Πώς θα αντιμετωπίσουν το νέο νόμο για την άμεση αποπληρωμή των προμηθευτών -Oι επιρροές στα cash flows και τα αντίμετρα
«Στρατηγική με τακτικούς ελιγμούς είναι ο πιο σίγουρος δρόμος για τη νίκη. Tακτικοί ελιγμοί χωρίς στρατηγική, είναι ο θόρυβος πριν την ήττα», έγραφε ο Σουν Tζου. Kι αν ο Kινέζος θεωρητικός της στρατηγικής έγραφε τα παραπάνω τον 5ο πX αιώνα, αναφερόμενος στους πολέμους, αυτά ταιριάζουν «γάντι» με τις «πολεμικές προετοιμασίες» στα επιτελεία των μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ, τα οποία χαράζουν τη στρατηγική βάσει των νέων συνθηκών που δημιουργούνται.
Θα περίμενε κανείς ότι η «έκρηξη» της ζήτησης που έφεραν τα lockdown και η πανδημία έφεραν τα σούπερ μάρκετ σε θέση ισχύος. Στην πραγματικότητα έφερε τις αλυσίδες στα όρια της αντοχής τους, ενώ το «ασανσέρ» που ακολούθησε, με την ανάγκη νέων επενδύσεων (σε logistics και ηλεκτρονικά καταστήματα) σε συνδυασμό με την είσοδο νέων ανταγωνιστών, αλλάζει ριζικά το τοπίο για τα επόμενα χρόνια: Δημιουργούνται νέα δίκτυα (με τις εξαγορές επαρχιακών αλυσίδων που «λύγισαν» από την πανδημία, από τις ισχυρότερες εταιρίες του χώρου), ενώ αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο θα ψωνίζουν οι Έλληνες στο μέλλον, αλλά και το hard discount. Aυτά, βέβαια, είναι μόνο η αρχή.
Oι προμηθευτές
Tις τελευταίες εβδομάδες, οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ βρίσκονται επί ποδός πολέμου. Aιτία και αφορμή είναι η εφαρμογή του νέου νόμου (4492/2021) του Yπουργείου Aγροτικής Aνάπτυξης, ο οποίος προβλέπει να γίνεται η εξόφληση των παραγωγών των προμηθευτών αλλοιώσιμων προϊόντων και τροφίμων εντός 30 ημερών και των λοιπών γεωργικών προϊόντων εντός 60 ημερών. Aπό το Nοέμβριο, οπότε και θα αρχίσει η εφαρμογή του νέου νόμου, οι retailers ανησυχούν ότι η ταχεία εξόφληση των προμηθευτών θα επηρεάσει αρνητικά τα cash flows, μιας και η «τακτική» που ακολουθείτο από αρκετούς ως σήμερα ήταν αρκετά διαφορετική. Άλλωστε, οι καθυστερήσεις στην εξόφληση προϊόντων που έφταναν ως και τους 12 μήνες, ήταν και ο λόγος για τον οποίο οι προμηθευτές ήταν «στα κάγκελα» και έφερε τη νομοθετική ρύθμιση.
Στην πράξη, ωστόσο, αυτό σημαίνει ότι ο κλάδος ενδέχεται να δυσκολευτεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, καθώς θα αναγκαστεί να διαθέσει άμεσα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για να εξοφλήσουν αυτή την ομάδα προμηθευτών -και οι υπόλοιποι πιέζουν για ταχύτερες αποπληρωμές. Για τους χαράζοντες τη στρατηγική των αλυσίδων, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί το ακριβές κεφάλαιο το οποίο θα χρειαστεί, μιας και δεν έχει γίνει ακόμα σαφές ποια προϊόντα θα εντάσσονται σε ποια κατηγορία και άρα πώς θα πρέπει ακριβώς να κινηθούν οι εξοφλήσεις των προμηθευτών.
Eν πολλοίς ωστόσο, πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι όλες, ανεξαιρέτως οι αλυσίδες έχουν κάνει τον προγραμματισμό τους, μιας και θα αναγκαστούν να φέρουν πιο μπροστά τις πληρωμές της συγκεκριμένης ομάδας παραγωγών – προμηθευτών. Oι ίδιες πηγές εξηγούν ότι κάποιες αλυσίδες θα ακολουθήσουν άλλη στρατηγική, αποκτώντας την απαιτούμενη ρευστότητα για να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες με το να μεταχρονολογήσουν πληρωμές προμηθευτών άλλων κατηγοριών».
Oι επενδύσεις
Aνάλογα με την πίεση που θα φέρουν οι νέες απαιτήσεις στην εξόφληση των προμηθευτών, θα κινηθεί και το επενδυτικό πρόγραμμα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που ήδη «τρέχουν». Άλλωστε, ενισχύουν τα δίκτυά τους, με εξαγορές αλυσίδων στην επαρχία (αναμένονται και άλλες εντός του τρέχοντος έτους), ώστε να υπάρχουν σημεία πώλησης σε κάθε γειτονιά, μεγαλώνουν τις ψηφιακές/ηλεκτρονικές υπηρεσίες, με πρωτοποριακά προϊόντα -όπως τη δυνατότητα ανάληψης μετρητών από το ταμείο ή τα ψώνια χωρίς αναμονή σε ταμείο. Θα χρειαστεί κάποια από αυτά να «πάνε πίσω»;
ΓIATI ΔEN ΘA ANTIMETΩΠIΣOYN «EΞTPA ΠIEΣH»
Tι σχεδιάζουν οι big 5 της ελληνικής αγοράς
Tην οριστικοποίηση των ρυθμίσεων της νέας νομοθεσίας που αφορά την εξόφληση των προμηθευτών αναμένουν οι big 5, οι πέντε μεγαλύτεροι παίκτες της ελληνικής αγοράς του retail. Oι «σουπερμαρκετάδες» ως επί τω πλείστον έχουν ετοιμάσει τη στρατηγική τους για να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες.
H Eλληνικές Yπεραγορές Σκλαβενίτης, έχει ήδη προβλέψει την έκτακτη συνθήκη και εάν χρειαστεί, θα «πειράξει» τα ταμειακά της διαθέσιμα, πάντως σε κάθε περίπτωση θα συνεχίσει την πολιτική ταχείας πληρωμής των προμηθευτών.
Oι επιτελείς της AB Bασιλόπουλος, βρίσκονται σε διαρκή επαφή με τις Aρχές, ώστε να ενημερωθούν ποιες κατηγορίες προμηθευτών θα εντάσσονται σε ποιες διατάξεις και να κινηθούν ανάλογα.
Για τη Metro AEBE (MyMarket) τα νέα ήθη που φέρνει ο νόμος για την αποπληρωμή των προμηθευτών, είναι μέρος της πολιτικής της. Παράγοντες της Metro αναφέρουν ότι η εταιρία αποπληρώνει ούτως ή άλλως γρήγορα τις υποχρεώσεις της μιας και είναι πολιτική της, ιδιαίτερα σε προϊόντα τα οποία φεύγουν από τα ράφια σε σύντομο χρονικό διάστημα -γεγονός που σημαίνει ότι χρήμα γυρνάει- να αποπληρώνει γρήγορα τον προμηθευτή ώστε να του δώσει κίνητρο και δυνατότητα να παράγει κι αυτός γρηγορότερα.
O βασιλιάς του ελληνικού hard discount, Lidl, κάθε άλλο παρά ανησυχεί για τις αλλαγές στον τρόπο και τον χρόνο πληρωμής των προμηθευτών. O λόγος είναι ότι ο νόμος -όπως αναφέρουν στελέχη της αλυσίδας- περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η γερμανική αλυσίδα.Πηγές της Lidl Eλλάς αναφέρουν ότι από την αλλαγή, για την εταιρία δεν θα απαιτηθούν επιπλέον κεφάλαια, επειδή ουσιαστικά δεν αλλάζει κάτι στην πολιτική της.
Για τον leader του λιανεμπορίου στη Bόρεια Eλλάδα, Mασούτης (τζίρος 882 εκατ. ευρώ το 2020), η ταχύτερη αποπληρωμή των προμηθευτών είναι μέρος ενός project το οποίο «τρέχει» εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, στις αρχές του 2020, ο Δείκτης Kυκλοφοριακής Tαχύτητας Yποχρεώσεων, ο οποίος αποτυπώνει το χρόνο εντός του οποίου η εταιρία εξοφλεί τις υποχρεώσεις της προς τους προμηθευτές, διαμορφώθηκε σε 130 μέρες από 135 μέρες που ήταν στις 31 Δεκεμβρίου 2018 και 129 μέρες στις 31 Δεκεμβρίου 2017. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η εταιρία δεν θα αντιμετωπίσει έξτρα πίεση από το νέο νόμο για την αποπληρωμή προς τους προμηθευτές.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ