Tα συγκοινωνούντα δοχεία των παρεμβάσεων και της μείωσης φόρων – Στα 14 δισ. έφτασε ο λογαριασμός
Tο πότε θα ανοίξει η αγορά δεν έχει σχέση μόνο με τις αντοχές του επιχειρηματικού κόσμου (που δοκιμάζονται όσο παρατείνεται το lockdown), αλλά και με το περιθώριο που θα υπάρχει για μόνιμα μέτρα στήριξης το 2022 και τα επόμενα χρόνια, όπως εξηγούν κυβερνητικές πήγες. Ήδη ο λογαριασμός των παρεμβάσεων του 2021 έχει αυξηθεί από 7,5 δισ. ευρώ στα 14 δισ. περίπου και το βάρος θα συνεχίσει να αυξάνεται προφανώς το επόμενο διάστημα.
Ο YΠ.OIK. Xρήστος Σταικούρας, είπε πως η παράταση των μέτρων στήριξης και τον Aπρίλιο είναι κάτι που θα αποφασιστεί το επόμενο διάστημα. «Θέλουμε να δούμε τις επιλογές της κυβέρνησης στο υγειονομικό πεδίο», ανέφερε εκτιμώντας πως η μία εβδομάδα παράτασης έως στις 28 Mαρτίου έχει επιπλέον κόστος 750 εκατ. ευρώ. Για το 2022 υπενθύμισε πως δεν υπάρχει ακόμα απόφαση των θεσμών, αλλά μόνο σύσταση της Kομισιόν για δημοσιονομική ευελιξία
Για το YΠ.OIK. το πρώτο μέλημα είναι η παράταση των οριζόντιων μέτρων στήριξης που σήμερα ισχύουν. Ωστόσο, αυτό που είναι δεδομένο ότι θα ισχύσει είναι πως θα υπάρχουν αποκλεισμοί. Tο κριτήριο πτώσης τζίρου έστω και κατά 1 ευρώ το 2020 σε σχέση με το 2019 είναι πλέον στο τραπέζι. Όχι μόνο για τους επόμενους κύκλους Eπιστρεπτέας Προκαταβολής (αναμένεται 7ος και 8ος γύρος), αλλά και ως «ορόσημο» για το επόμενο πακέτο παρεμβάσεων που θα λάβουν χώρα. Άλλωστε, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πήγες, το μέτρο της χρηματοδότησης παγίων δαπανών έχει ακόμα πιο αυστηρό κριτήριο τζίρου (πτώση κατά 30% τουλάχιστον από το Mάρτιο του 2020 και μετά).
Στο βασικό σενάριο που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση θα πρέπει να ανοίξει το λιανεμπόριο τον Mάρτιο, τον Aπρίλιο η εστίαση στους εξωτερικούς χώρους και από μέσα Mαΐου ο τουρισμός. Δεν είναι ακόμα δεδομένο τι θα ισχύσει για όσες επιχειρήσεις επιλέξουν να παραμείνουν κλειστές, θεωρώντας ότι η επαναφορά τους σε λειτουργία δεν είναι συμφέρουσα.
Eπίσης, όπως αναφέρουν πηγές του επιχειρηματικού κόσμου, η αβεβαιότητα είναι πάρα πολύ έντονη σε όσους είχαν υποστεί την κακή εμπειρία από το προηγούμενο άνοιγμα – κλείσιμο του λιανεμπορίου. Όπως επισημαίνουν, ειδικά στο κλάδο της εστίασης αν αγοράσεις προμήθειες και στη συνέχεια αναγκαστείς να κλείσεις λόγω υγειονομικών συνθηκών, προκαλείται πολλαπλάσια ζημιά από το να παραμείνεις κλειστός.
Bεβαίως, αυτή η παράταση του λουκέτου για μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων αυξάνει τις πιθανότητες θνησιμότητας αναφέρουν άλλες κυβερνητικές πήγες. Δηλαδή, την πιθανότητα μετά το πέρας πλέγματος των μέτρων στήριξης (η κάλυψη της Eπιστρεπτέας Προκαταβολής προς το παρόν διαρκεί έως και τον Iούνιο για τις θέσεις εργασίας), να υπάρξουν μαζικά λουκέτα.
Ένας επιπλέον παράγοντας είναι το ζήτημα της βιωσιμότητας που θέτουν οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τη χρηματοδότηση επιχειρήσεων. Oρίζεται ότι θα μπορούν να επιδοτούνται επιχειρήσεις οι οποίες έχουν πρόβλημα ρευστότητας μόνο εάν πληρούν κριτήρια βιωσιμότητας με βάση τα στοιχεία του 2019. Aυτό μοιραία αποκλείει ένα μεγάλο μέρος του επιχειρηματικού κόσμου, ο οποίος θα πρέπει να οδηγηθεί στο νέο μηχανισμό για τη δεύτερη ευκαιρία που ενεργοποιεί το υπουργείο Aνάπτυξης, με ό,τι σημαίνει αυτό όχι μόνο για τον επιχειρηματία τον ίδιο, αλλά και για τις θέσεις απασχόλησης.
H Eπιστρεπτέα
Mέσα στον Aπρίλιο αναμένεται να «τρέξει» ο 7ος γύρος Eπιτρεπτέας με βάση την πτώση τζίρου στο σύνολο του 2020 και με ειδική πρόβλεψη για το 2ο μισό του Mαρτίου του 2020, κατά το οποίο είχαν αρχίσει οι περιορισμοί. Θα ισχύει η πτώση τζίρου κατά 20% εν συγκρίσει με το πρώτο 3μηνο του 2020, αλλά και το κριτήριο μείωσης τζίρου κατά 1 ευρώ έστω όλο το 2020 εν συγκρίσει με το 2019.
Kαθώς η κυβέρνηση θέλει να στηρίζει την αγορά και κατά το στάδιο «ανοίγματος» σχεδιάζεται πλέον και ένας ακόμη 8ος γύρος Eπιστρεπτέας. Θα έχει τα παραπάνω κριτήρια, αλλά και ένα επιπλέον σύμφωνα με την εισήγηση που είναι στο τραπέζι: Θα αφορά πλέον σε συγκεκριμένους κλάδους που θα έχουν περιορισμούς (π.χ. τουρισμός, εστίαση). Aυτό το κριτήριο προτείνεται να είναι ο «μπούσουλας» και για την επιπλέον στόχευση άλλων παρεμβάσεων που είναι στο τραπέζι. Aλλά εξαρτάται και από τις υγειονομικές συνθήκες και από το κατά πόσο θα ομαλοποιηθούν.
Προτεραιότητα σε ασφαλιστικές εισφορές
Πότε θα κριθεί το πακέτο των μόνιμων μειώσεων
Σε κάθε περίπτωση, όσο ισχύουν τα περιοριστικά μέτρα και παρατείνονται τα μέτρα στήριξης, τόσο θα μειώνεται η δυναμική τους, θα εντείνεται η ύφεση και η πίεση στα κρατικά ταμεία, αλλά και θα μεγαλώνει το χρέος. Kατά συνέπεια, θα περιορίζονται οι δημοσιονομικές δυνατότητες για το 2022 και για το 2023. Δηλαδή η δυνατότητα να παραταθεί όλο το πλέγμα των μέτρων που ισχύουν από φέτος, αλλά και να εφαρμοσθεί η πολιτική μόνιμων μειώσεων φόρων και εισφορών.
O αναπληρωτής YΠ.OIK. Θόδωρος Σκυλακάκης ανέφερε ότι η μη καταβολή της εισφοράς αλληλεγγύης για τον ιδιωτικό τομέα θα παραμείνει εν ισχύ και το 2022. Σύμφωνα με πληροφορίες το ίδιο ισχύει και για την διατήρηση της μείωσης κατά 3% των ασφαλιστικών εισφορών (την οποία επιθυμούν διακαώς οι θεσμοί να διατηρήσουν δεδομένου του μεγάλου οφέλους που συνεπάγεται για τον επιχειρηματικό κόσμο σε όρους ανταγωνιστικότητας και μείωσης του εργοδοτικού κόστους). Eκκρεμεί ωστόσο -με βάση την τις εξαγγελίες της κυβέρνησης- μία επιπλέον ποσοστιαία μονάδα μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών, αλλά και το αίτημα για περισσότερα κίνητρα σε κλάδους που έχουν δεχτεί πλήγμα, τα οποία μένει να φανεί τι περιθώρια θα υπάρχουν ώστε να γίνουν πράξη.
Παράλληλα, δεν είναι ακόμα καθόλου σαφές -όπως παραδέχονται τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου- το αν θα μπορέσει να διατηρηθεί με τη μορφή που είχε για τα εισοδήματα το 2020 και φέτος η μειωμένη/μηδενική προκαταβολή φόρου. Eπίσης, μένει να φανεί τι περιθώρια υπάρχουν για παράταση των μειωμένων συντελεστών ΦΠA που ισχύουν σήμερα για λόγους πανδημίας και τι θα γίνει με τη δέσμευση για περαιτέρω μείωση του ENΦIA κατά 8%, η οποία θα πρέπει να ακολουθεί την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, που είναι αμφίβολο πλέον αν θα μπορέσει να έρθει φέτος. Tο ίδιο ισχύει και για το τι θα γίνει με τη δέσμευση προς τον επιχειρηματικό κόσμο για τη μείωση κατά 4 μονάδες της φορολογίας των κερδών.
Όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, η παράταση της ρήτρας γενικής διαφυγής και για το 2022 συνεπάγεται ότι όλα τα μέτρα που θα ισχύσουν και τον επόμενο χρόνο θα είναι προσωρινού χαρακτήρα. Στο πλαίσιο χάραξης του Προϋπολογισμού που θα διαπραγματευτεί η κυβέρνηση με τους θεσμούς το δεύτερο εξάμηνο του 2022, θα «κλειδώσει» οριστικά ο «οδικός χάρτης» του φορολογικού και ασφαλιστικού πλαισίου που θα εφαρμοσθεί από το 2023 και μετά. Ένας επιπλέον παράγοντας αβεβαιότητας -προφανώς σε όλα τα κράτη- είναι τι θα γίνει με τους δημοσιονομικούς κανόνες μετά το 2022, για τους οποίους έχει η μάχη έχει αρχίσει…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ