Πτώση της αγοράς έως και 40% τα Χριστούγεννα

Απώλειες έως και 40% κατέγραψε η αγορά στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, ενώ σε ανάλογα επίπεδα αναμένεται να κινηθεί και κατά την εορταστική περίοδο της Πρωτοχρονιάς.

 

Σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς, παρά τις μεγάλες προσφορές που κάνουν τα εμπορικά καταστήματα και φθάνουν έως και 50%, οι καταναλωτές στην πλειοψηφία τους δεν προχωρούν σε σημαντικές αγορές καθώς φαίνεται να έχουν θέσει όριο στα έξοδά τους για ψώνια, αναβάλλοντας τις αγορές τους για την περίοδο των εκπτώσεων.

 

Επίσης, εμπορικός κόσμος εκτιμά ότι η πτώση της κατανάλωσης θα συνεχιστεί και το νέο έτος και πολλοί επιχειρηματίες εκφράζουν τους φόβους τους για “έκρηξη” λουκέτων από τη νέα χρονιά.

 

Πτώση τζίρου

 

Η οικονομική κρίση, που πλήττει τη χώρα μας, έχει επηρεάσει όλους τους κλάδους του λιανεμπορίου. Σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), η μεγαλύτερη πτώση εμφανίζεται στον τομέα της ένδυσης-υπόδησης της τάξης του 40%, μείωση 15% καταγράφουν τα είδη δώρων, τα τρόφιμα παρουσιάζουν πτώση 10%, τα ποτά 25% και τα ηλεκτρονικά 20%.

 

Εξαίρεση αποτελούν τα παιδικά, όπου ο τζίρος τους κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ ο τζίρος των παιχνιδιών ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ και εμφανίζει μια μικρή απόκλιση της τάξης του -3/-5%.

 

Όπως προκύπτει από τους υπολογισμούς της ΕΣΕΕ, ο τζίρος της λιανικής, συμπεριλαμβανομένων και των τροφίμων, κατά την τρέχουσα εορταστική περίοδο, μειώθηκε στα 13,2 δισ. ευρώ από 16,4 δισ. ευρώ περίπου, την αντίστοιχη περυσινή εορταστική περίοδο, ενώ ο τζίρος, χωρίς τις δαπάνες για τρόφιμα, έχει υποχωρήσει πάνω από 8 δισ. ευρώ από 10,5 δισ. ευρώ πέρυσι.

 

Επίσης, μείωση 25% σημείωσε ο όγκος πωλήσεων στη χριστουγεννιάτικη αγορά, ενώ πτώση πάνω από 30% παρουσιάζει από την αρχή της χρονιάς.

 

Σχολιάζοντας την υποτονικότητα στην αγορά, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Βασίλης Κορκίδης, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: “Το αποτέλεσμα ήταν αναμενόμενο, καθώς η εορταστική περίοδος είναι η επέκταση όλης της χρονιάς.

 

Όλοι οι κλάδοι του εμπορίου εμφανίζουν αρνητικό πρόσημο και οι μειώσεις κυμαίνονται από 20% έως 40%”, ενώ προσθέτει: “Ήταν δύσκολο να αναπληρωθεί το χαμένο δώρο των Χριστουγέννων για πολλούς από τους καταναλωτές με τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές.

 

Παρόλα αυτά, οι καταναλωτές προσπάθησαν να παραμείνουν αξιοπρεπείς στις κοινωνικές και οικογενειακές υποχρεώσεις τους, ξοδεύοντας κατά μέσο όρο 410 ευρώ για δώρα Χριστουγέννων”.

 

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, οι 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι φέτος θα ξοδέψουν λιγότερα από πέρυσι, 3 στους 10 δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν τα ίδια με πέρυσι, ενώ 1 στους 10 δηλώνει ότι θα ξοδέψει φέτος περισσότερα χρήματα, την περίοδο των Χριστουγέννων.

 

“Θύματα” και τα υψηλά εισοδήματα

 

Μεγάλη μείωση του τζίρου παρατηρείται ακόμα και σε περιοχές μέσου και υψηλού εισοδήματος, καθώς και σε κεντρικές και μεγάλες αγορές.

 

Όπως αναφέρει ο κ. Β. Κορκίδης, ο τζίρος καταγράφει μείωση 40% στην Κηφισιά, το Μαρούσι και τη Γλυφάδα. Πτώση κατά 35% παρουσιάζει ο τζίρος στο Περιστέρι, ενώ στη Νέα Ιωνία και τον Πειραιά κινείται πτωτικά κατά 25%. Στο κέντρο, ο τζίρος εμφανίζει μείωση 20%-25%. Ο κ. Β. Κορκίδης επισημαίνει ότι το ποσοστό μπορεί να είναι μεγαλύτερο στο κέντρο, αν συνυπολογιστούν και οι γύρω αγορές, καθώς και οι εμπορικοί δρόμοι.

 

Προβληματισμό για τους εμπόρους προκαλούν τα στοιχεία της ΕΣΕΕ και για την Περιφέρεια. Ειδικότερα, στη Θεσσαλονίκη, ο τζίρος μειώθηκε 25%, στην Πάτρα, η μείωση του τζίρου κυμαίνεται από 25%-30%, ο τζίρος καταγράφει μείωση 40% στη Λάρισα και πτώση 30% εμφανίζει ο τζίρος στην Κρήτη, την Κοζάνη, τη Βέροια και το Κιλκίς.

 

Σε απόγνωση ο εμπορικός κόσμος

 

Με την υπάρχουσα κατάσταση στην αγορά, αρκετές μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πληθώρα προβλημάτων, που αφορούν τις ασφαλιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις τους, τις πληρωμές προς τους προμηθευτές, την εξόφληση ενοικίων και λογαριασμών, καθώς και την έγκαιρη καταβολή των μισθών των εργαζομένων.

 

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, κ. Γιώργος Ζησιμάτος, αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: “Το τελευταίο τρίμηνο του έτους είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για τις επιχειρήσεις, γιατί το διάστημα αυτό κλείνουν πολλές υποχρεώσεις τους”, ενώ συμπληρώνει: “Τα πενιχρά αποτελέσματα και την περίοδο των εορτών καθιστούν πολλές επιχειρήσεις αδύναμες να ανταποκριθούν εγκαίρως στις υποχρεώσεις τους, άλλες τις μεταθέτουν για την αρχή του νέου έτους ή ακόμα υπάρχει και ένα ποσοστό εμπόρων που θα σκεφτεί και το ενδεχόμενο να οδηγηθεί στο κλείσιμο της επιχείρησης”.

 

Ενόψει των εκπτώσεων…

 

Μία περίοδος ελπίδας για τους εμπόρους παραμένει η εκπτωτική περίοδος, χωρίς, όμως, να περιμένουν θεαματική αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεών τους. Όπως υποστηρίζουν εκπρόσωποι της αγοράς, το 2011 προμηνύεται ακόμα πιο δύσκολο για τον επιχειρηματικό κόσμο.

 

Ο κ. Β. Κορκίδης σημειώνει σχετικά: “Την εορταστική περίοδο οι προσδοκίες δεν επαληθεύτηκαν. Οι εκπτώσεις είναι για τους εμπόρους άλλη μια περίοδο ελπίδας”. Κατά την άποψή του, το 2011 θα είναι μια δύσκολη χρονιά και η αγορά θα κυμανθεί στα ίδια επίπεδα.

 

Από την πλευρά του, ο κ. Γ. Ζησιμάτος πιστεύει ότι, λόγω του μειωμένου εισοδήματός τους, οι καταναλωτές περιμένουν τις εκπτώσεις για τις αγορές τους. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, “οι καταναλωτές κρατούν μια στάση αναμονής, παρά τις προσφορές. Προφανώς, αναζητούν καλύτερες τιμές, με την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου”.

 

Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Κρήτης, κ. Μανώλης Κουμαντάκης, τονίζει ότι είναι πολύ σημαντικό, σε περίοδο κρίσης, οι καταναλωτές να στηρίζουν τις τοπικές επιχειρήσεις, καθώς αυτές έχουν προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και έχουν προβεί σε προσφορές, καθόλη τη διάρκεια των εορτών, ενώ προσθέτει: “Οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα στις εκπτώσεις να αγοράσουν ποιοτικά προϊόντα σε χαμηλές τιμές, λόγω της ιδιαίτερα δυσχερής οικονομικής κατάστασης”.

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ