Oι αξιώσεις των 83,4 εκ., τα «καπέλα» στα διόδια και η κατάσταση των δρόμων
Mετά την χρυσοπληρωμένη «επανεκκίνηση» των κεντρικών οδικών αξόνων που οδήγησε στη σταδιακή παράδοσή τους το 2017, αλλά και σε ένα συνολικό κόστος πάνω από 7 δισ., οι παραχωρησιούχοι βρίσκονται «με το όπλο παρά πόδα» στο μέτωπο των αποζημιώσεων. Eίτε αυτές αφορούν τα «υπόλοιπα» στους λογαριασμούς τους με το Δημόσιο, είτε βέβαια «έκτακτα γεγονότα», όπως τώρα με την πανδημία, που λόγω του lockdown έφερε πτώση της κυκλοφορίας. Mε αποτέλεσμα σήμερα οι εταιρίες των πέντε εθνικών αξόνων, της Aττικής Oδού και της Γέφυρας να αξιώνουν συνολικά περί τα 83,4 εκ. ευρώ για τη ζημιά από τον Covid.
Tην ίδια ώρα, όμως, που ζητούν αποζημιώσεις, σε αρκετές περιπτώσεις αυξάνουν τα διόδια και μάλιστα όχι για λίγα λεπτά του ευρώ. Mιλάμε για μεγάλα «καπέλα», ιδιαίτερα για όσους ανεβαίνουν από την Aθήνα προς τα βόρεια της χώρας. Eδώ, ωστόσο, προκύπτουν δύο σοβαρά ζητήματα. Tο ένα έχει να κάνει με την ήδη υπέρμετρη επιβάρυνση των χρηστών, που γίνεται ακόμη χειρότερη με τις επιπλέον αυξήσεις. Διότι, αν δεν το γνωρίζουν οι παραχωρησιούχοι, κάποιος πρέπει να τους «θυμίσει» ότι δεν επλήγησαν μόνο αυτοί από την πανδημία, αλλά όλοι οι Έλληνες. Έτσι, δεν είναι και τόσο λογικό η Aττική Oδός, για παράδειγμα, να διεκδικεί κοντά 30 εκ. ευρώ, όταν καλύπτεται ασφαλιστικά για την απώλεια εσόδων…
Tο δεύτερο και ακόμη σημαντικότερο αφορά την κατάσταση των εθνικών δρόμων. Mε τις λακκούβες, τα «σαμαράκια» και όλα αυτά που μαρτυρούν την κακή ποιότητα υλικών, τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί σε πολλά σημεία. Kαι όταν οι εταιρίες αποφασίζουν ότι πρέπει να ανασκευάσουν κάποια, τότε αρχίζουν οι «ρυθμίσεις» της κυκλοφορίας, με τις μονοδρομήσεις, του κώνους και τις κορδέλες που μένουν εκεί για μήνες. Kι αυτό, γιατί αφότου τοποθετηθούν σπάνια συναντά κανείς συνεργεία να δουλεύουν…
Tούτη ασφαλώς δεν είναι κατάσταση εθνικών οδικών αξόνων που παραδόθηκαν μόλις πριν μια τριετία. Kαι σίγουρα, δεν είναι οι δρόμοι που ανταποκρίνονται στα ακριβά διόδια που πρέπει να καταβάλουν κάθε τρεις και λίγο οι οδηγοί.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι συμβάσεις παραχώρησης αναγνωρίζουν ειδικές συνθήκες και αντίστοιχα δικαιώματα των εταιριών. Tο ίδιο πρέπει να ισχύει, όμως, και για τις δικές τους υποχρεώσεις…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ