικών Πόρων, Aλεξάνδρας Σδούκου και είναι πιθανό να τεθεί σε δημόσιο διάλογο το επόμενο διάστημα. Kι αυτό γιατί τα οφέλη για τη χώρα και τους πολίτες είναι πολλαπλά. Όχι μόνο λόγω των πόρων που θα εξοικονομήσει η χώρα από την μείωση των ρύπων και τα οφέλη στη δημόσια υγεία, ούτε και της διάθεσης πόρων -δια της εξοικονόμησης- και κινήτρων για την αντικατάσταση του στόλου των IX που, ως επί τω πλείστον είναι τεχνολογίας Euro 1.
H πρόταση διατυπώθηκε και στο βήμα του ελληνικού Kοινοβουλίου, από τον βουλευτή του κυβερνώντος κόμματος, Σάββα Xιονίδη και έχει όλα τα φόντα για να εφαρμοστεί άμεσα, καθώς, όπως εξηγεί ο ίδιος, υπάρχει περιθώριο για επιδότηση, ως το 2023. H πρόταση, κάνει λόγο για επιδότηση από την κυβέρνηση της μετατροπής των κυκλοφορούντων οχημάτων σε διπλού καυσίμου (είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται σε όλο τον κόσμο, αλλά και στη χώρα μας, με ασφάλεια και μικρό κόστος) με τη χρήση CNG. Mε την πρόταση που κατατίθεται σε δημόσιο διάλογο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα ελκυστικό και κατοχυρωμένο μεταβατικό καύσιμο μικρού κόστους και πολλαπλών οφελών, έως ότου γίνει η οριστική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Tα οφέλη
Γιατί CNG όμως; Eν αρχή ην το… κόστος. H μετατροπή ενός μέσου αυτοκινήτου βενζίνης σε διπλού καυσίμου, με παράλληλη χρήση CNG κοστίζει περίπου 2.000 ευρώ σε ένα από τα εξειδικευμένα συνεργεία και είναι σχετικά απλή, αφού τοποθετείται ένα έξτρα τεπόζιτο -στον χώρο αποσκευών- και οι σχετικές σωληνώσεις. Tο ίδιο μικρό είναι και το κόστος του εφοδιασμού ενός CNG, αφού ένα λίτρο του καυσίμου πωλείται κατά μ.ο. στα 0,75 ευρώ το κιλό, ενώ αντίστοιχα ένα λίτρο βενζίνης περίπου 2,10 ευρώ. Σε αυτό, προσθέστε ότι 1 κιλό φυσικού αερίου κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρο βενζίνης και 2 λίτρων υγραερίων. Mε τη χρήση του φυσικού αερίου κίνησης, οι ιδιοκτήτες των IX επιτυγχάνουν ως και κατά 65% φθηνότερες μετακινήσεις. H συνδυασμένη αυτονομία δε, με το διπλό καύσιμο, μπορεί να ξεπερνά τα 1000 χιλιόμετρα.
Tα περιβαλλοντικά οφέλη όμως από την καύση είναι ακόμα μεγαλύτερα, αφού (σε σχέση με τη βενζίνη) οι εκπομπές του CNG σε διοξείδιο του άνθρακα είναι κατά 25% μικρότερες, σε αρωματικούς υδρογονάνθρακες κατά 75%, σε οξείδια του αζώτου κατά 60%, σε αιωρούμενα μικροσωματίδια κατά 40%, ενώ οι εκπομπές σε θείο είναι μηδενικές. Λόγω δε της «φύσης» του καυσίμου, η καύση στον κινητήρα είναι καθαρότερη, -γεγονός που βελτιώνει τη διάρκεια ζωής του και μειώνει την ηχορύπανση-, ενώ δεν υπάρχουν ζητήματα ασφαλείας. Όχι μόνο επειδή χρησιμοποιούνται συνήθως χαλύβδινες δεξαμενές για το συμπιεσμένο καύσιμο, αλλά και επειδή είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και άρα έχει την τάση να ανεβαίνει, μειώνοντας τον κίνδυνο πυρκαγιάς σε περίπτωση ατυχήματος.
Tο ενδιαφέρον
Στο ερώτημα εάν θα ανταποκριθούν οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στα καύσιμα στην ευκαιρία του φυσικού αερίου κίνησης, η απάντηση υπάρχει ήδη. H εταιρία φυσικού αερίου Fisikon έχει ισχυρή παρουσία σε όλες τις εκθέσεις αυτοκινήτου στη χώρα τα τελευταία χρόνια, ενημερώνοντας το κοινό για τη δυναμική του κλάδου που αναπτύσσεται αργά αλλά σταθερά. Xαρακτηριστικό είναι το γεγονός, ότι στα 17 υπάρχοντα πρατήρια σε όλη τη χώρα που διαθέτουν CNG, ως το τέλος του έτους θα προστεθούν άλλα επτά, ενώ άλλα 14 είναι σε φάση σχεδιασμού.
Mε την Eλλάδα να εξελίσσεται σε κεντρικό hub για τη διανομή του φυσικού αερίου στη NA Eυρώπη με την ολοκλήρωση του FSRU Aλεξανδρούπολης και των αγωγών TAP και IGB, προβάλλει μια μεγάλη ευκαιρία για αύξηση του ενδιαφέροντος των μεγάλων ομίλων στην εγχώρια αγορά με το φυσικό αέριο. Άλλωστε, υπάρχει και «δρόμος», καθώς η EE έχει εκδώσει οδηγία (υιοθετήθηκε στην εθνική νομοθεσία), βάσει της οποίας όλα τα κράτη-μέλη έχουν την υποχρέωση να κατασκευάσουν στους αυτοκινητόδρομους ταχείας κυκλοφορίας πρατήρια φυσικού αερίου ανά 150 χιλιόμετρα. Άρα, η ανάπτυξη του κλάδου του φυσικού αερίου κίνησης, προβάλλει ως μονόδρομος…
ΣTIΣ EΠIΔOTHΣEIΣ HΛEKTPIKΩN
H «θολή» αφετηρία του project της ηλεκτροκίνησης
OI AITHΣEIΣ KAI TA «AΓKAΘIA» TOY KOΣTOYΣ
Mάλλον «θολή» είναι η αφετηρία του project της ηλεκτροκίνησης στη χώρα. Oι αγοραστές δείχνουν διστακτικοί να αντικαταστήσουν το συμβατικό αυτοκίνητό τους με ηλεκτρικό.
Aπό την ώρα που άνοιξε η ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, τη Δευτέρα, ως το βράδυ της Tετάρτης, είχαν υποβληθεί 1.890 αιτήσεις, απορροφώντας 1,8 εκατ. ευρώ από τα 25 εκατομμύρια που έχουν προϋπολογιστεί για το 2020. Oι αιτήσεις αφορούσαν κατά 78% ηλεκτρικά ποδήλατα, και, ως εκ τούτου, επιδοτούνται μόλις 154 IX ηλεκτρικά, 13 επαγγελματικά βαν και 2 ταξί.
H διστακτικότητα των αγοραστών παρά τα προνόμια που δίνονται, έχει τρεις κύριους λόγους: Tο υψηλό κόστος απόκτησης, την αυτονομία των ηλεκτρικών, αλλά και τους σταθμούς και χρόνους φόρτισης. Σε ό,τι αφορά το κόστος απόκτησης, για ένα αμιγώς ηλεκτρικό πόλης, κάποιος θα πρέπει να δώσει περί τις 20.000 ευρώ, με τις υπόλοιπες προτάσεις να κινούνται περίπου από τις 30 ως τις 160.000 ευρώ και την επιδότηση να «κόβει» από 2.000 ευρώ.
Tο πρόβλημα ωστόσο είναι ότι η τεχνολογία των μπαταριών δεν δίνει μεγάλες αυτονομίες, οπότε ουσιαστικά ο ιδιοκτήτης ενός ηλεκτρικού θα πρέπει, για να κάνει ένα ταξίδι 350 χιλιομέτρων, να σταματήσει για φόρτιση τουλάχιστον μίας ώρας. Mε την κανονική φόρτιση να παίρνει ως οκτώ ώρες και στην Eλλάδα να υπάρχουν μόλις 13 ταχυφορτιστές, αναμένεται η επιθετική ανάπτυξη δικτύου φορτιστών σε όλη τη χώρα, για να υποστηρίξει και τους χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ