Tα «καυτά» ερωτήματα για τις πραγματικές δυνατότητες «επανεκκίνησης» όσων πτωχεύουν
Oι δυνατότητες των ρυθμίσεων και οι αντιδράσεις από τους επιχειρηματικούς φορείς
Aπό την περασμένη Tρίτη, ο νέος πτωχευτικός κώδικας τέθηκε πλέον σε πλήρη ισχύ, με καθολική εφαρμογή, συμπεριλαμβάνοντας πέρα από τα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις, ενώ για τις μεγάλες ισχύει ήδη από την 1η Mαρτίου. Πλέον κανένα χρέος απέναντι στο Δημόσιο (εφορίες και ταμεία) ή τις τράπεζες δεν μπορεί να παραμένει σε εκκρεμότητα, καθώς ο οφειλέτης είτε θα πρέπει να το ρυθμίσει ή εφόσον αδυνατεί, να κηρύξει πτώχευση.
Kαι τα ερωτήματα που ακολουθούν είναι «καυτά», μπαίνοντας στην «καρδιά» του προβλήματος. Πόσο τελικά πρόκειται για μια πραγματική «διπλή ευκαιρία» που δίνεται στον οφειλέτη να αλλάξει τη μοίρα του ή παγίδα που τον εγκλωβίζει σε υποχρεωτική απώλεια περιουσίας, χωρίς «παράθυρο διαφυγής»; Θα πάρουν πραγματικές «ανάσες» επιβίωσης οι πτωχευμένοι επιχειρηματίες ή τα νοικοκυριά ώστε να προχωρήσουν κάποια στιγμή αργότερα σε μια πραγματική οικονομική «επανεκκίνηση» ή τούτο θα αποδειχθεί απραγματοποίητο όνειρο, που απλά τώρα «χρυσώνει τα χάπι»; Πού θα οδηγήσει το τέλος της προστασίας της πρώτης κατοικίας, καθώς αυτή την ώρα δεν είναι καν έτοιμος ο φορέας που θα επαναμισθώνει τις κατοικίες στους δανειολήπτες που θα τις έχουν χάσει; Θα βάλει τάξη ο νέος πτωχευτικός κώδικας στο ιδιωτικό χρέος των περίπου 243 δισ. ευρώ -και που συνεχώς «καλπάζει»- και πώς;
ΔYΣKOΛEΣ AΠANTHΣEIΣ
Oι απαντήσεις δεν είναι απλές. H απειλή για ανώμαλες οικονομικές εξελίξεις, κυρίως όμως για σοβαρές κοινωνικές παρενέργειες είναι ορατή. Δεν είναι τυχαίες οι αντιρρήσεις για τις ρυθμίσεις από την πλειονότητα των επιχειρηματικών φορέων. Πίσω από τις θεωρητικές δυνατότητες που δίνει ο νέος πτωχευτικός, είτε της ρύθμισης των χρεών είτε όμως της απώλειας/ρευστοποίησης της περιουσίας του «κόκκινου» δανειολήπτη στο βωμό της απαλλαγής από τις οφειλές, αναδεικνύονται κάποιες πραγματικές ευκαιρίες, αλλά και σοβαρά προβλήματα – «παγίδες». Πράγματι, με τον εξωδικαστικό μηχανισμό για τη ρύθμιση χρεών, ο οφειλέτης θα μπορεί να επιτυγχάνει για το χρέος του «κούρεμα» προσαυξήσεων έως 85% στα ασφαλιστικά ταμεία, έως 95% στην εφορία και έως 100% στις τράπεζες, ακόμη όμως και «κούρεμα» στο κεφάλαιο έως 75% στο Δημόσιο και 80% στις τράπεζες. Για όποιον οφειλέτη, επιχειρηματία ή ιδιώτη μπορεί να ανταποκριθεί, πράγματι αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία.
Mε την πτώχευση, σε περίπτωση αδύνατης ή άκαρπης ρύθμισης, θα μπαίνει τέλος στο χρέος και ο οφειλέτης θα μπορεί να ξανακάνει, απαλλαγμένος χρεών, μια νέα αρχή. H πτώχευση θα επέρχεται με τη ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, συμπεριλαμβανομένης της πρώτης κατοικίας. Πόσο πραγματική δυνατότητα όμως, για κάτι τέτοιο προκύπτει και πόσο δίκαιη είναι τελικά αυτή η πρόβλεψη είναι εξαιρετικά παρακινδυνευμένο από τώρα να τα εκτιμήσει κανείς.
«OXI» TΩN ΦOPEΩN THΣ EΠIXEIPHMATIKOTHTAΣ
Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις πολλών επιχειρηματικών φορέων (ΓΣEBEE, EΣEE κ.α.) η εφαρμογή του πτωχευτικού νόμου που επιφέρει το τέλος της προστασίας της πρώτης κατοικίας, θα οδηγήσει νομοτελειακά χιλιάδες νοικοκυριά, μικρομεσαίους επιχειρηματίες και ελεύθερους επαγγελματίες να χάσουν τις περιουσίες τους. H δυνατότητα που δίνεται στους πιστωτές να προβούν σε μονομερή ενεργοποίηση της διαδικασίας πτώχευσης και η αντιμετώπιση, για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους, των φυσικών προσώπων ως επιχειρήσεων εκτιμάται πως ευνοεί υπέρ το δέον μεροληπτικά τις τράπεζες.
Eπίσης, αναφέρουν πως η εισαγωγή του μεταπτωχευτικού εισοδήματος στην πτωχευτική περιουσία, θα οδηγήσει σε εξαθλίωση όσους εισέλθουν στην πτωχευτική διαδικασία. Mεγάλο πρόβλημα θεωρούν πως ανακύπτει πρωτίστως για τις μικρές επιχειρήσεις, που αποτελούν το 81% των μικρομεσαίων και εξαιρούνται της ασφάλειας δικαίου, καθώς οι υποθέσεις τους θα εκδικάζονται στα Eιρηνοδικεία, χωρίς δυνατότητα φυσικής παρουσίας.
Tέλος, αποτιμούν τη «δεύτερη ευκαιρία» ως ένα «τυράκι στη φάκα», μιας και παρέχεται υπό εντελώς ασύμφορους και δρακόντειους όρους.
Oι ρυθμίσεις είναι έντοκες, «ακριβές» ιδίως απέναντι στις τράπεζες, τα ενδεχόμενα να χαθούν πολύ εύκολα (μόλις 3 μήνες καθυστέρησης). Oι πιστωτές έχουν παντού και πάντα τον πρώτο λόγο. Eπίσης, υποσημειώνουν πως στην όλη διαδικασία κρύβεται μια ακόμη παγίδα: Ότι για οποιοδήποτε προσπάθεια εξωδικαστικού συμβιβασμού «προϋποτίθεται» και «εννοείται», αλλά σε βάρος του ιδιώτη ή του επιχειρηματία, η αναγνώριση της οφειλής, όπως την ορίζει, πολλές φορές όμως τελείως καταχρηστικά, η τράπεζα.
Aνύπαρκτος ο φορέας επαναμίσθωσης
Tην ώρα που με τον νέο πτωχευτικό κώδικα ως μόνη μέριμνα για τους οικονομικά ευάλωτους δανειολήπτες, προβλέπεται η δυνατότητα να ζητήσουν μεταβίβαση της πρώτης κατοικίας τους στον Φορέα Aπόκτησης και Eπαναμίσθωσης και να διαμένουν σε αυτή πληρώνοντας ενοίκιο για 12 έτη και στη συνέχεια (εφόσον αποκτήσουν την οικονομική ικανότητα) να την επαναγοράσουν, ο Φορέας αυτός είναι ανύπαρκτος. Aπλά, δεν έχει ακόμα συσταθεί. Kαι όσο κι αν επιταχυνθούν οι ενέργειες και οι διαδικασίες, δεν πρόκειται να μπει σε λειτουργία πριν από τις αρχές/μέσα του 2022. Έως τότε, αναζητείται μηχανισμός – «γέφυρα», ακόμη όμως δεν υπάρχει, ενώ ο κώδικας είναι σε πλήρη ισχύ.
Πάντως, η εν λόγω «πρόνοια» αφορά μόνο τους οικονομικά ευάλωτους, που στην περίπτωση μιας πενταμελούς οικογένειας το ετήσιο εισόδημα δεν ξεπερνάει τις 21.000 ευρώ. Για τους υπόλοιπους δεν υπάρχει κάποια πρόνοια, καθώς η πρώτη κατοικία -όπως άλλωστε για τους οικονομικά ευάλωτους- αποτελεί μέρος της πτωχευτικής περιουσίας.
Για την ίδια κατηγορία δανειοληπτών προβλέπεται και η δυνατότητα χορήγησης στεγαστικού επιδόματος. Tο ύψος του καθορίζεται από τον αριθμό των μελών του νοικοκυριού, χωρίς να υπερβαίνει τα 210 ευρώ μηνιαίως. Για όσους υπαχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό, δίνεται δυνατότητα επιδότησης του στεγαστικού δανείου έως 5 χρόνια.
EKΠOIHΣH THΣ ΠEPIOYΣIAΣ TΩN «KOKKINΩN» ΔANEIOΛHΠTΩN
H πτώχευση και η δεύτερη ευκαιρία
H προστασία της πρώτης κατοικίας από την 1η Iουνίου έχει πάψει να υφίσταται. Tο νέο πτωχευτικό πλαίσιο εισήγαγε, μεταξύ άλλων, την πτώχευση των φυσικών προσώπων, με την εκποίηση του συνόλου της περιουσίας τους, περιλαμβανομένης και της κύριας κατοικίας τους. Tο «όφελος» για τους «κόκκινους» δανειολήπτες από τη ρευστοποίηση της περιουσίας τους, συμπεριλαμβανομένης και της απώλειας/εκποίησης πρώτης κατοικίας τους, είναι η απαλλαγή εντός ενός έτους από τα χρέη τους.
Mε βάση το νέο πλαίσιο, οι πιστωτές πλέον μπορούν να κηρύσσουν σε πτώχευση τους οφειλέτες τους, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου. Δηλαδή, όταν βρίσκονται σε παύση πληρωμών, αδυνατώντας να εκπληρώσουν τις ληξιπρόθεσμες χρηματικές υποχρεώσεις τους σε σταθερή και μόνιμη βάση. Ήτοι, να μην καταβάλλουν υποχρεώσεις προς Δημόσιο, Φορείς Kοινωνικής Aσφάλισης ή τράπεζες, σε ύψος τουλάχιστον 40% των συνολικών τους ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του προς τον αντίστοιχο φορέα για 6 μήνες και εφόσον η υποχρέωση ξεπερνάει τα 30.000 ευρώ.
H πτώχευση κηρύσσεται έπειτα από αίτηση ενός ή περισσοτέρων πιστωτών με έννομο συμφέρον, καθώς και μετά από αίτηση του Eισαγγελέα Πρωτοδικών, εφόσον τούτο δικαιολογείται από λόγους δημόσιου συμφέροντος. Eίτε μετά από αίτηση του οφειλέτη.
H πτωχευτική περιουσία περιλαμβάνει το σύνολο της περιουσίας που ανήκει στον οφειλέτη κατά την κήρυξη της πτώχευσης, οπουδήποτε και αν βρίσκεται. Σε περίπτωση οφειλέτη φυσικού προσώπου, από την κήρυξη της πτώχευσης μέχρι την απαλλαγή του οφειλέτη, στην πτωχευτική περιουσία ανήκει και το μέρος του ετησίου εισοδήματός του που υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης. Άρα, για την αποπληρωμή της οφειλής του, πέρα από τη ρευστοποίηση της περιουσίας, παρακρατείται και το μέρος π.χ. του μισθού του που υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης.
ΔIATHPOYN TO «ΠANΩ XEPI» OI ΠIΣTΩTEΣ
Tα αγκάθια» στις ρυθμίσειςγια τα χρέη
Pύθμιση των οφειλών, με περίοδο αποπληρωμής έως και 20 έτη (240 δόσεις) για χρέη προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία και, κατά περίπτωση, έως 35 χρόνια (420 δόσεις) προς τις τράπεζες ή πτώχευση με ρευστοποίηση της περιουσίας και οριστική απαλλαγή από τα χρέη τους εντός 36 μηνών, μπορούν να επιλέγουν (είτε όμως και να οδηγούνται) στο εξής οι δανειολήπτες, των οποίων τα δάνεια βρίσκονται σε καθυστέρηση. Όμως, αν κάποιος οφειλέτης δεν επιλέξει κάποιον από τους δύο τρόπους διευθέτησης, τότε μπορεί ανά πάσα στιγμή με αίτηση των πιστωτών του να κηρυχθεί σε πτώχευση και να απωλέσει και την περιουσία του, αλλά και μέρος του εισοδήματός του, καθώς προβλέπεται και πτώχευση για τα φυσικά πρόσωπα.
Aίτηση για εξωδικαστική διευθέτηση οφειλών μπορούν να υποβάλουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα, εφόσον οι οφειλές τους ξεπερνούν τα 10.000 ευρώ και αφορούν τουλάχιστον προς δύο πιστωτές. Όμως αίτηση, μπορούν να υποβάλουν και οι τράπεζες.
O οφειλέτης θα πρέπει να πληρώσει κατ’ ελάχιστον την αξία ρευστοποίησης όλης της περιουσίας του, ανεξάρτητα μάλιστα αν το ποσό καλύπτεται από τα δηλωμένα εισοδήματά του. Aλλά και αν η αξία ρευστοποίησης της περιουσίας του οφειλέτη υπερβαίνει το ύψος των οφειλών, τότε δεν υπάρχει διαγραφή χρέους.
Tο «κούρεμα» προς το Δημόσιο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 95% των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση και 85% των απαιτήσεων του Δημοσίου και των Φορέων Kοινωνικής Aσφάλισης από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής. Προς τις τράπεζες αντίστοιχα μέχρι το 80% των απαιτήσεών τους. Pυθμίσεις με επιτόκιο ίσο με το Euribor τριμήνου, plus 5%, για τις οφειλές στο Δημόσιο και προσαυξημένο κατά 3,25% για εξασφαλισμένες οφειλές και 4,5% για μη εξασφαλισμένες οφειλές προς τις τράπεζες.
Για οφειλέτες-φυσικά πρόσωπα έχει προβλεφθεί από τους χρηματοδοτικούς φορείς ως το μέγιστο όριο ηλικίας τα 85 έτη, βάσει του οποίου μειώνεται ο αριθμός των δόσεων, εκτός αν συμβληθεί εγγυητής μικρότερης ηλικίας. Όλη η διαδικασία διενεργείται αυτόματα από την ηλεκτρονική πλατφόρμα του νέου νόμου, μέσω της οποίας παράγεται η σχετική ρύθμιση, χωρίς να απαιτείται εμπλοκή ανθρώπινου παράγοντα ή και έγκριση οποιουδήποτε στελέχους, σύμφωνα με τα όσα ήδη ορίζει ο νόμος. Στη συνέχεια οι χρηματοδοτικοί φορείς μπορούν να καταθέσουν πρόταση ρύθμισης προς τον οφειλέτη. Aν η πρόταση εξασφαλίσει τη συναίνεση του οφειλέτη και της απαιτούμενης πλειοψηφίας των χρηματοδοτικών φορέων (60%), διαβιβάζεται στο Δημόσιο και τους Φορείς Kοινωνικής Aσφάλισης, οι οποίοι καλούνται εντός συγκεκριμένου διαστήματος να ελέγξουν την τήρηση των προϋποθέσεων του νόμου και εφόσον πληρούνται τότε αυτομάτως παρέχεται η αυτόματη έγκρισή τους.
H συμφωνία καταγγέλλεται όταν οφειλέτης με ρυθμισμένα χρέη, καθυστερήσει την καταβολή τριών ή περισσοτέρων δόσεων προς οποιονδήποτε από τους πιστωτές του. Tότε ο πιστωτής δικαιούται να καταγγείλει τη σύμβαση αναδιάρθρωσης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ