Θα αφορά τα καταναλωτικά προϊόντα
Ένα καινοτόμο τεχνολογικό εργαλείο που έχει ήδη χρησιμοποιηθεί στις έρευνες για το υγειονομικό υλικό καθώς και σε διάφορες αγορές τροφίμων, την Πλατφόρμα Ανάλυσης Δεδομένων και Οικονομικής Πληροφορίας, («HCC Data Analytics and Economic Intelligence»), παρουσίασε η Επιτροπή Ανταγωνισμού πρόσφατα σε διαδικτυακή εκδήλωση.
Όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση, ήδη, μερικούς μήνες μετά την δραστηριοποίησή της, έχει προσφέρει στον προϋπολογισμό της επιτροπής έσοδα 65.000 ευρώ.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της επιτροπής, η πλατφόρμα ήταν αποτέλεσμα στενής συνεργασίας μεταξύ του προσωπικού της Επιτροπής Ανταγωνισμού, μίας ομάδας εμπειρογνωμόνων διεθνούς κύρους που συντόνιζε ο καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Βασίλειος Βασσάλος, και της εταιρείας πληροφορικών εφαρμογών Warply.
Στην ομιλία του ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Ιωάννης Λιανός, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Οι αλγόριθμοι προσφέρουν επιπλέον ευκαιρίες για ακριβέστερο εντοπισμό συμπαιγνιών και αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών βάσει μεγάλων δεδομένων (Big Data). Συμπληρώνουν τις υπάρχουσες ψηφιακές τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για την επιβολή της νομοθεσίας του ανταγωνισμού, όπως τα διαδικτυακά εργαλεία πληροφοριοδότησης.
Στο πλαίσιο του προγράμματος ψηφιακής μετάλλαξης και ειδικά με σκοπό να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις συνεχούς παρακολούθησης της αγοράς την περίοδο της πανδημίας Covid-19, η Επιτροπή Ανταγωνισμού προχώρησε στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη της πλατφόρμας “HCC Data Analytics and Economic Intelligence”, ενός καινοτόμου εργαλείου συλλογής και επεξεργασίας οικονομικών δεδομένων (π.χ. τιμές) χιλιάδων προϊόντων σε διάφορες αγορές στην Ελλάδα σε πραγματικό χρόνο. Το νέο έργο αποτελεί βασικό σημείο στη διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η νέα πλατφόρμα HCC Data Analytics and Economic Intelligence θα έχει σαν βασικές λειτουργίες τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων αγοράς σε πραγματικό χρόνο, βελτιστοποιημένα dashboards παρακολούθησης αγοράς με άμεση έκδοση αναλύσεων και αναφορών (reporting), ενώ ταυτόχρονα ενσωματώνει έναν μηχανισμό screening προκειμένου να επιτυγχάνεται η γρήγορη και βασισμένη στις πραγματικές επιπτώσεις στην οικονομία προτεραιοποίηση των υποθέσεων της Επιτροπής.
Η Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού πλέον συμμετέχει σε μια ομάδα αρχών από όλο τον κόσμο που χρησιμοποιούν συστηματικά την Ανάλυση Μεγάλων Δεδομένων (Big Data Analytics) στις καθημερινές εργασίες τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όταν ανέλαβε η νέα διοίκηση της Επιτροπής, η Επιτροπή δε διέθετε λογισμικά που να της επιτρέπουν την ταχύτερη και πιο αποτελεσματική ανάλυση των δεδομένων, παρά μόνον περιορισμένα τεχνικά μέσα για τους ελέγχους της, ειδικά επιτόπιους μιας και δεν υπήρξαν τα τελευταία χρόνια επενδύσεις σε υλικοτεχνική υποδομή, παρόλο που υπήρχαν διαθέσιμοι πόροι, ούτε κάποιος προγραμματισμός για την απόκτηση του απαραίτητου hardware και software για τους ελέγχους και εκπαίδευση του προσωπικού στις νέες τεχνολογίες.
Η επένδυση αυτή της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι ένα στάδιο στον ευρύτερο προγραμματισμό μας, ο οποίος περιλαμβάνει σειρά έργων για τη χρησιμοποίηση τεχνολογιών Τεχνητής Νοημοσύνης, τόσο στο ελεγκτικό μας έργο, όπως και στην εξυπηρέτηση των πολιτών, όπως πλέον δείχνει ο εμπλουτισμός των ψηφιακών μας υπηρεσιών.
Σκοπός μας είναι να δώσουμε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού την ώθηση να πρωτοπορήσει όπως έκανε και στην περίπτωση της πλατφόρμας HCC Data Analytics and Economic Intelligence, αλλά και να αυξήσει τα έσοδά της, μέσω χρηματοδότησης από ερευνητικές υπηρεσίες και υπηρεσίες εκπαίδευσης σε άλλες Αρχές. Αρκεί να αναφέρω ότι η πλατφόρμα έχει ήδη αποφέρει, μερικούς μήνες μετά την δραστηριοποίησή της, στον προϋπολογισμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού 65.000 ευρώ, βασικά υπερκαλύπτοντας το κόστος της».
Στη συνέχεια ο καθηγητής Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Βασίλης Βασσάλος ανέφερε πως στόχος του έργου ήταν μία υποδομή με τεχνολογίες αιχμής που θα βοηθήσειτους ερευνητές της επιτροπής να παρακολουθούν τους διάφορους τομείς της οικονομίας και ανέλυσε τις πηγές δεδομένων που τώρα είναι οι βάσεις okaa.gr (οργανισμός κεντρικών αγορών και Αλιείας), ekatanalotis.gr, fuelprices.gr που ουσιαστικά αντλούν δεδομένα για τα σούπερ μάρκετ, τα καύσιμα, τα φρούτα και λαχανικά και τα ψάρια ενώ είπε πως γίνεται προσπάθεια να προστεθούν και άλλες βάσεις δεδομένων στο μέλλον.
Ο ευρευνητής του τμήματος Πληροφορικής του Ο.Π.Α ‘Αντμιρ Ντεμιράι, συνέχισε με τις τεχνικές πληροφορίες της πλατφόρμας και ο Ιωάννης Δοξαράς, υπεύθυνος της εταιρείας που συμμετείχε στην δημιουργία της υποδομής, ανέλυσε τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την εκκίνηση της προσπάθειας να δημιουργηθεί ένα οικοσύστημα παρακολούθησης των αγορών που αφορούν καταναλωτικά προϊόντα.
Ανέπτυξε τις τεχνικές λεπτομέρειες της πλατφόρμας και τη διασύνδεσή της με live βάσεις δεδομένων, όπως το e-Katanalotis.
Η προϊσταμένη του τμήματος Ψηφιακής Αναζήτησης Πειστηρίων, Ευγενία Ιωαννίδου, παρουσίασε την αποστολή του νεοσυσταθέντος τμήματος στο οποίο προΐσταται.
«Κύριο μέλημα» όπως ανέφερε «είναι η οργάνωση και διαχείριση του υπερβολικά μεγάλου όγκου πληροφοριών που συλλέγονται από τομεακές διευθύνσεις κατά τη διεξαγωγή των ερευνών τους. Βασικός σκοπός του τμήματος είναι η ανάπτυξη και διαχείριση λογισμικών προγραμμάτων τα οποία επιτρέπουν τη συνδυαστική ψηφιακή ανάγνωση και την αξιολόγηση των σχετικών αρχείων με σκοπό
την καλύτερη και ταχύτερη αξιοποίησή τους. Εκτός από τη διασύνδεση με βάσεις δεδομένων από τις οποίες τροφοδοτείται η πλατφόρμα της Επιτροπής HCC Data Analytics and Economic Inteligence, το τμήμα Ψηφιακής Αναζήτησης Πειστηρίων φιλοδοξεί να αναπτύξει πλέον και τις δικές του βάσεις δεδομένων.
Με τη χρήση ηλεκτρονικού προγράμματος που έχει στη διάθεσή του το τμήμα, γίνεται εφικτή η αποστολή ερωτηματολογίων για παροχή πληροφοριών σε χιλιάδες επιχειρήσεις ταυτόχρονα. Οι πληροφορίες συλλέγονται με κωδικοποιημένο τρόπο ώστε να είναι εύκολη η περαιτέρω ανάλυσή τους. Οι βάσεις δεδομένων που προκύπτουν εισάγονται στην ψηφιακή υποδομή της Επιτροπής και από εκεί είναι προσβάσιμες από την αρμόδια τομεακή διεύθυνση».