H παρέμβαση της Eπιτροπής Aνταγωνισμού και τα ζητούμενα
Kάθε άλλο παρά απαρατήρητο μπορεί να περάσει το γεγονός ότι ο κατασκευαστικός κλάδος της χώρας μπήκε στο στόχαστρο της Eπιτροπής Aνταγωνισμού, προκειμένου να διερευνηθεί αν τηρούνται οι αρχές του ανταγωνισμού, αν υπάρχουν «νοθεύσεις» στους διαγωνισμούς, τι γίνεται με την ανάπτυξη οικοδομικών έργων και έργων υποδομών, συμπεριλαμβανομένων και των παραχωρήσεων. Mέσα σε 90 μέρες αναμένεται η ετυμηγορία και αν διαπιστωθούν προβλήματα ενδεχομένως θα επιβληθούν πρόστιμα και θα επιβληθούν συγκεκριμένα μέτρα.
Tούτη η εξέλιξη έρχεται σε ένα timing που το σύνολο σχεδόν των έργων σε όλη τη χώρα έχουν «παγώσει» και βρίσκονται -πέραν των προβλημάτων που δημιουργεί γενικά η πανδημία- στον… αστερισμό των προσφυγών, των δικαστικών διενέξεων και της… ετυμηγορίας της DG Comp για έργα που υπήρχαν «ανατροπές» και η συνέχισή τους εναπόκειται στην έγκριση της EKT (π.χ. Πάτρα – Πύργος).
Πέρα απ’ όλα αυτά, ίσως είναι η ώρα, το timing να υπάρξει μια διαφορετική προσέγγιση και «λύσεις» για να προχωρήσουν τα έργα, για να είναι τίμιοι και σωστοί οι διαγωνισμοί και οι δρόμοι π.χ. που σήμερα ανήκουν στους παραχωρησιούχους, να είναι ασφαλείς και λειτουργικοί. Nα μην παρουσιάζουν τη σημερινή εικόνα των διαρκών μπαλωμάτων, των έργων συντήρησης που… τραβούν μήνες με αποτέλεσμα π.χ. ο Eθνικός δρόμος Aθηνών – Θεσσαλονίκης σε πολλά σημεία να μετατρέπεται σε μονόδρομο και τα έργα να γίνονται με τον αραμπά. Διότι καλά είναι τα… προνόμια που δίνονται στους παραχωρησιούχους, με τη διαρκή αύξηση των διοδίων, με τη «λογική» των «κλειστών αυτοκινητοδρόμων» που «έκλεισαν» πολλά σημεία εστίασης – καφέ κ.λπ. κατά μήκος των εθνικών δρόμων και πολλών βενζινάδικων, αλλά το σίγουρο είναι ότι πρέπει να μπει μια τάξη και συγκεκριμένοι κανόνες.
Έτσι, πέρα από το ανταγωνιστικό πλαίσιο λειτουργίας του κλάδου και όλα όσα συμβαίνουν στο παρασκήνιο, το ερώτημα είναι ποιος ελέγχει την ποιότητα των υλικών που χρησιμοποιούνται και τι απαντήσεις δίνονται στο γεγονός ότι πρώτον ακόμα και τα νέα έργα στους δρόμους μετά από κάποιους λίγους μήνες χρειάζονται επισκευή (και σ’ αυτές δεν ελέγχεται το αποτέλεσμα και η ποιότητα των υλικών) και δεύτερον ότι το κόστος των έργων τελικά υπερβαίνει κατά πολύ τον προϋπολογισμό.
Σ’ όλα αυτά και άλλα πολλά που πρέπει να διορθωθούν μπαίνει και το θέμα, όπως είπαμε, των καθαρών διαγωνισμών και των απευθείας αναθέσεων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ