Οι αντιρρήσεις στο νομοσχέδιο «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων»
Τις παρατηρήσεις της επί του νομοσχεδίου «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων» κάνει η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος. (ΓΣΕΒΕΕ), απαρριθμώντας τα άρθρα που «προκαλούν προβληματισμό επισκιάζοντας συνολικά το νομοσχέδιο».
Μεταξύ των παρατηρήσεων σημειώνονται τα εξής:
– Άρθρο 31 – Μείωση ασφαλιστικών εισφορών εργοδότη, εργαζομένου. Με το άρθρο αυτό μειώνονται κατά 3 μονάδες οι ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων και εργοδοτών για το έτος 2021, αλλά η ΓΣΕΒΕΕ εκτιμά ότι, στην παρούσα συγκυρία αυτή η μείωση θα δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που θεωρητικά θα επιλύσει. Προδιαγραφεί επίσης την υποβάθμιση και αποδόμηση του ΟΑΕΔ.
Από την μια μεριά οι πόροι που μειώνονται σχετίζονται με την αναγκαία χρηματοδότηση μέτρων στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης στην αγορά εργασίας, και συγκεκριμένα στους πόρους για τα επιδόματα ανεργίας όπου η συνολική χρηματοδότηση θα μειωθεί κατά 43%.
Από την άλλη μεριά μειώνονται οι συνολικοί πόροι για τις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης (κατάρτιση, προγράμματα εγγυημένης απασχόλησης κλπ) κατά 65%, που είναι αναγκαίοι τόσο για την αντιμετώπιση των συνεπειών της υγειονομικής κρίσης με την χρηματοδότηση προγραμμάτων διατήρησης των θέσεων εργασίας, όσο και για την μετά Covid-19 περίοδο όπου θα χρειαστεί να υλοποιηθούν προγράμματα κατάρτισης και αναβάθμισης των δεξιοτήτων εργοδοτών και εργαζομένων, ιδιαίτερα για την κάλυψη του ψηφιακού χάσματος που δημιουργεί η επιτάχυνση λόγω της υγειονομικής κρίσης εισαγωγής νέων τεχνολογιών και ψηφιακών διαδικασιών σε μεγάλο μέρος της οικονομικής δραστηριότητας.
Από την στιγμή μάλιστα που το μέτρο αυτό είναι προσωρινού χαρακτήρα, θα ισχύσει δηλαδή μόνο για το 2021, εκτιμάται ότι θα ήταν προτιμότερο αυτό το 3% να καλυπτόταν οριζόντια μέσα από την χρηματοδότηση που παρέχει το πρόγραμμα SURE ή από τον κρατικό προϋπολογισμό.
– Άρθρο 32 – Ρύθμιση ασφαλιστικών εισφορών για τις οποίες έχει χορηγηθεί παράταση προθεσμιών καταβολής ή αναστολή είσπραξης και
– Άρθρο 33 – Επαvέvταξη πληγέvτωv από τηv παvδημία του κορωνοϊού σε καθεστώς ρύθμισης ασφαλιστικώv οφειλώv.
Ως προς τα άρθρα αυτά κατ’ αρχάς σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα δεν έχει προβλεφθεί αναστολή καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών των ελευθέρων επαγγελματιών – αυτοαπασχολούμενων που πλήττονται από το νέο lockdown τουλάχιστον για τον μήνα Νοέμβριο. Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι άμεσα θα πρέπει να υπάρξει σχετική ρύθμιση. Εκτός από αυτό η δυνατότητα ρύθμισης που δίνεται για μετά τις 30/4/2021 θα πρέπει να διευρυνθεί στις τουλάχιστον 48 δόσεις, διότι, αυτή την στιγμή η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων συσσωρεύει οφειλές για το μέλλον έχοντας εξαιρετικά μειωμένους ή ακόμα και μηδενικούς τζίρους. «Δεν θα καταφέρουμε γρήγορη ανάκαμψη μετά το τέλος της πανδημίας εάν δεν βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις να επιβιώσουν όχι μόνο τώρα αλλά και μετά με μέτρα που να επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να λειτουργήσουν χωρίς να τις «πνίξουν» τα χρέη και οι υποχρεώσεις. Με τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για εκτεταμένα και μαζικά λουκέτα το αμέσως επόμενο διάστημα» υπογραμμίζει η συνομοσπονδία.
Στο ίδιο πλαίσιο και όσον αφορά την αναβίωση των ρυθμίσεων που απωλέσθησαν, προτείνεται οι ρυθμισμένες αυτές υποχρεώσεις, από τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την πανδημία, να παγώσουν μέχρι τις 30/4/2021 και να αναβιώσουν με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις με την καταβολή της δόσης του Μαΐου του 2021.
Πέραν αυτών ως σημαντικό πρόβλημα που έχει προκύψει αναφέρεται η εκκαθάριση των εισφορών του 2019 από τον ΕΦΚΑ, όπου έχουν κληθεί 800.349 ασφαλισμένοι με μέσο χρεωστικό υπόλοιπο 1.355,61 ευρώ, να το καταβάλλουν σε 5 μηνιαίες δόσεις αρχής γενομένης από την 30ή Νοεμβρίου 2020, δηλαδή εν μέσω του νέου lockdown. Η ΓΣΕΒΕΕ ζητάει αυτή η υποχρέωση να παγώσει και να μεταφερθεί για μετά τις 30/4/2021.
«Γενικά θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η επιχείρηση που δυσκολεύεται ή είναι σε αδυναμία να καταβάλει τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές δεν μπορεί κατ’ επαγωγή να καταβάλει και τις ρυθμισμένες ή τις εκκαθαρισμένες εισφορές» σημειώνει η ΓΣΕΒΕΕ.
– Άρθρο 66 – Εφάπαξ οικονομική ενίσχυση σε δικηγόρους, μηχανικούς και οικονομολόγους από τον Ειδικό Λογαριασμό Ανεργίας υπέρ των Αυτοτελώς και Ανεξαρτήτως Απασχολουμέvωv που έχει συσταθεί στον ΟΑΕΔ. Η ΓΣΕΒΕΕ σημειώνει ότι δεν αντιλαμβάνεται το λόγο που η συγκεκριμένη διάταξη δεν συμπεριλαμβάνει το σύνολο των ελευθέρων επαγγελματιών και αυτοτελώς απασχολούμενων, «όταν μάλιστα δεν έχει προβλεφθεί κάποιου είδους έκτακτη οικονομική ενίσχυση κατ’ αντιστοιχία της αποζημίωσης ειδικού σκοπού για όλους τους άλλους ελευθέρους επαγγελματίες που πλήττονται από την υγειονομική κρίση και αποτελούν και την πλειοψηφία».
Ωστόσο σύμφωνα με την εκτίμηση της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος θετικά είναι τα περισσότερα άρθρα του σχεδίου νόμου «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων».