H Σαντορίνη ο επόμενος σταθμός
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας έχει προϋπολογισμό 5 δισ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε βάθος 10ετίας.
Η διασύνδεση της Σαντορίνης είναι το αμέσως επόμενο έργο που θα ανοίξει ο ΑΔΜΗΕ με την έναρξη του σχετικού διαγωνισμού μέχρι το τέλος του έτους, στο πλαίσιο του φιλόδοξου πλάνου ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, ύψους 5 δισ. ευρώ σε βάθος 10ετίας. Σύμφωνα με το kathimerini.gr θαα ακολουθήσει το πρώτο εξάμηνο του 2021 ο διαγωνισμός για τη διασύνδεση των νησιών Σέριφος, Φολέγανδρος και Μήλος, με την υλοποίηση των οποίων θα κλείσει ο κύκλος της διασύνδεσης των Κυκλάδων, που προχωράει σε τέσσερις φάσεις.
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της τέταρτης φάσης των Κυκλάδων παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης προχθές από τη Νάξο, στην τελετή εγκαινίων της διασύνδεσης του νησιού με τη Μύκονο και παράλληλα της ολοκλήρωσης της δεύτερης φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων. Αυτή αφορά τη διασύνδεση με υποβρύχια καλώδια Ε.Ρ. 150 kV της Νάξου με τη Μύκονο, μήκους 45 χλμ. και βάθους έως 115 μέτρων και τη διασύνδεση της Νάξου με την Πάρο, μήκους 7 χλμ. και βάθους έως 45 μέτρων.
«Ολα μας τα καλώδια θάβονται, προστατεύονται, κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας. Εδώ στη Νάξο έχουμε θάψει τα καλώδια μέχρι βάθος 30 μέτρων, προκειμένου να μην υπάρχει κίνδυνος να αλλοιωθούν, κυρίως από τα αλιευτικά σκάφη», τόνισε ο κ. Μανουσάκης, μιλώντας και για τις τεχνικές προκλήσεις των διασυνδέσεων. Το έργο της δεύτερης φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων περιλαμβάνει, επίσης, την αναβάθμιση των γραμμών Εύβοιας – Ανδρου και Ανδρου – Τήνου, η οποία ολοκληρώθηκε στις αρχές του έτους.
Ο συνολικός προϋπολογισμός αυτής της φάσης αγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ και για ένα μέρος από αυτά το ΥΠΕΝ έχει ζητήσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Από τα 439 εκατ. ευρώ που κόστισαν συνολικά οι τρεις πρώτες φάσεις των Κυκλάδων, τα 138 εκατ. ευρώ προήλθαν από κοινοτικούς πόρους.
Το 2024, τόνισε ο κ. Μανουσάκης, θα μπουν στην «πρίζα» η Σαντορίνη, η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος, ένα έργο ύψους 393 εκατ. ευρώ. Το 2027 αναμένεται να ολοκληρωθεί η διασύνδεση των Δωδεκανήσων, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ, και το 2029 θα συνδεθούν και τα νησιά Βορείου Αιγαίου, ένα έργο ύψους 885 εκατ. ευρώ. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται και οι δύο διασυνδέσεις της Κρήτης (Αττική και Πελοπόννησος). Από τις διασυνδέσεις των Κυκλάδων δημιουργείται «χώρος» άνω των 300 MW για ΑΠΕ και από αυτές της Κρήτης άνω των 1.000 MW για μεταφορά πράσινης ενέργειας από και προς το μεγαλύτερο ελληνικό νησί, επισήμανε ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ, υπογραμμίζοντας ότι ανοίγουν τον δρόμο για την ανάπτυξη αιολικών πάρκων που έχουν τη μικρότερη δυνατή όχληση.
«Το έργο που εγκαινιάζουμε αποτελεί απόδειξη ότι η Ελλάδα μπορεί να προχωρήσει στον δρόμο του εκσυγχρονισμού», ανέφερε από την πλευρά του στον χαιρετισμό του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Χατζηδάκης, τονίζοντας ότι το νέο έργο εξασφαλίζει καλύτερους και ασφαλέστερους όρους σύνδεσης για τα νησιά, είναι ένα πράσινο έργο που θα κλείσει όλες τις ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗ και παράλληλα ένα οικονομικά επωφελές έργο που θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση κόστους μέσω της μείωσης των ΥΚΩ που πληρώνουν στους λογαριασμούς του ρεύματος οι καταναλωτές.