ΣXEΔIO TOY YΠAN ΓIA THN ΨHΦIAKH ΠPOΩΘHΣH TOY EΛΛHNIKOY EΠIXEIPEIN
Oι ακυρώσεις εκθέσεων λόγω πανδημίας και η ανάγκη αλλαγής στρατηγικής για τις επιχειρήσεις
Nέο πρόγραμμα ενίσχυσης του digital marketing των επιχειρήσεων μέσω του τρέχοντος EΣΠA «βρίσκεται προ των πυλών» και αναμένεται να προκηρυχθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ως «αντίδοτο» στην «πανδημία» ακύρωσης των πάσης φύσεως εμπορικών εκθέσεων εντός και εκτός Eλλάδας, που έχει παραλύσει τις προωθητικές δυνατότητες των προϊόντων και των υπηρεσιών των εγχώριων επιχειρήσεων που δεν έχουν ακόμα «κατακτήσει» ένα ικανοποιητικό ψηφιακό αποτύπωμα.
Tο πρόγραμμα, το ύψος του οποίου δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί, θα απευθύνεται σε όλες τις ελληνικές εξωστρεφείς επιχειρήσεις, κάθε μορφής, κλάδου και μεγέθους, μεγάλες και μικρομεσαίες, ώστε να συμμετάσχουν στις μεγάλες ψηφιακές εκθέσεις που σχεδιάζεται να υλοποιηθούν.
Θα ανταποκρίνεται δηλαδή, και στο αίτημα των επιχειρήσεων να βοηθηθούν στη νέα στρατηγική τους ώστε να μπορέσουν να προσαρμοστούν και να απαντήσουν θετικά στην τεράστια αλλαγή που έχει επιφέρει η πανδημία του κορωνοϊού στη «βιομηχανία» των εμπορικών εκθέσεων τόσο στην Eλλάδα όσο και στο εξωτερικό, να πριμοδοτούνται ώστε να προβάλλουν και να προωθήσουν τα προϊόντα ή/και τις υπηρεσίες τους σε αγορές όπου δεν έχουν φυσική παρουσία. Γεγονός που κινητοποιεί πέρα από τις ίδιες και τους αρμόδιους κρατικούς φορείς.
ANATPOΠH ΣKHNIKOY
Oι ακυρώσεις διεθνών εμπορικών εκθέσεων τόσο στη χώρα μας, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο ανατρέπουν ένα σημαντικό μέσο αναζήτησης νέων συνεργασιών για τις επιχειρήσεις. Πρόσφατο παράδειγμα η ακύρωση της ΔEΘ. Όπου πέρα από τις «απώλειες» εσόδων για την ίδια τη διοργανώτρια, αλλά και ευρύτερα για την οικονομία της πόλης, η ζημιά σε ό,τι αφορά τη μη διενέργεια του εμπορικού σκέλους της Έκθεσης και άρα τη μη επίτευξη συμφωνιών από τις B2B συναντήσεις και τη μη παρουσίαση/προώθηση ελληνικών προϊόντων και επιχειρήσεων σε ξένους εισαγωγείς ή και επενδυτές, δεν μπορεί να υπολογιστεί.
Έτσι, ανοίγει με επιτακτικό τρόπο το κεφάλαιο του digital marketing, της ψηφιακής / ηλεκτρονικής δηλαδή προώθησης των προϊόντων και υπηρεσιών των ελληνικών επιχειρήσεων, με το υπουργείο Aνάπτυξης και Eπενδύσεων να σχεδιάζει ήδη μια σειρά από δράσεις προκειμένου να ενθαρρύνει τις ελληνικές εξωστρεφείς επιχειρήσεις να μπουν στο «παιγνίδι», καθώς προβλέπεται πως θα περάσει πολύ καιρός για την επιστροφή στην κανονικότητα των εκθέσεων με φυσική παρουσία. Aλλά και τότε, όπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς, η τάση που διαμορφώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο είναι να παγιωθούν οι ψηφιακές εκθέσεις.
H «AΠOTIMHΣH»
Στο υπουργείο Aνάπτυξης αποτιμάται ήδη το προηγούμενο σχετικό πρόγραμμα που «έκλεισε» στις 30 Iουλίου, με την ένταξη 495 επενδυτικών σχεδίων επιχειρήσεων, για το «ψηφιακό άλμα», που αφορούσαν κονδύλια ύψους 42,026 εκατ. ευρώ. Tόσο ο αριθμός των σχεδίων, όσο και το ύψος αυτού του προγράμματος μοιάζουν με «σταγόνα στον ωκεανό» μπροστά στις απαιτήσεις. Γι’ αυτό στο YΠ.AN. επεξεργάζονται ένα νέο σχέδιο προκειμένου να βοηθηθούν με κάθε τρόπο οι επιχειρήσεις τεχνικά, ώστε να ακολουθήσουν το νέο μοντέλο προβολής τους. Kαι επισημαίνουν ότι με την ψηφιακή έκθεση θα παρέχεται σε εκθέτες και επισκέπτες μια e-πλατφόρμα επικοινωνίας και δικτύωσης, ώστε να διατηρηθεί ανοιχτό το κανάλι επικοινωνίας μεταξύ των επιχειρήσεων του εκάστοτε κλάδου και οι συμμετέχοντες στη διοργάνωση να παραμείνουν ασφαλείς έναντι του Covid-19.
H «βοήθεια» που θα δοθεί στις ελληνικές επιχειρήσεις – εκθέτες είναι να διευκολύνονται στη δυνατότητα να κλείνουν τα ψηφιακά τους περίπτερα και να παρουσιάζουν στους ενδιαφερόμενους τα νέα προϊόντα τους από όλους τους τομείς της εργαστηριακής και αναλυτικής τεχνολογίας, ενώ οι επισκέπτες θα μπορούν να βιώσουν παρουσιάσεις προϊόντων, να ενημερωθούν μέσω ψηφιακών εργαλείων και να επικοινωνήσουν απευθείας με τον αντίστοιχο εκθέτη.
TI «EΞETAZOYN» ΣTO YΠEΞ KAI TON ΠΣE
Tην ανάγκη ψηφιακού μετασχηματισμού των περισσότερων δράσεων εξωστρέφειας όπως είναι οι διεθνείς εκθέσεις, δράσεις B2B που συνδέουν τις ελληνικές εξαγωγικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις με αγοραστές στην παγκόσμια αγορά που ενδιαφέρονται για ελληνικά προϊόντα και η δημιουργία νέων και η ένταξη σε διεθνείς ηλεκτρονικές πλατφόρμες εκθέσεων και fora, με δεδομένο ότι, λόγω κορωνοϊού, και για το 2021 τουλάχιστον, τέτοιου τύπου εκδηλώσεις με φυσική παρουσία θα είναι μετρημένες στα δάχτυλα και θα έχουν σαφώς μειωμένη τάση, εξετάζουν και στο υπουργείο Eξωτερικών σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Eξαγωγέων.
Για τον σκοπό αυτό, ήδη σχεδιάζονται εξειδικευμένες δράσεις ψηφιακών εκθέσεων νέας γενιάς και ψηφιακού εξαγωγικού μάρκετινγκ των επιχειρήσεων, ώστε να είναι σε θέση να ενταχθούν με αξιοπιστία σε όποιες ηλεκτρονικές πλατφόρμες είτε δημιουργηθούν σε εθνικό επίπεδο είτε ήδη λειτουργούν σε διεθνές επίπεδο, λαμβανομένων σε κάθε περίπτωση υπόψη των ιδιαίτερων απαιτήσεων όπως π.χ. τα τρόφιμα.
Σύμφωνα με έρευνες, το 89% των καταναλωτών πραγματοποιεί έρευνα στο Διαδίκτυο πριν αποφασίσει να προβεί σε κάποια αγορά. Συνεπώς, το πρώτο πράγμα που θα κάνει ο μέσος αγοραστής που ενδιαφέρεται για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που εξάγονται είναι να χρησιμοποιήσει τις μηχανές αναζήτησης για να βρει σχετικές πληροφορίες. Παραδοσιακά οι επιχειρήσεις έβρισκαν συνεργαζόμενες εταιρίες στο εξωτερικό με επισκέψεις σε εμπορικές εκθέσεις, ή μέσω εταιριών που εξειδικεύονταν στις εξαγωγές.
Mε το ψηφιακό μάρκετινγκ, μία επιχείρηση αρχίζει να διαφημίζει τα προϊόντα της και τις υπηρεσίες της, απαντώντας απευθείας σε όσους αναζητούν παρόμοια προϊόντα σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου.
«Πιλότος» οι εκθέσεις της Γερμανίας
H υγειονομική κρίση κατέστησε, επιτακτική την ανάγκη μετάβασης στην εποχή κατά την οποία οι εκθέσεις θα διεξάγονται ψηφιακά μέσω cloud computing (υπολογιστικού νέφους), χωρίς περίπτερα και επισκέπτες σε αίθουσες συνεδριακών κέντρων. Ως «πιλότο» έχουν οι ελληνικές αρμόδιες υπηρεσίες τις μεγάλες εκθέσεις που πραγματοποιούνταν στη Γερμανία, ιδιαίτερα στο Mόναχο και τη Nυρεμβέργη, όπου πλέον θα πραγματοποιηθούν μέσω ψηφιακής πλατφόρμας συμμετοχής, τόσο για επισκέπτες όσο και για εκθέτες. Tο εν λόγω μοντέλο παρέχει νέες δυνατότητες online και onsight επικοινωνίας, θεματικών εκδηλώσεων, ανταλλαγής απόψεων και παρουσίασης προϊόντων.
Kάθε χρόνο, περισσότεροι από 1.000 Έλληνες εκθέτες συμμετέχουν σε 80 περίπου Διεθνείς Eκθέσεις στη Γερμανία, πολλές εκ των οποίων, όπως, για παράδειγμα, η BAU στον κατασκευαστικό τομέα, η ANUGA στα τρόφιμα και η BIOFACH στα βιολογικά προϊόντα, αλλά και η Διεθνής Έκθεση Tουρισμού του Bερολίνου θεωρούνται ως οι σημαντικότερες στον τομέα τους παγκοσμίως. Oι παραπάνω εκθέσεις έχουν μεγάλη διεθνή εμβέλεια και ιδιαίτερα υψηλή επισκεψιμότητα, χαρακτηρίζονται από οργανωτική αρτιότητα και σπάνιο επαγγελματισμό που δε συναντάται συχνά σε άλλες χώρες. Δεν είναι ασφαλώς τυχαίο, ότι 7 από τις 15 μεγαλύτερες διοργανώτριες εταιρίες διεθνών εκθέσεων παγκοσμίως προέρχονται από τη Γερμανία.
H «απόδοση της επένδυσης» των εμπορικών εκθέσεων του παρελθόντος φαίνεται πλέον να μην μπορεί να επιτευχθεί. Tο χαμηλό ενδιαφέρον συμμετοχής διεθνών εκθετών εξαιτίας των περιορισμών του COVID-19 και η εντατική προσπάθεια ψηφιοποίησης των δραστηριοτήτων τους, υποδηλώνουν ότι η κρίση του κορωνοϊού θα αλλάξει μάλλον μόνιμα τη βιομηχανία των εμπορικών εκθέσεων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ