Το 2023 αναμένεται ανάκαμψη στον κλάδο – Πώς θα κάνει rebranding ο ελληνικός τουρισμός
Αργά περιμένουν οι επαγγελματίες του τουρισμού ότι θα έρθει η ανάκαμψη του κλάδου τους, σύμφωνα με έρευνα της MRB που παρουσιάστηκε στο χθεσινό συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και της Marketing Greece, αφιερωμένο στην επικοινωνία του τουρισμού στη νέα μετά-Covid εποχή.
Τα μέλη του ΣΕΤΕ εμφανίζονται σχετικά απαισιόδοξα για τον ρυθμό ανάκαμψης του ελληνικού και διεθνούς τουρισμού και εκτιμούν ότι χρειάζεται χρόνος για να καλυφθεί το κενό.
Αναλυτικότερα λοιπόν το 60% των συμμετεχόντων στην έρευνα εκτιμά ότι η αγορά θα ανακάμψει πλήρως μετά το 2023 ενώ το 32% είναι πιο αισιόδοξο και βλέπει ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί από το 2022.
Επιπλέον για το 2021, το 55% των ερωτώμενων εκτιμούν ότι ο τζίρος της αγοράς θα αυξηθεί σε σύγκριση με το 2020 και θα ξεπεράσει το 50% του 2019 αλλά δεν θα προσεγγίσει αυτά τα επίπεδα ενώ το 33% πιστεύει ότι ο τζίρος του 2021 θα είναι κάτω από το 50% του 2019.
Ο πρόεδρος της MRB Γιώργος Μαύρος, παρουσιάζοντας την έρευνα, απέδωσε πάντως τα συγκεκριμένα ευρήματα περισσότερο στον φόβο παρά στην πραγματική γνώση της κατάστασης και πρότεινε την περαιτέρω μελέτη της σημερινής πραγματικότητας με τη συνδρομή ειδικών προκειμένου να βοηθηθεί ο κλάδος.
Η πανδημία συρρίκνωσε τον παγκόσμιο τουρισμό σε επίπεδα του 1990
Τα ευρήματα του ΣΕΤΕ συνάδουν με αυτά το Διεθνούς Οργανισμού Τουρισμού του ΟΗΕ (UNWTO), σύμφωνα με τον οποίο, οι διεθνείς αφίξεις τουριστών μειώθηκαν κατά 72% τους πρώτους 10 μήνες του 2020, ωθώντας τον παγκόσμιο τουρισμό σε επίπεδα που δεν είχαν παρατηρηθεί από το 1990.
Οι παγκόσμιοι προορισμοί υποδέχθηκαν 900 εκατομμύρια λιγότερους διεθνείς τουρίστες από ό, τι την ίδια περίοδο το 2019, κάτι που μεταφράζεται σε απώλεια 935 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τον τομέα. Πρόκειται για απώλειες 10 φορές μεγαλύτερες από ό,τι στην οικονομική κρίση του 2009.
Ο Γενικός Γραμματέας του UNWTO, Zurab Pololikashvili, δήλωσε:
«Από την έναρξη αυτής της κρίσης, ο UNWTO παρέχει στις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις αξιόπιστα στοιχεία που δείχνουν τον άνευ προηγουμένου αντίκτυπο της πανδημίας Covid-19 στον παγκόσμιο τουρισμό.
Και ενώ τα νέα για ένα εμβόλιο ενισχύουν την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών, υπάρχει ακόμη μακρύς δρόμος προς την ανάκαμψη. Πρέπει λοιπόν να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για να ανοίξουμε με ασφάλεια τα σύνορα, υποστηρίζοντας παράλληλα θέσεις εργασίας στον τουρισμό και τις επιχειρήσεις.
Είναι ακόμη πιο ξεκάθαρο ότι ο τουρισμός είναι ένας από τους τομείς που πλήττονται περισσότερο από αυτήν την άνευ προηγουμένου κρίση».
Τι συμβάλλει θετικά στην ανάδειξη της εικόνας της χώρας
Ενδιαφέρον έχουν και οι απόψεις των μελών του ΣΕΤΕ για την επικοινωνιακή στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσει η χώρα μας ως τουριστικός προορισμός. Μεταξύ άλλων θεωρούν ότι η προβολή των προορισμών υπολείπεται της προβολής της χώρας, ότι πρέπει να αποφεύγεται η εργαλειοποίηση της προβολής της χώρας και των προορισμών, ότι απαιτείται περαιτέρω προβολή και αξιοποίηση των ελληνικών προϊόντων διατροφής και γαστρονομίας. Επίσης εκτιμούν ότι η πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί asset και πρέπει να ενταχθεί στο Interactive Experience που προσφέρει η χώρα.
Τα μέλη του ΣΕΤΕ επισημαίνουν ακόμη ότι η επικοινωνία της χώρας και των προορισμών πρέπει να αποκτήσουν κοινή branding πλατφόρμα, χωρίς όμως να μειώνεται η προσωπικότητα του κάθε προορισμού.
Η έρευνα μεταξύ των μελών του ΣΕΤΕ ανέδειξε ακόμη ότι «δομικοί λίθοι» για μία επιτυχημένη καμπάνια της χώρας και των επιμέρους προορισμών είναι η αυθεντικότητα, η ανθρωπιά, η μαγεία, η κουλτούρα και ο δυναμισμός.
Τα μέλη του ΣΕΤΕ εκτιμούν ακόμη ότι προϋπόθεση για μια επιτυχημένη τουριστική ανάπτυξη της χώρας στη νέα μετά Covid-19 εποχή είναι η βελτίωση και ενίσχυση των υποδομών.
Τα συμπεράσματα του συνεδρίου
Η ενσυναίσθηση είναι έννοια πάνω στην οποία πρέπει να χτίζεται η επικοινωνία του ελληνικού τουρισμού
Η επένδυση στα θετικά στοιχεία της ελληνικότητας έχει να ωφελήσει την επικοινωνία της Ελλάδας
Η βιώσιμη ανάπτυξη πρωταγωνίστησε ως κατεύθυνση τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους προορισμούς, εστιάζοντας στις φιλικές προς το περιβάλλον και την κοινωνία πρακτικές που θα δημιουργήσουν μια σημαντική παρακαταθήκη για τα επόμενα χρόνια
Η συνεργασία, που πράγματι είναι μια συλλογική κατάκτηση είναι ζητούμενη για όλους, πλέον πρέπει να γίνεται πιο δομημένα και ουσιαστικά
Είναι ζητούμενος ο συντονισμός της προβολής των επιμέρους προορισμών, ώστε να υπάρχει πολλαπλασιαστικό όφελος για την Ελλάδα
Η επικοινωνία των προορισμών πρέπει να αντανακλά ένα εμπλουτισμένο τουριστικό προϊόν, ενώ ταυτόχρονα η σωστή επικοινωνία των προορισμών έχει τη δύναμη να το διαμορφώνει.
Δηλώσεις
Ανοίγοντας το συνέδριο ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Ρέτσος εκτίμησε ότι και το 2021 θα είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά για τον τουρισμό, καθώς οι προκλήσεις θα είναι πολύ περισσότερες. Ο ομιλητής υπογράμμισε όμως ότι μελετώντας την μέχρι τώρα εμπειρία θα πρέπει να «βάλουμε τις σωστές βάσεις για το μέλλον» και ζήτησε την συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην προβολή της χώρας. Για τον ΣΕΤΕ τόνισε η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι στρατηγική επιλογή και υπογράμμισε ότι η επικοινωνία της χώρας ως προορισμού θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην πορεία του τουρισμού τα επόμενα χρόνια.
Ο Υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης από την πλευρά του μίλησε για «επιτυχημένο άνοιγμα» του τουρισμού το 2020 και ζήτησε και αυτός τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για τη χάραξη μιας επιτυχημένης στρατηγικής στον ελληνικό τουρισμό.
Τέλος, ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ κ. Δημήτρης Φραγκάκης εκτίμησε ότι η σεζόν για το 2021 θα ξεκινήσει περίπου τον Απρίλιο και ανακοίνωσε ότι ο ΕΟΤ εκπονεί στρατηγικό σχέδιο για την επόμενη τριετία, που σύντομα θα δοθεί στη δημοσιότητα.
Τη δική του ωστόσο πινελιά μάρκετιγκ προσέθεσε τέλος, ο brand strategist Πήτερ Οικονομίδης παροτρύνοντας αυτούς που θα ασχοληθούν με την προβολή και επικοινωνία του ελληνικού τουριστικού προϊόντος να επικεντρωθούν στον τουρίστα και να προβλέψουν τι θα θέλει στο μέλλον από την Ελλάδα. «Πιστεύω ότι πρέπει να ξεκινήσουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά. Πόσο σημαντικό είναι ένα ταξίδι στην Ελλάδα στους ταξιδιώτες σε όλο τον κόσμο. Δηλαδή όχι τι μας δίνουν αυτοί αλλά τι τους δίνουμε εμείς», ανάφερε μεταξύ άλλων. Σε ό,τι αφορά την εφετινή καμπάνια State of Mind, επεσήμανε πως αυτή, αντικατοπτρίζει τι σημαίνει η Ελλάδα για τον κόσμο.