Ξεπερνάει τα 500 εκατ. η αγορά των online παραγγελιών φαγητού
Άλλαξε την καθημερινότητα των πολιτών η πανδημία του κορωνοϊού και ήδη από τον περασμένο Μάιο που πρωτοεμφανίστηκε ο ιός και στη χώρα μας, ο τομέας των επιχειρήσεων εστίασης που δέχτηκε βαριά «χτυπήματα» άλλαξε το πλάνο της επιχειρηματικότητας.
Οι επιχειρήσεις εστίασης, αλλάζουν άρδην το business plan τους και περνάνε μαζικά στην καθιέρωση της υπηρεσίας delivery και μάλιστα στo online delivery.
Τους προηγούμενους μήνες αρκετοί μαγαζάτορες προσπάθησαν να περιορίσουν τις απώλειές τους, κάνοντας μεγάλες επενδύσεις στο delivery, μια κίνηση που, σύμφωνα με μεγάλους παίκτες της αγοράς, τους βοήθησε να κρατήσουν τον τζίρο τους σε ικανοποιητικά επίπεδα. Ωστόσο, η διόγκωση των διαδικτυακών αγορών (έτοιμο φαγητό, προϊόντα κάθε είδους, είδη βασικών αναγκών – σούπερ μάρκετ) προκάλεσε ένα μεγάλο σοκ στην μόνο πρόσφατα ρυθμισμένη αγορά του delivery. Οι ανάγκες για επαγγελματίες διανομείς αυξήθηκαν κατακόρυφα, με εκτιμήσεις να μιλούν για 300% αύξηση. Αυτό συνέβη γιατί πολλά καταστήματα, όπως κρεοπωλεία, μανάβικα αλλά και σούπερ μάρκετ ξεκίνησαν να προσφέρουν υπηρεσίες delivery, χωρίς να το έχουν κάνει ποτέ στο παρελθόν. Αυτή η εξέλιξη έφερε και αρρυθμίες, όπως ήταν λογικό, γιατί όλοι αυτοί οι επιχειρηματίες δεν είχαν την τεχνογνωσία για να διαχειριστούν ένα εξαιρετικά περίπλοκο σύστημα όπως είναι το Delivery.
Μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, αλλά τα logistics του Delivery δεν είναι καθόλου απλά, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Ειδικά για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν προηγούμενη πείρα, η κατάσταση μπορεί να γίνει αμέσως χαοτική και ανεξέλεγκτη. Όσο μεγαλώνει, δε, ο αριθμός των πελατών που πρέπει να εξυπηρετηθούν, πολλαπλασιάζονται και οι παράμετροι που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας.
Είναι βέβαιο ότι η αγορά του Delivery θα μεγαλώσει με ταχύτατους ρυθμούς την επόμενη περίοδο και ευρύτερα στην μετά τον κορωνοϊό εποχή. Το ζήτημα για τις μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις είναι να βρουν γρήγορες και αποτελεσματικές λύσεις που θα μειώσουν τα κόστη τους και θα αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Ενδεχομένως, το delivery θα αποτελέσει το απαραίτητο εργαλείο για την επιβίωσή τους, και στη συνέχεια, για την άνθησή τους.
Ηλεκτρονικές παραγγελίες αξίας… 500 εκατ. ευρώ
Τη στροφή των καταναλωτών στα ψηφιακά κανάλια για την πραγματοποίηση των ηλεκτρονικών τους αγορών, κοιτάζουν να επωφεληθούν σημαντικοί παίκτες της αγοράς του online delivery φαγητού εγκαινιάζοντας, ακόμη και μέσα στην καραντίνα, την είσοδό τους στην υπηρεσία ηλεκτρονικής παραγγελίας προϊόντων σούπερ μάρκετ. Την ίδια στιγμή, ανακατατάξεις παρατηρούνται στην αγορά του online delivery φαγητού, μία αγορά που δείχνει να ξεπερνάει σε αξία τα 500 εκατ. ευρώ, με την υπηρεσία Box της Cosmote να απορροφά πρόσφατα τη Skroutz Food και να εξετάζει τη συνεργασία ακόμη και με premium brands (π.χ. χώροι υψηλής γαστρονομίας) για τη διανομή των προϊόντων τους. Εκτός από την efood και το Box της Cosmote, μερίδιο από την πίτα του online delivery φαγητού διεκδικεί και η φινλανδική Wolt που αναπτύσσεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Πριν από λίγες ημέρες, η υπηρεσία online παραγγελίας φαγητού και καφέ Box της Cosmote εγκαινίασε τη συνεργασία της με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Μασούτης και Κρητικός, δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να παραγγέλνουν τα προϊόντα των συγκεκριμένων σούπερ μάρκετ (πάνω από 10.000 κωδικούς/αλυσίδα) σε περισσότερες από 50 πόλεις της Ελλάδας. Η Box που «βγήκε στον αέρα» τον Δεκέμβριο του 2019, αποτελεί πλέον ανερχόμενο ανταγωνιστή της efood, η οποία πρώτη έκλεισε συνεργασία τον Μάρτιο με τις Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης για την παράδοση των προϊόντων της τελευταίας μέσω της πλατφόρμας της.
Η υπηρεσία εξυπηρετεί ήδη τους πελάτες σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ιωάννινα, Λάρισα, Βόλο, Ασπρόπυργο, ενώ στόχος της efood (για την ώρα) δεν είναι να κλείσει και άλλες συνεργασίες με αλυσίδες λιανικής, αλλά να επεκτείνει τη συνεργασία της με τη «Σκλαβενίτης» και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας. Από την άλλη, το Box της Cosmote, εκτός από τον Μασούτη και τον Κρητικό, σχεδιάζει συνεργασίες και με άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ ή αλυσίδες τροφίμων, αλλά και με premium brands για delivery των προϊόντων τους. Παράλληλα, σε επόμενη φάση εξετάζει και τη δημιουργία δικού της στόλου από μηχανάκια. Κάτι που ήδη πραγματοποιεί η efood από τον Νοέμβριο του 2018, η οποία από τον Απρίλιο προχωράει στην πρόσληψη 400 νέων διανομέων για την επέκταση της υπηρεσίας διανομής με τον στόλο της.
Παράλληλα, η υπηρεσία Βοx επεκτείνει τη δραστηριότητα της ηλεκτρονικής παραγγελίας έτοιμου φαγητού κατ’ οίκον, προσθέτοντας το τελευταίο τρίμηνο στο δυναμικό της περισσότερα από 1.500 καταστήματα, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται, κατά πληροφορίες, και η διαδικασία μεταφοράς περίπου 500-700 καταστημάτων που συνεργάζονταν με τη Skroutz Food στην πλατφόρμα Βox της Cosmote.
Το τελευταίο τρίμηνο η νεοσύστατη πλατφόρμα έχει διπλασιάσει τις παραγγελίες της, παρότι στην αρχή της πανδημίας το online delivery food σημείωσε κάμψη. Αυτό εξηγείται και από τις αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών το συγκεκριμένο διάστημα, αφού, σύμφωνα και με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, αρκετοί στράφηκαν στη μαγειρική στο σπίτι, με το delivery έτοιμου φαγητού να σημειώνει κάμψη (-19%) σε σχέση με πέρυσι.