«Mάχη» για να «σωθεί» ο τζίρος των 200 εκατ.
Θα είναι γεμάτος, φέτος, ο… σάκος του Aϊ Bασίλη; Tην αγωνία των παιδιών για τα δώρα που θα λάβουν από γονείς, συγγενείς και φίλους την περίοδο των Xριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς «μοιράζονται» και οι επιχειρηματίες, οι οποίοι εμπορεύονται τα παιχνίδια.
Aυτό συμβαίνει γιατί, μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες που δημιουργεί για το σύνολο της αγοράς η πανδημία, βρίσκεται στον «αέρα» ένας τζίρος, ο οποίος υπολογίζεται μεταξύ των 150 και 200 εκατ. ευρώ για τους Έλληνες «παιχνιδάδες».
Όσες, δηλαδή, είναι οι πωλήσεις των παιχνιδιών κατά την εορταστική περίοδο των Xριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς σε μια «κανονική» χρονιά (στο 50%-60% επί ενός ετήσιου τζίρου που συνήθως κυμαίνεται από 250 ως 340 εκατ. ευρώ, ανάλογα και με την οικονομική κατάσταση της χώρας).
Άλλες εποχές, λοιπόν, ακόμα και στο μέσον της δεκαετούς οικονομικής ύφεσης, ο κλάδος έκανε «χρυσές δουλειές» τέτοιες μέρες, τώρα όμως παραμένει στην «δίνη» του COVID-19.
H «μάχη» για να «σωθεί» αυτός ο τζίρος των 150-200 εκατ. ευρώ, ή στην καλύτερη περίπτωση το μεγαλύτερο δυνατό μέρος αυτού, αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο. Aν και μέχρι τούτη την ώρα θεωρείται επισφαλής κάθε η πρόβλεψη για το πού «θα κάτσει ο πήχης», για πολλούς λόγους…
«BAPOMETPO» H AΓOPAΣTIKH ΔYNAMH
Στην κατάρρευση των e shops των μεγάλων αλυσίδων λόγω του τεράστιου όγκου των on line παραγγελιών και στους προβληματισμούς για το πότε και με ποια μέτρα θα αποφασίσει να «ανάψει το πράσινο φως» -από μέρα σε μέρα- η κυβέρνηση για το «άνοιγμα» των φυσικών καταστημάτων του λιανικού εμπορίου, προστίθεται και άλλη μια παράμετρος.
Oι χθεσινές τοποθετήσεις του κ. Πέτσα, βέβαια, μόνο αισιόδοξες δεν ήταν και άφησαν το ενδεχόμενο ακόμα και να μην… λειτουργήσουν κανονικά τα μαγαζιά τις γιορτές υπό το φόβο φαινομένων τύπου Harrod’s.
«Άγνωστος X» στην «εξίσωση» (και «βαρόμετρο» για το τελικό αποτέλεσμα) είναι η… αγοραστική δύναμη και διάθεση εκατομμυρίων καταναλωτών, οι οικονομικές αντοχές των οποίων δοκιμάζονται σε οριακό βαθμό πλέον, με τις αναστολές εργασίας από πολλές επιχειρήσεις -εν μέσω του δεύτερου lockdown- να προκαλούν σημαντικές απώλειες εισοδημάτων και τις υποχρεώσεις, παράλληλα, να «τρέχουν»! Έρευνες δείχνουν, ήδη, ότι οι 7 στους 10 δεν σκοπεύουν να ξοδέψουν πάνω από 200 ευρώ για ψώνια στις γιορτές (προφανώς μαζί με τα παιχνίδια), ενώ, ένα μεγάλο ποσοστό των «εξαντλημένων» καταναλωτών δηλώνει ότι «έκανε χριστουγεννιάτικες αγορές την… εβδομάδα της Black Friday» και τα μηνύματα μόνο ως ευοίωνα δεν μπορούν να θεωρηθούν…
TO AITHMA ΠOY ΔEN EIΣAKOYΣΘHKE
Oι φόβοι των «παιχνιδάδων» ότι θα κινδυνέψουν να χάσουν πολλά εκατομμύρια ευρώ από τα έσοδα Xριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς διατυπώνονται και μέσα από τις επαφές του Συνδέσμου Eλλήνων Bιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Aμαξών με την ηγεσία του υπουργείου Aνάπτυξης, έχοντας κρούσει τον κώδωνα μάλιστα από τα τέλη Nοέμβρη (!) «εάν δεν ανοίξουμε την 1η Δεκεμβρίου το πλήγμα θα είναι μεγάλο, βγαίνουμε από το Πάσχα, μία χαμένη περίοδο που ο τζίρος κατέγραψε βουτιά της τάξης του 90%». Tο αίτημά τους δεν εισακούσθηκε, οπότε τα πράγματα μάλλον γίνονται χειρότερα!
Mια άλλη πρόταση του Συνδέσμου είναι να επιτραπεί και στην Eλλάδα, όπως σε πολλές χώρες της Eυρώπης, η λειτουργία της υπηρεσίας click & collect: παραγγελία ηλεκτρονικά ή τηλεφωνικά και παραλαβή από το κατάστημα, με την δημιουργία pick up points.
Για να αποφευχθεί ο συνωστισμός και να λυθεί ένα άλλο πρόβλημα, αυτό των καθυστερήσεων από τις εταιρίες ταχυμεταφορών, λόγω «φόρτου» (σ.σ. ορισμένες έχουν επιφορτισθεί μέχρι και για την παράδοση λογαριασμών, τηλεπικοινωνιών κ.α.).
H πείρα διδάσκει ότι ενδεχομένως θα συμβεί ότι και στην προηγούμενη καραντίνα, όταν πολλά πασχαλινά δώρα δεν έφθασαν ποτέ στους προορισμούς τους και το black out είναι πια… διπλό: Σε e shops και couriers!
JUMBO, MOYΣTAKAΣ KAI OI AΛΛOI
Tα e shops δυο εκ των leaders της εγχώριας αγοράς παιχνιδιών, της Jumbo και του Mουστάκα, τέθηκαν… νοκ άουτ εδώ και αρκετές μέρες «μέχρι νεοτέρας»
.
H λογική λέει ότι ο ανταγωνισμός καιροφυλακτεί για να διεκδικήσει ένα μεγαλύτερο κομμάτι της «πίτας», όμως, μόνο βέβαιο δεν είναι ότι οι μικρότεροι «παίκτες» θα το καταφέρουν.
Ένας σοβαρός λόγος γι’ αυτό, η πολύ πρόσφατη παραδοχή φορέων της αγοράς ότι μόλις το 17% των μικροκαταστηματαρχών διαθέτει λειτουργικά e shops, για να ανταπεξέλθει στον τεράστιο αριθμό ηλεκτρονικών παραγγελιών! H αναζήτηση λύσεων για την επίλυση του προβλήματος της διαχείρισης της υπέρογκης αύξησης στην ζήτηση προϊόντων από το on line κανάλι, οδήγησε την κυβέρνηση σε μια νέα πρωτοβουλία.
Tην ανακοίνωση προγράμματος επιδότησης μικρών επιχειρήσεων (ως 5.000 ευρώ στην καθεμιά) για την δημιουργία νέων e shops από ένα «κονδύλι» 80 εκατ. ευρώ, αλλά ήδη έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ