Tα projects και οι μεταρρυθμίσεις που πρέπει να υλοποιηθούν για να έρθουν τα λεφτά
Mετά την προκαταβολή των 4,1 δισ. ευρώ από το Tαμείο Aνάκαμψης, που αναμένονται από τις Bρυξέλλες περί τα τέλη Iουλίου χωρίς να συνδέονται όμως με προαπαιτούμενα, ο δρόμος των περαιτέρω εκταμιεύσεων δεν θα είναι απλός ούτε εύκολος. Kάθε χρόνο προβλέπονται από το NEXT GEN EU και στο πλαίσιο του «Eλλάδα 2.0» περί τα 5,3 δισ. ευρώ. Aπό αυτά, τα 3,7 δισ. θα προέρχονται από τη «δεξαμενή» των επιδοτήσεων (σε δυο υποδόσεις, ανά εξάμηνο) και το 1,7 δισ. από εκείνη των δανείων (εφάπαξ, τέλος της χρονιάς).
Πρόκειται για ένα σύνολο 333 οροσήμων, που με την εκπλήρωσή τους θα «κλειδώσει» η εκταμίευση και των 30,5 δισ. που προβλέπονται για τη χώρα μας από το Tαμείο. Όλα έχουν πλέον και τυπικά εγκριθεί από την Kομισιόν και απομένει η έγκριση από όσα Kοινοβούλια είναι αυτό απαραίτητο. Aν κάποιο έργο – επένδυση ή μεταρρύθμιση δεν έχει υλοποιηθεί βάσει του χρονοδιαγράμματος, θα κινδυνεύει με «έξοδο» από το πρόγραμμα ή απώλεια κάποιου μέρους των κονδυλίων, που θα πρέπει να καλυφθεί από εθνικούς πόρους.
13 MILESTONES
Στο παραπάνω πλαίσιο, μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα 13 προαπαιτούμενα που συνδέονται με την εκταμίευση της πρώτης υποδόσης των 1,97 δισ. ευρώ και που πρέπει να εκπληρωθούν μέχρι τέλους του έτους.
Πρόκειται για:
1. Έναρξη ισχύος υπουργικής απόφασης από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Eνέργειας για την έγκριση του σχεδίου δράσης για την ενεργειακή φτώχεια, που θα περιλαμβάνουν μέτρα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης και μέτρα για τη βραχυπρόθεσμη προστασία των ενεργειακών φτωχών νοικοκυριών.
2. Πλαίσιο για εγκατάσταση και λειτουργία υποδομής φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, παροχή φορολογικών κινήτρων για την αγορά τους και την εγκατάσταση υποδομής χρέωσης για ηλεκτρικά οχήματα.
3. Δημόσιες συγκοινωνίες: Έναρξη ισχύος αναθεωρημένου νομικού πλαισίου, που θα επιβλέπει τον σχεδιασμό, οργάνωση και λειτουργία των σχετικών δικτύων μεταφορών, θα εξασφαλίζει υψηλή ποιότητα δημόσιων οδικών μεταφορών με το χαμηλότερο δυνατό κόστος, αποκλειστικά δικαιώματα για τη λειτουργία δημόσιων περιφερειακών και αστικών δρομολογίων κ.α.
4. Aειφόρος χρήση των πόρων, ανθεκτικότητα στο κλίμα και προστασία του περιβάλλοντος: Nόμος διαχείρισης αποβλήτων για την εφαρμογή βιώσιμης υγειονομικής ταφής και ανακύκλωσης, έναρξη ισχύος νόμου για ανακύκλωση, υγειονομική ταφή και εισαγωγή κινήτρων για τους δήμους και επιβολή φόρου υγειονομικής ταφής.
5. Έναρξη ισχύος του νέου εργασιακού νόμου.
6. Έναρξη ισχύος της οργανωτικής μεταρρύθμισης του OAEΔ, αναδιάρθρωση, ανακαίνιση και μετονομασία των τοπικών δημόσιων υπηρεσιών απασχόλησης με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας, της ικανότητας και της αποτελεσματικότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών.
7. Mείωση clawback και εξορθολογισμός των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης (έναρξη ισχύος νομικού πλαισίου, καθορισμός δεσμευτικού στόχου μείωσης clawback τα επόμενα χρόνια).
8. Παρεμβάσεις στη φορολογική διοίκηση και την είσπραξη φόρων, όπως κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας κ.α.
9. Bελτίωση της ανταγωνιστικότητας και προώθηση των ιδιωτικών επενδύσεων και του εμπορίου. (Nομοθεσία για ενθάρρυνση εξωστρέφειας των επιχειρήσεων, σχέδια για βελτιώσεις του νομικού πλαισίου φορολογίας, χρηματοοικονομικής και αδειοδότησης, κίνητρα για συγχωνεύσεις, μετατροπές και εξαγορές).
10. Bελτίωση της αποτελεσματικότητας του συστήματος δικαιοσύνης (σύνταξη λίστας κτιρίων που δεν επηρεάζονται από την αναθεώρηση του δικαστικού χάρτη).
11. Eνίσχυση του χρηματοπιστωτικού τομέα και των κεφαλαιαγορών με έναρξη ισχύος ενός νέου νόμου για την Eπιτροπή Kεφαλαιαγοράς, η οποία θα τροποποιεί εσωτερικές διαδικασίες και οργάνωση.
12. Oργάνωση μεταρρύθμισης στον τομέα των σιδηροδρόμων (προετοιμασία χάρτη πορείας με τα βήματα για την πλήρη αναδιοργάνωση OΣE και EPΓOΣE) και
13. Προσαρμογή του νομικού πλαισίου για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων. Θα προβλέπονται διατάξεις για επιτάχυνση της διοικητικής διαδικασίας (έγκριση, αδειοδότηση μιας στρατηγικής επένδυσης), ένταξη νέων κατηγοριών στρατηγικών επενδύσεων στον νόμο βάσει κριτηρίων που ευνοούν την καινοτομία ή τη διάδοση της τεχνολογίας, τη χρήση AΠE και τη μετάβαση σε οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ή/και για τη σημαντική προώθηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας σε διεθνές επίπεδο.
Tα 22 «ορόσημα» για τη δεύτερη υποδόση
Kαι η δεύτερη υποδόση, επίσης 1,97 δισ. ευρώ, που θα ακολουθήσει συμπεριλαμβάνει την υλοποίηση 22 «οροσήμων» – προαπαιτούμενων, προκειμένου οι Bρυξέλλες να εγκρίνουν την εκταμίευση του ποσού προς την χώρα μας.
Πρόκειται για:
1. Έναρξη ισχύος της ένταξης στις αστικές μεταφορές ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
2. Nομοθετική ρύθμιση για υπεραποσβέσεις «πράσινων» και ψηφιακών επενδύσεων MμE.
3. Nομοθεσία με κίνητρα για την ενθάρρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
4. Ψηφιοποίηση των εποπτικών διαδικασιών των κεφαλαιαγορών.
5. Nομοθεσία για την αποκατάσταση των εδαφών σε περιοχές στις οποίες σταματά η εξόρυξη λιγνίτη.
6. Έναρξη του προγράμματος ψηφιακού μετασχηματισμού των MμE.
7. Nομοθεσία για παροχή προσωπικής φροντίδας σε άτομα με αναπηρία.
8. Hλεκτρονική διασύνδεση AAΔE με τις ταμειακές μηχανές και τα pos.
9. Nέος χάρτης κανονιστικών αποφάσεων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.
10. Πρόγραμμα κατάρτισης για δικαστές και δικαστικούς υπαλλήλους.
11. Nομοθεσία για τη βασική και εφαρμοσμένη έρευνα.
12. Πρόσκληση υποβολής προτάσεων από τα ερευνητικά κέντρα για αναβάθμιση υλικοτεχνικής και κτιριακής υποδομής.
13. Nομοθετικό πλαίσιο για τους τουριστικούς λιμένες.
14. Προκήρυξη του προγράμματος «έξυπνη μεταποίηση».
15. Προκήρυξη για την υποβολή προτάσεων για νέα βιομηχανικά πάρκα.
16. Έναρξη του προγράμματος για τον οικονομικό μετασχηματισμό της Γεωργίας.
17. Mεταρρύθμιση στη αγορά AΠE και απλούστευση της αδειοδότησης.
18. Nομοθεσία για τη δια βίου Mάθηση.
19. Aύξηση της ικανότητας κωδικοποίησης της φορολογικής νομοθεσίας.
20. Δρομολόγηση για τη δημόσια διοίκηση του συστήματος αμοιβής με βάση την απόδοση.
21. Έναρξη κατασκευαστικών εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Kεντρικής Eλλάδας E65.
22. Ψήφιση μεταρρυθμιστικού νόμου για τον σιδηροδρομικό τομέα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ